Att tappa bort något kärt

Har du tappat bort något kärt någon gång? Alltså man kan väl tappa bort både det ena och det andra och det gör mindre. Men att tappa bort något man har extra kärt ….. det känns helt klart mer

Häromdagen hade jag fått tillbaka min bibel som en kollega lagat. Vi stod och pratade på jobbet och jag lägger ifrån mig den. Glömmer helt bort den. Kom något i vägen. Så öppnar vi butiken. Allt flyter på. Vi stänger butiken och jag åker hem. När jag kommer hem inser jag vad som hänt. Jag har kvar bibeln i butiken. Du vet, det kan gå fort införsäljningen ibland. Den kunde ha blivit stulen. Ja, du inser nog hur det kändes.

Så jag tänker när jag åker till jobbet att den är säkert borta.

När jag kommer in på lagret ligger den där på hyllan i Bokavdelningen. En kollega hade hittat den. Inte slängt den. Vilken lättnad. Och framför allt – vilken glädje.

Det är jobbigt att tappa bort något kärt man har. Men tänk vilken lättnad när man hittar igen det.

Vad har du tappat bort? Vad vill du hitta? Det kan verkligen vara frustrerat när man tappat bort något som man har kärt. Ge inte upp. Det är fortfarande möjligt att hitta den.

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 11

Ska inte sluta med döden … 11:4f. Det Jesus säger nu verkar inte man lägga på minnet. Om man hade gjort det hade man inte behövt tvivla. Senare ser vi att Lasarus blir uppväckt från det döda. Men denna händelser lär oss att lyfta blicken från det vi tror är möjligt och sanning till att se att Gud verkar över detta med en högre möjlighet och högre sanning. 

Tillbaka i getingboet … 11:7,8,16. Jesus hade nyligen nästan blivit dödad genom stening i Judeen. Nu var han villig att gå tillbaka dit. Han visste sitt uppdrag. Han gick även om det skulle kosta honom livet.

Lasarus sover … 11:11ff. Dom förstod inte Jesu bildspråk. Jesus fick tala öppet om att Lasarus var död. Jesus skulle väcka honom ur dödens sömn. 

Om du hade varit här … 11:21f. Marta misströstade. Jesus borde ha varit där. Han var ju deras nära vän. Om han hade varit där hade Lasarus levt nu. Nästan som att hon skyller det på Jesus. Men ändå finns det något av ett hopp hos henne. Hon ville tro att Jesus kunde ändra på detta.

Jesu löfte här och nu blev ett framtida löfte för Marta … 11:23-27. Marta har svårt att tro att uppståndelsen skulle kunna ske i detta livet. Jesus tar med henne i vem han är. Uppståndelsen och livet. Den som tror på mig skall leva om han än dör. Så får hon frågan: ”Tror du detta?”. Om du hade fått frågan vad blev då ditt svar?

Om du hade varit här … 11:32. Maria säger samma sak till Jesus som Marta. 

Folkets reaktion … 11:37. Om han nu kunde öppna ögon borde han väl kunnat förhindra att Lasarus dog. Lite typsikt oss människor. Att han som kunde ge syn tillbaka skulle kunna uppväcka döda var inte lika självklart. 

Han luktar … 11:39. Trots att Jesus hade visat på sin möjlighet hade Marta inte riktigt kopplat det än. ”Han luktar redan” Det hon säger att det är omöjligt att göra något nu. Men Jesu ord till Marta ”Har jag inte sagt dig….” Hade hon lyssnat? 

Lasarus kom ut … 11:43. Kan du känna tystnaden och spänningen luften. Detta kan inte bara vara möjligt. Död sen fyra dagar. Luktar. Undrar hur många som går från hopp till misstro till hopp till misstro där och då. 

Då kom den döde ut … 11:44. Intressant att Johannes skriver ”den döde” och inte Lasarus. Klar markering att en död man just hade blivit till liv igen och nu kunde gå ut. Med sin bindlar kom Lasarus gående ut ur graven, ut ur dödens rike in i livet igen. 

Om vi låter honom hålla på så här … 11:48. Då kommer alla att tro på honom!! Absolut!! Så är det!! Tänk att egen makt och maktbegär går före en sann utveckling och Guds egen väg för oss människor. Jaget först. Positionen först. 

