Läs med mig – Galaterbrevet 5

Frihet – stå fasta … 5:1 En intressant kombination av uppmaning. Frihet och stå fast. Paulus vill inte att vi skall in under slavoket igen. Utan leva i den frihet som Jesus gett oss. 

Det finns handlingar och beslut som får långtgående konsekvenser … 5:2ff. Om man omklär sig är man skyldig att hålla hela lagen. Man ställer sig alltså under den lag Jesus lyft oss bort från. Man hamnar åter i att rättfärdigheten beror på att man håller lagen. Inte genom nåden Jesus vann åt oss på korset. Jesu död blir om intet då. 

Tro verksamhet i kärlek … 5:6 En fantastisk beskrivning på hur tron skall levas. Den ska vara verksam i kärlek. 

Kallad till frihet …5:13 Stark uppmaning till oss hur vi skall använda vår frihet på rätt sätt. ”… så att vi inte ger den onda naturen något tillfälle”. Starkt och viktigt. 

Du skall älska din nästa som dig själv … 5:14 Hur är det med självbilden? Hur är ditt förhållande till dig själv? Hur är ditt förhållande till din omgivning? Hur bemöter du andra? 

Vandra i Anden … 5:16 Vilket underbart uttryck. Ser du löftet det för med sig?

Köttets frukt … 5:19ff. Kanske stannar vi inte så mycket i dessa verser. För dom är lite obehagliga. Men fundera lite över dom… Har dom en påverkan i ditt lv just nu?

Andens frukt … 5:22ff Om du vill lyssna till en undervisning jag hade om andens frukt så kan du se den här. (Ca 25 min in i videon)Andens frukt är en men många delar. Du får allt detta tillsammans när Andens frukt kommer in i ditt liv. Kolla in dom. Behöver du dom? Sök dom.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Hur är ditt förhållande till dig själv?

Du skall älska din nästa som dig själv

Hur är ditt förhållande till dig själv? Hur ser du på dig själv? Älskar du dig själv?

Jesus menar att vi ska älska vår nästa som vi älskar oss själva. Då tänker jag på hur vi förhåller oss till oss själva.

Ibland kan jag tänka mig att vi kan blanda ihop detta med egoism. Alltså att vi tänker först och främst på oss själva. Kanske på bekostnad på andra till och med.

Men det handlar mer om en sund självbild. Att vara trygg i sig själv. Tacksam för den man är skapt till. Det gör att det också blir lättare att älska sin nästa.

Till dig som inte älskar det du ser i spegeln och den du är. Be Gud att du ska få se dig själv genom hans ögon. För det han ser kommer att överraska dig.

Han ser sin underbara skapelse. Han älskar dig så mycket. Kanske inte allt du gör. Men allt du är. När du får se dig själv genom Guds ögon rensas det filter du själv har i dina egna ögon. Det filtret som allt för ofta har lurat dig. Det filtret som förvrängt din bild av dig själv. Det filtret försvinner och du får se ditt rätta jag. Det som fanns där redan när du skapades.

Du kommer att upptäcka din skönhet. Det som är så genuint vackert. Det som kommer värma ditt inre. Det som kommer glädja dig till ett innerligt leende.

Då kommer du få en ny bild på din omgivning. Du kommer se det vackra hos människor du möter.

Där har du grunden till …

Du skall älska din nästa som dig själv

Läs med mig – Galaterbrevet 4

Arvinge … 4:7. Förr var vi slavar under lagen. Nu har vi fått söners rätt. Vi är alltså Guds arvingar. Arvinge ärver. En spännande tanke.

Känd av Gud … 4:9. Du är känd av Gud. Var det innan du skapades. Är det genom att du fötts. Som troende är du kända av Gud. Vilken nåd att vara kända av Gud. 

Vilka traditioner följer vi? … 4:10. Vi har fått frihet. Galaterna hade återvänt till riter som styrde dom mer än gav dom frihet. Men hur har vi det?

