Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 10

Skörden är stor … 10:2. När bonden ser att sin skörd är mogen för att skördas tar han inte semester. Han tar sig an jobbet att skörda. Hur gör vi? Bönen att få arbetare är riskabelt. Det kommer att innebära många som vill. Är vi redo att ta emot alla dessa som vill vara med och skörda? 

Önska Frid … 10:6. Den frid du önskar skal vila på den person du önskar frid. Så ofattbart vackert

Guds rike … 10:11. Guds rike är nu här. Paradoxen – Redan nu men ännu inte. 

Den som lyssnar … 10:10ff Betänk… Den som lyssnar till dig när du talar om Jesus lyssnar till honom själv. Det skapar respekt och ödmjukhet.

Till och med … 10:17. Dom var överraskade? Exalterade? Tacksamma? Ödmjuka med stor respekt – ”det blev verkligen som du sa, Jesus”? Kanske allt detta var deras upplevelse

Samariten … 10:23-37. Är berättelsen om den barmhärtige samariten det ”nya normala”? Vers 37 …. ”Gå du och gör samma sak” – tänkvärt.

Budet … 10:27 Älska av hela sitt hjärta, hela sin själ och av sin kraft. Hur kommer vi dit tror du?

Vid Jesus fötter … 10:39. Lyssnande. Hur gör vi det idag? 

Bara ett är nödvändigt … 10:42 Maria hade valt den goda delen….. och den skall inte tas ifrån henne. När du väljer den goda delen, lyssnandet vid Jesus fötter, så skall det inte tas ifrån dig. Den platsen blir vigd åt dig. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Idag firar jag 38 år

Man skulle kunna tro att det var min födelsedag idag. Men somliga har nog räknat ut att det är det inte. För det verkar som att somliga firade den för några dagar sedan. Och det kanske är mer rätt då än idag.

Nej. Idag firar jag något helt annat. Det är 38 år sedan jag tog körkort. Tog och tog. Jag fick allt övningsköra först och sen köra upp för en kontrollant som skulle bedöma om jag skulle ha körkort. Och jag fick det på första försöket. Inte illa. På den tiden kunde man köra mer privat och köra upp utan lektioner. Kanske kan man det idag också. Hur som helst var det klart mycket billigare än i dessa dagar. Några dagar senare hade jag min första bil. En Amazon 1968 års modell. Kostade 5000kr. Inte illa.

Minns att jag tog körkort på symaskin i slöjden också. Fick göra massa test och sen så gav fröken oss ett körkort.

Tänk om vi också kunde få körkort på livet. Visst skulle man kunna se våra lagar som en typ av körkort. Men dom är ju mer ett förhållningssätt vi ska ha i livet. Men jag tänker att ibland skulle det ha varit bra om vi tidigt fick lära oss att leva. Kanske skulle vi då inte gå på dom minor vi ibland gör.

Vi skulle kanske fungera bättre ihop med människor. Vi skulle förstå när vi levde livet för fort. Vi skulle inte parkera det där man inte fick. Hålla oss på vägen. Tanka livet med energi så att vi orkade ända fram.

Tänk om vi hade ett körkort på livet.

Funderar på om inte vårt samvete är ett sådant körkort. Samvete som hjälper oss att navigera rätt i livet.

Ett stopp i trafiken….

Tänk vad man ändå är skonad från att vara inblandad i en trafikolycka. När jag var liten var jag med om en olycka där min pappa var sist i en kö som stoppades upp. Flera bilar var inblandade. Det var vid denna tid , på väg från Nyhemsveckan. Jag minns det fortfarande.

Ikväll, på väg hem från Nyhemsveckan kommer jag ifatt en kö som står still. En älgolycka hade hänt. Totalt stopp i trafiken.

Kan bara känna stor tacksamhet. Denna gång var jag inte i den bil som krockade med älgen. Att stå i kö blir då rätt okej fast klockan var sent. Att det är en helg med mycket trafik gör att det blir olyckor tyvärr.

Tänk vad mycket du och jag aldrig blir utsatta för. I mångt och mycket är vi lyckligt lottade. Det stämmer till så stor tacksamhet.

