Dagens Andakt – Förtroligt samtal

12 januari 2026


HERREN är förtrolig med dem som vördar honom, sitt förbund gör han känt för dem.

— Psaltaren 25:14 —

Förtroligt. Ett rätt gammalt ord men så fint ord. Beskriver något intimt nära. Otvunget, hjärtligt, innerligt, öppenhjärtligt. När man har ett sådant samtal med någon är det inte dom högljudda orden man använder. Oftast ett stillsamt, på djupet, samtal med någon man har förtroende för. Man har ett förtroligt samtal med en person som man respekterar och vördar på ett ett speciellt sätt. 

  David beskriver i sin Psalm detta förtroliga samtal man kan ha med Gud själv. Ett samtal som Gud söker med oss. När jag läser Psalm 25 anar jag en längtan hos Gud. Han längtar efter att komma dig och mig nära. Han längtar efter en stund med bara dig. Där han får dela livet med dig. Otvunget och ett samtal som inte är stressat. 

  Det är den han pratar med dig om nuet och morgondagen. Förtroligt delar vad han tänker om dig och livet. Du får prata om det som du inte säger till så många. Utgjuta ditt hjärta. 

  Jag uppfattar det som att Gud söker sådana tillfällen med oss i en tid som denna. Vi behöver dessa stunder. De kommer att hjälpa oss i det vi kommer att möta.

  Men framför allt är det gott för dig själv. Det händer något nom dig som blir en välsignelse för dig. Stöd. Tröst. Glädje. Hopp. Mod. Du kommer att upptäcka att du är inte själv. 

  Kärnbibeln skrev: ”Herren anförtror sig åt (umgås med, delar sina hemligheter med) dem som fruktar (vördar, respekterar) honom, och han visar (uppenbarar) sitt förbund för dem.” Det är som att luta sig mot Gud och sätta sin tillit till honom. Kryp nära honom. Börja ditt samtal. Kanske kommer det vara lite trevande i början. Men jag är övertygad om att ni kommer varandra så nära, så nära. 

🙏

Herre, jag vill prata med dig i all förtrolighet. Låt oss börja idag. 

Amen 

 

   

Lär mig

Ps 25:3; 4-5; 8-9; 12-14 fb 15
3 Nej, ingen som hoppas på dig ska skämmas. Skämmas ska de som sviker utan orsak. ‘
4 HERRE, visa mig dina vägar, lär mig dina stigar.
5 Led mig i din sanning och lär mig, för du är min frälsnings Gud, på dig hoppas jag alltid.
8 HERREN är god och rättfärdig, därför undervisar han syndare om vägen.
9 Han leder de ödmjuka rätt, han lär de ödmjuka sin väg.
12 Den som vördar HERREN undervisar han om vägen han ska välja.
13 Hans själ ska vila i det goda, och hans ättlingar ska ärva landet.
14 HERREN är förtrolig med dem som vördar honom, sitt förbund gör han känt för dem.

En bön stiger upp inifrån mig. Helige Ande – lär mig – en gång till. Jag vill inte leva på gamla meriter. Jag vill att det jag lärt mig ska förnyas genom att Anden lär mig det på nytt.

Jag menar inte att vi ska jag efter allt hela tiden. För mig handlar det mer om viljan att låta Guds Helige Ande få lär mig allt jag behöver lära mig.

Jag tror att en sådan inställning hos oss har förutsättningar att skickliggöra oss inför det som kommer framöver. En del kan vi ana – annat har vi ingen aning om. Men Gud har ett bättre perspektiv.

Gud svarar oss med en hoppfull hälsning:

 Jag vill lära dig och undervisa dig om den väg du ska vandra, jag vill ge dig råd och låta mitt öga vaka över dig (Ps 32:8)

Genom det har vi möjlighet att lära oss det vi behöver. Bli tränade för uppdraget. Så låt oss öppna dörren till hans undervisning i våra liv. På nytt.

Dagens Andakt – Jesus leter efter dig

11 januari 2026


Eller om en kvinna har tio silvermynt och tappar bort ett av dem, tänder hon då inte ett ljus och sopar huset och söker noga tills hon hittar det? Och när hon har hittat det, samlar hon sina väninnor och grannkvinnor och säger: Gläd er med mig! Jag fann myntet som jag förlorade. På samma sätt, säger jag er, blir det glädje bland Guds änglar över en enda syndare som omvänder sig.

