Söndagstankar – det finns kraft i evangeliet

IMG_0940.PNG

När jag var liten hörde jag en pastor säga att man skulle ha sin bibel öppen. Jag gick hem och la min bibel öppen på nattduksbordet. En barnslig reaktion men inte så dumt. En bibel som är öppen och läses ger en kraft i livet. I dessa dagar med smartphones och appar så blir det mindre av bokens form. Inte så ovanligt att man läser Bibeln genom sin app i gudstjänsten. Hur som helst……

Det finns böcker som sätter avtryck av olika orsaker. Vissa böcker blir sålda i massupplagor. Men det finns en bok som sticker ut från alla andra böcker. Det är Bibeln. Översatt till flest språk. Jag vet ingen annan bok som fört människor till platser och folk där ”tiden stått stilla”. Tror mig också se att det finns ingen bok man har så många ‘översättningar’ av. Alltså olika svenska översättningar med olika sätta att skriva. Likväl på olika språk. Så på det viset kan denna bok finnas i flera olika exemplar i ett hem. Det är nog den bok man inte gör hur som helst med. Man slänger inte så gärna den.

Varför är det så här?

Det finns en kraft i innehållet. En kraft som påverkar i verkliga livet. Genom att läsa ur den händer det något med oss. Om vi förstod och insåg det fullt ut så skulle den ha första prioritet i våra liv.

Främst är evangeliet en kraft som sträcker sig bortom det vi kallar död. Den talar om ett evigt liv och vägen dit. Tydligare kan det inte bli när Jesus säger ”Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (‭Johannesevangeliet‬ ‭14‬:‭6‬ SFB) Detta är den enda vägen. Finns ingen annan väg. Du kan inte snickra ihop en egen kartbild och väg till himlen. Jag tänker att det är just därför boken är så kraftfull och känslig. Så bokens innehåll har avgörande betydelse för dig och mig om vi vill till himlen.

Samtidigt är det läkedom att läsa denna bok. Det finns en kraft som vi får del av. Ingen annan bok kan ge det. Visst kan en annan bok ge kunskap och uppmuntran och påverka våra liv. Men långt ifrån hur Bibeln gör. Det är därför den är så läst, så mycket översatt och har en sådan påverkan.

Så, jag skäms inte för evangeliet. Det är en Guds kraft till frälsning – räddning.

Mercy ships berör

IMG_0941.JPG

Har just avslutat dom två programmen Landgång. Anne lagar mat på fartyget Mercy Ship.

Erikshjälpen i Örebro har kunnat frigöra medel så att pingstkyrkan i Örebro har skickat pengar till detta skepp. Så det var lite extra roligt att få se det på TV.

Måste säga att det var ett starkt program. Okej att Anne skulle vara där och laga mat. Men det var väl det minsta hon gjorde kände jag. Genom att få följa vad som händer på skeppet fick vi se vad detta skepps personal kan göra.

IMG_0942.JPG

Mercy Ship är världens största flytande sjukhus. Där kan man operera människor som saknar möjlighet att få just den vård i sitt land. Okej, det låter väl ok och naturligt. Men det var mer än så. Där satt jag och såg hur flera personer som blivit blinda fick sin syn tillbaka. Jag grät. Så fantastiskt. Genom detta fick dom livet tillbaka. Hela deras familj fick ett nytt liv. Att se kvinnans starka upplevelse av att se igen, tjejens glädjetårar att kunna se, då blir man så tacksam till alla dom människor som ger av sina liv till detta. Dom gör underverk.

Vi tar för givet denna vård. En person med gomspalt, eller någon som är blind klarar sig bra i ett land som Sverige. I ett land i Afrika är det katastrof. Man blir satt åt sidan. Men ett barn med gomspalt som blir opererad får helt enkelt livet tillbaka. Kan äta ordentligt så att den blir mätt. Kan prata så att det fungerar. På så vis kan börja skolan. Så det är livsavgörande för ett barn med gomspalt.

Att se detta berör. Djupt!

För varje person som arbetar på Erikshjälpen i Örebro, måste detta ge sådan ofantlig glädje att få vara med på ett hörn. Varje dag som vi lägger ner på att plocka med alla dessa saker så ger det dessa människor livet tillbaka. Tack för att jag får vara med i detta. Jag blir så glad!
Kanske är du med på hörn du också. Så kul att få göra detta tillsammans med dig.

