Läs med mig – Apostlagärningarna Kapitel 13

Nu kommer vi in i Saulus missionsresor. En spännande läsning …

När dom tjänade och fastade… 13:2. Intressant formulerat. Man gjorde det samtidigt. Arbetade/tjänade och fastade. Under tiden upplevde man Andens tilltal. Det gick hand i hand.

Utsänd av Anden… 13:4. Att vara utsänd. Inte gå i egen kraft. Att gå på uppmaning av Guds Ande. Det sker inte bara till andra städer och länder. Det kan ske där du bor och bygger. Att vara följsam Guds maning. Telefonsamtalet. Besöket. Den utsträckta handen. Samtalet. Förbönen. Du kan bli utsänd. Ibland väldigt nära. Ibland lite längre bort.

Förvränga Herrens raka vägar… 13:10 O att vi inte förvränger Herrens vägar. Varken i bra liv, i församlingen eller staden. Att vi inte försöker ”göra dom bättre”. Jag tänker att jag inte är bäst på att höra Herren tala. Inte du heller faktiskt. Men tillsammans kan vi lyssna. Ett bra sätt att förstå Guds vägar.

En man efter mitt hjärta… 13:22. Vad gör en sådan tanke med dig? En man/kvinna efter Guds hjärta?

Förlåtelse… 13:37-39. Det Saulus och Barnabas predikar var förlåtelsen i Jesus Kristus. Apg 13:38 Därför ska ni veta, bröder, att det är genom honom som syndernas förlåtelse förkunnas för er. 39 Var och en som tror förklaras rättfärdig i honom och fri från allt som ni inte kunde frias från genom Mose lag. Fullständig förlåtelse. Kan vara värt att notera det. Inte förlåtelse till en del. Nej 100%. Gud gör inget hafsverk. 

Förbli i Guds nåd… 13:43 En fantastisk uppmaning. Förbli. Stanna kvar. Gå inte ut ur Guds nåd. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Comfort-zon

Vad har du för komfort-zon? Hur villig är du att lämna den?

Konstaterar att vi utmanas väldigt ofta och mycket att lämna vår komfort-zon. Vi ska utmana och våga massa nytt.

Du har säkert sätt reklamen där killen utmanas till att göra massa omöjliga utmaningar. Men väljer att finnas kvar där han känner sig trygg.

Och jag tänker att det är ju inte så dumt. Visst, att utveckla sig genom utmaningar är väl en sak. Men jag tänker att livet måste inte bara vara det

Det är okej att leva på ett sätt som gör dig trygg. Du måste inte leva på gränserna hela tiden. Du behöver inte leva på ett sätt så att det kan gå över styr hela tiden. Din dröm behöver inte vara att flyga till mars. Det är helt okej att bara ta en promenad runt kvarteret.

Min komfort-zon har ett annat inslag som inte har att göra med farliga utmaningar. Min zon handlar om tilliten till Gud. Jag tillhör dom som gärna och ofta hellre ber honom om hjälp än att envist hävda att jag kan bäst själv.

Jag tänker att det är den bästa komfort-zon man kan leva i. Den ger tillförsikt, hopp, tillit, omsorg, älskad, trodd, buren, aldrig ensam, sedd, ledd, framtidshopp. Och mycket mer av vad ett tryggt liv kan efterfråga.

Så välj din komfort-zon. Synligt kan det vara att gå i en kyrka. Men också ha bibeln och bönen nära intill sig. Så din morgonandakt är en bra komfort-zon. Ett rum i din tid som du avskilt för något bra. En bra paus i tiden som rusar fram.

Läs med mig – Apostlagärningarna kapitel 12

Petrus fängslas…. 12:5 Herodes uppfattade det som ”medvind” att döda Jakob. Likaså gripa och misshandla människor ur den kristna församlingen. Det gav honom ”mod” att fängsla Petrus. Genom bibeln kan vi se hur folk fått lida för evangeliet. Genom historien ser vi det också i vår historia. Vi har sett att det Petrus var med om har hänt i nutid. Där man förts ut ur fängelse. 

Församlingens förbön…. 12:5. Hur viktig är inte den?! Tänk vilken skillnad din och min bön kan göra. Inte bara omsorgen om någon att orka igenom. Den kan förvandla situationer som verka helt låsta och omöjliga. Förringa inte bönen. Förringa inte den gemensamma bönen. Det finns en bönelogik i att tillsammans komma överens om att be för något. Som att det lyfter bönen ”högre” på något sätt.

