Att bära med sig gamla känslor….

Du som följer Herregud&Co vet att citatet är hämtat från denne lille vise krabat.

Bär inte med dig gamla känslor ini nya erfarenheter.

Visst är det lätt att ta med sig gamla känslor och erfarenheter in i nya erfarenheter och situationer. Gamla erfarenheter kan stoppa oss att våga gå in i nya erfarenheter. Dom som skulle lyfta oss, dom som skulle göra oss till dom vi verkligen är, dom som skulle få is leva igen, dom hindras så lätt av gamle känslor och erfarenheter.

Hur ska vi komma vidare om detta är vår status i livet? Troligen blir det ganska svårt.

Jag tänker mig att våra gamla känslorna och erfarenheter blir som en ryggsäck vi går och bär på. Det blir tungt. Tungt främst för själen. Och skulle tro att den är en av våra värsta energitjuvar i livet.

Vi behöver lyfta av oss en sådan ryggsäck. Minns ett möte i pingst Jönköping där vi kunde göra en sådan handling. Den gången fick vi möjlighet att ta en sten som fick symbolisera något vi bar på. Något vi behövde göra upp med. Jag valde att ta en sten. Gick med den till korset i kyrkan. Det frigjorde mig den gången. Tänker mig att det kan vi göra med en ryggsäck. Ställa av den vid något ställe. Jag är klar över att du kanske inte behöver visualisera det. Men för mig var det en god hjälp med denna sten. Så varför inte pröva.

Idag vill jag be för dig som bär denna ryggsäck av känslor och erfarenheter som gör att du inte vågar dig in i nya erfarenheter. Du vill inte bli sårad igen. Du vill inte få dåliga erfarenheter för du har för många av dom redan som det är. Jag ber att du ska få modet, kraften och nåden att ställa av dig din ryggsäck. Herre, hjälp till att lyfta av den ryggsäck som är så svår att bli av med.

Du är värd att bli fri din ryggsäcken. Livet har så mycket mer att erbjuda än att du ska gå runt och bära på en ryggsäck.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 15

Höll sig nära … 15:1.  Vilken skillnad. Somliga ville höra. Andra bara kritisera. Då som nu. Jag undrar … varför är det så lätt att hamna på den kritiserade sidan? Den lyssnande sida måste ju vara så mycket mer givande. 

Att vara det hundrade fåret … 15:4ff. Skulle tro att den som bäst kan sätta sig in underbart liknelse är den som kommit bort och blivit hittad. 

Tills han hittar det… 15:4. Tala om tålamod och uthållighet. Tala om motivation.  … 14:15ff. Liknelsens bakgrund är att på den tid gick det ut fler inbjudningar. Först att festen var på gång sen att den var nu förberedd och klar. Att då vet att nu är det dags att sätta sig till bords. 

Vilken glädje … 15:7. Den glädjen är lika stor när Gud hittar dig!! 

Myntet … 15:8ff. Det är sådan Gud är. Kommer vi bort så gör han allt för att hitta oss. 

Förlorad eller återfunnen? … 15:11-32. Förr kallades denna liknelse för ”den förlorade sonen”. Nu återfunnen. 

Att slarva bort sitt arv kan bli dyrköpt. Att tro att det är grönare på andra sidan staketet likaså. 

Berättelsen visar hur stor Gud är till den som vänder hem igen. 

Står och spanar … 15:20. Gud spanar efter den som lämnat honom. Han skulle kunna göra tvärtom. Men sådan är inte Gud. 

Hemmavarande sonen … 15:25ff. Jag kan fundera på hur det är bland oss i kyrkan. Kan vi reagera på samma sätt? 

Allt mitt är ditt … 15:31. Inser vi vad vi har i Gud?… 15:8ff. Det är sådan Gud är. Kommer vi bort så gör han allt för att hitta oss.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att försonas (från ett håll)

P1 sommar sätter sina spår då och då. Funderar fortfarande på Pär Lernströms sommarprat. Där han avslutar med att försonas med sin far efter faderns död. Att försonas med någon är stort. Det kan vara det ända sättet att gå vidare i livet.

