Gör dina portar vida

Adventstid – då sjunger vi dom gamla kända sångerna i våra kyrkor. Igår igen. ”Bereden väg för Herran…” texten får du här.

Bereden väg för Herran! Berg, sjunken, djup stån opp!
Han kommer, han som fjärran var sedd av färdrens hopp
Rättfärdighetens förste, av Davids hus den störste
Välsignad vare han som kom i Herrens namn

Guds folk, för dig han träder, en evig konung opp
Strö palmer, bred ut kläder, sjung ditt uppfyllda hopp
Guds löften äro sanna, nu ropa: Hosianna!
Välsignad vare han som kom i Herrens namn

Gör dina portar vida för Herrens härlighet
Se folken kring dig bida att nå din salighet
Kring jordens länder alla skall denna lovsång skalla
Välsignad vare han som kom i Herrens namn

Sätt inte lås på din livsdörr. Sätt inte upp höga trösklar med krav på hur det ska gå till. Utan öppna fritt. Utan fördomar. Låt Jesus få komma in och visa dig vem han verkligen är.

Det är så lätt att sätta villkor på vilket sätt Gud ska få möta oss eller beröra oss på. Min erfarenhet är att Gud aldrig våldför sig på oss eller gör bort oss. Finns ingen skämskudde på Guds sätt att handla med oss. Det blir bäst att Gud, med sin fingertoppskänsla, får göra på det sätt Han vet fungerar bäst för oss.

Adventstid är en tid där vi påminns om att Gud söker upp oss människor. Han har genom tiderna bevisat sig vara en Gud som är intresserad av sin skapelse. Hur vi än misslyckas att vara det är Han trofast. Det är stort.

Pedher’s julkalender nr 5

Julmarknad är rätt trevligt att gå på. Ger en särskild stämning. Inte så ovanligt med lite julmusik i bakgrunden. Igår hade vi julmarknad på jobbet. Utanför vår entré hade flera bord ställts upp där man sålde olika produkter. Solen sken. Krispigt väder. Grillning. Inte alls dumt.

Ibland verkar det som att vi skapar en julmarknad av julens budskap. Vi liksom försöker sälja in ett ”eget” budskap och orsak till varför vi firar jul. Blandar och ger mellan olika idéer.

Men det finns en verklig jul att fira. Jesu födelse. Det är något stort över det. För den födelsen förändrar världen i ett nu. Starten till en helt ny värld. Kanske kan denna jul få bli din start till att utforska vem denna Jesus verkligen är.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas kapitel 5

”När Jesus var i en av städerna fanns där en man som var full av spetälska. Mannen fick se Jesus och föll ner på sitt ansikte och vädjade: ”Herre, om du vill, så kan du göra mig ren.” Då räckte Jesus ut handen, rörde vid honom och sade: ”Jag vill. Bli ren!” Genast försvann spetälskan från honom.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭5:12-13‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Det finns så mycket Jesus vill om han får möjlighet att komma nära intill oss människor. Vill och behöver du Jesu närhet i ditt liv?

Nostalgihyllan

Nostalgi – vad är det egentligen? Enligt SAOL är det en melankolisk längtan hem el. till­baka, trån­sjuka. Melankoli betyder tungsinthet och svårmod. Fast jag känner inget svårmod över min nostalgihylla. Synonymer på nostalgi är också hemlängtan och längtan tillbaka.

Jag har bott i Ulricehamn. Dock inte på den tiden då telefonnumret bara hade 3 siffror. Man kan undra hur länge kostymlagret existerade. Troligen runt 1920-talet …..

Nostalgi är i grunden Flemming glädje. Respekt. Att bevara det som förr var något nytänkande som var på ett sätt banbrytande. Men idag kan man undra hur det verkligen kunde fungera.

Ibland lever vi så mycket i framtiden att vi lätt glömmer det som var avgörande för oss att nå dit vi är idag.

På ett sätt får vi inte glömma det gamla. Det måste finnas med för att verkligen ge oss rätt hållning till nuet. Det väcker tacksamhet över det vi har så lätt tar för givet. Respekt för att inget bara blir utan det finns en utveckling bakom.

För mig är det gamla så vackert på något sätt. Likaså berättar det om människan som höll i den gamla telefonen. Som hängde sina kläder på klädhängaren. När nostalgin får berätta den historien blir den så bra. När den däremot hindrar förnyelse och utveckling blir det ett svårmod över det hela. Och kanske till och med lite melankoli över stämningen.

Nostalgi är inte alls farligt. Det kan ge djupare insikt. Men låt det stanna där. För framtiden ligger om hörnet. Missa inte det fokuset. Vi behöver se mer framåt än bakåt. För det bästa ligger framför. Även för dig!!

Pedher’s julkalender nr 4

Att komma förbi ämnet önskelista i en julkalender är nog svårt. Mycket av julen är ju önskan. Vi önskar julklappar. Vi önskar att julen ska bli bra. Vi önskar julstämningsväder. Det är mycket vi önskar omkring jul.

Men visst är det så livet också. Mer eller mindre så framför vi dessa önskningar till Gud i våra böner och suckar. Tänker på ett bibelord i det temat.