Ängel som för Petrus ut ur fängelset… 12:7-11. Det finns många bilder som växer fram i denna berättelse. Vi kan vara fjättrade vid olika bojor. Sådant som gör att vi sitter som i ett fängelse. Men Gud, Tack och lov, kan föra oss ut ur dessa fängelser likt han gjorde med Petrus. När Petrus går där längs gatan och ängeln lämnar honom inser han att detta verkligen händer. Den låsta dörren efter den andre hade öppnat sig för honom. Till och med den största och starkaste järnporten, ingången till fängelset öppnade sig. Detta är starkt. 

Ibland kan det vara svårt att förstå svaret och ta emot bönesvaret… 12:13-15. Tänk så det kan gå. Man ber för fullt för Petrus. När han väl står där förstår man först inte svaret. Ingen skugga över Rode. Vem skulle inte bli förvånad och inte handla rationellt när en som borde vara väl inlåst i stadens säkra fängelse helt plötsligt står och bultar på deras dörr. Det verkade först vara lättare att ta sig ur ett låst fängelse än in som ett bönesvar. Men det påminner om att vara öppen för att svaret kommer. Att inte redan i början av bönen tänka att det går nog inte.

Att inte ta åt sig äran som tillhör Gud… 12:23. Ge den som äran skall ha. Ta inte på dig äran där någon annan gjort det möjligt. Värt en reflektion…..

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att sprida falskhet….

Följer nyheterna om att man påstår att sociala myndigheter kidnappar barn i Sverige. Vilket är falskt. Där barnen som varit utsatta för denna falskhet har sagt något helt annat.

Varför har man behov av att sprida falskhet?

Varför har man behov av att få folk att tro något som inte är sant?

Varför använder man sin maktställning till att lura folk?

När denna falskhet genomskådas har man ju inte vunnit något. Man är själv den store förloraren!!

Det kockar ner till att man vill göra människor osäkra otrygga och rädda. Så får man, tror man, makt över dom. Jag blir så upprörd över en sådan attityd.

Det väcker behovet av källkritik. Var man än läser och lyssnar, det kräver en stor insikt av källkritik. Kanske är det just det man ville lära ut i skolorna förr – ifrågasätt allt och alla. I sig är det en farlig väg det med. Jag tror mer på att kolla källan innan man följer och tror på något. Ännu vintage är att genomskåda Facebooks alla kedjebrev om foto och algoritmer. Innan man följer dom kanske man kan kolla upp om det ligger något i det och inte gå på allt på en gång.

Vi behöver genomskåda den falskhet som många gånger florerar i olika media. Var inte så blåögd. Det kan rädda dig.

Läs med mig – Apostlagärningarna kapitel 11

Vem var då jag, att jag skulle kunna hindra Gud? … 11:17 Vem kan egentligen stoppa Gud? Ingen. Det han vill göra det gör han. Som vi kunnat läsa i dom två sista kapitlen. Ändå kan du stoppa honom. Han tvingar sig inte på dig. Ger dig möjlighet. Från början till slut. Tvingar inte på frälsningen. En unik Gud på så vis. Erbjuder frälsningen. Skapar möjlighet att följa honom. Erbjuder gåvor/tjänstegåvor som vi kan få och börja tjäna i. Men vi kan tacka nej. Men om han ger dig ett uppdrag, skulle du kunna hindra honom då? Hindra det förtroendet han ger dig? Det är ett ansvar att ta emot, skulle du kunna säga nej till det? Ändå respekteras du om du gör det. Så stor är vår Gud. Låt mig påminna dig: Den han kalla – den utrustar han.

Skänkt hedningarna samma omvändelse. … 11:18 Denna vers är vår räddning. Annars hade vi inte kunnat ta del av frälsningen, andens gåva och dopet. Det gällde inte först hedningarna. Men Gud ske lov och pris. Det gäller även oss

Fylld av helig Ande och Tro … 11:24. Underbar beskrivning. Du har kanske någon du tänker på. Någon du mött som passar in på denna beskrivning. Jag tänker på några som passar in här. Tacksam för dom.

Tilläggas kan … Händelsen hos Kornelius berättas utförligt två gånger ur två olika perspektiv. Intressant. Kanske vill Gud på det sättet stryka under dom olika beröringspunkterna en extra gång. För att vi ska förstå. Intre tro att det var bara en tillfällighet. Petrus får processa hela den upplevelsen. Man bearbetar den. Bekräftar den. Tydligen ville Gud som vakat över denna skrift, Bibeln, att det skulle bli så. Väl värt att beakta det. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Det är något alldeles speciellt…

Rätt ofta säger vi det på jobbet när vi får in ovanliga och rätt högt värderade saker. Vi kan ibland använda så många ord om extra fina saker att jag tror vi kommer få brist på dom. Vad ska vi säga när det kommer in ännu finare saker? Fintfintfint? Extra ordinärt fint? Ja, det kan ibland vara lite svårt att uttrycka det man verkligen känner.