Den bästa försoningen är när den sker mellan två personer på ett intiativ tillsammans. Det är något oerhört vackert över det. Hur man kan gå från osämja, och kanske till och med hat, till en förnyad vänskap.

Men det finns dom lägena som det inte blir möjligt. Den man inte är försonad med går ut tiden eller att den andre parten varken vill eller inser behovet av försoning. Kanske är det till och med så att motparten borde vara den som tar initiativet. Den är den som orsakat problemet. Då kan det kännas hopplöst. Kanske till och med kört. Så går man där i svallvågorna av denna oförsonlighet och känner sig minst sagt ofri.

Men det finns en väg. Och det är att försonas från ett håll när det inte går från bådas håll. Och det är från ditt håll. Där du kan förlåta å dens vägnar. Det går. Det funkar. Kan vara svårt. Kan ta sin stund att komma så långt. Men när du väl kan göra det så är det en befrielse.

Det finns en förebild i detta med att försonas. Jesus dog för våra fel innan dom ens var gjorda. Innan vi ens bad om förlåtelse. När vi väl inser att vi behöver be om förlåtelse hänvisar han till att det har han redan gjort. Det gjorde han på korset. Om han kan så borde vi kunna det.

Kanske är det vår stolthet som gör det så svårt att försonas. Men tänk om vi kunde lägga den åt sidan. Det är di friheten kommer.

Våga försonas. Om så bara från ditt håll. En dag kommer det från den andres sida. Då kan du likt Jesus säga att du redan har förlåtit. Det är stort.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 14

Feghet eller slughet? … 14:4. Troligen både ock. Men mest slughet. Man ville ha något att sätta dit Jesus på. Att anklaga honom för. Som tex att bota på sabbaten som var fel enligt mänskligt påfund. 

Armbåga sig fram …. 14:11. Att armbåga sig fram till bättre position hör inte Guds Rike till. Inte i en församling heller. Handlar mer om att bli ”upptäckt”. Men hur upptäcker vi den som Gud kallar till tjänst?

Festen … 14:15ff. Liknelsens bakgrund är att på den tid gick det ut fler inbjudningar. Först att festen var på gång sen att den var nu förberedd och klar. Att då vet att nu är det dags att sätta sig till bords. 

Ursäkter … 14:15ff Åkern – värdsliga bekymmer. Oxar – värdslig arbetsinsats. Giftermål – Jordiska band. Det är mycket här i livet som kan göra att vi avstår inbjudan till himlen. Den man minst anar kommer man att möta vid festen i himlen. 

Priset … 14:28. Att beräkna kostnaden är sunt. Jesus visar på att det kostar allt. 

Sälta … 14:34f. Vi är ett salt i vår tid. Saltet bevara. Saltet ger smak. Det är vår uppgift. Det skapar vägen till Guds Rike. Men om saltet mister sin kraft, sin smak, sitt bevarande, vad händer då?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Gud ger dig frid

Frid – det är inte alltid vi kan skriva under på att det är i det tillståndet vi lever i. Får vi möter inte bara det goda i livet. Vi möter även det som skapar oro.

Var och handlade nyligen. Visst har priserna gått upp massor. Jag har aldrig varit med om att dom stigit så mycket och så snabbt. Bensinpriset gör att man drar sig för att åka bil. Skulle tro att det är rätt så många som är oroliga just nu. Därtill kommer räntorna på lånen. Kommer hushållsekonomin klara detta?

Så fylls livet av oro. Att leva i sådan oro tär på livet. Tankelivet tar stryk. Framtidstron börjar gungar. Så länge bufferten finns så är man mig lugn. Men sen då? För den som redan nu inte har någon buffert att jämna ut dagens utgifter med… för den personen klättrar nog oron väl påträngande redan nu in på skinnet.