Det påminner också om hur viktigt våra böner blir att hjälpa den som blir utsatt. Som råkar ut för olyckan. Som får lida.

Herre vi ber för den som råkat ut för olyckor denna helg. Vi ber om läkedom. Vi ber om att beskydda för fler olyckor när alla vänder hem från midsommarfirandet.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 9

Gav dom makt …9:1 Tänk att Gud ger oss mandat och makt. Men det är inget vi kan ta oss själva eller manipulera 

Han sände dom att förkunna … 9:2 Tänker på Romarbrevet  ”Hur skall dom höra om ingen predikar …” 

Målmedvetenhet …  9:6 Målmedvetenhet. De gick från by till by. Steg för steg

Försökte träffa Jesus. … 9:9 Ovissheten, oförståelsen men kanske också möjligheten att förgöra Jesus drev honom till att söka efter Jesus. 

Ge ni dom att äta.  … 9:13 Vilket uppdrag. Tänker att det är både andligt och lekamligt.  

Vi har inte mer än… 9:13 Vi kommer alltid uppfattat det vi har som att det inte räcker till. Vi kommer alltid komma till korta. Men Gud har möjligheten att göra något mer av det vi har. Ge aldrig upp. Backa inte i bristen. Lägg det du har i Guds händer. Han välsignar. Det lär bli över 

Jesus … 9:20 Vem säger du Jesus är?

Att förneka sig själv … 9:23ff Knepigt och svårt uttryck. Att att ego kommer i andra hand. Jesus först. Att mitt eget Jag får en lägre betydelse. Det finns helt enkelt något som är så mycket bättre. Handlar inte om att förinta sig men att få rätt hållning i livet.

Vinst och förlust … 9:25 Tänk att en förlust kan vara en seger. Men vad försöker du vinna?  

Jesus tog med dom upp på berget… 9:28 Tänker att det är så Jesus gör…. Han tar med oss… på en resa, på en upptäcksfärd, på en promenad till något han vill att vi ska få uppleva.  

Ur molnet… 9:35 Gud ville bekräfta Jesus.

Men de kunde inte… 9:40 Smärtsamt medveten om att vi kan känna igen oss i detta

Vem är störst bland oss?… 9:46  Är det viktigt? Jag tänker att vi riskerar att hamna i samma fundering.

Motstånd… 9:53. Vi får vara beredd på att det finns de som inte vill ta emot budskapet. 

Priset… 9:57fff evangeliet och tron är gratis ändå kostar den allt. Hur ställer vi oss till det ?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Skuggjägare

När jag såg denna bild från Herregud&Co kände jag helt klart igen mig. Ja, det kanske inte är så att jag tycker att jag är så lik denne lille gubbe. Nej, det handlar mer om budskapet. Jag är nog också en skuggjägare.

Jag blir ju typ aldrig brun när solen skiner på mig. Mest röd. Och den som anar vad det innebär inser att jag jagar skuggor ibland.

Det blir så mycket konsekvenser av för mycket sol på min hy. Svider och gör ont. Minns en gång mitt i sommaren då jag hade fått för mycket sol på mig. Jag fick solfrossa. Jag frös. När alla andra gick med kortärmat satte jag på mig tröja och jacka. Frös i alla fall. Så ja, jag är många gånger en skuggjägare.

Ibland tror jag att vi är ”skuggjägare” mot Gud. Vi vill inte att han ska se oss. Eller vi vill undvika att bli berörd av honom. Som om vi är rädd för honom. Men vi behöver aldrig vara rädd för Gud. Han vill oss alltid väl. Om vi skäms inför Gud så skäms inte han för oss. Han kanske inte alltid gillar det vi gör men det hindrar honom inte att dela livet med oss.

Jag tror till och med att vi ibland inte vill att Gud ska komma oss nära för vi vill inte riskera vår bekvämlighet eller något annat. För tänk om …… tänk om Gud gör något med oss, kallar oss till något eller sänder ut oss som missionärer.

Var inte rädd. Spring inte och göm dig för Gud. Ställ dig inte i skuggan. Kliv ut i ljuset. Gud vill dig väl. Kommer inte göra ner dig.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 8

Även några kvinnor …8:2. Ibland får man känslan av att kvinnor inte hade plats bland de närmaste runt Jesus. Men så är det ju uppenbart att det verkligen hade.

