Petrus håg till att utmana

Det finns en händelse bland lärjungarna jag rätt ofta återvänder till. Det är när dom är i båten. Jesus kommer gående på vattnet. Det är rätt mycket vågor på sjön.

När Petrus ser Jesus där ute på vattnat händer det något inom Petrus. Dom flesta tänker nog inte som honom där. Gungar det mycket i en båt vill man nog hellre vara still. Men inte Petrus. Han utmanade istället. Han verkar inte ha några gränser. Han vill testa. Kolla. Se om det fungerar.

”Herre, om det är du, så befall mig att komma till dig på vattnet.” Han sade: ”Kom!” Petrus steg ur båten och gick på vattnet fram till Jesus.” Matteusevangeliet‬ ‭14:28-29‬ ‭SFB15‬‬

Kan uppfattas kaxigt av Petrus att våga det. Och han fixade ju dom första stegen. Men sen kom verkligheten ifatt liksom. Han ser vågorna och där blir han inte lika kaxig. När han börjar sjunka så sträcker Jesus ut handen. Dom går tillsammans i båten och vinden lägger sig blå

Det finns mycket att fundera på i denna berättelse. Men en sak tänker jag särskilt på. När Petrus utmanar, vågar gå då Jesus kallar på honom, lämnas han inte i sticket. Jesus hånar honom inte. Skäller inte ut honom. Överger honom inte åt sitt eget öde.

”Genast räckte Jesus ut handen och grep tag i honom och sade: ”Så lite tro du har! Varför tvivlade du?”” Matteusevangeliet‬ ‭14:31‬ ‭‬‬

Detta är så bra. En go bild på hur Jesus kallar, utmanar och är med hela vägen. Även när vi sjunker i vår trossatsning. När vi vågar men det håller inte hela vägen. Då sträcker han ut handen och hjälper oss upp igen.

När du uppfattar Guds kallelse över ditt liv så våga. Håller det inte hela vägen i din tro så är hans hand inte långt borta. Han tar tag i din hand och han hjälper dig till fast mark igen.

För mig en stark bild av uppmuntran. Men också en uppmaning att våga. Att våga gå på Guds kallelse i sitt liv.

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 6

 Men Jesus gick upp på berget … 6:2 Han såg över allt folket. Utmanade Lärjungarna med uppmaning att skaffa mat till alla.

Här är en pojke … 6:9 Pojken hade 5 bröd och 2 fiskar. Skulle inte räcka till alla. Ändå för man fram pojken till Jesus. Någonstans fanns kanske en begynnande tro att det skulle vara möjligt. ”Men vad förslår det …” En bra tankeställare till oss idag. Den ”minste” kan bli till rik välsignelse. 

Det fanns gott om gräs … 6:10. Det fanns tillräckligt med plats att slå sig ner på. Eller vad säger just detta dig?

Jesus välsignar maten … 6:11,13. Av det lilla blev det mer än nog. Vilket matunder. 

Drog sig undan … 6:15. Flera gånger kan vi läsa om att Jesus drog sig undan. Av olika orsaker. Kanske kan det vara en liten vink om att vi behöver ibland dr oss undan. För reflektion. Kanske också för lite vila.

Jesus kom gående på sjön … 6:16ff. Låt denna bild tala. Jesus går på vågorna. Koppla det gärna till när Petrus också gick på vattnet….

Jag är livets bröd … 6:35. Vi tänker ofta på att vår fysiska hunger behöver bli mättad. Men det finns också en andlig hunger. Den mättas med det eviga brödet – Jesus Kristus. Han är också den som släcker den andliga törsten. 

Inte visas bort … 6:37. Den som tror på Jesus visas aldrig bort av honom. 

Evigt liv … 6:51 mfl. Jesus ger evigt liv. Johannes återger så många tillfällen där detta är huvudbudskapet. Som att stryka under det igen och igen och igen.

Jesus kom gående på sjön … 6:16ff. Låt denna bild tala. Jesus går på vågorna. Koppla det gärna till när Petrus också gick på vattnet…. Den som inte tar emot och äter hans bröd har inte evigt liv. Tydligt och klart. 

Man lämnade Jesus … 6:66, 68. Det blev för närgånget. För avgörande. Kanske för somliga för svårt att ta in. Man lämnade Jesus. Lärjungarna fick frågan hur dom vill ha det. Deras svar blev tydligt: ”Herre, till vem skulle vi gå? Du har det eviga livets ord, och vi tror och förstår att du är Guds Helige.”

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

”… och gjorde mina steg fasta.”

