Att vilja vara på en annan plats

Har du varit med om det förr? Att vilja vara på en annan plats? Hur bra jag än trivs här i Eskilstuna så känns det så denna helg.

Denna helg skulle jag vilja stå tillsammans med ett helt gång och sjunga i klingande julkort i Jönköping. Haft förmånen att sjunga i detta äventyr några år. Det ligger några videosnuttar på min blogg. Kolla under ”meny” och ”sidor”.

Ibland skulle det var intressant att kunna vara på två platser samtidigt. Tänk vad mycket roligt man skulle kunna vara med om så.

Tron är lite av det slaget. Man liksom lever med båda fötterna på jorden men hjärtat i himlen. Himlen som uttrycks ”redan nu men ännu inte”. Vi lever med en försmak av det som komma skall.

Det är en av trons styrkor. Bibeln beskriver det som att vi har slängt in själens ankare innanför förlåten i himlen. Så lever vi i två världar samtidigt.

Det gör att tron blir då påtaglig verklig med löften levande om en evighet som väntar. Tänk vilken förmån.

Det är att kunna vara på två plaster samtidigt. Så det går på ett förunderligt sätt.

Pedher’s julkalender nr 10

Tänk om dagens lucka var en lucka. Tänker på tex en lucka i almanackan. En lucka mellan två besök. En lucka i form av en minneslucka. Alltså en lucka där det blev en paus.

Om det var en sådan lucka du öppnade , som gav dig ett andrum eller lite extra med tid, vad skulle du då fylla den luckan med?

Jag tror att vi ibland måste se till att vi har sådana luckor i vår planering. En bokad tid för ingenting. Kallas ibland för återhämtning. Som en påminnelse om det så är det idag en lucka i dagens lucka.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas Kapitel 10

”Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som råkade ut för rövare?” Han svarade: ”Den som visade barmhärtighet mot honom.” Då sade Jesus till honom: ”Gå du och gör som han.””
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭10:36-37‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Ett återkommande tema i bibeln är att vindlande vår nästa. Alltså se den behövande. Närgånget och ibland obekvämt. Vem är din nästa?

”Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du bekymrar dig och oroar dig för så mycket. Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den ska inte tas ifrån henne.””
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭10:41-42‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Sätt sig in i Marta och Maria. Dom representerar två hållningar. På ett sätt lika viktiga. På ett annat sätt blottlägger dom vår prioritet. Vad är viktigast för oss?

Hela världen har landat i mitt vardagsrum

Hela världen har landat i mitt vardagsrum. Ja så är det. För igår följde en jordglob hem från jobbet.

En sådan jordglob kan inte bara stå på hyllan och inte bli köpt. Så den fick följa med hem.

Det är rätt så lätt att snöa inne på sin egen lilla plätt på jorden. Tappa perspektivet och bara se sin egen situation och välstånd.

Visst har vi det bra och får ha det bra. Men jag tänker att vi behöver se det i ett större perspektiv. Att många har det klart sämre än vi. När vi laddar upp för jul, klappar och julmat, så finns det inte ens på kartan (!) för väldigt många människor. Jag möter till och med människor i vårt eget land som inte har möjlighet att köpa julklapp till sina barn. Kanske är julbordet endast pannkakor – vem vet.

Min utmaning till oss denna jul är att se lite längre bort än sin egen dörr. Kanske kan du ge 10kr/paket du köpt till någon biståndsorganisation. Kanske kan du till och med ge en julklapp till en ensamstående mamma som har svårt med julklappsinköpen i år. Kanske kan du gå ännu längre och ge en julmatskasse till någon. Det är bara att googla och se vilka kyrkor och organisationer du kan ge genom.

Detta år ska jag söka efter någon som samlar in till en matkasse, kanske kan jag ge en slant också till en julklapp till ett barn som inte skulle ha fått någon julklapp. Det kan jag göra även om mina barn får julklappar.

Se dig omkring – vad kan du göra denna jul för att glädja någon?

En liten sak kan betyda så mycket. Väldigt mycket. Att titta på denna jordglob påminner mig om att jag har det väldigt bra. Att andra kan behöva hjälp att få dagen att gå ihop. Så tillsammans kan vi göra denna värld lite bättre att bo på. Varför inte redan nu runt Jul ?!!

Det blev en matkasse:

Pedher’s julkalender nr 9

Om din lucka skulle dölja ditt mest omtyckta julpynt , vad skulle då komma fram när du öppnar luckan?

Somliga har en speciell kula till granen som hängt med sen man var barn. En viktig kula som påminner om sin uppväxt.

Våra barndoms jular sätter sina spår. Som präglar nog våra jular som vuxen också. Att då ha ett julpynt som påminner om dom blir rätt viktig då.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas kapitel 9

”För vad hjälper det en människa om hon vinner hela världen men mister sig själv eller går förlorad?”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭9:25‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: rätt fokus och rätt val. Viktigt när man har satt ut sitt mål och sin målbild Vad har du för tankar inför evigheten, det liv som finns efter det vi kallar död?