”Bekymra er inte för något, utan låt Gud få veta alla era önskningar genom bön och åkallan med tacksägelse.”
‭‭Filipperbrevet‬ ‭4:6‬ ‭SFB15‬‬

Tänk vad vi bekymrar oss över mycket som vi tänker att vi behöver. Men innan vi låter dessa önskningar bli orostankar så kan vi lägga fram dom inför Gud som vet bäst för oss. Så kan vi i frid fortsätta vår vandring. Det finns en nyckel i detta. Oroa dig inte i onödan. För läser vi nästa vers säger den följande:

”Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus.” Filipperbrevet‬ ‭4:7‬ ‭SFB15‬‬

Han ska hjälpa oss att vila i att Gud har omsorg om oss. För han kan göra långt mer än vad vi kan tänka eller önska. Det innebär tänker jag att han kan svara bäst på våra önskelista. Och ge oss det vi verkligen behöver. Kanske inte helt efter vår önskelista utan ännu bättre. Inte så dumt va?

”Han som kan göra långt mycket mer än allt vi ber om eller tänker oss genom den kraft som verkar i oss,” Efesierbrevet‬ ‭3:20‬ ‭SFB15‬‬

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Idag läser vi Lukas kapitel 4

”Herrens Ande är över mig, för han har smort mig till att förkunna glädjens budskap för de fattiga. Han har sänt mig att utropa frihet för de fångna och syn för de blinda, att ge de förtryckta frihet och förkunna ett nådens år från Herren.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭4:18-19‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Jesus vill ge dig ett nådens år. Ett välsignat år där du vandrar nära honom. Hur vill du börja det året? Hur vill du att det året ska få se ut? Hur öppen är du för hans inflytande på och för ditt liv?

Att ta en förlust

Att ta en förlust är inte alltid det lättaste. Igår var jag på hockey i Västerås.

Det blev en sorglig historia. 2-7 i baken. Inte mycket som gick bra denna kväll. En förlust man får ta. Eller förklara bort. Som en god väns son sa: ”Vi räknar inte det andra lagets mål”. Somliga supportrar måste slåss. Andra skriker på domaren. Andra lämnar arenan

Det är inte alltid lätt att ta en förlust. Kanske påminner det oss om livet. Förluster vi gör är svåra att möta. Inte alltid lätt att hantera dom. Då kan vi inte kräva att tränaren ska gå. Finns ingen domare att bua ut.

Förluster i livet kan ta oss hårt. Det kan vara tufft att resa sig. Men försök att komma ihåg att det funnits förluster tidigare i livet som du rest dig ifrån. Du som har kommit igenom en förlust får peppa den som just nu går igenom.

Matchen igår avslutades med att HV71 gjorde det sista målet. Visst, 2-7, men det var faktiskt det laget som gick av banan med det sista målet gjort. Det gäller att hitta det goda i det mindre roliga. Mitt i din förlust finns det något positivt att ta med sig. Leta fram det. Res på dig. Ligg inte kvar. Det finns en framtid efter en förlust. Var så säker.

7 januari sitter jag nog i ABB arena och kollar igen. Då hoppas jag på en seger. Vi ger aldrig upp.

Pedher’s julkalender nr 3

Minnesluckan. Har du öppnat den någon gång? Problemet med den luckan är att det öppnar sig själv. Den är som dom svarta hålen i rymden som verkar sluka allting och sen är det totalt borta.

En sådan lucka skulle man gärna vilja låsa igen med massa lås. Risken är väl att den öppnar sig i alla fall.

Tänk om man slapp den. Det skulle rädda många lägen.

Samtidigt tänker jag att ibland skulle Gud behöva hjälpa oss att just ha en minneslucka. Att vi glömmer bort oförätter. Sådant som riskerar att göra oss bittra. Att den glömskan istället fylla med nåd och förlåtelse. Vi skulle kunna må så mycket bättre om vi hade förmågan att glömma vissa saker som sårar oss. För sällan blir det någon form av önskan om att säga förlåt från den som sårat. Den verkar allt för ofta ha drabbats av glömskan.

Så minnesluckan kan vara bra att öppna alla bland.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Vi läser Lukas 3:

”som det står skrivet i boken med profeten Jesajas ord: En röst ropar i öknen: Bana väg för Herren, gör stigarna raka för honom!”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭3:4‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar:

Du kan få vara med och bana väg för Jesus. Hela adventstiden är en vägsträcka att möta Jesus. Hur förbereder du dig för det mötet? Hur förbereder du andra för samma möte?

Den klyftiga kvällen

En av dom goda minnena jag har från min uppväxt är fruktskålen vid tv-soffan. Du vet skålen med mandariner. Nu är dom här igen.

Att ha frukt hemma har blivit en god vana hos mig. Äpplen mestadels men också mandariner när dom nu är här. Gärna apelsiner också.

Den där känslan av att sitta i tv-soffan och ta en eller två ….. ja ja …… jag erkänner ….. många mandariner. För man kan ju äta hur många som helst. Eller hur ?!