”Jag väntade och väntade på Herren, och han böjde sig till mig och hörde mitt rop. Han drog mig upp ur fördärvets grop, upp ur den djupa dyn. Han ställde mina fötter på klippan och gjorde mina steg fasta,”
‭‭Psaltaren‬ ‭40:2-3‬ ‭SFB15‬‬

När livet vacklar känns stegen definitivt inte fasta och trygga. Livet kan inte beskrivas som att man står på en klippa. Alltså en fast grund.

När man inte vet vart man ska, framtiden är oviss, då känns inte stegen fasta och har inte en stadig gång framåt. Nej, då känns det allt annat än säkert.

När besluten känns osäkra vet man inte vart man ska gå Då upplever man livet mer eller mindre som gungfly.

Skulle tro att när du känner det så så gör du som många andra. Du ropar till Gud. Ber om hjälp. Väntar och längtar på hans ingripande.

David i Psalm 40 hade nog upplevt något av det både du och jag mött. Osäkerhet. Misslyckande. Oro. Undrande. Hur ska det nu gå. Vad ska jag ta mig till. Bekymrad väntande på att Gud skulle gripa in. Undrande över varför det dröjer.

Så böjer sig Gud ner helt plötsligt och hör vårt rop. Griper in. Drar oss upp ur dom djupa funderingarnas hopplösa frustration av utebliven hjälp och nöd. Ställer vårt liv på fast mark och ….

… gör våra steg fasta

Underbart skrivet av David. Hur han beskriver vad som sker.

Gud inte bara tar hand om nuets behov. Han tänker på nästa steg (!). Han gör våra livssteg fasta. Alltså att vi kan få stadigt framåt i livet.

Tänk vilket löfte. Upplever du att du behöver få dina steg i livet mer fasta och inte vingla eller snubbla fram bildligt talat ? Då kan han hjälpa dig med det. Han vill böja sig ner till dig. Lyfta dig upp. Ställa ditt liv på fast mark. Göra dina steg i livet fasta. Stadiga. Trygga. Kanske är denna vers en bra vers att bli påmind om just nu. Gud hör dig. Böjer sig ner för att lyfta dig upp. Så stor är Gud.

Läs med mig – Johannesevangeliet Kapitel 5

Betesda … 5:1ff. Detta var en damm som en ängel rörde upp vattnet i. Då kunde man doppa sig i vattnet och bli frisk. Men den mannen Jesus möter kunde i ta sig ner i vattnet. Andra kom alltid före honom liksom. Jesus ser honom. En fantastisk fråga han får. ”Vill du bli frisk?”

Han hade ingen som hjälpte honom ner i vattnet. Tänker på mannen på båren som fyra män bar. Ibland behöver någon hjälpa någon till Jesus. Kanske blir det du i morgon. 

Jesus gör det Fadern gör … 5:19,30. Så kraftfull men ändå så ödmjuk. Jesus förstår kopplingen mellan honom och Gud. Att inte söka sin egen vilja är stort.

Tror på den som sänt honom … 5:24. Den som hör Jesus och tro på den som sänt honom – kopplingen är viktig – den har evigt liv. 

Uppstå från det döda … 5:28ff. Jesus talar om det omkomma skall. Vid uppståndelsens morgon. 

Läser i bibeln men vill inte ha del av livet som den vill ge … 5:39. Allt för ofta vill vara sökare men inte finna. Man menar att olika tider är den sökandes tid. Men genom tiderna har jag också sett att somlig vill inte finna. Det är mest inne att söka. Vill du ha livet du läser om?

Jesus hänvisar till Mose … 5:46. Gamla testamentet är inte bara en historiebeskrivning. Jesus finns att finna även där genom profetord och händelser som är förebilder på Jesus som skulle komma. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Hur svårt kan det vara att hitta …..

Alltså nu har jag bott i Eskilstuna i över ett halvår. Än så länge har jag inte hitta en riktig god pizza. Hur svårt ska det vara. Snart testat alla pizzahak i närheten, tror jag. Igår lite längre bort. Men inte. Alltså säger det igen, hur svårt kan det vara??

Jag får helt enkelt efterlysa detta.


Vilken pizzeria i stan är bäst?


Det finns ju några att välja på. Ska jag testa alla innan jag hittar den bästa kan det bli lite jobbigt. Så nu vill jag höra från Eskilstunabor vilken som är bäst.

Vill du så kan vi gå tillsammans och testa. När jag hittat den bästa lägger jag ut ett omdöme på bloggen. 😄

Visst är vi märkliga….. Det bästa är gott nog. Och visst, ska man betala för det vill man ju att det ska smaka bra.

Vi är väl ett folk som gärna njuter. Av mat. Av vädret. Och här finns väl lite att önska just nu. Väl kallt i min smak (!)