Om det finns hjältar så arbetar dom på Mercy Ship! Dom är nog så nära änglar man möjligtvis kan bli.

Ett omtumlande sydafrikabesök…..

Igår hade vi finbesök på Erikshjälpen i Norrköping. Vi hade besök från Sydafrika.

I dom vindar som blåser i vårt land var det extra roligt att få hälsa dom varmt välkomna på studiebesök.

IMG_5906.JPG

Jag jade förmånen att då visa vår butik för dom. Dessa herrar hade en passion för att göra skillnad i sitt land och stad. Dom hade verkligen exempel på hur dom lyckats med det. Skola för barnen, hjälp till människor som behövde stöd mm mm.

När dom gick runt i vår butik och jag fick förmånen att försöka berätta hur vi arbetar väcktes det en längtan hos dom att göra detsamma i sin stad i Sydafrika. Dom såg möjligheterna. Det är intressant när man kan se hur det glimmar till i ögonen på en person som verkar ha hittat något bra. Något som kan bli avgörande i sitt sammanhang. Tänk om vi skulle kunna få dela med sig av vår kompetens till dom. Så länge kändes det som att dom hade något att hämta från oss.

När jag sen fick sitta ner över en bit mat och lyssna till deras berättelse inser jag att det är precis tvärtom. Vi har såååååååå mycket att lära oss av dom. Deras arbete bland alla behövande i deras stad. Jag inser att det är nog vi som behöver åka på studiebesök hos dom. Hur en kyrka kan bli en stark tillgång i samhället.

Jag fick lyssna till hur företagare i vår egen stad gjort skillnad och förvandlat situationen för dom som många andra inte skulle närmare sig pga rädsla.

Jag måste säga att det var en omtumlande dag idag. Inser ännu en gång att om vi skall kunna göra skillnad så måste det ske tillsammans. Vi klarar det inte på egen hand.

Att då få arbeta som jag har förmånen att göra blir bara bättre. Att få skapa ekonomiska förutsättningar för att vi skall kunna genomföra dom drömmar som finns. Vad skönt att det kommer några från Sydafrika och skakar om ibland.

Vem vann egentligen?

När man analyserar valet lite mer sakligt så är frågan berättigad. Vem vann egentligen valet i söndags?

Karin Jämtin menar på största allvar att dom vann. Antal röster för röda blocket var i stort sett som förra valet som var ett katastrofval. Borgerliga blocket tappade röster som gick mest till SD. Så vad vann dom röda? Inte mer än några få röster. Det som skapade en seger utan att ha fått fler röster är att SD tog massa röster från andra. Vem vann då? Dom röda stampar på samma ställe och tack vara SD så räckte det till, ja just, till vad då? Ja inte ett regeringsdugligt underlag.

När sen Löfvén stänger för vänstern och alliansen säger mycket tydligt nej så är det ett faktum. Ingen vann. Hade detta varit till högerns favör hade det varit samma resultat.

Så trots att SD har fått 13% av rösterna blir dom på ett otäckt sätt vinnaren i detta val fast ändå en förlorare. När jag ser Jimmys ögon blir jag bekymrad.

Tänk vad olika man kan se på ett och samma resultat.

Jag är inte för att slå vad. Kommer inte satsa några pengar på min åsikt. Jag skulle med glädje se att jag har fel. Jag tror att det blir nyval inom ett år. Risken är att det kan gynna SD men det finns en möjlighet att det kan bli, i mitt tycke, ett bättre resultat. Och då menar jag att det måste bli en stark regering och då får det bli väster eller höger. Hur jag än röstade i valet. Denna osäker innebär troligen högre räntor. Sämre värde på vår krona. Högre inflation. Högre arbetslöshet. Allt kan bara bli bättre i ett nyval.

Vem vann? Ingen. Alla förlorade. När glädjeruset lagt sig så har det inträtt en känsla av förlust. En del sossar som jag möter jublar inte. Man är bekymrad över resultatet. Med all rätt.

Ingen vann. Alla förlorade.

Dagens bild

IMG_4792.JPG

På min blogg har jag en sida som heter ”DAGENS BILD”

Det är ett försök att istället för massa ord beskriva min dag med en bild. Det kan vara en bild som är som ett collage. Där flera delar får beskriva dagen. Men det kan också vara en enda bild som får ge ett ögonblick ur en dag som innehållit mycket annat.

