Vem är som du?

Ibland lyser det lite extra klart. Bönekvällen startar och första sången sjungs.

Kanske tänkte du först på dig själv. Med all rätt. För vem är som du? Ingen. Du är unik och så speciell. Skulle så gärna bara få sig dig i ögonen och säga det. Gud älskar verkligen dig!!

Sången är om Jesus. Vem är som Han? Vem kan som Han? Vem står som Han? Han är den verkliga klippan när annat vacklar. Hans nåd är varje morgon som ny. Han är trofast, barmhärtig, full av nåd.

För mig blev det en så varm påminnelse. Föröder är just så jag upplever det. Så här är låten. Du kan lyssna på den här om du vill.

Vem är som Du, ingen är lik Dig Gud ingen i himmelen eller på jorden. Jag älskar Dig, Jesus jag älskar Dig Du är den ende som står fast Du är min klippa, min frälsare

Din nåd är var morgon ny , Din trofasthet står fast Din barmhärtighet omsluter mig. Din nåd är var morgon ny, Din trofasthet står fast. Din barmhärtighet omsluter mig

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 10

Idealbilden är tydlig … 10:1-12. Hålla sig till. Det Gud fogar samman ska vi inte skilja åt. Men redan på Moses tid gick det inte alltid så bra. En uppmaning att göra allt man kan för att vårda äktenskapet är på sin plats.

Barnet tillhör Guds rike … 10:13ff. Så goda verser. Att barnen föds inte i synd. 

Vad mer än rikedom kan göra det svårt för oss att nå riket? … 10:24

Nålsögat … 10:28. Detta vill visa att vi kan inte nå riket i egen kraft, Det är omöjligt. Men det finns en väg. Vilken?

Tredje gången .. 10:32. Tre gånger förutsäger Jesus sin död och uppståndelse. 

Egen fördel … 10:37. Vi behöver betänka vårt syfte och uppsåt. 

Vad vill du att Jesus skall göra för dig? … 10:51. För Jesus är det uppenbart. Men han vill ändå att du skall beskriva det för honom. Det finns också en poäng i att du hör dig själv uttrycka det. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Återbäring

Att vattna blommor ger en vacker återbäring av doft och att njuta av.

Den tiden på året brukar återbäringen på min försäkring komma. Om det gått bra för bolaget så får man tillbaka pengar. Det gör visst det varje år. Inte så dumt. På Ica brukar jag få lite återbäring varje månad. Inte mycket men ändå. Kanske får du någon återbäring också. Denna dag bjuder vi våra medarbetare och volontärer på lunch. Vi grillar och har det gott. Det är bra också en slags återbäring om man säger så.

Det slår mig att vi skulle behöva fundera på återbäring också när det gäller människor emellan. Att inte glömma bort gentjänsten. När vi själva blivit uppmuntrade att uppmuntra tillbaka. Lyssna till någon som lyssnat på oss. Det händer något speciellt med sådan typ av återbäring.

Återbäring är ju också att bära tillbaka pantburkarna. Det är att rädda miljön

Tänker på en bibelvers….

”Sänd ditt bröd över vattnet, för med tiden får du det tillbaka.” Predikaren‬ ‭11:1‬ ‭SFB15‬‬

Vi tänker att det kan handla mer om mission. Men det kan nog vara bistånd, kärlek, omsorg och mycket annat som handlar om att välsigna andra. Välsigna med sådant dom saknar tillgång på.

Så vad är det för ”bröd” du ska sända över ”vattnet”? Vad är det för ”återbäring ” som du ska ge?

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 9

Guds rike … 9:1ff. Här syftar Jesus på det som skulle ske på korset. Där det fullbordas. ”Bara den som är öppen för korsets mysterium får uppleva rikets kraft” (Bernspång) 

Vara ensam med honom … 9:2. Har du hört det förut i evangelierna?

Låt oss göra tre hyddor … 9:5. E mänsklig tanke. Man vill stanna i det härliga.

Denne är min son … 9:7. Måste ha varit mäktigt för lärjungarna att höra denna bekräftelse vem Jesus är. 

Men de kunde inte … 9:18. Känner du igen dig i detta? Jag kan göra det.

Om du kan, säger du … 9:23. Jesus är tydlig. Allt är möjligt för den som tror!!

Jag tror, hjälp min otro … 9:24. Så tacksam för denna pappa. Pojken blir frisk. 

Kan bara drivas ut med bön … 9:29 Här har vi en tankeställare att ta till oss.

Vem är störst? … 9:34. Tänk så lätt det är att tänka på detta sätt. 

Ta emot i enkelhet … 9:37. Barnet visar på ett enkelt sätt att ta emot Jesus på. Vi vuxna har så lätt att komplicera det. 

