28 juni 2026
”Och anpassa er inte efter den här världen, utan låt er förvandlas genom förnyelsen av ert sinne så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom.”
— Romarbrevet —
— 12:2 —

Möjligen påstår vi att vi är rätt fria från påverkan. Att vi styr själva och bestämmer vad som får påverka oss. Och i mångt och mycket kanske det är så. Men handen på hjärtat – nog anpassar vi oss rätt bra till omständigheterna som är runt omkring oss.
Paulus påminner om detta i Romarbrevet 12. Där han lyfter behovet av den andliga gudstjänsten. Att frambära sig själv som ett heligt offer inför Gud. Så säger han: ”anpassa er inte efter den här världen”. Kärnbibeln förtydligar det lite. Att vi inte ska formas av denna värld vi lever i. Och det ligger ju rätt mycket i det. För världen vi lever i har andra sätt att tänka och handla på. Och det är ju lättare sagt än gjort. För visst är det lätta att ta efter ett sätt att handla. Vi är nog rätt påverkbara. Kärnbibeln fortsätter: ”identifiera er inte med detta världssystems yttre uttryck, mönster och ideologier”. Paulus menar ju också att om vi nu har ett andligt liv låt oss då följa Anden. Att det är Anden som ska få påverka oss är ju hans tydliga tanke här. Så vi behöver se upp med att vi följer livsmönter som här världen till. Även uttryck och mönster. Inte alltid så lätt att genomskåda när det smyger sig på. Ideologier kan vara världens system av idéer och uppfattningar. Det kan vara av politisk karaktär men och ett livssystem som leder fel.
För att lyckas med att inte anpassa sig till denna världen visar Paulus på en möjlig väg. ”låt er förvandlas (förnyas inifrån; inta en helt ny form) genom sinnets (era tankars) förnyelse”. Det är skillnad på att förvandlas och påverkas inifrån eller utifrån. Guds Ande har tagit sin boning inom oss. Det är därför Paulus rekommenderar att förvandlas inifrån. Han är så radikal att han menar att man kan på så vis inta en helt ny form, alltså ett gudomligt sätt att tänka och handla.
Löftet kommer sen: ”så att ni kan pröva vad som är Guds vilja: det som är gott och fullkomligt och behagar honom”. Kärnbibeln förtydligar: ”undersöka, analysera, urskilja och sedan avgöra vad som är Guds vilja [fullständiga önskan, plan och syfte]. Tack gode Gud att det finns en väg genom denna värld.
🙏
Herre, hjälp mig att inte anpassa mig efter denna värld.
Amen