Jag vill inte lova för att jag kan sköta detta varje dag. Men målet är att så ofta det bara går.

Varför en bild? Man brukar ju säga att en bild säger mer än tusen ord. Och det ligger något i det. Ett av bevisen är väl tex Instagram. Det är rätt många som delar med sig av sitt liv via denna bilddagbok.

I en bild kan man drömma sig bort. I en bild kan man se nyanserna som fångas i ett ögonblick. I en bild kan man läsa in ett sammanhang.

Så håll till godo. En bild om dagen är förhoppningen. Kanske kan det bli två bilder en dag eller flera bilder som kommer samtidigt för att samla upp dagar då jag inte haft tid att ladda nytt (eller glömt……. ? …. jo det kan hända det också)

Bilder är ju något som kan bevaras länge. Förr var det pappersbilder. Idag digitalt. Min oro är att det finns mycket som kommer försvinna när tekniken byts ut och vi kan inte då se våra bilder längre. Så pappersbilden kanske behöver återerövras. Men tänk vad bilder vi tar nu för tiden. Vi  kan bara ösa på. Dom vi inte vill ha raderar vi. Men kommer du ihåg tiden då vi hade 36 bilder i filmen. Hade man lite flyt kunde man få ut någon extra bild också. Man tänkte sig för vad som skulle fångas på bild. Det var en väntan tills bilderna kom i brevlådan. Det var nog en liten fest varje gång bilderna kom i brevlådan. Man ville så gärna se resultatet. Ibland kunde man få kopior till ett billigt pris.  På ett sätt har festen omkring bilderna kommit av sig. Men tänk vad bilder det kan bli. När jag var i USA hade jag med mig 1000 bilder hem. Vilket minne.

Ett smakprov? Visst, håll till godo

image

 

Det som för många ser ut att inte ha ett värde …

Härom dagen, på jobbet på Erikshjälpen i Örebro, kom min kollega med en sak vi hade fått in. En dalahäst. Vid kaffet bad hon oss att gissa vad den var värld. Man kan väl klart säga att det var inte så många som kom nära det värde denna dalahäst verkar ha. Varje gång jag hör att någon kan se och förstå dess värde så blir jag imponerad. Tänk att en gammal häst i trä från Dalarna kan ha ett värde som är flera tusen kronor. För andra kan det vara läge att slänga medan någon annan kan tänka sig att ge den en chans med några tior eller kanske några hundra kronor. Det gäller alltså att vara vaken över dess verkliga värde.

Det ger ju en viss tankeställare. Vad har ett värde och hur stort är värdet? Till synes kan ju något vara ingenting. I verkligheten kan det har ett riktigt stort värde.

Saker är väl en sak. Det är ju liksom bara världsliga ting. Men hur värderar vi varandra?

Hur vi värderar varandra märks mest på hur och vad vi säger om varandra. Också hur vi bemöter varandra så klart. När jag hör hur man kan prata illa om någon som inte finns i närheten kan det knyta sig inom mig. Man kallar varandra både det ena och det andra. När jag själv blir utsatt så tycker jag mig 99 av 100 ggr klara av det. Men när jag möter någon som gråter för att den blivit kallad massa saker då gör det ont i mig. Jag skulle vilja gå så långt att ett ord kan göra tusen gånger ondare och större skada än ett slag i ansiktet. Ord kan slå så hårt djupt inne i självkänslan att det kommer påverka för lång tid.

Det gör ju att det gäller att då väga sina ord. I sin affekt eller iver att föra fram sin åsikt verkar somliga att kunna gå fram oerhört hårt. Man anser sig kunna kalla sin motpart vad som helst och anse sig ha rätt att göra det. Jag kommer ihåg en gång då jag fick en lång rad av starka ord över mig. Jag försökte få vederbörande att förstå att jag jag tog illa vid mig. Det hade vederbörande ingen förståelse för. Vederbörande uttryckte mycket tydligt att det berörde inte ett dugg. Det smärtade mer än det personliga påhoppet. Att man kan ha så svårt att inse hur det påverkar den person som man sköljer över massa ord.