Vem håller du dig till? … 4:17ff  Några ville leka över Galaterna till sig och sina ideer. Jag funderar på hur noga vi är med vem som får influera oss. Vem får påverka och leda oss? 

Den ensamme har många barn … 4:27. Här uppmuntrar Paulus den som inte kan få barn. Skulle tro att känslan kan vara delad inför dessa verser. Men den har en hälsning mitt uppe i regn att inte kunna få barn.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att tända sin grill ….

Jag grillar gärna lite. Både nu och då. Ja, eller rätt ofta om jag får möjlighet. Under några år har jag haft en liten minigrill. Kanon att ha med sig i bilen. Alltid redo att grilla något gott. Eftersom den drivs med gasol kallnar den snabbt. Så smidigt.

Nu har jag äntligen kunnat fixa en större grill igen. Igår invigde jag den. Måste ju testa den innan det blir lite grill med goda vänner. Alltså , det är ju så trevligt. När jag hade huset var grillsäsongen rätt låååååång. Nu får man kanske ta den lite mer vanliga typ av säsong

Vi kan ha olika sätt att njuta av vårens ingång. För mig är det tex njuta av vårvärmen, en promenad i den varma kvällen tex. Men det också att få tända griller. Det är som att då är våren verkligen här. Att stå utomhus och laga sin mat. Du har säkert något annat som är din njutning av vårens ingång.

Men återigen konstaterar jag att målet att, som alla andra år, att njuta mer av vårens ingång rusar iväg. Att verkligen ta tid för denna vackra period är lika svårt detta år som förr. Varför är denna tid så stressig? Allt verkar ska hända hör och nu. Gärna igår. Hur knepigt som helst.

Så är det inte så dumt att tända grillen. För den kan du inte lämna. Du får helt enkelt stå kvar där tills det är klart. I sig väldigt lugnande. Inte konstigt att jag gillar att tända min grill……

Tänder hopp och föder sång

När jag var på bön i kyrkan i onsdag sjöng vi en sångstrof som lyder…..

Tänder hopp och föder sång

Den är hämtad från sången ”Vilken vän vi har i Jesus” I sista versen så säger texten att Jesus älskar oss och ger oss vila, tänder hopp….

Ibland är det bara så att livet kan kännas hopplöst. Eller i alla fall så misströstar vi lite. Du kan kanske känna igen dig i det.

Eftersom Jesus älskar oss så vill han oss väl. Han ser hur sången kan ha tystnat hos oss. Kanske för att vi är trötta och slitna. Då vill han ge oss vila. Där i vilan föds en ny sång inom oss. Så tänds hoppet på nytt.

Idag ber jag för dig dom tappat modet. Där sången har tystnat. Jag tror på en Gud som vill ge dig en ny sång i ditt liv. Så min bön är att Gud vill tända hoppet och ge dig en ny sång.

Psalm 766 – Trosbekännelse

  1. Jag tror på en Gud som är helig och varm, som ger kampglöd och identitet.
    En helande Gud som gör trasigt till helt, som stärker till medvetenhet,
    som stärker till medvetenhet, som stärker till medvetenhet.
  2. Jag tror på en Gud som gråter med mig, när jag gråter så allting är gråt.
    En tröstande Gud som kan trösta likt den som väntar tills gråten gått åt,
    som väntar tills gråten gått åt, som väntar tills gråten gått åt.
  3. Jag tror på en Gud som bor inom mig
    och som bor i allt utanför.
    En skrattande Gud som vill skratta med mig, som lever med mig när jag dör,
    som lever med mig när jag dör,
    som lever med mig när jag dör.

Läs med mig – Galaterbrevet 3

Paulus är skarp … 3:1ff Liksom ett ”skärp er”! Hur ska ni ha det. 

Lyssna i tro … 3:2,5. Hur lyssnar man i tro?  Lyssnar inåt till den inre rösten….

