Det där med jordgubbar…

Det där med jordgubbar fick en ny era i mitt liv igår. Då i köptes några plantor av olika sorter gubbar för att planteras på min balkong under helgen. Det ska bli en glädje att få smaka olika sorter under samma period.

Skulle väl inte tro att det kommer räcka till min konsumtion av jordgubbar. Det blir ett bra tillskott. Det blir i alla fall trevligt på min balkong. Jag ser fram emot att skörda jordgubbar då ock då.

Jag får väl tillägga att en del av detta är från när jag slutade mitt jobb i Jönköping. Så jag tack så mycket.

Balkonglivet ska bli en ny upplevelse för mig. Att hitta det lagom livet där. Inte för mycket. Inte för lite. Funderade på att man kanske skulle förbereda för att kunna sova ute under heta sommarnätter. Ett myggnät borde nog finnas hemma.

Ska man förlänga sommaren med lite infravärme…. Ja du ser …. Drömmarna är igång. Det är väl rätt bra att få leva i lite drömmar….

Vad drömmer du om? Vad skulle du vilja se hända? Jag tänker att den drömmen kan bli din bön till Gud. Ditt samtal med honom om vad du skulle vilja se i ditt liv. Vem vet… kanske är det just en dröm som Gud planterat i ditt inre. Låt samtalet formas utifrån vad Gud lägger ner inom dig. Kanske behöver din dröm justeras lite. Kanske något som ska läggas till. Något tas bort. Men där formas din framtidsdröm som för dig in i en ny tid i ditt liv. Så får du skörda något nytt och gott.

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 5

Då bad man Jesus lämna dom och området … 5:17, Det blev helt enkelt för mycket för dom. Men det borde ha gett en stor tacksamhet och glädje. En förundran över vad Jesus kunde göra. Men kanske blev det helt enkelt för mycket för dom. ”Om han kan göra detta….. vad är han då kapabel att göra?” kanske dom tänkte…..

Bli ett vittnesbörd … 5:19f. Mannen fick inte följa med Jesus. Jesus ville at han skulle berätta för sin familj och vänner vad Jesus hade gjort med honom. Decapolis  var 10 städer. Alltså området med olika städer omkring där dom var. Dom fick reda på detta stora.

Jairus dotter … 5:21-24;35-43. Dottern var sjuk och Jairus vill att Jesus ska komma och bota henne. En intressant utveckling på detta. Flickan hinner dö innan Jesus kommer fram. Jesus visste mer än vad dom sörjande visste. Dom hånar honom vilket Jesus uppenbarligen bortser ifrån. Andra hade nog gått. Men han reser henne upp. Hon får livet tillbaka

Kvinnan med blödningar … 5:25-34. På väg till Jairus dotter möter Jesus en kvinna. Vad tänker du? Hon var nog desperat. ”Om jag bara får röra…” Hon känner i, i, i sin kropp. Jesus uppmärksammar att kraft går ur hans kropp. Intressanta händelser. 

Hade försökt allt … 5:26-27. Hade satsat allt. Kanske hade hon också blivit lurad till ”mirakelkurer”. Kanske hennes sista försök. Det väcker en fråga. När i våra behov väljer vi att söka upp Jesus? När vi försökt allt själv? När vi försökt hittat på en egen lösning som inte gick? Eller går vi först till honom?

Lärjungarnas reaktion … 5:31. Dom visste ju inte. Men ändå ….

Hade försökt allt … 5:26-27. Hade satsat allt. Kanske hade hon också blivit lurad till ”mirakelkurer”. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

”Du behöver inte öppna dörren förrän han knackar på”

Ser trailern för en svensk serie. Man talar om döden. Har inte sett filmen. Men som jag förstår det så verkar personer redan gett upp. För döden är på väg. Det är då repliken kommer:


Du behöver inte öppna dörren förrän han knackar på


Vi kan ta ut orons resultatet innan den öns har knackat på. Repliken är så träffande. Vi kan verkligen ibland ta ut allt elände innan det ens kommit.

Ibland öppnar vi dörren innan eländet dyker upp. Vi liksom tar för givet att den ska komma. Man säger att det mesta av allt vi oroar oss för att det ska ske sker aldrig. Ändå oroar vi oss. Lever som det redan skett fast det inte gjort det. Och kommer aldrig ske. Det är som att öppna dörren innan det har knackat på.