Behöver du få tillbaka glöden?

Har du hamnat i ett läge att det känns som att glöden har slocknat? Att du inte brinner för din sak längre? Att glöden i relationen börjar falna?

Herregud&Co

Tänk att livet, som förr var brinnande av över, kan tappa sin glöd? Jag tror ingen vill att det ska ske. Det kan vara yttre faktorer som gör att glöden man känt slocknar. Hur man blir bemött tex. Eller så bara man glider iväg och elden tynar bort med tiden.

Ibland kan en nystart behövas. Ibland en förändrad position, kanske nytt jobb. Ibland vet man bara inte vad som behövs. Man vet inte ens om svaret på frågan om man behöver ny glöd är ett ja eller ett nej.

Hur du än vet svaret på den frågan vill jag be för dig idag. Min bön är att du ska få hitta tillbaka till glöden. Glöden i din relation. Glöden till jobbet. Glöden till sammanhanget du är i. Min bön är att du ska sakta men säkert få börja glöda och sen brinna för din sak, ditt sammanhang eller din relation. Eller kanske rent av en glöd till en ny relation.

Den Gud jag tror på har förmågan att tända denna glöd igen. Att du ska återigen få uppleva tillfredställelse. Få uppleva en inre harmoni där du nu mer känner att det verkar rätt dött.

Det är inte kört. Tro aldrig det. Våga hoppas en gång till. Våga ta steget ut igen. Du är så mycket värd det.

Pedher’s julkalender nr 8

Presentkort- tänk om alla julkalendrar hade presentkort bakom luckorna. Vilken bonus det skulle vara.

Kanske många tycker att presentkort är tråkiga julklappar. Ja, kanske. Men samtidigt är det ju ett sätt att ge något som mottagaren verkligen vill ha. Kan det gå fel? Nej, egentligen inte.

Ett av dom bästa presentkort man kan ge är jag nog lite partisk i. Det är ett presentkort ingen secondhandbutik vars syfte är att ge sitt överskott till bistånd. Som vår egen Pingstkyrkans secondhand i Eskilstuna och alla andra pmu-butiker. Det är verkligen ett kort med många värden. Återvinning. Miljönytta. Billiga inköp. Ja, verkligen vinst i massor.

Så ett presentkort i en secondhand-butik borde bli årets julklapp. Kanske kan vi bestämma det här och nu.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas kapitel 8

”Men en del föll i god jord, och det växte upp och gav hundrafaldig skörd.” När han hade sagt detta, ropade han: ”Hör, du som har öron att höra med!””
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭8:8‬ ‭SFB15‬‬

”Men det som föll i god jord är de som hör ordet och tar vara på det i ett gott och uppriktigt hjärta och uthålligt bär frukt.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭8:15‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: tänk att vi kan vara en god jordmån. Att det goda får rotfäste inom oss. Så växer det upp god frukt i oss. Kanske kan detta sammanhang stämma oss till eftertanke.

En kraftlös bil

Jag kör väg med bilen. Helt plötsligt börjar det pipa och en skylt tänds. ”Avgaasfilter på gränsen. Kör för rengöring nu”.

Alltså det där med bilar är inte min starkaste sida. Så jag blir ju så klart orolig. Känner att bilen blir kraftlös på något sätt. Påminns om liknande händelser jag varit med om. Så det blir en tur till verkstan för att be om råd. Jag följer dom och sen försvann det.

Visst kan det likna livet i stort. Hur man än försöker är ”motorn” kraftlös. Hur man än försöker så känns det som att kroppen inte går på alla cylindrar.

Inser att jag nog missförstod skylten något. Jag fick lära mig hur jag kunde fixa detta. Att se till att motorn blev varm, något lägre växel på högre fart så löste motorn det själv. Partikelfiltret rensades och motorn började fungera normalt igen. Man behövde inte i första hand lämna in den för service.

När vi blir orkeslösa behöver vi få uppleva värmen som renar oss och ger oss kraften tillbaka. Den värmen tror jag har flera djup. Det är vila, återhämtning men också Guds värme över våra liv. I den värmen finns ett återskapande. Ett helande. Där kraften återkommer.

Har citerat den förut. Skrivit om den. Men det tål att påminna om den gång efter gång. ”En liten stund med Jesus …..”. Du får texten här att meditera över idag. En liten stund med Jesus är som att rensa vårt inres ”partikelfilter” som sätts igen och gör att vi tappar orken.

1. En liten stund med Jesus,
o vad den jämnar allt
och ger åt hela livet
en ny och ljus gestalt!
När jag är trött av vägen
och allt som möter mig,
en liten stund med Jesus,
och allt förändrar sig.

2. En liten stund med Jesus,
när synden gör mig ve
och otron vill mig hindra
att blott på ordet se.
En liten stund med Jesus,
och bördan lyftes av
och faller från min skuldra
i Kristi öppna grav.