— Lukas Evangelium 15:8-10 —

     Liknelsen om det förlorade myntet liksom det om det förlorade fåret och den förlorade sonen har ett budskap till den som förvillat sig bort från Gud. Till den som är kommit bort men också till den som upptäcker att den i framtiden kommer bort. 

  Vad jag förstår var det inte vilket mynt som helst som kvinnan tappade bort. Det var en drachmer. Det var ungefär en daglön så det var en viktig inkomst för kvinnan och hennes hushåll. Man kunde inte slarva bort sådant. Det var som att du och jag tappade bort ca 1200kr idag. Det var ett värdefullt mynt.

  Bibeln gör inte anspråk på att jämföra ett människoliv med pengar. Ett människoliv går inte att värdera på det sättet. Men det är ett försök att visa på något liknade. Kvinnan som tappat bort en daglön söker med ljus och lykta efter det tills hon finner det. Och det beskrivs att hon ställer till med fest när hon finner det. Så gör Jesus med oss också.

  Sista versen visar Jesus på hur han värderar någon när han finner en förlorad. ’På samma sätt’ – det blir fest i himlen för varje en som kommer tillbaka.

  Om du just nu är förlorad – alltså kommit bort från Gud – så är han ute och letar efter dig bildligt talat. Och han vill söka efter dig tills du låter honom finna dig. Innan du upptäcker det håller han på att försöka få din uppmärksamhet på olika sätt. 

  Du är efterlängtad. Du är alltid efterlängtad. Jag tror det nämligen ligger i vår natur att ha gemenskap med Gud. Därför att det är tänkt så från allra första början. Det var så det startade för mycket länge sedan. Så låt dig finnas av honom. Det är när man är funnen hos honom som man är i sitt rätt element. Det är hos Gud du hör hemma. Välkommen hem!

🙏

Herre, jag vill vara din. Jag vill att vi hittar varandra igen.

Amen  

 

   

Att komma hem

Igår kväll kom det en sång till mig som jag sjunger gång efter annan. Inte den nyaste sången direkt. Men så aktuell ändå. Jag tror att det är många, kanske du, som längtar efter att komma hem. Jag har ibland känt mig vilsen. En känsla av att inte vara ‘hemma’. Då har den här sången hjälpt mig. Förunderligt nog har den hjälpt mig att få tillbaka känslan av att vara hemma.

Hemma är ju ett vitt begrep. Man brukar säga att ‘borta bra men hemma bäst’. Och visst är det skämt att komma hem till sin egen säng, sitt eget kök, sin egen soffa. När jag möblerade min nya bostad så blev den hemma när mina saker kom dit.

Jag tror att det bästa sättet att känna sig hemma i livet är att hitta hem till Gud. Få känna att man omsluts av hans armar bokstavligt talat. Jag får säga att det känns verkligen att han har omslutit mig med sina armar ibland. Fått krypa in i hans famn och slappna av.

Att vara hemma är tryggt. Det är som att det är där man kan vara sig själv och slappna av. Precis så är det att komma hem till Gud. Man är på rätt plats helt enkelt.

Känner du dig lite vilsen just nu så tänker jag att denna sång kan få betyda något för dig.

Som när ett barn kommer hem om kvällen
och möts av en vänlig famn.
Så var det för mig att komma till Gud
Jag kände att där hörde jag hemma.
Det fanns en plats i Guds stora rum,
en plats som väntade på mig.
Och jag kände: Här är jag hemma.
Jag vill vara ett barn i Guds hem.

Skulle du vilja lyssna till sången. Lyssna då på Sarah & David Åström Goda vänner som sjunger den så fint. Här

Dagens Andakt – Jesus: -”Kom till mig och drick”

10 januari 2026


På den sista dagen, den största i högtiden, stod Jesus och ropade: ”Om någon är törstig, kom till mig och drick!

— Johannes Evangelium 7:34 —

    Jag återkommer till Jesus som det livgivande vattnet. Det var lövhyddohögtiden. Dagligen så hade man ceremoniella tillfällen som hade med vatten att göra. Då sjöng man bla ”Ni skall ösa vatten med fröjd ur frälsningens källor” (Jes 12:3) Den sista dagen, den största av dessa sju, det är då Jesus ropar ut dessa ord med anspelning på sig själv. Om någon är törstig så kom till mig och drick.  

