Läs med mig – Markus Evangelium Kapitel 1

Kopplingen till gamla Testamentet … 1:1f. Profetordet som nu går i uppfyllelse. Som en bekräftelse på att det som nu sker är förutsagt. 

Johannes Döparen … 1:4ff Från ingenstans rakt ut i rampljuset. Vars stora uppgift var att bana väg för någon annan. Han visste och insåg sin roll och kallelse. Han skulle synas nu men sen bli bara mindre och mindre. Jesus var hans syfte. 

Efter mig … 1:6. Jag tänker att vi har så lätt att se oss själva som den främste. Men vi får bana väg för någon annan.  

Rösten från ovan …1:11. Måste ha varit mäktigt. Kapitlet började med att blicka tillbaka för att bekräfta. Nu bekräftade även nuets Gud det som var förutsagt och nu hända. 

Frestas … 1:12ff Jesus möter frestelser som vi möter. Men han går genom det och änglarna betjänade honom. 

Jesu start … 1:14. Guds rike är nu här. Redan nu men ännu inte. Rakt på.

Första lärjungarna … 1:16. Han samlade lärjungar, efterföljare, runt omkring sig. ”Följ mig!” Jag skulle vilja påstå att det är hans hälsning till oss idag också. Han vill gör dig och mig till människofiskare. Vi skapar inte det själva. Han gör det. 

Med auktoritet … 1:22. Det fanns något i Jesu undervisning som gjorde att man lyssnade. ”Inte som de skriftlärda” Något hos dom stämde inte uppenbarligen. 

En ny lära … 1:27. Den kanske inte var så ny egentligen. Men den hade kraft bakom orden. 

Det gav ringar på vattnet … 1:28. Ryktet gick. Nya andar for ut. Petrus svärmor blir frisk. Inte konstigt att man kom i rörelse. Det hände något som inte brukade hända. 

Enslig plats … 1:35. Här var Jesus detta viktiga. Att ibland dra sig undan för att vara med Gud Fader. 

Vi går åt ett annat håll … 1:38. Kanske var det för att inte bli fast på någon plats. Han ville att alla skulle få evangeliet om Riket.

Om du vill … 1:40 Jesu svar är under bart. ”Jag vill. Bli ren!” ”Men säg inget!” Men ju mer han förbjöd folk att berätta, desto mer berättade dom. Ibland tycker jag det är bra med rykten. Folk kom från alla håll till Jesus 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: