Motvinden kan bli din väg framåt

Motvind har aldrig varit roligt. Speciellt när den tar i mycket. Livets motvindar är minst sagt något vi inte vill möta.

Jag såg en bild som påminde mig om då jag gick en kurs för att få förarbevis på en båt. Lite kul var det väl att just jag gick den kursen. Den ende på kursen som inte ägde en båt. Men nu har jag i alla fall förarbevis på båt. (Utan båt – men somliga har ju båt utan förarbevis 🙄)

När det är motvind på sjön kan man utnyttja den till att få kraft att komma framåt. Det gör man genom att kryssa mot vinden. Så förs båten framåt.

Jag tänker, hur kan vi använda det som går oss emot så att det för oss framåt istället för bakåt?

Med Guds hjälp så går det. Vi tar oss framåt. Medan det som vill förgöra oss inte får tag på oss såsom det vill. Vi utnyttjar det till vår fördel.

Är det möjligt? Ja, jag undrar om det faktiskt är möjligt.

Kanske haltar bilden som bilder ibland kan göra. Det finns säkert argument emot att använda båtens kryssning till detta ändamål. Men jag undrar om det ändå inte ligger något i detta.

Det är att ta makten över sin situation och inte låta någon annan som vill oss något ont ”styra båten” , för att hålla kvar bilden.

Behåll det goda och lämna det som inte verkar stämma.

Men det finns en kraft som vill hjälpa dig i motvinden. En kraft och en idé som hjälper dig fram i motvinden.

Den kraften är i grunden Gud själv. Han vill segla ditt liv tillsammans med dig. Vara med i båten.

Läs med mig – Kolosserbrevet Kapitel 4

Förmaningar … 4:1 Paulus ger förmaningar till församlingen och dig och mig. Var uthålliga i bönen. Ge inte upp. Håll på

Öppna dörrar … 4:3. Vi får be om öppna dörrar för evangeliet. Men också som Paulus ber – ”Tala som jag bör”. Att säga det som ska sägas och inget annat. 

Förståndigt … 4:5. Vi skall uppträda förståndigt mot den som inte tror. Värt att ta med sig i en tid där världen sekulariserade. Men vi skall ta till vara varje tillfälle vi får. 

Vårt tal … 4:6. Kryddat med salt. Hjärtevinnande. Vänligt. Välbehagligt. Med nåd. Tankeväckande. Ljuvligt. Orden skall läggas väl. Vänligt och välsmakande. Så försöker olika översättningar fånga denna vers. SÅ skall vi förmedla berättelsen om Jesus och frälsningen. ”Så att vi vet hur vi skall svara”. Ett gott samtalsklimat skapar möjlighet till dialog. Där får frågorna plats. Anden hjälper oss att ge svaren. 

Epafras bön … 4:12. Återigen en bön om att man skulle stå fast, vara fullkomlig och ’helt övertygade om’ vad som är Guds vilja. 

Att fullfölja sin tjänst … 4:17. Det var en uppmaning till Arkippus. Likväl en uppmaning till oss alla. Att fullborda den kallelse vi fått. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Behövs ett folk som vågar ta ett steg åt himlens håll

Den här helgen är det mycket sång. Hela gårdagen fylldes av övning. På kvällen hade vi en konsert. Idag är det sång i gudstjänsten också. Från alla låtar finns en strof som bränner sig fast.


Behövs ett folk som vågar ta ett steg åt himlens håll


Strofen kommer ur en text som lyder:”För när framtidstron och hoppet börjar sjunka ner mot noll behövs ett folk som vågar ta ett steg åt himlens håll.”

För somliga finns inte det hoppet. Min helg har handlat om mission och vad vi kan göra för att hjälp. Fick lyssna till berättelser som tog tag i mig. Om inte kyrkan hade varit där och hjälpt hade delningen funnits något hopp. Men nu kom människor från kyrkan och gjorde skillnad. Så kom hoppet tillbaka.

Tänker att det finns människor i vårt eget land som upplever livet hopplöst. Framtiden känns bara jobbig att försöka förstå och närma sig.