Men mitt i allt detta finns det en hälsning från himmelens värld. Vi läser den i fjärde Mosebok.

”Herren vände sitt ansikte till dig och give dig frid.”
‭‭Fjärde Moseboken‬ ‭6:26‬‬‬

Gud vänder sitt ansikte till dig. Han glider inte bara förbi. Han stannar upp vid dig och låter sina ögon vila på dig och ger dig sin frid. Det är det märkliga med Gud. Mitt i allt som oroar runt omkring oss ger han frid. Vi kan vara lugna mitt i allt. Hans Frid ger oss denna frid.

Jag tror att denna frid hjälper oss att tänka klart. Att fatta rätt beslut. Vi tar inte förhastade beslut i det lugnet. Därför tror jag att vi i dessa tider behöver stanna upp. Ta emot hans frid. Vi måste inte kämpa i egen kraft. Vi kan få leva i hans fridszon. Nätt ett vi känner av prisvinnarna får vi dra oss mot centrum av denna zon av frid.

Därför kan vi på minns om denna vers:

”Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er.”
‭‭Första Petrusbrevet‬ ‭5:7‬

En möjlig översättning är: ”Han bryr sig om det som rör oss”. Det du nu går igenom bryr han sig om. För det rör dig. Det är det som du möter och ska hantera. Därför bryr han sig.

Herren vänder sig till dig. Närmar sig dig. Och ger dig av sin Frid. Det är som han säger – ”Ta emot min frid”

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 13

Omvändelsens skärpa … 13:3. Hur förmedlar man det budskapet i en tid som denna? Vi är oerhört beroende av Anden som förklarar detta inifrån hos var och en. 

Kan(ske) … 13:8. Att gräva ett år till står för att gör det än mer och djupare. Inte den snabba filen på vägen direkt. Gräv, det inte bara KanSke sker. Det Kan Ske. 

Gud kan och får göra gott … 13:1. ….alla dagar i veckan!!

Senapskornet … 13:18ff. Jag tror att dom flesta av oss har en så stor tro som ett liiiiiitet senapskorn. Många har också klart större tro än så. Läs denna. Låt dessa verser landa hos dig en stund…

Guds Rike … 13:20ff. Guds rike får genomsyra hela vårt liv. 

En smal väg … 13:22ff. Varför en smal väg? Den kräver mer uppmärksamhet, har större utmaningar, kräver beslut på djupet. Den breda är bara att köra på. Nålsögat visar på att det blir helt enkelt omöjligt på egen hand. Jesus är den som gör passagen genom nålsögat möjligt. Bara han. 

Övergiven … 13:35. Detta är närgånget. Jesus kan lämna området för en tid för att låta var och en förstå vad det innebär. Kärnbibeln skriver så här: ”Se, nu står ert hus övergivet (tömt på sina egna resurser)[utan Guds beskydd]…. Ger en vidare beskrivning på den versen.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Forma ditt liv med dina ord

Tänk vad orden är viktiga. När vi läser bibeln så ser vi att det Gud säger blir. Vid skapelsen inte minst. ”Varde ljust och det blev ljust” är bara ett exempel. När vi följer Jesus så ser vi att hans ord har makt att förändra. Döda får liv. Stormen lägger sig. Han till och med talar till ett träd om dess frukt. Om du skulle börja sortera ut ( i bibeln) alla dom gånger det sagda ordet har en direkt påverkan på någonting skulle du med all säkerhet få en lååååååång lista.

Likadant är det i våra liv. Det du säger har betydelse. Jag vill påstå att dina ord kan förändra radikalt. Ja, inte som Jesus kanske men något åt det hållet.

Du kan göra dig illa med dina ord. När du talar nedsättande om dig själv. När du säger att du är ful. Eller inte klarar något. Det blir som en självuppfyllande profetia. Ord som ”det kommer aldrig att gå” gör att du tappar modet.

