Tanzania september 2019

Här är resedagboken från resan i Tanzania. Så håll gärna utsikt under perioden 2-18/9. .

Sista uppdateringen. Vilket betyder att vi är hemma nu

16-18/9

Så sitter jag på bussen hem. Tänk att nu börjar denna resa gå mot sitt slut. Nu ska det smälta in. Känslor komma inordning. Intryck sorteras in. En återträff ska planeras. Kort ska sorteras. En resa med oerhört många starka intryck för många av gruppens deltagare ska smältas.

Tänk att landat hemma. All bagage kom hem. Det är skönt

En kopp kaffe sitter nu fint

Nu har vi landat hemma. Här kommer lite bilder från dom sista dagarna.

15/9

Ikväll fick vi möta Oliva och Gustav Söderqvist med barnen Märta och Elmer. Dom bor på ön.

Efter det var det återigen en magnifik solnedgång.

En ny dag. Nu kl 12 lokal tid kom regnet. Då kan man passa på att skicka upp lite bilder

14/9

Solnedgång över indiska oceanen. Man kan inte se sig mätt

Det är skillnad på ebb och flod.

Nu har vi det gott på annat sätt. En fantastisk plats att få vara på. Att reflektera över vad vi varit med om

13/9

Efter en lång väntan och en lång dag landade vi på Zanzibar.

Fredagen den 13 september med fullmåne. Lär visst inte ske på 30 år igen.

Sen blev det middag vid stranden. En mörk bild men som kan ge en försmak av vad som kommer

Dags för avfärd mot Zanzibar

Nu är det fredag morgon. Vi är på väg upp till Dar.

Där väntar lunch. Efter det far vi till Zanzibar

Mer kommer …..

12/9

Denna dag for vi till två platser. Vi mötte en liten församling långt ut i Buschen. Dom blev så glada. Man hade börjat bygga en ny kyrka. Grunden var lagd.

Sen for vi till mödravården under trädet. Här mötte man barn och kvinnor. Vägde barnen mm. Hade rollspel som berättade att man skulle söka upp sjukhuset istället för trolldoktorn.

Eftermiddagen blev lite lugnare. Lite siesta. Kaffe. Promenad i skymningen.

Sista kvällen på sjukhuset fick vi sitta ner me Carin o Roland samt representanter från sjukhuset. En god kväll om praktiska saker men också kallelsen att vara i Tanzania

11/9

Idag styrde vi mot Mchukwi. Sjukhuset i söder som vi varit med och stöttat i många år. Vår församling finns med på olika sätt. Dels genom second hand med också offrade medel.

På väg dit såg vi en Get-transport

På kvällen mötte vi församlingen i en liten gudstjänst.

Den senaste dagen kommer först.

Ett livstecken. Bilder kommer sen

Men vi hamnade långt ut i ingemansland. Och helt plötsligt finns det mobilteckning.

Så vi lever och har det bra.

10/9

Denna dag har varit omvälvande på ett sätt. Från slum till rikedom.

Vi åkte till slummen till några av dom projekt vi är en del av i vår församling. Man lär ungdomar att man kan försöker sig och bli egenföretagare. Två spännande projekt.

Efter lunchen blev det besök i två olika marknader. En där vi fick trimma vår kunskap på att pruta. En klar kul utmaning när målet skulle vara att få ner priset med 60% 😁🤣

Sen avslutade vi med en god middag vid vattnet

Nu far vi i morgon till Mchukwi

Där blir det svårt med uppdatering. Ska göra ett försök via 4G. Annars är vi åter på banan den 13/9 med nya uppdatering.

9/9

Denna dag började tidigt

5:30 frukost. Packning av buss. Och sen iväg

Vi gjorde ett stopp i Mkata. För mig. Där blev det en liten bättre frukost

Ett intressant besök. Startades 1999 av en pastor. Då var det stort motstånd. Idag är det en kyrka med flera utposter. Drömmer om en förskola vars grund är lagd.

Denna pastor var hotad. Vågade inte sova på samma plats mer än en natt. Under ca 2 års tid var det svårt. Han firade gudstjänst själv. Att han inte gav upp. Men nu är det ljusare tider för dom.

Sen for vi vidare på Dar. Väl framme blev det ett besök inte shoppingcenter för mat och shopping

När vi inkvarterat oss på Kurasini FPCT center avslutade vi dagen med en middag. Så denna kväll somnar vi rätt gott tror jag.

Kvällens wi-fi-ställe 😊

8/9

Sista dagen i Tanga

Vi var på gudstjänst på förmiddagen. Christer Zethson predikade Mycket sång är det på deras möten. Flera olika grupper

Efter maten blev det lite fritid. För att sen få besöka Klingbergs. Innan det besöket åkte jag runt med Changula och köpte frukt på marknaden

Kvällen avslutades högt upp. Troligen på den högst belägna restaurangen Tanga. God mat. Men trots att vi beställde till kvart i sju kom maten dryga timmen efter det. Sådant som händer i detta land.

Men den som väntar på något gott väntar aldrig för länge. Enligt mitt tyckande den godaste kycklingen hittills.

7/9

Denna dag for vi ut mot kusten. Vi skulle träffa en liten församling. Mitt i ett starkt muslimskt område. Inte många vita kommer dit. Vi åkte en färja och på gropiga vägar. Där kom vi till ett fiskeläge. Vandrade omkring en stund

En familj öppnade sitt hem och plats och ordnade mat för oss. Vi satt på bastmattor.