Vad har detta med en värdefull trähäst från Dalarna? Tja det kanske inte är någon större likhet. Men denna häst som till synes inte var värd så mycket hade ett större värde än vi kunde tro. Så är det också med våra medmänniskor. Dom innehar ett större värde än vi kan ana. Så det bästa vi kan göra är att bemöta varandra med respekt. Kan ju hända att den man själv nedvärderar kommer att gå före sig själv.

Vi behöver tänka oss för vad vi kallar varandra. Det kan komma en tid då det kommer ifatt oss. Tänk på att dina ord kan sätta djupa spår i din medmänniska. Orden kan göra så illa. För det finns det inga ursäkter. Inga alls. Inte ens när man tycker sig ha all rätt för egen vinning.

När du nästa gång möter den som du tycker mindre bra om så kom ihåg att den har lika stort värde som dig själv. I jämförelse med denna dalahäst är ert värde långt mycket större.

Dagen efter – eftertänksamhetens tid

Det är dagen efter. Dagen efter vårt rikes val. Nu vaknar vi till ett nytta Sverige. Eller? Är det så nytt?

Under gårkvällen följde jag vakan. Å ena sidan verkar ingen ta ut något i förtid men å andra sidan, kunde man inte se vinnarkänslan i samtliga partiledares ögon under kvällen?

Hur kommer det att påverka oss?

Klockan 20 fick vi första prognosen som beräknades på 12-13000 människor. Då tydde det på att det skulle bli ett regeringsskifte. Ingen majoritetsregering är möjlig om man håller sig inom blocken. I denna stund kände jag en stor oro. SD blir vågmästare. Det känns som att Sverige blir kallar återigen. Ur detta perspektiv blir det mer rörigt och troligt nyval inom ett år.

När klockan slog ca 22 fick vi en första prognos som utgick från lagda röster. Blev jag mer övertygad om läget? Nej. Tror jag fortfarande i detta läge på ett nyval inom ett år? Ja det tror jag. Ligger något i det Maud sa. Nu skall några partier under några korta dagar skapa ett trovärdigt förslag till vår framtid. Bara att önska dom lycka till.

Under kvällen verkar det som att ingen är glad för valresultatet. Det kanske just är läget. Alla är (möjligen inte SD) tagna över det läget. Det blir tufft för Stefan och hans kompisar. En oro kryper fram mer och mer.

En reflektion – om SD får ett för starkt mandat är det bättre att man skapar ett läge där det måste bli ett nyval. Då är det bättre med en sådan röra. Hellre denna osäkerhet med troligt högt ränteläge och fördyrade levnad för en tid. Hellre det än att SD får påverka vårt land. Då blir alla partier tydligare och det kommer att leda till ett annat röstande.

Det blir regeringsskifte. Läget är knepigt. Det blir tufft för den regering som nu bildas. Visst, 87% har inte röstat på SD. Men deras 13% kommer att påverka mer än vi i nuläget vill tro.

Är vi på väg emot tvåpartisystem i vårt land? att alliansen funnits vet vi ju. Det har ju uppenbarligen fungerat och känns som att dom borgerliga partierna står närmare varandra än tidigare. Kan man ana att det snart finns en allians mellan dom röda partierna också? Ja, jag tycker nog det. Om det blir mer av det, ja, då är vi snart i ett tvåpartisystem.

Så dagen efter står det i alla fall en sak klart. Somliga är glada och nöjda. Andra mindre glada idag. Men det kommer en dag i morgon också. Det är dock en tid av stor respekt och bekymrade tankar som nu är. Inte för att det blivit regeringsskifte. Svenska folket har valt. Men att SD kommit fram så mycket det känns. I det ljuset är det verkligen dagen efter. 

Vi som ber till Gud har lika fullt ett stort ansvar att be för den regering som nu kommer att bildas. Jag tänker som Puh. DU som sitter i riksdagen, ”Bry dig om…  En smula hänsyn och en smula omtanke är det enda som behövs. Var snäll och omtänksam!”

Valdagsbön – vi ber för dig som väljs in idag

Västra riksdagshuset

Herre, vi har behov av att be för vårt land idag. Inte för att jag tror att du varken är sosse eller moderat, röd eller grön. Vi har behov av att be för varje person som idag väljs in i riksdagen, landstingen och kummunerna. Vi ber att dom skall på ett respektfullt sätt leda vårt land dom kommande fyra åren. Vi ber att dom skall hålla människan före i sina beslut.