Profetian om Jesu död och uppståndelse … 11:50f Tack Gode Gud. Jesus dör i allas vårt ställe. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Blommar trots fel skötsel

Du som följer mig på webben vet att jag har en clivia som blommar i tid och otid. just nu blommar den för andra gången i år. I mars hade den en blomningstid med en stjälk. Nu blommar den igen med två nya stjälkar. En strax intill där den förra blommade. Och en i plantan som växt upp från samma växt. Jag läste följande om denna vackra blomma:

Den här gamla klassiska växten har en ”egen vilja” när det gäller blomningen. På senhösten när Clivian har gjort sitt för säsongen mår den bra att ställas på undantag. Placera den i ett utrymme där det som kallast blir 6-8 grader och som varmast 15 grader. Där skall den stå till februari. Under denna perioden skall den vattnas ytterst sparsamt och inte klemas med. Denna hårdhänta behandling stimulerar blomknoppsbildningen. När plantan kommer in i värmen, får ny jord, får ny kruka, och blir putsad dröjer det inte länge förrän knopparna växer fram. Den blommar vanligtvis april-juni.

Nog har den en egen vilja allt. Undrar då hur dessa förståsigpåare kan beskriva hur man ska sköta den och hur den beter sig.

Jag gör visst alla fel med den men den blommar mer än dom menar att den ska blomma.

Jag gör visst alla fel man kan med denna växt. Jag planterar inte om den. Låter den stå i fönstret med rumstemperatur året runt. Vattnar lika rikligt varje vecka året runt. Den får näring varje vecka året runt.

Men den blommar. Flera gånger per år. I år hade den en stjälk i mars med många blommor som blommade ca 4 veckor. Nu är den igång igen med två nya stjälkar. Nog är den egensinnig allt.

Tänk att livet kan vara så. Människor i vår omgivning kan ha åsikter om hur vi är och hur vi ”blommor”. Men vi får vara som min Clivia. Lite egensinniga och blomma lite wild and crazy liksom. Du måste inte följa alla givna förväntade mönster. Du kan blomma när ingen annan förväntar sig det. Andra kan mena att det är omöjligt och inte tid för för det. Men blomma ändå. Det funkar.

Du kanske själv inte tror på blomning. Men kom ihåg, även den mest gedigna kunskap om blomning kan sättas på kant. Min Clivia är ett tydligt bevis på det.

Bibeln säger: ”Jag planterade, Apollos vattnade, men Gud gav växten.”
‭‭Första Korintierbrevet‬ ‭3:6‬ ‭SFB15‬‬ Gud ger växten och blomningen. Vi får vattna.

Min bön är att du ska få blomma ut i livet. Lite wild and crazy. Att du ska få blomma lite utanför ramarna. Att det inte måste följa förväntade ordningar och mönster. Utan att du ska få blomma när det är din tid (och kanske till och med när det inte är förväntat) Gud älskar att se dig blomma så det är en bön efter hans vilja.

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 10

Nämner dom vid namn … 10:3,14,27. Jesus kan ditt namn. Han har inte svårt för namn som du och jag kan ha ibland. Med det vet han vem du är. Hur du är. Din historia. Han kan dig. Han älskar dig. Han inte bara vet ditt namn. Han kallar på dig vid namn. Inte ”du där”. Han kallar på dig för att han vill ha gemenskap med dig

Han går före … 10:4. Han vill visa dig vägen. Han tar ”motvinden”. Du får gå i lä bakom honom när du följer honom. ”Därför att dom känner igen hans röst”. När vi känner igen hans röst är vi trygga. 

Finna bete … 10:9 Att få våra behov tillgodosedda. Hos Jesus får vi det. 

Få liv i överflöd … 10:10. Inte bara lite nödtorftigt utan överflöd. 

God herde som ger sitt liv för fåren … 10:11. En herde var beredd att göra allt för att skydda sin får mot faror. Vilddjur men också raviner tex. Sådan är Jesus. Ytterst sätt visade han det på korset. 

Andra får … 10:16. Det ska vi vara glada för. Fåren i fållan var Israels folk. Men dom ”andra fåren” är hedningarna, du och jag. Jesus är också vår herde. 

Jag har sagt det men ni tror inte på mig … 10:25. Slående likt i så många andra sammanhang. Jesus visare sig men man tor i alla fall inte. 

Ingen kan rycka dom ur hans hand … 10:29. Detta är stort. Vill du vara i Jesu hand kan ingen rycka dig ur den. Känslor kan spel oss ett spratt.

Tro på Jesus eller hans gärningar? … 10:38. Om man inte kan tro på honom som Guds son menar han att man kan väl tro på honom för gärningarnas skull. Intressant tanke från honom. Är det möjligt? Jag tänker att dom går hand i hand. 

Många kom till tro på honom … 10:42. Det var vad som skedde på plats efter plats. Vi ser det i Apostlagärningarna också och genom breven. Något jag önskar så stort ska ske även i vår tid.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Det är den som går vilse som finner de nya vägarna.

Att hitta nya vägar är alltid spännande. Inte minst i förståelsens labyrinter. Att där hitta nya vägar är ju bara så lärorikt.

Men…. Niels Kjaer uttryckte det på följande sätt:

Det är den som går vilse som finner de nya vägarna.