När vi mötte församlingen så hade vi möte under trädet. En intressant upplevelse. Under enkla former fick vi dela ordet med dom.

Tidigare var vi i en skola där en församlingsgrupp samlades för sina gudstjänster.

En spännande dag.

Vi kämpar fortfarande med lite dåliga magar men fler och fler mår klart bättre. Bed gärna för oss att alla ska få må bra nu

Vägarna var som sagt inte dom bästa. Har sett värre. Men idag valde vi jeepar. Det visade sig vara ett bra val.

Får väl bjuda på denna bild också. På vägen till tanga mådde jag inte så bra. Det var väl lite extra kul att jag mådde dåligt 😉

6/9

Dagen för mig blev som för några andra – en återhämtning i sängläge. Så medan en del av gruppen åkte till handikappcentret vilade jag ut. När kvällen kom var jag inordning igen.

Kvällens aktivitet var att åka tillbaka till centret för en middag. Då serverades det bla ugali. För övrigt en bra rätt när magarna är lite sisådär. Det är en liten utmaning att få till den lilla kulan och få till en grop där man tar upp såsen i. Sen snärta in den i munnen utan att vidrör löparna. 😁

Vi fick möta några personer som berättade om sina liv. Vilket stort pris dom fick betala för att bli troende.

Nu är vår längtan att alla ska vara friska.

Får se om jag kan få till några bilder från några som var med på centret idag. Kommer efterhand. Så skrolla ner om någon eller några dagar så får vi se om det lyckades

Här kommer i alla fall några som Åsa Berglund har tagit

—-

Vaknade tidigt så jag fick se soluppgången. Visserligen lite moln

Sen kom solen upp och värmen har tagit vid

Idag blir det ett besök på ett handikappcenter.

5/9

Idag var det resa till Tanga med två planerade stopp. En i Mazinde och en i en bibelupptäckargrupp

Somliga av oss har lite kämpigt med magarna idag. Så ikväll blir det ingen lång berättelse. Jag skriver mer om denna dag i morgon. Jag har lite kraft att ta igen. Bjuder nog på en bild i morgon som gruppen nog gärna ser på denna sida 😉🥴

Men bilder kommer här

Vi hade förmånen att träffa en församling Mandeze. Församlingen bjöd på mat. Och berättade om deras arbete. Dom driver en förskola. Där är det många muslimska barn som vill placera sin barn där. ”För här får barnen lära sig något”. Man har lie jordbruk för att få mat.

Sen besökte vi en grupp som leder bibelupptäckargrupper. Bland den muslimska befolkningen så har man grupper som läser bibeln ihop. Så hittar man Jesus. Idag har man över 100 grupper på bara tre månaders arbete. Och på söndag blir det dop.

Under denna dag har vi också tagit oss från Arusha till Tanga.

4/9

Idag startade vi 5:30 med frukost. Sen väntade 4 jeepar på att få ta oss till Tarangire Nationalpark. Där fick vi se ca 20 olika arter av olika djur. Förutom alla fåglar. Lejon, zebra, gnu, giraff, elefant, antilop (världens största Elandantilopen och världens minsta antilop dik-dik) vårtsvin och många fler. Fler bilder kommer upp när jag fått ordning på dom i min kamera. Men ett smakprov kommer här snart

Vi både fikapaus och picknick-lunch i parken. En ljuvlig dag som nog satte sina spår hos oss alla.

När vi väl landade på hotellet igen väntade middagen och en skön dusch. Vi är lycklig lottade som haft en sådan din dag

3/9

Ikväll har vi haft vår första samling. Susanne o Bengt har gott igenom med oss hur upplägget är.

Vi började med middag.

Sen hade vi en samling innan kvällskaffet.

Susanne o Bengt är så bra. Så välkomnande. Ska bli intressant att följa dom några dagar.

Nu har vi kommit till Arusha och till det hotellet vi ska bo på i två nätter.

Allt gick bra genom passkontrollen. Det var bara några väskor man var lite mer intresserade av. Dock inte direkt våra utan någon person vi just nu besöker 😉

Vår chaufför Silas mötte jag förra gången jag var i Tanzania. Då med en del av släkten. Då körde han runt på oss.

I natt och Idag har varit resa. Så nu vilar vi ett par timmar innan middag. Så en uppdatering till blir det innan vi knoppar in.

I morgon blir det ett besök i en park. Hoppas på att få se många djur.

En bild kommer här som Robert tog vid flygplatsen

—–

Så har vi landat i Addis. Allt har gått bra. Sömnen blev väl inte den bästa men vad gör det.

Nu väntar vi på nästa flight till Kilimanjaro flygplats. Där väntar Susanne o Bengt på oss.

2/9

Sista uppdateringen för ikväll. Nu har vi satt oss i flyget. Dags för take Off. Nu är det verkligen på riktigt

Bed gärna för oss. Vi ser fram emot en fantastiskt resa. Ett äventyr har börjat.

Nu väntar vi på att få gå på flyget

—–

Incheckning

Nu är vi på bussen. Dags att ta oss till Arlanda.

Nu är vi verkligen på gång…. nja…. bussen ca 1 timme försenad. Men vi är glada för det

Om bara några timmar möts vi vid resecentrum i Jönköping. Med spänd förväntan börjar det kännas att nu är vi på gång.