3. En liten stund med Jesus,
och hjärtats oro flyr,
och blicken vändes åter
från jordens små bestyr
till livets verkligheter,
de ting som ej förgås
när himlarna och jorden
av sin förvandling nås.

4. En liten stund med Jesus,
vad frid den har med sig,
när kärlekslösa domar
av mänskor sårar mig.
Om missförstådd och sargad
från vänners krets jag går,
en liten stund med Jesus
dock helar alla sår.

5. En liten stund med Jesus,
vad kraft den har med sig,
vad lust den ger att vandra
på Herrens viljas stig,
vad mod den ger att leva
och lida för hans namn,
en ljuvlig försmak redan
av vilan i hans famn.

6. Så giv mig, käre Herre,
ja, giv mig ofta då
en liten stund med Jesus
i hemmets tysta vrå.
Mitt hjärtas djupa längtan
är denna enda blott:
en evighet med Jesus
– och allt, ja, allt är gott.

Lyssna gärna på den här

Pedher’s julkalender nr 7

Satt och tänkte på att en julkalender med 24 ljus skulle passa mig. Det blir fler och fler ljus hemma hos mig. Då påminna jag om att jag såg en bild hos Annette Skog. Och hon hade ju en sådan ljusstake. Vet inte om hon kallar den för julkalender men den var ju så fin.

Tänk att varje dag påminna sig om ljuset. Ljusets värme. Ljuset som bryter mörkrets makt. Vi behöver den påminnelsen. Jag har tid till tid haft ett särskilt ljus hemma. Det har till uppgift att påminna mig om min tro, tillit till Jesus. Att har lovat att vara med varje dag i mitt liv.

Jesus säger: Jesus är världens ljus
Jesus talade till dem igen och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.” Joh 8:12

Låt ljusen vi tänder i adventstid påminna om Jesus kärlek till dig.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas kapitel 7

”Därför tyckte jag mig inte heller värdig att komma till dig. Men säg ett ord, så blir min tjänare frisk.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭7:7‬ ‭SFB15‬‬

”Det är om honom det står skrivet: Se, jag sänder min budbärare framför dig, och han ska bereda vägen för dig.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭7:27‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: För Jesus räcker det med ett ord för att det ska ske en förändring. Vilket ord vill du höra över ditt liv? Det finns någon som Gud sänt i sin väg till dig. Vem är den budbärare som du ska vara uppmärksam på och lyssna till?

Att bli hel

Ibland kan vi som människor känna oss trasig. Livets innehåll sätter spår inom oss. Vi skulle vilja att det såg annorlunda ut.

Jag möter nödropen av att uppleva sig trasig. Det kan vara relationer. Det kan vara personligt. Det kan vara bekymmer på jobbet. Det man har gemensamt att man skulle kunna uttrycka det som att man är trasig inombords. Så jag lider med er som upplever det så.

Ord av tröst räcker liksom inte till. Ord blir så fattiga. Det är inte så lätt komma till hjälp.

Det finns ett möte som har förutsättningarna att göra oss hela igen. Mötet med Jesus. När jag läser i evangelierna ser jag hur Jesus möter olika människor. Trasiga människor. Tänker på kvinnan vars liv gått i spillror på grund av sjukdom. Hela hennes ekonomi hade gått till läkarbesök för att om möjligt bli frisk. Så får hon höra talas om Jesus. Hon tänker: ”om jag bara får röra vid hans mantel så ska det ske något gott med mig”. Hon söker sig fram genom folksamlingen och lyckas nå manteln. Kraft går ut från Jesus och hon blir frisk.

Många berättelser landar i detta. Man är beredd att ge upp men försöker en gång till. Det är hoppets låga som söker sig till hoppets Gud.

Idag ber jag för dig som känner sig trasig. Ber om att du ska bli hel igen. Att den söndriga spegelbild du ser av dig själv ska återigen bli hel. Att ditt inre som gått sönder av olika orsaker återigen ska få bli hel igen. Ber om att likt kvinnan som rörde vid Jesu mantelflik och undret skedde ska du få uppleva detsamma. 🙏

Pedher’s julkalender nr 6

Andra advent har gått. Som vanligt rusar december mot jul. Jag börjar få lite klarhet i julklapparna. Hur går det för dig?

Ändå tänker jag att klapparna tar lite för mycket av vårt intresse. Den bästa gåvan är du själv tänker jag. Att ge av dig själv. Att dela med dig av sig själv. Vi som kanske har lite svårt att ta bort ”pappret” omkring oss får en utmaning. Men visst kan man lätta lite på ”omslagspappret”

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas kapitel 6

”Den som kommer till mig och hör mina ord och handlar efter dem – jag ska visa er vem han liknar. Han liknar en man som byggde ett hus och grävde djupt och lade grunden på klippan. När översvämningen kom vräkte sig floden mot huset, men den kunde inte rubba det eftersom det var välbyggt.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭6:47-48‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Detta kapitel har så många goda hälsningar till oss. Valde byggaren. För låter vi detta kapitel landa djupt inom oss bygger vi stadigt. Vad landar hos dig?