Det är att hitta balansen i det vi bekymrar oss för. Att inte ge dom större plats än dom förtjänar.

Så du behöver inte öppna för det du oroar dig förrän det knackar på. Annars ställer du ju dörren öppen för det för att bara går rakt in. Som om du välkomnar det. Så var rädd om dig. Stäng dörren istället. Låt dörren vara stängd för det du oroar dig för.

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 4

Jesus använde liknelser … 4:2. Kanske ger det oss en vink hur vi bör göra. Ett enkelt språk med bilder som folk relatera till.

Liknelsen om sådden … 4:3-9;13-20. Den har ett sätt att förklara hur vi tar emot ordet. Vilka förutsättningar vi har. 

Såningsmannen – den som sår Ordet, evangeliet. Sår in Jesus i våra liv.

De vid vägen – är de som lyssnar och tar emot, du och jag, den som hör när vi delar med oss av vår tro 

Fåglarna – det är den onde , Satan, som helt enkelt tar bort det ur våra liv. Han har alltså ingång i våra lv när detta sker.

Steniga ställen – det är när vi tar till oss Ordet snabbt och med glädje. Men vi har ingen ”jordmån” i våra liv så det kan inte växa upp. Så fort det blir motstånd så lämnar vi tron.

Tistlar – Då har vi värdsliga bekymmer. Det finns mer av världen i oss än Guds Rike. Rikedom hindrar oss. Begär till det vi inte egentligen behöver likaså. Eller sådant som inte är nyttigt för oss. Allt detta kväver tron och tillväxt.

God jord – det är när vi är mottagliga för det Jesus sår in i våra liv. Dt finns inget som hindrar att det gror. Förutsättningarna är goda. Då blir det skörd i våra liv.

Vem är vi i denna liknelse? Vad kanske behöver förändras?

Ljuset ska inte stå under skäppan … 4:21f. Din tro ska inte gömmas undan. Ställ den synligt på bordet. För att använda en bild. 

Med det mått vi mäter … 4:24. Detta är rannsakande. Med det mått vi mäter med skall det mätas upp till oss med. Alltså, är vi generösa så möts vi med generositet. Betänk om det då är tvärt om???

Liknelserna om Guds Rike … 4:26-34

Såden på åkern … 4:26ff Guds rike växer fram likt sådden. Vi vet inte riktigt hur men till slut är det moget och synligt. 

Senapskornet … 4:30ff. Senapskornet som är så litet så litet. Men från detta lilla korn växer det upp ett stort träd. Guds Rike är inte synligt. Men ju fler som blir frälsta desto större och synligare blir detta Rike. Tänk att en ort har många troende. Där växer Guds Rike fram. Ju fler troende desto större är riket. 

Till och med stormen lyder Jesus … 4:35ff Några tankar utifrån denna text. Jesus är med dig i stormen. Står inte och tittar på. Jesus har makt att stilla din storm i ditt liv. Du behöver inte vara rädd i din oros storm. Jesus är med och kommer stilla den. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Snälla, förstör ingenting…

När jag läste Herregud&Co för någon dag sen tänkte jag på alla sårade personer. Där en relation gått sönder. Och man lämnar den med djupa sår.

Tänker hur svårt det är att våga börja om. Våga en gång till. Man är liksom rädd att det ska gå sönder en gång till.

Så läser jag lille gubbens tankar….

” Om jag släpper in dig … Snälla, förstör ingenting ”

Tänk vad viktigt det är att gå in med mjuka steg då. Med försiktighet närma sig. Lyssnande steg som känner av vibrationerna.

Men att också våga öppna dörren för något nytt trotts sin sårbarhet och rädsla.

Rädslan av att någon ska förstöra ännu en gång kan bli svår att övervinna. Men vågar man kan en ny person varsamt få närma sig dig.

Varsamt ödmjukt lyssnande steg kan vara starten till något vackert nytt.

Och till dig som närmar dig någon… snälla, var försiktig. Förstör ingenting som nu håller på att byggas upp.

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 3

De ville anklaga honom … 3:2ff. De sökte efter tillfällen att kunna anklaga honom för något. Det som var gott ville dom vända till något ont. Vd gör det med människan som nyss blev hjälpt? Osäkra som dom var ville dom inte svara på Jesu fråga om man fick bota på sabbaten eller inte. Dom hade redan innan undret säga att dom ansågs att det var fel att göra det på sabbaten. Men dom teg. För dom ville ha något att anföra emot honom. 