Dina ord kan ändra på läget. Om du talar in tro i ditt liv kommer det att ändra ditt liv positivt. Ord som ”jag duger” gör gott inom dig. ”Det kommer att gå” ger dig mod att fortsätta.

Fyll din tillvara med goda ord omkring dig. Skriv dom gärna på en lapp vid spegeln, ytterdörren, vid din säng eller där invid diskbänken. När du inte längre ”noterar” dom är det dags att byta ut dom till nya goda ord.

Så formar du ditt ”nu” och din framtid genom att säga och skriva gott om dig själv. Dina ord skapar något gott inom dig. Det kommer att göra gott.

Tycker du att det är skämmigt? Börja lite försiktigt då. Att du möts av en god hälsning vid frukosten. Låt det sen växa. Det blir som ett frö som gror i dit liv. Frukten av det felet blir ljuvligt för dig.

Kanske kan dina ord till någon annan vara det avgörande för att orka igenom ända fram. Kolla in denna video så kanske du inser vad ord på vägen kan få betyda för någon

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 12

Man har hört dig … 12:1ff. Om vi visste att allt det vi sa kunde någon höra…. hur skulle vi agera då?

Du är inte bortglömd … 12:6f. Herren vet mycket väl vem du är. Han har till och med koll på hur många hårstrån du har… (!)… . 

Bekänna o förneka … 12:8f. Detta är rätt närgånget. Att bekänna eller förneka Jesus. Dom gånger vi haft svårt att stå upp för tro av någon anledning har tagit i djupet hos oss. Bar den som kämpat med detta vet vad jag menar. 

Hädelse … 12:10. Det finns bara en synd det inte finns förlåtelse för och det är hädelse mot Anden. Hur förhåller vi oss till andra synder? Hur hantera vi och hur bemöter vi dom? Kan det vara så att det är vi människor som har svårare att förlåta än Jesus?

Anden ger oss orden … 12:12. Detta tycker jag är stort. O att vi kunde förstå det på djupet.

Hur förhåller du dig till rikedom? … 12:1-21. Har din rikedom tagit makten över dig?

Bekymmer … 12:25,31. Bekymrar du dig i onödan? Det finns en annan ordning i dessa verser. Först gå till Gud. Inte göra allt annat först och sen gå till honom om det går fel. 

Skatt … 12:34. Vart har du din skatt?

När kommer Jesus tillbaka? … 12:40. Denna fråga kan vara den mest oroande fråga kristna kan leva under. Men egentligen är den den mest fridsamma. För bibelns syfte är inte att skrämma. Den vill visa på exemplet att leva på ett sätt så att man alltid är redo. Livet har en hållning att här är jag så länge han dröjer. Men skulle han komma typ strax är jag redo och släpper allt för att följa med. 

Splittring … 12:51. Intressant passage. Å ena sidan är Jesus fridens Gud. Men genom att hans budskap förväntas ett eget svar från var och en kan det innebära splittring. Där inte alla i familjen säger sitt ja till honom. Då blir det lätt spänningar. 

Avläsa tiden … 12:54ff. Kan du avläsa det andliga skedet? Det är en svår ekvation att lösa. Andliga ting måste förstås med Andens hjälp. Här har vi en nyckel till den kunskapen. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Låt inte omständigheterna dra dig bort från Jesus. Låt omständigheterna dra dig närmare honom istället.

Tänk hur vi kan reagera vi människor. Livet kan möta motstånd. Det kan vara bekymmersamt. Så reagerar vi med att dra oss bort från Gud. För att vi kan tycka att han borde ha beskyddat oss ifrån det (kanske).

Skulle tro att en av orsakerna till det är också att vi har en förmåga att vilja klara oss själva. Om nu det är någon förmåga. Man kan ju undra liksom. För allt för ofta inser vi nog att det inte funkar. Det blir mer en oförmåga.

Jag tänker att omständigheterna borde dra oss närma Gud. Att vi tacksamt tar emot råd och hjälp. När livet är tungt behöver vi den uppmuntran Gud kan ge.

