Att räkna rätt…

Var med på körövningen igår. Det var ett tag sedan så det kändes lite ringrostigt. Många noter. Många takter. Många synkoper.

Man kan lugnt säga att man var tvungen att räkna rätt för att lyckas. Räknade jag fel så lurade jag någon annan att sjunga fel. Och vise versa. Så det gällde att räkna rätt. Lyssna in. Följsamt sjunga samma sång.

I en kör kan man inte bara individualist eller egoist. Man måste ta hänsyn till varandra. Följa de noter man fått. Följa det tänkta mönstret. Försöka sjunga så samstämt som det bara går. Gör man det låter det riktigt bra. Då kommer harmonierna fram. Det är då man känner hur gått samspelet kan vara. Likaså gläds lyssnaren och njuter av sången. Kanske till och med blir berörd.

En bra bild på livet. En bra bild på hur kyrkan ska vara. Hur din arbetsplats ska vara. Föreningen. Relationer. Lyckas det blir vi alla berörda på något sätt. Trivs ihop. Och sammanhanget blir som allra bäst.

Tror vi skulle fungera riktigt bra om vi följde den principen lite mer på fler områden.

Ps Att räkna rätt är också att räkna med din nästa. Den kan verkligen välsigna ditt liv om du släpper in den i ditt liv. Ds

Läs med mig – Efesierbrevet Kapitel 4

Leva värdigt vår kallelse … 4:1 Vilken kallelse har du?

Bevara Andens enhet … 4:3. Genom fridens band. Alltså en ödmjukt sätt med frid och inte ofrid. Hålla sams helt enkelt. Ivrigt – Alltså verkligen vilja detta. 

Mätt ut … 4:7,16 Efter vad vi kan ta emot och hantera. 

Utrustad … 4:12. Utrustad av ledarna på olika sätt. Men också av Gud.

Gud ger tillväxten … 4:16. Vi är beroende av Gud. På alla plan. 

Lärt känna Jesus … 4:20 En bra fråga blir; Hur väl känner du Jesus?

Se noga upp hr ni lever … 4:25-32 Tala sanning, Låt inget oanständigt tal vara på våra läppar. Tala bara det som välsignar. Uppenbarligen kan vi annars vara tysta. Bedröva inte Anden. 

Bitterhet … 4:31. Är det bara att lägga bort. Med Guds hjälp går det. Bitterhet är en svår rot att bli av med. 

Förlåt … 4:32. Viktigt. Ibland tror jag vi får förlåta fast vederbörande inte bet om förlåtelse. Gör vi inte det är det vi själva som blir åtta. Den andre parten har troligen ingen kunskap om vad den har gjort. Eller vill inte förstå. Eller förtränger det. Men låt dig inte själv dra det kortaste strået. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Var en uppmuntrare

Var en uppmuntrare. Världen har så gott om kritiker redan…

Denna är klockren av Herregud&Co Det finns på tok för många kritiker i vår värld. Personer som anser sig ha rätt att kritisera. Kanske till och med att det är mer av det än något annat.

Ibland funderar jag på varför vi människor har lättare till att kritisera än att uppmuntra. Det borde väl vara så att vi hellre drar mot uppmuntran.

Så detta är så bra. Uppmuntra. Inte bara för att det finns för många kritiker. Utan för att det är just det vår värld behöver. Inte bara dom som är långt borta. Utan kanske till och med din närmaste granne.

Vem i din närhet behöver din uppmuntran idag? Din jobbkompis? Din partner? Ditt barn? Din granne? Din klasskompis?

Inte vet jag om det finns någon speciell dag för uppmuntran. Vi kan ha lakritsens dag, kramens dag och många andra. Men idag utnämner vi denna dag till uppmuntrans dag. En speciell dag att uppmuntra på.

Vår värld kommer må så mycket bättre av uppmuntran. Vi människor mår klart bättre av uppmuntran än kritik. Så varför kan vi inte bestämma oss för att uppmuntra mer?!

Läs med mig – Efesierbrevet Kapitel 3

Genom uppenbarelse … 3:3 Damaskusvägen och ljusskenet. Till det rösten och uppdraget han fick. Kan det vara möjligt med en liknande händelse i nutid?

Kristi hemligheter …3:4,9. Hemlighet – vem Jesus är och vad hans mission är. Hur förvaltar vi kunskapen om Jesus?

Outgrundliga rikedom … 3:8 Tåla att stanna upp och fundera kring – outgrundliga. 

Genom församlingen … 3:10. Har vi undervärderat församlingens uppdrag, kallelse och kraft?