Det är något alldeles speciellt…

Så kan det också vara mellan oss människor. Det är lite mer än att slänga ur sig något på alla hjärtans dag. En dag som troligen affärsrörelserna älskar. Får sälja mycket inför en sådan dag.

Det är också svårt att uttrycka att någon är speciell. Så lätt att missförstås. Blandar ihop känslor med upplevelse.

Men en äkta vänskap är något speciellt. Kan till och med vara svår att värdera. För värdet går inte att sätta. Det är ovärderbart. Sann vänskap överglänser så mycket. Ibland hör jag folk säga att man ”känner ”någon””. När det väl kommer till kritan så känner man till vem det är. Men man har ingen relation eller vänskap. Men lite slarvigt blir det att man känner den.

Jag tänker att vänskap är något som är mer än bara känna igen någon till utseende och tex kändisskap. Det är mycket djupare än så. Jag är verkligen tacksam för vänskap.

Det är något alldeles speciellt med sann vänskap.

När du funnit förtroendet i sann vänskap – gör allt du kan för att bevara det. Det är en ovärderlig vänskap. Finns inga prylar som kan väga upp det. Ingen karriär. Inget fett konto. Det är nåd. Går inte att köpas. Går inte att tvinga sig till. Bevara det närmast hjärtat. Där hör det hemma.

Läs med mig – Apostlagärningarna Kapitel 10

Skicka efter en viss Simon… 10:5. Är det inte intressant? Kornelius vet inget om denne Simon Petrus. Gud ber honom att be honom komma. Han gör det. Tänk när du får en sådan inbjudan. Skulle du gå då?

Guds timing … 10:9,17 Den är magisk. Fundera på hur allt går hand i hand. Förberett. Så funkar det idag också. Våga följ dom impulser du får. 

Vad Gud förklarat för rent skall du inte anse vara orent… 10:15 Gud favoriserar ar ingen. Vilket folk man än tillhör, vad man än har i bagaget, så möter Gud den som böjer sig inför honom och fruktar honom.  Alltså sätter sin tro till honom. Vi kan ha åsikter om vem som är värdig. Men Gud ser till hjärtat och inte till det yttre. Gud ser till sinnets omvändelse och inte i första hand till historiska handlingar. Vi människor är mer långsinta och har svårt att förlåta. Men Guds nåd är så mycket större än vår barmhärtighet. 

Följ utan att tveka … 10:20 Petrus får uppmaningen. Följ utan att tveka.  Gud kände Petrus. Visste att han var lika mycket människa som alla andra. Uppmaningen var tydlig. Osäker om vad uppenbarelsen betydde fullt ut. Men han gick. Han förstod efter vägen. Inte så dumt, eller hur. Vi kan förstå efter vägen vad som är på gång. 

Inte göra skillnad… 10:28,34 Budskapet är tydligt. ”Men Gud har visat mig att man inte ska kalla någon människa ohelig eller oren” 10:28. ”Nu förstår jag verkligen att Gud inte gör skillnad på människor, utan tar emot den som fruktar honom och gör det som är rätt, vilket folk han än tillhör.” 10:34. Gud gör inte skillnad. Vilken utmaning för oss i denna tid. 

Medan Petrus ännu talade … 10:44. Nu skulle jag vilja vara en mus och varit med där. Tänk, medan Petrus ännu talade så föll Anden över dom. Gud följer inte alltid sina egna mönster. Omvändelse, dop och sen Anden. Här hade man inte blivit döpt. För mig är det tydligt. Låt Gud komma som han vill. Sätt inte upp din egen agenda och plan. Låt han komma. Lita på hans timing. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Stanna upp för ett ögonblick ….

En reklam går just nu på tv, kanal 5. Ser man den kanalen kan man nog inte missa den. För den tjatas om rätt mycket. Handlar visst om ett bilmärke.

Stanna upp för ett ögonblick

Bilmärket har jag inget större intresse i men inledningen fångar mitt intresse. Det finns något i det. Vi är ibland som en duracellkanin. Vi drar på rätt mycket allt för ofta.

Jag tror att det just det vi behöver göra i livet ibland. Kanske till och med ofta. Helt enkelt stanna upp och reflektera.

