27 juni 2026
Vägval brukar väl inte vara den svåraste manövern vi gör i livet. Alltså om vi vet vilket håll vi skall välja. Men vet vi inte det där och då blir vi tveksamma. Vi kanske måste stanna och fundera lite.
När allt är tydligt och klart smiter livet på rätt så bra. Vi reflekterar inte så mycket över vägvalen. Det liksom kommer efter hand. Det är ju ett rätt okej liv.
Men så snart vi tappar orienteringen eller inte vet vart vårt liv har för målbild, då blir det knepigare.
Minns när jag satt och grät över att det var så svårt att välja utbildningsväg när jag skulle in på gymnasiet. Det var som att detta val skulle avgöra hela mitt liv. Jag skulle tro att Gud redan börjat bearbeta mig inför den kallelse Han senare la ner i mitt liv. Men jag visste inte. Jag verkligen inte visste vad jag skulle välja.
I vilken vägkorsning står du i just nu? Hur tveksam är du? Du kanske inte vet alls. Inte ens anar. Jag lider med dig. För det är inte enkelt. Jag vet.
Den vers jag citerar idag är så god: ”Den som vördar Herren undervisar han om vägen han ska välja.”. Kärnbibeln skriver:”Var finns den människa som fruktar (vördar, respekterar) Herren (Jahveh)? Honom ska Herren (Jahveh) undervisa vilken väg han ska välja (hur han ska leva).” Detta löfte är så fantastiskt. Det är inte som ’eldskrift’ på väggen där man tydligt ser att Herren säger ”Du skall gå till höger…” typ. Det skulle kunna ske men kanske inte mest troligt. Nej, det handlar om en Gud full av barmhärtighet som vill så varsamt Han kan leda oss på rätt väg.
Därför vill Han hjälpa den som respekterar Gud för den Han är.
Undervisa – lära, visa och ge färdriktningen. Så tänker jag att undervisa betyder och innebär. Och vart finner man en bättre guide än hos Gud?
En kör får runda av dessa tankar: ”Helige Ande kom oss nära Vi behöver Dig. Helige Ande kom oss nära Vi behöver Dig. Din hjälp och Ditt stöd, i vardagens liv Jag själv är så svag. Jag behöver Din kraft varje dag Helige Ande kom oss nära Vi behöver Dig.”
🙏
Herre, lär mig vilken väg jag skall gå. Visa mig tydligt vad du tänker för mitt liv.
Amen