Kristus friköpte oss från Lagens förbannelse … 3:13. Friköpt = Fri från straff. Nåd!

Genom tro få anden … 3:14. Andens utgjutelse över ditt liv sker i tro och som gåva. Går inte att köpas eller vinnas. Du får ta emot den gåvan. 

Jesus friköper oss från lagen … 3:15-25. Lagen behövdes fram till Jesus träder in i mänskligheten. Genom hans död blir man nu rättfärdig genom tron. Inte genom laggärningar som förut behövdes. 

Vi är Guds barn … 3:26. Genom tron på Jesus. Det är stort. En gåva.

Ett i Kristus … 3:28. Alla, inte sallad eller fri, man eller kvinna, nu är vi ett i Kristus. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Jag blir så ledsen….

Jag blir så ledsen denna tiden på året. För varje år blir jag bara mer och mer ledsen. Ögonen blir irriterade och svider. Nog för att det finns en del att både bli och vara ledsen över så är det allergin jag tänker på.

Kan man säga att en allergi kan mogna med åren? Att den växer till? Inte vet jag. Men ett vet jag, jag bli letning mer allergisk när blad slår ut och pollen kommer.

Man kan ju undra om det är värt att notera om i en värld där tårarna rinner för svårare saker än pollenallergi.

Man skulle kunna döpa om pollenprognosen till tårarnas prognos. För den hjälper junis att inse att ”idag blir det långa tårar” när man säger att ”det blir höga halter av björkpollen idag”.

Det fina med att vara pollenallergiker är att det finns botemedel. Men mot sorgetårar för krig och annat våld finns det inga mot-droppar att droppa i ögonen. Men man skulle önska att man kunde droppa suddiga droppar i varje soldats ögon så dom inte såg något.

Inte vet jag vad du är leden över idag. Besvikelser? Misstag? Olyckshändelse? Någon du mist i livet? Något du önskade skulle bli men inte blev som du ville? Någon som svek dig? Kanske dina tårar rinner idag för att du hoppades på något som inte blev. Kanske rinner dina tårar för att kärleken tog slut. Bristen av något kanske gör dig ledsen. Kanske väntar du på bönesvaret till den bön du länge bett. Det finns många orsaker till varför våra tårar kan rinna ner på våra kinder.

Det finns en som kan torka dina tårar. Bibeln säger:

”Han tröstar och uppmuntrar oss i alla våra svårigheter, så att vi själva kan ge vidare av hans tröst och uppmuntran till andra som har det svårt.” ‭‭2 Korinthierbrevet‬ ‭1:4‬ ‭BSV‬‬

Min bön idag är att Gud ska trösta dig. Torka dina tårar. Att du genom tårarna ser den Gud som kan känna med dig. Förstår dig. Han som vet där ingen annan förstår. Vi kan påstå ibland, lite för lättvindigt, att vi förstår. Men innerst inne inser att vi inte kan det fullt ut. Men Gud kan det. Lita till det.

Jag tror att Gud kan föra dig ut ur tåredalen och upp på glädjens höjd igen. Det ber jag om idag.

Kanske påminns du om någon infon närhet som du vet är ledsen idag. Skicka en hälsning av uppmuntran. Slå en signal. Gör något, kanske litet, som kommer att uppmuntra idag, kanske mer än du tror. Det är att bära varandras börda.

Läs med mig – Galaterbrevet 2

Stämde av med ledarskapet … 2:2. Jag tror att det är bra att vara transparent och öppen. Att våga låta sig bedömas och korrigeras. I kapitel 1 berördes att inte förvränga teologin. Även den mest ansedda personen behöver underställa sig detta.

Nästlat sig in … 2:4. Hur avslöjar man det falska motivet? Tänker att det nog bara är Anden som kan hjälpa oss med det. 