Då behövs det ett folk som vågar ta ett steg åt himlens håll. Att visa att vägen finns. Att slå följe med människor som behöver hitta den vägen. Som kan stötta och hjälpa. Som kan om möjligt göra något så att hoppet återvänder. Kanske kan texten från denna sång beröra dig. Sången kan du höra här

Du kan vara en av dom som går åt himlens håll. Låt vår Herre få beröra dig. Viska i ditt öra vad just du ska få förmedla och kanske hjälpa någon att få tillbaka hoppet igen.

Läs med mig – Kolosserbrevet Kapitel 3

Sök det som är där ovan … 3:1. Sök det. Tänk på det. Det är vårt mål. Redan nu men ännu inte. Vi lever i två världar samtidigt. Det kommer att ’dra’ oss fram i denna värld. Få oss att ha rätt perspektiv och rätt fokus. 

Träda fram … 3:4. Liksom Jesus har trätt fram i den himmelskal världen så skall vi det en dag. 

Begär … 3:5ff. Vi vet vad vi har för begär. Med Guds hjälp kan vi ta bort dom. Paulus räknar upp några. Men har går lite längre. Räknar upp även vrede, häftighet ondska, att ljuga. Det finns mycket som kan påverka oss negativt. Det uppmuntrar Paulus oss att ta bort. 

Nya kläder … 3:10. Ja, inte bara det yttre. Vi har iklätt oss något helt nytt. Vi är födda på nytt. Ny människa.

Allt i alla … 3:11. Detta är stort.

Hur skall vi klä oss? … 3:12ff Påminner om Andens frukt. Hur vi förhåller oss till varandra. Friden skall regera inom oss. Ordet skall rikligen bo hos oss. Med all sin vishet. Alltså läs boken och lär av den. 

I Jesu namn … 3:17. Paulus uppmanar oss att allt vi gör skall vi kunna göra i Jesu namn. 

Hemmet … 3:18ff.  Hur vi förhåller oss till varandra. Hela sammanhanget visar på att det skall vara en kärleksfull relation. Då uppmuntrar och lyfter man varandra. Man trycker inte ner. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Alltid funnen av Gud

Kommer du ihåg när vi lekte kurragömma när vi var små? Vi gömde oss så skulle någon leta efter oss. Om den inte hittade oss ropade man till slut fritt fram. Att inte bli funnen var själva poängen.

Den leken funkar inte med Gud. Vi blir alltid funna av honom. Närmare bestämt vi ä r alltid funna av honom. Läs i psalm 139…

”Vart kan jag gå för din Ande, vart kan jag fly för ditt ansikte? Stiger jag upp till himlen är du där, bäddar jag åt mig i dödsriket är du där. Tar jag morgonrodnadens vingar, gör jag mig en boning ytterst i havet, ska också där din hand leda mig och din högra hand hålla mig.” Psaltaren‬ ‭139:7-10‬ ‭SFB15‬‬

Vart vi än är, vart vi än gömmer oss, vart vi än går vilse, så blir och är vi funna av Gud. Så stor är Gud.

Kommer du ihåg när du gömde ditt ansikte bakom dina händer och trodde att ingen såg dig? Troligen inte. Men du har säkert sett ett barn göra så. Kanske till och med ditt eget. Klart vi inser att det inte funkar så. Fast det är ju nu det. Men inte då.

Kanske är det så att vi tänker och tror att det funkar så med Gud. Att vi kan gömma vårt ansikte, bildligt talat, bakom våra händer och tro att Gud inte ser oss. Men så klart funkar det inte så. Vi är alltid, a l l t i d , funna av Gud.

Är det så för att han har kontrollbehov och måste bara veta vart vi är någonstans? Nej, jag tror att det är så för att han älskar oss så mycket. Gud älskar dig så mycket att han finner dig hela tiden.

Min hälsning till dig dom känner dig vilse eller kanske blir bortglömd…. Du är funnen av Gud. Gud har aldrig tagit bort sina ögon från dig.

Till dig som vill gömma dig för Gud av någon anledning …. Det går inte att gömma sig för Gud.

Till dig som vill finna Gud. Han kommer låta sig bli funnen av dig. Det är inte som kurragömmaleken. Där skulle man inte bli funnen.