Nu är ju detta en god vana på flera sätt. Dom smakar ju bra. Det är också nyttigt att frukten. Vad har du för goda vanor? Man säger att man behöver upprepa en vana ca 10 gånger så blir det en god vana som fortsätter.

Jag kan tycka att det kan vara lätt att starta en god vana. Men om den blir avbruten är den knepig att återuppväcka. Du kanske har bättre erfarenheter på det området. Men jag vill gärna skapa goda vanor i mitt liv. Det ligger ju i sakens natur att det är något bra för oss.

Med en viss envishet kan vi skapa goda vanor. Utan att för den skulle knyta dom till nyårslöften.

Ps Det finns ju andra goda vanor som att äta lite lakrits också 😁 Ds

Pedher’s julkalender nr 2

Min adventskalender är en låda med , precis , 24 luckor. Bakom varje lucka finns det lakrits. Jag älskar lakrits. Fick den av mina söner på fars dag. Dom vet vad som far önskar sig.

Luckor i en adventskalender döljer något. Jag tänker att vi är nog en sådan lucka. Jag har en kompis som brukar kalla mig secret pedher. För jag är nog en person som inte öppnar upp mig för allt och alla.

Kanske är det så att vi som människor behöver sådana rum som är lite hemliga. Alla behöver inte veta allt om oss. Ska väl inte gå för långt åt något håll. Men jag tänker att det gör oss gott att inte öppna alla vår luckor i vårt liv för alla.

Jag hoppar inte över att öppna luckorna i min kalender. Men jag avstår att öppna alla mina livsluckor för alla runt omkring mig. Somliga håller jag stängda. Jag behöver den integriteten.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Vi läser idag Lukas evangelium kapitel 2

”Men ängeln sade: ”Var inte rädda! Jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket: I dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad. Han är Messias, Herren. Och detta är tecknet för er: Ni ska finna ett nyfött barn som är lindat och ligger i en krubba.””
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭2:10-12‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Jesus föds till jorden för din skull. Du är hans syfte och önskan om en ha relation med dig. Visst är det så gott med en Gud som kommer för vår skull.

Gud går aldrig förbi dig

Igår kväll var jag på en samling i kyrkan. Karoline sjöng sången ”Han går aldrig förbi dig.” Av Michael Johnson. Känner att jag vill dela den idag. Texten är så stark på något vis. Du kan vara ensam, modlös, du kanske kämpar dig trött. När du läser texten så kanske känner du igen dig på något sätt.

Det finns några strofer som berör mig lite extra: ”Om du inte får falla i Jesu armar, i vems armar ska du då falla i?” Eller ”Om du inte finner ro i Jesu armar, i vems armar ska du då finna ro?” Och ”Om du inte kan bli hel i Jesu armar, i vems armar kan du då bli hel?” Om vi inte har Jesus, vem skulle vinst gå till? Jag är så tacksam att jag har en tro på en Gud som har omsorg om mig. I hans armar kan jag få fall. Dom är starka nog att bära mig. Och dig. Och alla andra.

Läs texten. Du finner sången på Spotify om du vill lyssna till den. Eller på Youtube.

Här får du texten. Låt den sjunka in hos dig idag.

Vers 1 Jag ser hur du ensam och modlös satt dig ner, i en kamp du inte orkar kämpa mer Om du inte får falla i Jesu armar, i vems armar ska du då falla i?

Vers 2 Din väg har känts lång och i stormarnas land har du famlat efter en skyddande hand. Om du inte finner ro i Jesu armar, i vems armar ska du då finna ro?

Refräng Han går aldrig förbi dig, Han vill förevigt vara din! Han går aldrig förbi dig, Han vill förevigt vara din!

Vers 3 En smärta som bränner sönder din kropp, i din svaghet ser du inget hopp. Om du inte kan bli hel i Jesu armar, i vems armar kan du då bli hel?

Pedher’s julkalender nr 1

För mig blir detta den 55:e julen som jag firar. Man skulle kunna säga att man borde vara rätt bra på att fira jul på grund av den erfarenheten.

En sak har jag lärt mig. Det ändras över åren hur man förhåller sig till julen. Förr var det med spänning den stora dagen skulle komma. Nu är den klart mindre viktig.

Får jag ge dig ett råd inför denna jul. Låt inte julen bestämma över dig. Ta makten över den. Bestäm dig för hur du, just du, vill fira den. Det är då den blir som bäst.

🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁 🎄 🎅🏼 🌟 🎁

Läs Lukas evangelium ihop med mig fram till julafton. Ett kapitel om dagen. Varje dag ger jag dig en vers ur ett kapitel. Du får gärna ge mig den vers du fastnar för. Här kommer första dagens läsning och vers

Vi läser Lukas evangelium kapitel 1

”Då sade ängeln till henne: ”Var inte rädd, Maria! Du har funnit nåd hos Gud.”
‭‭Lukasevangeliet‬ ‭1:30‬ ‭SFB15‬‬

Kommentar: Du, ja just du, har funnit nåd inför Gud. Vilken tacksamhet och glädje det är när vi finner nåd hos Gud.