Betrodd … 2:7. Betrodd ett uppdrag till ett visst folk. Hedningarna. Att se den andres uppdrag och kallelse är viktigt. Att kunna välsigna varandra. Inte hindra. Man räckte varandra handen. Notera: ett tecken på gemenskap. Kärnbibeln uttrycker det ”… för samarbete”. Samme gud predikade, samma uppdrag att vinna för himlen men på olika platser med olika målgrupp. Man samarbetade. Såg inte ner på varandra. När man förstod varandras kallelse och uppdrag kunde man välsigna varandra. Blev inget hot. 

Paulus korrigerar Petrus (Kefas) .. 2:11-14. Paulus tycker Petrus hycklar. Ord handling och leda andra måste gå hand i hand. Leva på ett det sätt man undervisar om. 

Rätt färdig genom tron … 2:15ff. En viktig passage där rättfärdigheten kommer av tro och inte genom laggärningar. När Kristus lever i mig, i dig, blir det en trons frukt av det. Jesus hade aldrig behövts dö för oss om vi kunde genom laggärning bli rättfärdig. Vi kan aldrig förtjäna tron. Det är en gåva genom Jesus. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

När livet tjorvar till sig…

Det finns en liten figur som allt som ofta väcker mitt intresse. Sätt pricken över i’et. Kommer med dom djupa sanningarna på dom mest enkla sätt. Den här gången fastnade jag för Herregud&Co med budskapet…

När livet tjorvar till dig … Ta en kopp kaffe!

Visst tjorvar livet till sig då och då. Skulle tro alla möter det någon gång i livet. Kanske någon oftare än andra.

Att då ta en kopp kaffe är väl inte allas melodi. Men kanske Te funkar minst lika bra. Kanske handlar det mer om att stanna upp. Ta en paus. Ta en kaffe eller något och bara begrunda livet lite. Försöka få en andhämtning. En paus för reflektion. Att inte fortsätta att ”springa”.

Det bästa vi kan göra är just att stanna upp. Kanske ta denna paus ihop med någon. Få distans. Sen att därifrån ta ut en ny riktning i livet. Det är inte så farligt att det tjorvar till sig. Värre är att sticka huvudet i sanden och lotsas som att ingenting har hänt.

Det finns inget liv som tjorvat till sig så mycket att det inte går att räta till. Kan bara ta olika tid. Det finns dock en dom lovat vara med. Och det är Jesus. Bjud in honom till din paus.

Läs med mig – Galaterbrevet 1

Vända sig till ett annat evangelium … 1:6. Fast det inte finns något annat. Att hålla sig till det sanna evangeliet. Somliga hade vänt sig bort från sin kallelse. Tänker på sådden i liknelsen. Det finns mycket som kan få oss på fall. 

Förvränga evangeliet … 1:7. Att hålla fast vi originalet även om ”känd talare som förr predikade rätt” nu predikar fel. Förvränger vi evangeliet för att det skall passa bättre i vår tid? Hur gör man det tillgängligt i vår tid utan att det förvrängs?

Att vara till lags … 1:10. Ordet predikas inte för att vara till lags. Det predikas för att det är Guds ord till oss. Det försvarar dock inte att ”slå med ordet”. Vi läsare att vi skall tala på ett hjärtevinnande sätt. 

Uppenbarelse från Jesus … 1:12. Paulus hade sin upplevelse på vägen. Guds ljus träffade honom. Där förvandlades hans liv

Utvald i moderlivet … 1:15. Det är intressant…. Den som gjorde sitt yttersta att utrota ”Den Vägen” var utvald redan i moderlivet. Utvald av Gud. Det väcker tankar. Kan den som kallas ”värsting” i din stad vara den utvalde av Gud? När Gud får ta hand om och förverkliga en persons syfte sker det något stort. 

Den tro han förut ville utrota … 1:23. Vittnesbördet om Paulus. Den som förr förföljde, den som ville utrota tron, predikar nu om den tron. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.