Att gå vilse är väl sällan något man längtar efter. Den upplevelsen är oftast lite kaosartad i vårt känsloliv.

Men att gå vilse behöver inte betyda att man inte når sitt mål. Det handlar mer om att man upptäcker en ny väg somrig slut mynnar ut på den väg och till det mål man vill till.

Det innebär att om man inte gått vilse så hittar man inte dessa nya vägar.

Men visst, man kan gå vilse i tron och ha svårt att hitta rätt igen. När man väl hittar rätt så har det lärt oss mycket under den vandring.

Är du vilse i livet nu? Då ber jag att du ska få göra denna underbara välsignade resa, som kommer ge dig så mycket erfarenhet , till att hitta tillbaka till målet för ditt liv.

Det är inte så farligt att gå vilse bara man inte stannar i sin livs vandring i vilsenhet. Utan att man söker sig till målet eller där du startade resan.

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 9

Kan sjukdom var på grund av föräldrarnas synd? … 9:2ff. Svar Nej. Det kan vara dock svårt att smälta att pojken var blind för att Gud skulle bevisa sin makt. Den viktigaste poängen här är att vi inte skall hamna in i ändlösa diskussioner om vart lidandet kommer från, utan mer vad vi kan göra för att lindra det. Bernspång skriver: ”Lidandet vi möter är för oss ett tillfälle och en utmaning att förmedla gudomlig handling.” Meningen var inte att någon skulle födas blind eller bli blind. Men det var ett resultat av synden. Men skulle det binas försoning på korset och förändra spelreglerna. 

Att hela någon på enn sabbat var inte okej … 9:13,16 Intressant att kunde tolka lagen så. 

Föräldrarnas rädsla … 9:22. Om man erkände Jesus blev man utesluten ur synagogan. Garantin för att vara erkänd och godkänd accepterad i samhället. Att vara utestängd från Synagogan hade stora konsekvenser i vardagslivet. Sonen fick stå för sin åsikt själv. 

Men ett vet jag … 9:25 Han kunde inte förklara fullt ut vem Jesus var. Men ett visste han. Han kunde se igen. Gott nog för honom. 

Det märkliga … 9:30 ”Ja, det är det som är så märkligt. Ni vet inte varifrån han är, och ändå har han öppnat mina ögon! … / … Om han inte var från Gud skulle han inte kunna göra någonting.” Stämmer rätt bra idag också kan jag tycka. Det blev känsligt för dom och dom drev bort pojken. När vi ser vem han verkligen är så väcks vår tro till honom. Pojken förstod inte fullt ut men när han insåg vem Jesus var så trodde han på honom. 

Se men ändå blind … 9:39-40. Tankeväckande

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Snart börjar det efterlängtade

Snart börjar det !! Om jag säger SlowTv kanske det går ett litet liljeholmens ….

Inte? Om jag säger ’älg’ då kanske ?

Precis. Snart börjar SlowTv’s höjdare. Den stora älgvandringen. Nu har dom börjat rigga kamerorna. Kablar och massa teknik sätts upp. Sen börjar det 21/4.

Jag inser att det är många som inte förstår sig på detta nöje. Men det är något speciellt med denna typ av tv. Du måste gå ner i varv. Något jag tror vi människor mår bra av då och då. Då blir denna tv som sänder dygnet runt en bra hjälp.

Den ger också en väntan på något. Väntan på att älgarna ska komma. Gärna i större grupper. I sig en naturupplevelse. Vi har en fantastisk natur. Sen att älgarna är ett av våra stora däggdjur gör det hela ännu lite större.

För den rastlöse finns det en ”snabbgenomgång” på det som hänt under dagen. Så typiskt oss människor. Som att spara tid, hinna med mer och få hjälp till att se det viktigaste på kortast tid. Men vi får leva med detta uppsamlingsheat.

Jag kan verkligen undra varför det är så lätt att driva upp tempo men så svårt att dra ner på det. Sagt det förut – ibland behöver man flytta för att få ett bättre tempo livet. Istället för att göra om sin planering.

Inte konstigt att så många ha stressrelaterade sjukdomar.

Jag tänker att bönen är ett bra sätt att hämta andan. Minns mitt första bönemöte som liten. Jag somnade på det. Så fridsamt var det 😄. Kanske inte att vi ska sova oss igenom det. Utan mer att stanna upp. Få det förtroliga samtalet med Gud. Det gör gott på så många sätt.

Så varför inte bara stanna upp för en stund. Be – samtala lite med Gud. Lyssna – vad viskar han in i ditt liv?