Såningsman … 8:4ff Liknelsen återkommer i flera evangelier. Talar om vilken jordmån vi människor har i relation till Guds Ords utsäde. Tankeväckande. 

Ni har fått nåden att förstå Guds Rike hemligheter … 8:10. Spännande utryck tänker jag. Är det så att vi kan få del av den nåden i nutid?

Förståelse … 8:9ff Tänk att det finns många olika sätt att ta emot Guds Evangelium. Det kan förklara för oss varför det ibland verkar så omöjligt att se långvariga resultat av evangelisationen. Att se såddens principer hjälper oss att förstå att vi behöver vara förberedande och väl genomtänkta. 

Det som göms i snö… 8:17. … kommer upp i tö. Kanske ligger något i det talesättet.

Jesus i stormen … 8:22. När det stormar i ditt liv finns Jesus med i båten. Hans ord i denna storm räcker för din storm lika väl. 

Bad Jesus att lämna dom … 8:37. Tänk at man reagerade så när Jesus gjorde under. Bad honom att lämna dom och området. Andra hade vädjat till honom att stanna för alltid. 

Kvinnan rör vid Jesus … 8:44. Tofsen hade med Guds löften at göra. Hon sträckte efter hörntofsen. Hon blev helad. Rör vid Jesu löfte med ditt behov. 

Tro så får hon liv … 8:50. Denna vers skulle behöva komma in djupt i vår förståelse och tillit. Hon uppstod. Tänk at Jesus förbjöd många att tala om de under han gjorde. Men man kunde inte tiga med vad man sett och hört. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Det finns platser så finns det Platser

Det finns platser och så finns det Platser. Du vet sådana platser som sticker ut. Som betytt eller betyder mer än andra plaster. Som satt sina spår i oss för lång tid.

Nyhemskonferensen utanför Mullsjö är en sådan plats för mig. Mötet mellan människor men främst för möten med Gud. För dig som inte har en tro på Gud kan det låta konstigt. Men det är inte konstigt. Eftersom Gud finns och är i verksamhet blir dessa speciella möten av.

I går var jag på denna konferens. Då sjöng vi en gammal sång som har den här texten:

Herren är min starkhet och min lovsång. Herren är min starkhet och min lovsång. Han blev mig till frälsning. Han blev till frälsning. Herren är min starkhet och min lovsång.

Om du vill kan du lyssna till den här.

En enkel sång men där jag blev påmind om vart min styrka finns. Den är inte i min egen kunskap och kraft. Inte min utbildning eller vilket jobb jag har. Inte mina intressen eller personliga gåvor och sådant jag är bra på. Nej, Herren är min styrka.

Det finns en plats som slår alla andra platser. Det är den plats där jag känner och upplever Guds närvaro starkt. Ibland är det en återkommande plats. Alltså en plats där jag kan uppleva det ofta. Men det kan också vara var som helst.

Har du också en sådan plats? Om inte skulle jag vilja uppmuntra dig till att hitta en sådan plats. Kanske en skogsglänta, en strand, en bergsknalle eller hemma i en speciell fåtölj. Hitta din plats. Hitta det ställe där du bestämmer möte med Gud. I den tid vi går till mötes tror jag dessa platser kommer behövas. Du kommer behöva en sådan plats. Likaså jag. Lika bra att vi redan nu letar upp ”vår plats” och blir hemmastadda där. Helt enkelt skapa en god vana.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 7

Inte värdig … 7:6ff. Officeren kände sig inte värd att Jesus skulle koma in i hans hus. Så hade han inte behövts känna. Men tror inte att han är ensam om den känslan. 

Säg bra ett ord … 7:7. Officeren visste vilken makt det kan finnas bakom orden beroende på vem som säger det. Därför insåg han att ett ord från Jesus hade auktoritet. Hur långt det en var till hans tjänare. Hur långt det än var mellan honom själv och Jesus. 