Läs med mig – Kolosserbrevet Kapitel 2

Hela rikedomen … 2:2 Tänk att det finns en riktning till att förstå all den rikedom vi har i Kristus. Når vi fram dit? Kanske inte förrän vi är i himlen. Men riktningen är utstakad.

Fast övertygelse … 2:3 Alltså inte svajigt. Utan vi står pall vindarna. Denna fasthet leder till rätt insikt. För vi drar inte iväg i massa filosofiska tankar. Utan söker sanningen. 

Alla skatter gömda .. 2:3. Upplösningen i 2:1-2. I Jesus finns vishetens och kunskapens alla skatter gömda. Det vi inte nu inser och förstår finns där. Riktningen är utstakad. Vi skall få del av den.

Den trygga tron … 2:7ff. Rotas. Byggas upp. Befästas. Det blir en tro som håller. Även när den prövas. 

Grunden i tron … 2:8ff. Paulus vill hjälpa oss att ha en stadig grund i vår tro. Om vi inte låter oss förföras och rövas bort av villoläror finns allting att hämta i Kristus. 

Vårt skuldbrev … 2:13ff. Våra synder beskrivs som ett skuldbrev. Skuldbrev är det man får när man tablån tex. Det skall betalas tillbaka. Syndens skuldbrev skall också betalas. Det fungerar bara genom att vi får betala med våra liv. Men Jesus tog det i vårt ställe. Rev Sönder det på korset.  Det är nåd!!

Frihet … 2:16ff Det handlar inte om mat och dryck, inte heller högtidsdagar. I Kristus är frihet. Beror inte på hur man förhåller sig till dessa seder. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Vår svaghet

Det är inte alltid som vill prata om våra svagheter. En idrottare vill inte avslöja sin svaghet. Då är risken större till en förlust. Vi tror att vi också förlorar på att visa oss svaga. I alla fall ärendet rätt vanligt att det blir så.

”Så hjälper också Anden oss i vår svaghet. Vi vet inte vad vi borde be om, men Anden själv vädjar för oss med suckar utan ord.”
‭‭Romarbrevet‬ ‭8:26‬ ‭SFB15‬‬

Men y tu ännu så bra det blir när vi vågar visa på den och ta emot hjälp. Denna vers talar om att anden det nye bara vädjar för oss, hjälper oss med att ber för oss. Han stöttar och undsätter oss.

Svaghet står för bräcklighet och skörhet. När vi ser den och söker oss till hjälpen är vi rätt förståndiga.

När vi ber vet vi inte alltid hur vi skall be. Eller som versen också har som betydelse; vi vet inte hur vi borde be. Eller lämpligaste bönen just nu.

Anden ser vår svaghet. Känner vår svaghet. Vet vart man skall gå med vår svaghet. Har svaret och möjligheten för vår svaghet. Kan det bli ett bättre utgångsläge än så? Tror inte det.

Då skäms inte för din svaghet. Låt anden hjälpa dig. Där finns möjligheter. Han kallas inte ’hjälparen’ för intet. Han är ’hjälparen’. Din hjälpare. I sitt möte med dig ger han styrka. Han räcker ut handen och hjälper dig upp.

Paulus säger till och med att ”när jag är svag – då är jag stark”. Fundera på den en stund idag.

Idag ber jag för dig som känner dig svag på något sätt. Ber att styrka ska komma till dig. Styrka där det behövs som bäst. 🙏

Läs med mig – Kolosserbrevet Kapitel 1

Hoppet … 1:5. På grund av det hoppet… Vad ledde det till? Till Tro på Kristus Jesus, kärlek till de heliga. Detta hopp växer till och bär frukt…

Guds nåd som den verkligen är … 1:6. Vi kan ha en ytlig kunskap om Guds Nåd. En sådan kunskap påverkar oss nog inte så mycket. Men fr vi reda på hur den verkligen är, vad händer då?

Inte upphört att be för någon … 1:9. En uthållig bön för en person, som en förälder för sitt barn. 

Vad bad man om? … 1:9ff Kunskap om Guds vilja, andlig vishet och insikt, leva värdigt Gud, behaga Gud, bära frukt i alla slags goda gärningar, växa i kunskap om Gud. 