Vad njuter du av? Jag tänker att det ger oss energi och välbefinnande när vi får njuta också. Tror att det finns allt för många som är asketer. Som bestämt sig för att man får inte njuta. Som att det är ödets lott. Och för det andra så är det så många som har det svårt. Men det får inte hindra att man njuter ibland. Vi kan ju också underlätta för någon som också behöver njuta lite.

Glöm nu inte att tipsa mig om stans godaste pizza.

Läs med mig – Johannesevangeliet Kapitel 4

Han måste ta vägen … 4:4. Judarna ville gärna undvika Samarierna. Även om det var en genväg genom Samarien så valde man omvägen. Men inte Jesus. Denna händelse visar på att vi ibland behöver ta ”omvägen” eller gå via en viss plats. För vi skall bli till välsignelse för någon där. 

Hur kan du som är jude… 4:9. Jesus gör inte skillnad på människor. Vilket föredöme för oss. 

Levande vatten … 4:10,14-15. Vattnet i brunnen släcker den lekamliga törsten. Guds levande vatten släcker vår andes, inre, törst. Aldrig bli törstig igen. Jesus talar om Andens källsprång inom oss. Fungerar som källsprånget i naturen. Där friskt vatten bubblar upp. Så blir Anden inom oss. Detta friska skapar Anden inom oss om vi ber honom om det.  

Jesus vet om vår livssituation … 4:17. Jesus visste om kvinnans liv. Han avslöjade det för henne, ja, alltså att han visste om det. Så är det med våra liv också. 

Sagt mig allt … 4:29. Kvinnan upplevde att Jesus hade sagt henne allt. Folket kom i rörelse. Folket visste om henne. Man ville träffa denne Jesus som sagt henne allt fast han inte sett henne innan. 

Lyft blicken och se … 4:35. Vi kan tro att den andliga skörden väntar. Men Jesus menar att den redan nu är mogen. Väcker till eftertänksamhet. Vart är den mogen i din närhet? 

Samla in andlig frukt … 4:36. Intressant uttryck. Frukt till evigt liv.

En sår en annan skördar … 4:37. En viktig kunskap. Du får inte skörda allt du sår. Men du kan få skörda det inte sått. Stor ödmjukhet för detta. Men sluta aldrig att så. 

Många kom till tro … 4:39. Jesus omväg till brunnen slutade med att många kom till tro. Din omväg till någon plats kan också ge ett sådant resultat. Eller likt Filippus som kom på vägen som var tom och mötte den etiopiske hovmannen som blev frälst och döpt. 

Att själv se och tro … 4:42. Man kan inte leva på någon annans tro. Att själv se, uppleva och ta emot är viktigt. Annars blir det inte äkta inom oss.

Att tro utan bevis … 4:48. Jesus antyder att dom bara vill tro om dom får se tecken. Tro är att tro utan att se. 

Tron utlöste undret … 4:49ff. Mannen går iväg i tro på att undret skulle ske. Ett ord från Jesus räcker till förändring. Här och nu. Det fick denne man erfara. Visst är det häftigt. Vad gör det med din och min tro?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Var det inte mer skämt förr när det var 1 april?

Var det inte mer skämt förr när det var 1 april? Jag tänker i tidningar och på tv…. Det var ju lite sport att genomskåda skämten. Kunna vara först i gänget och avslöja dom.

Senaste åren tycker jag det är klart färre. Kan det vara så att nyhetsbyråerna ligger lågt med dom.

Det kan ju vara så att dom har varit så bra att jag gått på dom. Somliga kanske till och med väljer att hålla sig hemma. Så att man inte kan utsätta sig för risken. Risken att gå på något.

För en del år sedan skrev jag om aprilskämt. Typ 2014. Då stod det följande:

Men tänk efter. Varför vill vi lura varandra? Det är ju en stor risk att det förtroende man byggt upp blir raserat. Man riskerar ju att man senare behöver tillägga ”nu är jag seriös, jag menar detta, det är på riktigt” osv.

Kanske det tom är så att dessa skämt sårar och förnedrar. Enligt min mening har ett sådant aprilskämt gått överstyr. Ett aprilskämt skall väl ändå vara harmlöst. Ett skämt som inte gör ner någon. Och det får vi väl ändå säga att dom flesta aprilskämt just är.

Ett äkta aprilskämt förnedrar inte. Det är pilinariskt. En avslöjande kul skämt som bara har till syfte att göra det till ett litet leende i all välmening. Så ska du skämta med någon idag så kan du väl göra det med lite kärlek och glimten i ögat. Att det får ha en god eftersmak liksom.

Kan det vara så att vissa skämt bör man avstå på grund av respekt för den som utsätts?! Kanske borde Chris Rock tänkt på det. Det förändrar inte att man inte löser något med våld. Varken på Oscarsgalan eller i ett krig som i Ukraina. Men det ger ingen rätten att göra ner någon bara för att det kallas för skämt.