Makt bakom orden … 7:14. Sonen som var död fick liv genom att Jesus sa till honom ”Stå upp”. Sådan makt har Jesus

Johannes, tvivlade han? … 7:19. Johannes Döparen som var den som banade väg för Jesus, som hade blivit fylld av Ande redan i mammans mage, han som hade förberett sig i öknen osv, kunde han tvivla på att Jesus var Jesus? Ja, kanske gjorde han det. Men Jesus raljerar inte över Johannes. Jesus visste att alla kan tvivla. Han uppmuntrar Johannes med att det skall berätta vad frukten var i Jesu tjänst. 

Johannes exempel … 7:24. Jesus bekräftar Johannes Döparen. Visar samtidigt på att hur man än är vänds det mot den troende. Vi kan se det även idag. 

Om du visste … 7:39. Jesus visste säkert vem denna kvinna var. Han hade inget problem med det men tydligen många andra. 

Efterskänkt skuld … 7:43. Hur mycket har du fått efterskänkt? Hu tacksam är du? Det är närgånget när Jesus säger att den som fått litet förlåtet älskar litet. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att vattna är viktigt

Igår kväll vattnade landen min sons familj har. Så gott att se det som är sått har grott och nu växer till synligt över ytan.

Sist jag hälsade på dom höll dom på att göra i ordning köksträdgården. Pallkragar. Jord. Fina grusgångar. Uppenbarligen har dom sått också.

Tänk om dom hade slutat där. Då hade dom inte fått mycket att gro. Dom vattnade också. Det är förutsättningen att det ska gro och växa till. Resultatet har redan visat sig. Men att sluta att vattna kommer inte på fråga. Mer vatten behövs. Mer sol. Mer vatten. Mer sol. Osv osv.

Så är det i tron också. Gud sår in något i våra liv. Som vi får ta ansvar att, bildligt talat, vattna. Vi kan inte luta oss tillbaka och bara förvänta oss att någon annan gör jobbet.

Bibeln säger att det är Gud som ger växten. Men någon annan vattnade. Det är du och jag.

Tänk att Gud har sått in något i ditt liv som han vill ska växa fram. Något som du ska få bli till välsignelse i. Det är stort. Glöm inte att vattna. Glöm inte att skapa förutsättningar för tillväxt. Rensa bort det som kan skada. Ta bort ogräset. Så blir det en god frukt till slut.

Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 6

Sabbat … 6:9. När dom egna stadgarna hindrar att göra gott på en sabbat blir det fel. Ändå vänder man detta till Jesu nackdel. Man sökte alla möjliga sätt för att få undan Jesus. 

Utsåg Lärjungar … 6:12.  Men innan han gjorde det så gjorde han något annat ….. Ja just det, drog sig undan för att be. Sen utsåg han dom. Viktiga beslut behöver rätt start och utgångsläge för att bli bra beslut. 

Det utgick kraft ur honom … 6:19. När man rörde vid Jesus kunde man känna det påtagligt. Därför ville man röra vid honom

Saligprisning … 6:20ff. Det finns något gott i att andligen hungra och törsta. Då dras man till Jesus 

Fiender .. 6:27ff. Detta kan vara knepigt. Att be och älska sina fiender. Lättare sagt än gjort. Men det funkar. Jag vet. Pröva det. Om du har några fiender eller som vill dig något ont. 

Allt vad ni vill … 6:31. En vers som vi behöver fundera lite på. Hur påverkar den oss? Vad gör den med oss? Visar den på något i våra liv?

Fördöm … 6:37. Döm inte. Fördöm inte. För då skall vi inte bli dömda. Då skall vi inte bli fördömda. Utan förlåt. Fö då får vi förlåtelse. 

Vilket mått?… 6:38 Med vilket mått mäter du upp till din medmänniska?

Flisan och bjälken … 6:41. Är det inte för lätt att se flisan i sin medmänniskas öga än bjälken i vårt eget öga? Är det inte för lätt att döma någon annan och fria sig själv?

Av frukten känner man trädet … 6:43ff. En bra liknelse. Ack så sann. Vilken frukt ger våra liv? Ty vad hjärtat är fullt av talar munnen.

Hur bygger vi? … 6:46ff. Har du kollat grunden först innan du börjar bygga? Vilket motiv har du? Tar du en genväg i bygget? Längre fram kommer det visa sig hur vi har byggt. Kommer vårt bygge hålla?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.