Ge vår inre människa … 3:14ff. Älskar detta ställe. Vilka löften. Inre styrka. Tron bo i våra hjärtan. Rotade och grundade. Förstå Gud bättre. Lära känna Kristi kärlek. Helt uppfylld. Han får mår göra långt mer än vi ber om. 

Hans kraft … 3:20. Stanna upp här. Genom den kraft som mäktigt verkar i oss. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att ta ton

Att ta ton kopplar man nog mest ihop med att höja rösten. Kanske till och med att bli arg. Och så kan det nog va.

Jag tänker dock på något helt annat.

Jag tänker på körblad. Att sjunga. Gärna sjunga i kör. Och just nu övar jag noter. Alltså, vad är det som händer inom den som sjunger? Jag bara känner återigen den där goa känslan då jag tidigare sjungit i kör. Den smyger sig in. Känslan. Känslan av välbefinnande. Körsång verkar vara så välbehagligt för kropp och sinne.

Promenad är också ett välbehag över kroppen och sinnet. Sången gör gott inom mig.

Pröva. Det kommer att göra dig gott. Det är som att det frigörs goda egenskaper i kroppen. Och även i knoppen.

Vi behöver hitta dom goda impulser i livet just nu. Krig drar ner sinnet. Likadant oro och stress. Att hitta öarna i livet som finns nära ”vattnet som ger ro”. Tänk att det går att leva på ett vilsamt sätt mitt i en tid av oro. I en tid av frågor.

Varför inte pröva att ta ton. Det kan välsigna ditt liv.

Läs med mig – Efesierbrevet Kaptiel 2

Barmhärtighet … 2:4 Gud älskade oss redan innan vi var skapade. Redan innan vi gjorde vår första synd. Älskade oss även när vi gjorde våra synder. Hans barmhärtighet är ofantligt stor. Det är på grund av hans nåd, kärlek och barmhärtighet som vi är räddade – frälsta. 

Frälst genom nåd … 2:8. Du kan aldrig förtjäna frälsningen. Det är bara genom Jesu nåd den är möjlig. Det är inte på grund av allt det goda du gjort och gör.

Vandra i goda gärningar … 2:10. Vi ska vandra i dom för Gud har förberett dom för oss. 

Han är vår Frid … 2:14. Vilket underbart uttryck. Han[ Ä R ]vår Frid

Tillträde … 2:18. Gud är inte långt borta. Han sitte inte på höga hästar trots sin makt och auktoritet. Vår Kung brukar tillåta ”företräde” – alltså han ger en person rätt att komma inför hans ansikte, på besök helt enkelt. Kungars kung ger Guds Ande har vi tillträde till Gud. 

Medborgare … 2:19. När du är frälst är du inte längre en gäst eller främling. Du är Medborgare i Guds rike. Du tillhör Guds familj. 

Helig byggnad … 2:21. Jesus är kittet mellan oss troende. Vi fogas samman till en helig byggnad. Växer upp till et heligt Tempel. Underbar bild. Som att vi är en lite mindre byggnad. Men i Guds kraft växer vi till. Till en större byggnad. Till en helig byggnad. Till ett tempel. Vi bir en Guds boning – tänk – Vi är Guds hus där han bor. Det är mäktigt. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Läs med mig – Efesierbrevet Kapitel 1

Välsignat oss … 1:3 Det är inte litet det handlar om här. Landa i vad han har välsignat oss med. 

Utvald … 1:4 Sug på den. Tänk att du är utvald. 

Sin viljas hemlighet … 1:9. Gud har visat oss vad han tänkt göra. 

Sigill och handpenning … 1:13f Anden ger oss en försmak av som komma skall. Är Guds handpenning, löfte, om att det ska ske. Man skulle kunna tänka att det är hans investering i oss, eller typ så. Talar om ett redan ägande i något vi skall få fullt ut. 

Apostelns förbön … 1:15-19 Jag tänker att denna bön bes för dig också. Låt varje del sjunka in och säg ditt men till det. Vishet. 

Verksam … 1:19. Samma kraft som uppväckte Jesus är i verksamhet inom den som tror. Halleluja. Vad kan det innebära för oss?

Fullheten som uppfyller …1:22f Fullheten – 100% av Gud och allt det han är. Uppfyller allt -allt som är och finns. Allt i Alla – Alla, vilket innebär att det uppfyller dig och mig!!

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att inte jämföra sig med någon annan

”Var och en ska pröva sin egen gärning. Då kan han ha sin stolthet för sig själv och inte jämföra sig med andra.” ‭‭Galaterbrevet‬ ‭6:4‬ ‭SFB15‬‬


Jämför dig inte med någon annan


Alltså, det är för vanligt att vi jämför oss med andra. Jämför det vi har – dom har finare bil, hus osv. Den kan mer än mig. Den är snyggare.