Vem kan förkunna och göra under? … 9:38ff

Förleda … 9:42. Hur viktigt det är att vi leder rätt

Sälta … 9:50. Våra handling, vårt tal skall vara salt. Om saltet mister sin sälta…. Oj, betänk detta. Att bevara vår helighet i vår livsföring. Hålla sig till sanningen. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att sätta fokus på rätt sak

Sitter och tittar på en match på Hockey-VM. Ett av lagen ligger under och mest slåss på isen. Inför tredje perioden säger experten ”

”Nu vill jag se att dom inte sätter fokus på fel saker”

Alltså inte att man skulle sätta fokus på rätt saker. Vilket givetvis var själva andemeningen.

När man sätter fokus på fel saker i en lagsport brukar det aldrig gå bra i den matchen. Kanske är det så även på fler områden i livet.

Att sätta fokus på fel saker i livet brukar aldrig bli bra. Det blir mest strul. Det kan också vara att man hakar upp sig på sådant som man ändå inte kan påverka. Kan vara gamla oförätter som aldrig går att reda ut. Att fastna i dom gör bara att man själv fastnar och kommer inte vidare. Ett fel fokus distraherar ditt liv.

Nej, vi behöver har rätt fokus. På rätt saker. På bra saker. Sådant som vi kan påverka. Sådant som gör gott med oss. Sådant som ger energi och inte slukar densamme.

Det är vägen fram. Ett sådant fokus slår sällan krokben på oss. Den visar mer på vågen framåt.

Vilket fokus har du? Vilket håll drar det ditt liv? Ger det energi eller dränerar den ditt liv? När man tar kort får man se till att bilden inte blir suddig utan har rätt fokus. Är det så att du behöver ställa in ditt fokus igen?

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 8

4000 … 8:1ff. Ett liknande matunder. Dom ställde samma fråga till Jesus. Hade dom glömt? Vad det för bra för att vara sant så att dom inte vågade hoppas igen? Notera att det blev över denna gång också. Ibland tänker jag att Jesus gör under för oss men så det räcker och där med jämnt. Sett det i olika under. Men här visar han ju på en annan sida. Att det till och med blir över.  

Begär tecken … 8:13. Kan vi tro tan att se tecken? Hur är din tro upphängd på? Tecken? 

Surdegen … 8:15. Fariséerna och sadduceerna  berömde sig för att inte ha någon tro alls. De såg till förnuftet. Herodes livsinställning präglades av världslighet. Det var detta Jesus varnade för – deras surdeg – deras lära och trosinriktning. 

Ännu en gång … 8:25. Detta sammanhang har hjälpt mig många gånger. Ett under, ett bönesvar, kan behöver flera steg innan det är fullbordat. En uppmuntran till att inte ge upp. 

Bekännelse …. 8:27ff. Vem säger du Jesus är?

Förutsägelse … 8:31ff Jesus är ju så här med facit i hand väldigt tydlig ed vad han ska gå igenom. Lägg därtill profetorden genom gamla testamentet. Ändå ser inte lärjungarna det. Vad är det som vi inte ser men som är uppenbarligen tydligt idag? Se 9:32

Förneka och ta sitt kors … 8:34ff. Vad kostar det att följa Jesus? Förlora men ändå vinna. Att sätta Jesus först. Det känns som att det kostar både inget och allt. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Det finns en blomma som följt mig …..

Det finns en blomma som följt mig genom livet. Eller kanske jag den. Är inte så bra på alla olika sorter. Men ändå.

Gullviva

Gullvivan. Minns den när jag var liten och vi hade rätt mycket av den på tomten när vi bodde i Skultorp. Kanske just därför. En av dom första jag la märke till kanske.

Var på Bergaön igår och kunde plocka en stor bukett. Den lyser verkligen vackert gul på mitt bord.

Jag tänker att det finns sådant som påminner oss om olika saker i livet. En blomma från barnaåren. En låt som spelades vid ett visst skede i livet. En gammal bild tar oss tillbaka till en fantastisk resa. En doft påminner oss om någon person man minns.

Jag tror vi behöver den påminnelsen ibland. Den ger perspektiv i livet. Djupet träder fram. Man inser vad livet har gjort med oss. Men upptäcker så mycket gott som man hunnit uppleva.

Jag tänker att tron har detta inslag också. Att genom livet passerar man milstolpar. Upplevelser som påverkat. Jag tror att det är trosstärkande att se tillbaka på vad Gud har gjort i våra liv. Kanske skulle vi till och med föra dagbok på det. Så kan vi bläddra tillbaka när tron sätts på prov.

Liksom en blomsterbukett kan glädja oss och uppmuntra oss kan en minnen av Guds omsorg om oss ge oss ny tillit i tron.

Vad har du för blomma som ger dig glädjeminnen från förr? Vad har Gud gjort i ditt liv som stärker din tro?