Herre, om dessa personer är på väg mot ett beslut som inte är bra för människan och vårt land ber jag dig att du stoppar det. Ber att man då skall tänka om, om så i sista stund.

Hjälp varje ledamot att hålla ordning i sitt eget liv så att dom kan vara ett föredöme. Bevara dom från maktfullkomlighet. Bevara dom från girighet.

Ge dom kraft för att orka dessa fyra år. Bevara deras familjer. Ge dom god nattsömn så att dom kan tänka klart på dagen.

Ge dom ödmjukhet att förstå när det är dags för ett förlåt. Ge dom ödmjukhet att be om hjälp när dom så behöver.

Herre, ge var och en vishet där man brister i vishet. Hjälp var och en att faktiskt våga söka dig med sin fråga inför viktiga beslut.

Herre vi ber för får riksdag men också för vårt land. Välsigna vårt land. Hjälp oss att vara rädd om vår del av jorden såsom vi ber att alla skall vara rädd om sin del.

Vi ber för varje människa i vårt land. Herre, hjälp oss att vara barmhärtiga och hjälp den som så behöver hjälp.

Håll din hand över denna valdag likväl alla dagar fram till nästa val.

Amen

Söndagstankar – Jag älskar dig!

IMG_0937.PNG

Kanske var det länge sedan någon sa till dig att ”Jag älskar dig!” eller helt enkelt bara sa att vederbörande tycker om dig. Kanske var det länge sedan någon uppmuntrade dig för det du gjorde. Är man svältfödd på detta kan det vara tungt. Är det något som stärker så mycket som detta? Tror inte det. Att få höra dessa ord sagda till en själv gör något med oss inifrån och ut. Där växer vi. Där känner vi oss sedda och bekräftade. Jag skulle påstå att ord av kärlek och uppmuntran gör underverk i oss.

Men det är inte ute med dig bara för att någon människa inte sagt detta till dig på ett tag. Du har en som älskar dig mer än någon människa kan göra. Utan förbehåll. Utan behov av ”orsak”. Utan behov av sinnesstämning.

Gud säger till dig: ”Jag älskar sig! Med en evig kärlek som inte tar slut. Med kärlek som är hämtade från mitt eget hjärta.”

När man läser Bibeln ser vi många ställen som uttrycker detta. Låt mig ge dig några exempel. ”Gud älskade ju människorna så mycket att han gav dem sin enda Son, för att de som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv.” (‭Johannes‬ ‭3‬:‭16‬ BSV) , ”Detta är den verkliga kärleken, att Gud älskade oss inte därför att vi älskade honom, utan att han älskade oss först….”. (‭1 Johannesbrevet‬ ‭4‬:‭10‬ BSV) , Liksom Fadern har älskat mig, så har jag älskat er. Bli kvar i min kärlek. (‭Johannesevangeliet‬ ‭15‬:‭9‬ SFB).

Vår självbild kan vara att vi inte älskar oss själva. Då blir det svårt att älska någon annan. Din självbild kan vara att du inte är värd att älskas. Men så tänker du utifrån ett jordiskt perspektiv. Ett perspektiv som är präglat av att man blir älskad utifrån sin prestation och det man kan tillföra. Guds kärlek är precis tvärtom. Han älskar före det. Han älskar dig för att han ser dig och ditt inre. Inte det yttre. Tänk om vi kunde förstå detta djup. Vi människor ser till utseendet, kanske t.o.m. plånboken och social standard. Vi kanske t.o.m. ser till bristerna mer än fördelarna. Vem är perfekt? Vår operfekthet får vi jobba med. Men älskad kan vi vara.

Vill du göra underverk i någon idag? Säg att du älskar den eller tycker om den. Uppmuntra – sök orsaker till att uppmuntra.

Jesus älskar dig!!!! Glöm aldrig det. Med en evig kärlek har han och kommer alltid att älska dig.

Bön:
Herre, visa din kärlek för den som tycker sig inte vara älskad. Öppna dess sinne så att den förstår att den älskad för sin egen skull. Inte beroende på omständigheter, utseende eller prestation. Tack för att du älskade oss alla innan du ens visste om hur vi skulle hantera våra liv. Tack för att du, efter att du sett det, fortfarande älskar oss. Amen