”Närma er Gud, så ska han (kommer han att) närma sig er. [Matt 7:7]

Ett fantastiskt löfte. Om man ser lite djupare på det så är innebörden att reflexmässigt dra sig alldeles nära intill. Här har grekiskan en aktivt pågående verbform. Gud är strax inte passiv. Råkade inte bara komma förbi av en händelse. Utan en medveten aktiv handling från Guds sida. Han kommer att närmare sig dig när du närmar dig honom. Inte eventuellt. Inte kanske. Inte om möjligt sen om det bara funkar. ”Kan ju komma upp något ännu viktigare”. Typ. Nej. Inte alls så. Löftet är givet. Han kommer att närma sig dig.

”Håll er nära Gud, så ska han hålla sig nära er. …..” ‭‭Jakob‬ ‭4:8‬ ‭i NUB‬‬ förstärker det ytterligare. Han kommer hålla sig nära dig. För att det ska vara möjligt måste han följa dig hela tiden.

Det innebär ju att när livet möter den gropiga vägen som lätt får oss att snubbla. Kanske till och med falla. Då är han extra på tå runt ditt liv. Så stor är han.

Tänker att även när livet dansar på skulle vi behöva bygga en stabil relation med Gud. Så att vi har lätt att bli påmind hur det funkar när det bär emot.

Sakarja har en hälsning till dig som vänt sig bort från Gud :

”…Så säger Herren Sebaot: Vänd om till mig, säger Herren Sebaot, så ska jag vända om till er, säger Herren Sebaot.” ‭‭Sakarja‬ ‭1:3‬ ‭SFB15‬‬

Vänd dig om igen. Kan vara många orsaker till att inte våga det. Men gör det. Du kommer upptäcka att Gud vänder sig till dig med. Ett fantastiskt möte sker på nytt.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 11

Herrens bön … 11:1-4. På en (viss plats). Verkar som att han hade en utvald plats att vara på när han bad. Han hade lärjungarna med sig. Kanske ville han visa dom vägen. Ge dom ett exempel. ”Lär oss att be”. Vi et inte alltid hur vår bön skall vara. Men Jesus ger ett exempel på en bön som rymmer hela livet. Låt den bönen få beröra dig. Vila i den. Låte den tala.

Uthållighet … 11:5-8,11-13. Den hungriges bön kan vara väl kort. ”Mat halleluja, Amen”. Inte så uthållig. Andra böner kan behöva ta sin tid. Att då vara uthållig är stort. Varför bönen behöver vara längre ibland, när det räcker med ett ord från Jesus till förändring, vet jag inte. Kan bara ana. Om ditt barn ber om godis och du drar på det och barnet glömmer bort sin bön antar jag att du avvaktar med att ge godis. Är barnet lite mer energisk ger du nog (kanske) efter efter ett tag. Något åt det hållet tänker jag mig en uthållig bön. Man vill veta om det verkligen är ett behov.

Be sök bulta … 11:9ff Det finns ett löfte om bönesvar. Glöm aldrig det.  

Med eller emot … 11:23. Antingen eller. Svart eller vitt. 

Fylla sitt liv … 11:24ff. När en besatt blir fri är det viktigt att det inre rummet som varit andens rum får en ny bättre ”hyresgäst”. Annars är det lätt att den kommer tillbaka.,

Jona … 11:29ff. Tre dagar i fiskens buk. Jesus 3 dagar i dödens rum. Tänk vad mycket som kopplar mellan Gamla och Nya Testamentet. 

Vårt inre … 11:41. Jag tänker mycket på att det inre livet präglar vårt yttre liv. Att allt det andliga som gör något gott med oss kommer inifrån. Från det inre rummet som NT benämner ’tempel’. 

Tagit bort nyckeln … 11:52. Förståelsen och kunskapen som öppnar vägen till omvändelse. Dom hade ersatt den med egna lagar. Vilket blir en blindgång. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.