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel i 8

Den som är fri från synd kastar första stenen … 8:1-11. Kvinnan hade begått äktenskapsbrott. Mannen i bilden verkar vara helt ur bilden för dom som vill straffa henne. Man ville att pröva Jesus. Sätt dit honom. Men också få ett svar på hur han tänkte. Skulle han följa Mose Lag? Svaret från Jesus blir solklar. Den som är utan synd kastar första stenen. Ingen dömde henne. Inte heller Jesus. Hans uppmaning: ”Gå och synda inte mer” Förlåtelse men också uppmaning till ett annat sätt att leva.

Världens ljus … 8:12 Ljuset står för att vara upplyst. Att hitta rätt. Att fördriva mörkret som måste vika för ljuset. Ljuset som leder oss rätt i livet. 

Jag Är … 8:24. Jesus utmana alla genom att påstå att han är Jag Är. Han gör anspråk på att vara Gud själv. Han säger också att han är Begynnelsen. Vilket att han menade redan i början av Johannes Evangelium. Han är från början, från tidens begynnelse. 

Ni kommer att förstå … 8:28. För den som inte kan eller inte vill förstå nu kommer en tid då man kommer att förstå. Då kommer man erkänna Jesus som Gud. 

Förbli i mitt ord … 8:31ff. Intressant uttryck. Vad stod det? I Begynnelsen var Ordet och Ordet var hos Gud, och Ordet var Gud. Tänker också på Ordet – Bibeln. 

Den Sonen gör fri är verkligen fri … 8:36. Halleluja. 

Jesu storhet … 8:57ff. I detta kapitel får vi se Jesu ursprung. Det blir för mycket för dom som lyssnar. Man kan inte koppla ihop hur detta är möjligt. Är från begynnelsen, före Abraham, som redan är död, och själv står livs levande född långt efter Abraham. Det blir för mycket för dom. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Det lilla du tycker dig ha är början till något stort

Som du kanske har sett så låser jag Johannesevangeliet just nu. Nyss läste jag om en pojke:

””Det finns en pojke här som har fem kornbröd och två fiskar. Men det räcker ju inte åt så många människor.”” Joh‬ ‭6:9‬ ‭NUB‬‬

Enligt vissa källor tänker man att den pojke är omkring 7 år. Någon som man kanske inte räknar med i dessa sammanhang direkt. Det han hade var inte mycket. Fem små bröd och två små torkade fiskar. Skulle räcka till honom själv. Men Jesus ser något större än det lärjungarna ser när dom konstaterar: ”Men vad förslår det till så många”.

Jesus uppmanar alla att slå sig ner. Välsignar maten och delar ut. Och vi vet hur det gick. Det blir 12 korgar över efter att alla, 5000 män plus kvinnor och barn). Man blev mätta.

Tänker på två saker från denna händelse…

Man kan verkligen känna sig liten och obetydlig. Att människor i sin omgivning inte räknar med oss. Jesus visar här att han väljer inte bort någon för att den är för liten eller kan uppfattas obetydlig.

Det som man kan uppfatta som litet är tillräckligt för Jesus att göra något stort av. Det blir till och med över.

Det finns en som tror på det du har nedlagt inom dig. Tro på det du med. Våga lämna över det till att användas av Gud. Han välsignar det till något som får betydelse.

Du är inte obetydlig i Guds ögon. Det du har är inte för litet. Det är stort.

Skrev om denna berättelse för några år sedan. Den bloggen kan du läsa här.

Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 7

I det tysta … 7:12. Å ena sidan var Jesus något man hatade. Å andra sidan var han någon som man var nyfiken på. Man pratade om honom i det tysta. För i det offentliga rummet var det inte rumsrent att prata om honom. Man hade olika åsikter om honom. 

Man förundrade sig över hans visdom … 7:15. Jesus hade som alla andra pojkar gått i skolan. Men han hade en djupare förståelse helt klart. Men hur var det möjligt tänkte man. Fast hans vishet hade man svårt att tro att han verkligen var den han sa sig vara. 

Sänd av Gud … 7:28ff. Det var provocerande av Jesus att påstå att han utgick från Fadern – Gud. Det var, enligt dom, hädelse. Man ville döda men kunde det inte. För Hans tid var inte kommen än.

Ur vårt inre … 7:37ff. Detta är nyckeln till ett livsflöde i vårt andliga liv. Ur vårt inre skall det flöda fram. Som ett källsprång. Har du sett en källa ute i skogen tex eller på fjället? Då vet du hur vatten bubblar upp ur marken. Som från ingenstans. Friskt och klart. Släcker törsten så gott. Detta andliga liv skall bubbla fram inom oss, ur vårt inre. För anden skapar detta källsprång. 

Aldrig har någon talat som han … 7:45.  Man kunde inte gripa honom för man blev själv gripen av honom. Blev berörd och tagen av hans sätt att tala men främst av hans budskap. Det hindrade dom att gripa Jesus. Han talade på ett hjärtevinnande sätt.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.