Vad jag vet gick jag inte på några aprilskämt förra året….. vad jag vet alltså. Så får det bli i år också.

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 3

Kom om natten … 3:1ff. Hemligt kristen troende på Jesus? Kanske var det så. Han hade det rätt klart för sig. Han hade kommit långt i tron på Jesus. Han som inte ”borde” tro gjorde det. Vem kan vara hemligt troende i din närhet? Hur kan du hjälpa den personen att få leva ut tron? Att hitta hela vägen fram?

Född på nytt … 3:3-8. Så viktig process inom oss men som verkar så omöjlig. Hur kan man bli född på nytt när man en gång blivit det? Det är Andens verk inom oss. Det är inte lätt att förstå vindens start och fart. Lika svårt kan det vara att förstå Andens verk. Anden kan göra det inom oss som är svårt att förklara. Det ligger i trons mysterium.

Lilla bibeln … 3:16. Versarna 15-17 sammanfattar evangeliets kärna, Jesu uppdrag, mission och seger. 

Han måste bli större och jag mindre … 3:30. Kärnbibeln säger: ”Det är nödvändigt att måste bli större (viktigare, växa sig stor) medan jag blir mindre”. Levande Bibeln säger: ”Det är som det ska att människorna lyssnar mer och mer till honom och allt mindre till mig”. Det är ett förhållningssätt som är ett måste idag med. Kanske till och med mer viktigt. Vi blir mindre och Jesus större. Mer Jesus till folket.

Att ta emot vittnesbördet … 3:33. Genom att ta emot erkänner vi att Gud är sann. 

Utan att mäta … 3:34. Vi människor kan vara rätt snåla. Det ska vara rättvist. Lika för alla. Någon ska inte ha mer än någon annan. Vi kan vara rätt återhållsamma med vår generositet. Men Gud, Han ger utan att mäta. Det är stort. 

Har evigt liv … 3:36. Detta är en av nyckelverserna i Johannes. Den som tror på Sonen (Jesus Kristus Guds Son)  h a r  evigt liv

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Hur ska folk se Jesus idag?

Igår kväll lyssnade jag på Open Doors och Anders Sundström. Han berättade om hur människor i Saudiarabien, och andra länder där man inte får tro på Jesus, får möta Jesus genom att se honom. Hur folk får se Jesus genom dom som tror vilket gör att dom börjar tro på honom.

Mitt i en värld där man förbjuds att tro Jesus blir han synlig i alla fall.

Jag tänker att Jesus gör sig synlig genom den troende. Tror absolut att han kan visa sig för våra vanliga ögon på ett andligt sätt. Men kanske är det ändå så att han blir synlig genom oss som tror på honom.

Och det är inte så konstigt. Bibeln talar om att Jesus tar sin boning inom oss genom sin ande. Evigheten är lagd i vårat inre. Kanske är det så att vi ”skymmer” hans utsikt eller utstrålning på något sätt.

Men jag tror att det är en tid där vi skulle behöva göra honom mer synlig genom oss. Genom dig. Genom mig. Skulle du vilja be med mig idag om att Jesus skulle bli mer synlig genom oss?! Jag tror nämligen att nyckeln finns där. Sett det genom livet. Tider där jag bett att det ska synas på mig att Jesus finns har samtalen kommit. Har jag mer haft inställningen att vara som ”alla andra” så har samtalen uteblivit.

Så vår nyckel till att Jesus ska bli mer synlig är att vi ber om att han ska bli synlig. Svaret kommer bli det. Det är en bön efter hans hjärta.

Läs med mig – Johannesevangelium Kapitel 2

 Min stund har inte kommit … 2:4. Han syftade på den stund som skulle komma på korset. Maria visste vem Jesus var, Messias. Jesus ville markera att det inte var dags för detta ännu. Som att Jesus drar upp en gräns för Maria. Men han svarar ändå på hennes bön om ett under. 

Spara det bästa till sist. Kan det vara en anspelning på det vi skall få i den eviga världen? När vi lämnat detta jordeliv och kommer till himlen. När vi skall dela nattvarden med Jesus i himlen. 

Det första tecknet … 2:11. Lärjungarna behövde det. Nu visste dom. En försmak av vad som komma skall. 

Saluhall … 2:16. Han gör anspråk på att vara Guds Son, ”M i n  Faders hus”. För judarna var det hädelse. 

Bryt ner detta tempel… 2:19ff. Judarna trodde han menade Templet som var byggt av sten under 46 år. Men han menade sig själv. Första förutsägelsen av hans död och uppståndelse. Viktiga ord som lärjungarna senare kom ihåg. 

Några kom till tro … 2:23. Redan så här tidigt i Jesu tjänst kom några till tro. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.