Vi behöver inte jämföra oss med alla andra. Det är inte rättvist mot dig. Inte heller mot den du jämför med. Vi har alla olika förutsättningar. Tycker mig se att bibeln visar på att vi får oss anförtrott det som vi har kapacitet till. Har inget med värde att göra. Men vi har fått gåvor att använda. Dom gåvorna leder oss till den plats vi är bäst lämpade för. Vi behöver inte sukta över något annat.

Vi har blivit rustade för en ett uppdrag på denna jord. Lika viktig som alla andra uppdrag. Det är bara vi människor som dumt nog värderar uppdrag på olika sätt.

Du är den Gud vill att du ska vara. Var inte någon annan. Försök istället vara den du i grunden är. Det är då du är som allra bäst.

Lev i den gåva du fått av Gud. Det kommer att välsigna ditt liv. Så tacka Gud för den du är.

Ta emot den gåva som du själv är. Det är bara du som kan göra den levande. Det är du som gör att den blommar ut. Genom att du tackar ja till den växer den in i dig och du blir ett med den. Så blir du en välsignelse genom att du är det du är ämnad för.

Läs med mig – Galaterbrevet 5

Mildhet upprätta … 6:1. I folkbibeln 2015 står det ”med ande”. Kärnbbeln säger: ‘Mina syskon (bröder och systrar i tron) , även om någon skulle bli påkommen (ertappad, upptäckt, överraskad) med något felsteg (överträdelse; kan också tolkas som: råka bli överraskad eller missledd att begå något felsteg, överträdelse) , ska ni som är andliga människor (har Anden) , i mildhet (rätt balans av känslor, fri från hämndlystnad och bitterhet) återupprätta (återanpassa, hela) en sådan – samtidigt som du ser till att inte också du själv blir (skulle bli) frestad [och falla i samma synd] ! Det finns en barmhärtighet i upprättelsen. Både i nåden att bli förlåten men också i processen.

Att inte jämföra dg med någon annan … 6:4 Hur lätt är inte det. Den andre är så lätt så mycket bättre än vi själva i vår egna ögon. Den bästa självbilden får vi genom att se oss genom Jesu ögon på oss. 

Vem ska bär vem egentligen? … 6:2,5. Är bibeln inkonsekvens? Ena stunden ska vi bära vår egen börda. Sen skall vi bära varandras bördor. När du läser bibeln är båda perspektiven så viktiga. Du kan aldrig avsäga ditt eget ansvar för din egen börda. Men du har förmånen att bära någon anans börda också. Vilket innebär att någon kommer dig till hjälp att bära din börda. Tillsammans klarar vi det.

Sådd och skörd … 6:7ff Lagen om sådd och skörd går igenom hela livet. Bonden. Relationer. Självbilden. Det du ser i ditt liv är möjligen skörden av det du sått. Måste inte vara så. Men det kan vara så. Säger du till dig själv att du inte duger så är det det du får skörda. Så se upp med hur du behandlar dig själv.

Inte tröttna på att göra gott … 6:9f Vilken viktig uppmaning. 

Det som verkligen betyder något … 6:15 Det är att vara född på nytt. En ny (andlig) födelse i samma person. Hur är det möjligt? Vi kan ju inte föddas på nytt i vår mors mage. Precis, det funkar inte. Men Guds Ande gör detta verk inom oss. Det har en så stor betydelse i vårt liv. Det sker när vi tar ett Jesus som vår frälsare. När Anden berör oss med sin gåvor och frukt. Läs gärna Joh 3 om Nikodemus.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Jag förstår inte allt

Undrar hur många som kan erkänna det. Jo, det är nog rätt många. Men somliga har nog lite svårare med det än andra.

Jag tänker att det är så mycket vi vill kunna förstå. Rätt mycket vi vill ha förklarat för oss. Annars kan vi inte tro på det eller lita på det.

Tron kan vara på samma sätt. Det är så mycket som man vill förstå och ha förklaringen på. Vi vill kunna förstå orsak och verkan även inom tron.

Men jag tänker att jag förstår inte allt. Måste inte förstå allt. Kommer troligen aldrig att förstå allt.

Men ändå tror jag. Väljer att tro. Varför?

Därför att Gud förstår allt. Har ett helt annat perspektiv än vad jag har. Det är helt okej för mig. Jag kan känna en frid över det. En tillfredsställelse över det. Det är okej att han vet åt mig.

Kan man vara nöjd med det? Ja. Helt klart. För jag vet att han vill mig bara väl.