Att fråga sig – om jag fortsätter åt det håll jag nu ”går” vart hamnar jag då?

Den frågan kan ju vara rätt obehaglig. För den sätter livets ”nu” under lupp. Det liv man just nu levs blir testat och bedömt. Värderas kanske till och med. Men det är värt att göra det. För det är bättre att gör det nu än för sent.

Att fråga sig – min själ, hur viktigt är det för den inför evigheten?

Jag tror vi är så fokuserade på livet här och nu att vi glömmer evighetsperspektivet. Jag tror ju att det är den viktigaste frågan vi kan ställa oss. Du som följer min blogg vet att jag är troende och att detta är något viktigt för mig.

Jag tänker att det finns fler viktiga saker att reflektera över. Så stanna upp för en stund och fundera lite. Det är klart värt att göra det. Om inte så hinner du att hämta andan för en stund. Bara det är inte så dumt.

Vilken bil det gällde? Inte alls viktigt. Det viktigaste är att stanna upp för en stund. Allt annat kan vänta …… för en stund.

Läs med mig – Apostlagärningarna kapitel 9

Jag är Jesus, den som du förföljer… 9:5 Saulus, som blivit lärd vid Gamlies fötter, ville förinta folket som höll sig till ’den vägen’. Alltså trodde på Jesus som Messias. Han mötte nu Jesus på väg Damaskus. Jag blir styrkt av detta. Den som förföljer Jesus kan möta hon och bli omvänd. Vi kan inte alltid övertyga. Med Gud själv kan. 

Herre, jag har hört av många…. 9:13. Gud hade förberett Saulus på ett möte med Ananias. Jag tänker att det skulle vara tillräckligt för Ananias. Men han blir rädd. Inte så konstigt. Han hade hört mycket om Saulus.Till slut går han och du ser resultatet. Kanske är det så för oss också. Vi hör av vad andra säger och blir missmodiga. Frågan är vem lyssnar du till? Guds kallande röst eller andras tyckande?

Gud kallar och utser…. 9:15. Vem är vi att avgöra? Den som förföljde Jesus blir själv kallad. Vi kan tvivla på en sådan kallelse. Men vem är vi som sagt? Glöm aldrig att Gud kan använda vem som helst. Även den som du tycker mindre bra om. 

Fjäll för ögonen… 9:18 En lösryckt tanke, vad för fjäll kan vi fått för våra andliga ögon? 

Det blev känt… 9:42. Tabita dör. Men Petrus ber för henne. Bjuder henne att resa sig upp. Hon får livet tillbaka.Vilken kraft. Klart att det berättas om det. Men det gjorde att många kom till tro. Min undran är ”Vad ska bli känt i vår stad?” Vad ska göra för att folk ska börja omvända sig? Jag tänker att det behöver inte vara dom största kraftgärningarna. Men det kan var något som sätter tron i rörelse. Gud visa oss!!

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Sista dagen….

Sista dagen av någonting har dubbla känslor. Tex sista dagen på jobbet är ju alltid en dag med kluven känsla. När jag skrev om en sådan dag blev den den mest lästa bloggen jag skrivit. Rätt intressant faktiskt. Kanske för att vi inser att en sådan dag är så känslosam.

Idag har vi en sådan dag – en sista dag alltså.

Sista dagen på pandemin höll jag på säga men det är ju helt fel. Men det är sista dagen på restriktionerna. Det är ju så fantastiskt. Vilken seger.

Eller det verkligen en seger? Kortsiktigt absolut. Men pandemin är långt ifrån över. Visst, vi som är vaccinerade blir inte så sjuka så tiden är rätt.

Vi blir inte så sjuka. Men risken är att vi ofta blir sjuka. För vi är helt klart utsatta.

Men åh vad jag längtar efter det normala. Att få vara som vanligt. Känna att man kan satsa framåt utan att bli avbruten. För är det något jag kämpat med hela pandemin så är det att bli avbruten. Så fort man känt att nu då kanske så är det nytt bakslag. Ja, ny våg kallas den visst.

Vad vill du ska vara sista dagen? Vad vill du se som avslutat? Vad är din nyckel till det? Jag tänker att en sådan tanke är starten till något nytt spännande. Vägen till det nya normala. Nya utmaningar som ska utveckla.

Så sista dagen känns som lite osäkert. Men ändå befriande respektfullt. Så nu går vi in i den och hanterar den som visa människor. För vi kommer ihåg hur det varit, eller hur ?? Eller??????