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 7

Vad har vi skapat för lagar? … 7:1ff. Upphäver vi Guds ord genom våra egna stadgar, (v 13)? Det är rannsakande. Vad skall vi hålla fast vid? Vad är vårt påfund? 

Vad orenar oss som kommer utifrån? … 7:15. Ingenting, enligt denna vers.

Vad orenar oss?…  7:15. Det kommer inifrån. Går ut ifrån oss. All mat är ren för oss. Vers 21ff säger något allvarligt. Det som skapas i vårt inre, vårt hjärta, kan göra oss oren. Där finns det som kan förgöra våra liv om det ges näring. 

Nu var det hennes tur … 7:28.  Hon visste att judarna skulle få evangeliet först . Men nu visste hon att det var hennes tur. Och hon ville ha tag på det. 

Botar en döv och stum … 7:31ff. Saliv ansåg man hade läkande effekt. 

Vittnesbördet om Jesus … 7:37. Allt han har gjort är gott!!

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att växa i tro

Temat för kyrkan denna söndag är ”Att växa i tro”. En utmanande tanke. Kan tron växa? Är det inte en tro rätt och slätt. Varken mer eller mindre?

Jag läste igår i Markus evangelium att vi ska ta emot tron som ett barn. Tänker att det innebär att vi ska tro enkelt. Inte komplicera det. Utifrån det perspektivet behöver väl inte tron växa. Ändå verkar det som att vår tro kan växa….

Och visst kan den det. Ju mer vi lär känna Jesus, ser vad han gjort, vad det skrivs om hans möjlighet växer vår tillit till honom. Och då skulle man säga att tron växer.

Jag tänker att det vi läser om Anden också är en nyckel till att förstå växande tro. Det står att Anden skall delge oss sanningen. Alltså förståelsen om vem Jesus är. Anden hjälper oss i vår svaghet. Så blir vår tro större , den växer.

Tänker också att med åren kan vår tro bli tryggare. Vår erfarenhet genom livet att tron bär gör att vår tro växer.

Vill du se att din tro växer? Håll dig så nära Jesus. Finns inga genvägar. Där har du vägen.

Till sist….

Ett sädesfrö växer upp om det kommer i jord. I sitt rätta element. Likaså blir en äppelkärna ett äppelträd om det kommer i jord. Så tänker jag mig tron. När den kommer i sin rätta miljö och rätt förutsättningar så växer den i tillit och i tro.

Genom att vårda fröet så skapar vi förutsättningar för att det ska växa. Så är det för tron också. Vårda den och du kommer att se att din tro på Jesus växer sig starkare efter hand.

Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 6

Att förkasta Jesus … 6:1ff Man kan inte bli profet i sin egen hemstad, familj och släktingar…. Är det sant? Men kanske ligger det något i det. Ensamhet och utanförskap blir ibland frukten av det. Han kunde inte göra några kraftgärningar. Tänk hur det kan bli…

Sände ut två och två … 6:7ff. Dom gick ut och redan i vers 13 får vi en rapport. Det Jesus hade gjort gjorde dom nu.

Johannes Döparen (J D) … 6:14ff. J D budskap var skarpt men lockande. Tänk att ett liv som levs fel kan till varje pris ”rättfärdigas”. Till och med om priset är at döda. Man kan till och med välja bort det man annars skulle ha vädrat högt. 

Öde plats … 6:31. Jesus visar på ett exempel. Att dra sig undan till en öde plats. Inte bara en gång finner vi detta i evangelierna. Kan det ligga något i detta? Trots att man dragit sig undan var dom beredda… Kan det ligga något i det också?

5 bröd 2 fiskar … 6:38f. Vad har ni? Av det kan Jesus göra något, ja inte bara det, han kan göra mycket. Han mättar många många. Kanske 15000 personer, 5000 män förutom kvinnor och barn… 

Berget … 6:46. Återigen en öde plats. Jesus drog sig undan för att be. 

Kom gående på vattnet .. 6:48 Jesus går på dins vågor av problem och bekymmer. När han stiger i din livbåt lägger sig vinden. 

Man kände igen Jesus … 6:54. Skulle man känna igen Jesus idag? Nej, det verkar som att allt för många inte har den blekaste aning – vad gör vi åt det? Ja, när Jesus kommer känner man genom honom utifrån sina hjärtan. Evigheten är lagd i våra hjärtan. Blir igenkänning pågrund av det. 

Man hjälpte folk till Jesus … 6:55. Tankeväckande. Man skyndade sig att föra folk till Jesus. 

Hörntofsen … 6:56. Tofsarna skulle påminna om buden. Ofsen är symbol för Jesu makt och auktoritet. Man rörde alltså vid Jesu makt. Kraften gick ut ur Jesus. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.