Ryktena gick … 3:8ff. Det kom så många att Jesus behövde en säker plattform att stå på. Det fick bli en båt en bit ut på vattnet. 

Bergets retreat … 3:13ff. Han tog med dom till en enslig plats. Utsåg lärjungarna. Utrustade dom. Här ser du den brokiga skara som blev hans lärjungar. Den var på att även du och jag får plats. 

I vilket kraft? … 3:20ff. Tänk att hävda att det goda Jesus gjorde skulle han utföra genom en ond kraft. Hur fel kan det bli i tänket? 

Hädelse mot Anden … 3:29. Denna vers har hjälpt mig mycket. Det finns ingenting förutom hädelse mot Anden som det finns förlåtelse för. All annan synd finns det förlåtelse för. Betänk det innan du fördömer någon. 

Syster och bror … 3:35. Här får familjebanden en bredare betydelse. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

I vilken omgivningen vill du vara i?

När jag skriver dessa rader funderar jag på vart vi människor vill vara inför omgivning. Ikväll ska jag undervisa i kyrkan. Mitt ämne är ”Vart placerar du ditt liv?”

Jag vill inte här skriva allt jag bär på tills ikväll. Men en sak tänker jag särskilt på.

I vilken omgivning vill vi vara i?

Alltså, jag trivs rätt gott i en sommarkväll med grillen igång. Några vänner som är på besök. Det goda samtalet.

Jag trivs också att se mig omkring. Kolla in nya platser.

Och för den som känner vet att en solnedgång är aldrig fel.

Men till sist är det ändå den djupa tanken om vilken omgivning jag verkligen vill ha. Vart mår jag som bäst. Vart mår du som bäst?

Alltså vad blir vårt svar på den om vi skulle svar svaret som finns innerst inne i oss? Det mest ärliga svar vi kan ge?

Ju mer jag tänker på det blir mitt svar ”I Guds närhet!”

Det är där jag känt mig som mest välsignad. Det är där jag känt mig som mest sedd. Det är där jag känt mig som mest omtyckt. Det är där jag känt mig som mest omgiven av omsorg. Helt enkelt det är där jag känt mig som mest tillfredsställd.

Vet inte om delar det mig. Men inser att mycket annat tappar sitt värde i jämförelse med det. Inte för att det andra behöver vara dåligt. Kan visst vara bra. Och är det. Så många vänner jag trivs med så oerhört bra med. Så tro inget annat. Någon eremit ska jag inte bli. Inte heller säga upp massa vänskapsband.

Men jag kan känna att det finns något som drar lite mer. Något som jag gärna gör tillsammans med andra. Att vara i Guds närhet. I den omgivningen vill jag placera mitt liv.

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 2

Såg deras tro … 2:5. Tänk, han såg deras tro, dom som bar. Mannen är lam. Om han ville dit eller om det var männen som bar som uppmuntrade hon dit vet vi inte. Men tillsammans ville dom dit helt klart. Allas tro räknades på något förunderligt sätt.

Det viktigaste … 2:5. Jesus såg männens tro, mannens sjukdom men …. Det var något som var viktigare. Mannens eviga väl. Först frälst. 

Vilket är lättast? … 2:9. Ja, vilket är det? Frälsa eller hela en människa?

Jesus har makt … 2:10f. Makt att både frälsa och bota. Mannen blir frisk och kan bära hem sin säng själv.

Följ mig … 2:14. Återigen får en person uppmaningen att följa Jesus. 

Det är inte de friska … 2:17. Vem hade Jesus kommit för? Den som behövde honom. 