Få styrka … 1:11. Tron är fantastisk. Den ger styrka till hela vårt liv. Till uthållighet och att vara tålig. 

Frälst oss … 1:13. Till vad då? Till himmelens rik, Jesu rike. 

Jesu ställning … 1:13-23. Att läsa detta sätter in Jesus i sitt rätta sammanhang. Även inom oss och vår tro. Det ger oss fasthet och välgrundade i tron. Det är att bygga sitt liv på bergrund och inte på sand. 

För er räkning … 1:25. Guds kallelse är ”för ’er’ räkning” – vem är ’er’ för dig? Vem är din kallelses syfte och mottagare? 

Verkar mäktigt … 1:29. När Gud kallar till uppdrag verkar han inom oss för att vi skall kunna genomföra det. Den han kallar utrustar han. Paulus ord här är intressant. ”Hans kraft, som verkar mäktigt i mig”. Så även hos dig när du lever i din kallelse.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

När det är som mest spännande

När det är som mest spännande är det svårt att avgöra hur det ska gå.

Gårkvällens match mellan HV71 och Björklöven är ett klart bevis på det. En final som är som bäst men som är så jobbig att titta på.

Det känns i hela kroppen. Hur ska det gå?

Visst är vi intressant skapade vi människor. Att det kan bli så att man kan känna av det i kroppen.

Man tror att det ska snart avgöras. Men det dröjer. Så blir det bara mer och mer spännande. Chanserna kommer och går.

Det är lätt att tänka att det är helt klart onödigt mycket spännande.

Men detta är ju likadant på andra ställen i livet. Minns när vi skulle sälja ett hus. Det strulade med budgivningen. Jag minns hur spänningen kändes i hela kroppen. Så kan livets spänning bestå av nytt jobb, bli av med ett

Hur ska man hantera livet när det blir lite väl spännande? Ja du, om man hade det solklara svaret på det vore man väl professor.

Men jag tänker att man då behöver försöka ställa sig själv åt sida ett litet tag. Inte dras med utan lämna över det utanför sig själv. Du kanske vet att jag är troende. För mig handlar det om att lägga allt i Guds händer. Jag tror verkligen att det fungerar. Sett att det för det. Vet att det inte alltid är bara raka gatan. Men, det fungerar verkligen.

Blir ditt liv väl spännande…… lägg det intagits händer. Dra dig nära honom. Där får du energin. Där får du vägen ut ur spänningen in i friden!!

Hur matchen gick? Det var verkligen spännande. Men HV71 vann i 5:e perioden. Med det klart för SHL. Wow.

Läs med mig – Filipperbrevet Kapitel 4

Stå fast … 4:1 I Herren. En sak som slår mig att vi allt för ofta ”går över ån efter vatten”. Att vi tror att det vi erbjuds tackar vi nej till för att det kanske finns något bättre. Eller att vi tackar nej till en inbjudan för det kanske kommer en bättre.  Alltså att vi tror att det kan finnas något bättre än det vi redan har. Att stå fast i Herren är något som göt att vår tro växer. Far vi runt i olika filosofier och religioner gör oss bara mer flyktiga. 

Vänlighet … 4:5. Var vänlig. Låt folk se att du är vänlig!!

Gör er inga bekymmer … 4:6ff. Vi skall låta våra önskningar komma till Gud. Då skall … ja du läste rätt … då skall Guds frid bevara oss. Tankarna som kan fara runt får frid. Hjärtan som kan oroas får frid. Så avslutas denna sats med ”Då skall fridens Gud vara med er!”

Apostelns tacksamhet … 4:10ff. Det innebär att någon har visat honom omsorg. Vem har du visat omsorg?

Allt förmår jag … 4:13. i honom som ger mig kraft!! Värt att stanna upp för denna rad. När Gud ger kraft förmår vi. Det är vår bön att så skall bli. 

Räkenskaperna … 4:15. Vårt givande är viktigt. Inte minst i församlingen.

Givandets välsignelse … 4:19. Det välsignas att ge. Pröva får du se. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.