Ny ordning …2:21-22 Nytt tyg och ny lägel. Läste följande: ”Han förkunnar därmed att en ny religiös ordning höll på att bryta in, och för den behövdes nya uttrycksmedel. Att påtvinga denna nya evangeliska situation judaismens många bördor och ritualervkre lika fel som att sy in en lapp på en gammal rock. Det skulle riva bort mer av det gamla tyget och hålet skulle bli värre. Det nya vinet skulle spränga sönder den gamla lägeln så att både den och vinet blev förstört” (Förkortad version av det  Bernspång skrivit). Värt att fundera på

Sabbaten är gjord för människan … 2:27. Betänk att vilodagen är gjord för ditt bästa. Vi har många olika ”sabbater”. Dygnsvilan och veckovilan är två av dom. Dom är tänkta för dig. Använd dom på ett vist sätt. Det kommer att välsigna ditt liv. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Ängslighet

Jag gick en promenad i Kronskogen efter jobbet igår. När jag passerade ett ställe satt det två killar på en sten. Strax efter att jag passerade dem så hoppade en ner från stenen. Började gå efter mig. Får erkänna att det kändes lite knepigt. Jag tänkte att det bara var inbillning. Men när jag tittade mig så ”följde ha än efter” mig. Lite ängslig var jag nog.

Jag tänker på en bibelvers ….

”Var inte rädd, för jag är med dig, se dig inte ängsligt om, för jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag stöder dig med min rättfärdighets högra hand.” Jesaja‬ ‭41:10‬ ‭‬‬

I den tid vi lever i är det lätt att känna sig ängslig. Krig. Skottlossningar i städerna. Pandemi. Ja, det finns lite som kan göra oss ängsliga.

Men tänk vilken Gud vi har. Han finns där. Hjälper och stöder. Versen är så underbar. ”Jag är din Gud!” Tänk att höra Gud viska det i ditt öra. Han viskar vidare, in i ditt liv, jag styrker dig, hjälper dig, stöder dig med min högra hand! Högra hand som står för Guds styrka.

Du behöver inte se dig ängsligt om. Gud går med med sin styrka. När oron flåsar dig i nacken får du påminna sig om vilken Gud du har. När bekymren växer lite för stora behöver du inte ängslas. Han räcker till för dom med.

Hur det gick för mig i skogen? Efter stund så verkade personen valt en annan väg. Eller så hann inte vederbörande med mig när jag, i min ängslighet, ökade tempot (kanske 😅)

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 1

Kopplingen till gamla Testamentet … 1:1f. Profetordet som nu går i uppfyllelse. Som en bekräftelse på att det som nu sker är förutsagt. 

Johannes Döparen … 1:4ff Från ingenstans rakt ut i rampljuset. Vars stora uppgift var att bana väg för någon annan. Han visste och insåg sin roll och kallelse. Han skulle synas nu men sen bli bara mindre och mindre. Jesus var hans syfte. 

Efter mig … 1:6. Jag tänker att vi har så lätt att se oss själva som den främste. Men vi får bana väg för någon annan.  

Rösten från ovan …1:11. Måste ha varit mäktigt. Kapitlet började med att blicka tillbaka för att bekräfta. Nu bekräftade även nuets Gud det som var förutsagt och nu hända. 

Frestas … 1:12ff Jesus möter frestelser som vi möter. Men han går genom det och änglarna betjänade honom. 

Jesu start … 1:14. Guds rike är nu här. Redan nu men ännu inte. Rakt på.

Första lärjungarna … 1:16. Han samlade lärjungar, efterföljare, runt omkring sig. ”Följ mig!” Jag skulle vilja påstå att det är hans hälsning till oss idag också. Han vill gör dig och mig till människofiskare. Vi skapar inte det själva. Han gör det. 

Med auktoritet … 1:22. Det fanns något i Jesu undervisning som gjorde att man lyssnade. ”Inte som de skriftlärda” Något hos dom stämde inte uppenbarligen. 

En ny lära … 1:27. Den kanske inte var så ny egentligen. Men den hade kraft bakom orden. 

Det gav ringar på vattnet … 1:28. Ryktet gick. Nya andar for ut. Petrus svärmor blir frisk. Inte konstigt att man kom i rörelse. Det hände något som inte brukade hända. 

Enslig plats … 1:35. Här var Jesus detta viktiga. Att ibland dra sig undan för att vara med Gud Fader. 

Vi går åt ett annat håll … 1:38. Kanske var det för att inte bli fast på någon plats. Han ville att alla skulle få evangeliet om Riket.

Om du vill … 1:40 Jesu svar är under bart. ”Jag vill. Bli ren!” ”Men säg inget!” Men ju mer han förbjöd folk att berätta, desto mer berättade dom. Ibland tycker jag det är bra med rykten. Folk kom från alla håll till Jesus 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.