  Törst kan vi uppleva tex en het sommardag eller efter att ha arbetat hårt. Men den andliga törsten kan vi uppleva när som helst, viken dag som helst. Den törsten har vi som människor olika sätt att släcka. Ibland verkar det som att det bästa sätet att släcka den törsten är att shoppa, träna, ta droger eller alkohol, festa och många andra sätt. Så blir det bara surrogat till det verkliga sättet att släcka den andliga törsten. 

  Gillar bilden som AI hjälpte mig at skapa. Jesus böjer sig ner till mannen som är törstig. Det visar på Jesu ödmjukhet. Tänker på ordet ”Han böjde sig ner och drog mig upp ur fördärvets grop”. När man dricker av det vatten Jesus ger blir det som i psalmens fortsättning: ”Han lade i min mun en ny sång”. Är man törstig en het dag och får vatten är det som att livet återvänder. Kroppen kommer igång. Det blir som en ny sång inom oss. 

  Jag vill påstå att det är det som sker när du får del av det vatten Jesus ger. Det droppar inte som vanligt vatten. Det är av annat slag. Men det det ger liv, ett nytt liv. Det ger vederkvickelse. 

  Sista dagarna har vi påmint om att Jesus är brödet och ljuset. Att han stillar stormar och att han kan låta din bägare flöda över. Idag att han kan släcka din törst. Jesus har så mycket som du behöver

🙏

Herre, tack för att kan släcka min andliga törst. Jag vill ta emot ditt andliga vatten.

Amen  

 

   

Hjälpen kommer från Herren

Jag är på pastorsdagar i Stockholm. Du som läste min blogg igår vet det. Det är speciella dagar. Det är svårt att med några rader beskriva vad jag upplever dessa dagar. När jag åkte förr till pastorsdagar kunde det vara med bekymmer, oro, glädje, uppgivenhet, tacksamhet. Någon gång med känslan av att ge upp. Dessa dagar åker jag med en upprymd känsla av att få leva i tacksamhet för en period i Pingstkyrkans secondhand i Eskilstuna som nu är avslutad. Med att fått nåden att gå in i heltidstjänst igen som pastor. Så jag åker inte på dessa dagar med en jobbig känsla. Utan mer upprymd tacksamhet.

Ikväll så var det en så mättade stark atmosfär i gudstjänsten. Michaela Blåberg talade. Om att sätta upp trons sköld. När hon gick mot avslutning i sin predikan läste hon en psalm över oss. Blev så berörd av den (igen). Låst den många gånger. Men denna gång fick jag lyssna till den som en hälsning över mitt liv och allas våra liv.

Jag skulle vilja dela den över dig med. Har du en bibelapp som kan läsa texten för dig så gå till den. Annars kanske du kan läsa texten och försöka ”höra mig läsa den över dig”. Fantastiska ord att landa i en tid som denna. Läs. Lyssna. Den är till dig.

Psalms 121
Hjälpen kommer från Herren
1 En pilgrimssång.
Jag lyfter mina ögon till bergen.
Varifrån kommer min hjälp?
2 Min hjälp kommer från HERREN,
som har gjort himmel och jord.
3 Inte låter han din fot vackla,
inte slumrar han som bevarar dig.
4 Nej, han som bevarar Israel,
han slumrar inte, han sover inte.
5 HERREN bevarar dig,
HERREN är ditt skydd
på din högra sida.
6 Solen ska inte skada dig
om dagen,
inte månen om natten.
7 HERREN ska bevara dig
från allt ont,
han ska bevara din själ.
8 HERREN ska bevara
din utgång och din ingång,
från nu och till evig tid.

(Jag bad ChatGPT gör en bild till den psalmen)

Gud välsigne dig idag.

Dagens Andakt – Jesus är ditt ljus

9 januari 2026


Jesus talade till dem igen och sade: ”Jag är världens ljus. Den som följer mig ska inte vandra i mörkret utan ha livets ljus.”

— Johannes Evangelium 8:12 —

    Att tända ett ljus i ett mörkt rum gör underverk. Ljuset har en speciell inverkan på oss. Jag läser just nu Daniel Viklunds andaktsbok. Där relaterar han till ett besök i Sala Silvergruva. Guiden menade att mörkret är så kompakt. Så skulle guiden släcka ljuset och vänta så skulle alla till slut ligga orörliga på marken. För ett kompakt mörker får oss tydligen att lägga oss ner och krampaktigt söka något att hålla fast vid.  

  Vi kan leva i olika mörker. Daniel skriver att leva utan Gud kan kallas ’mörker’. Och det ligger mycket i det. Livets omständigheter kan också göra att vi lever i ett mörker. Livsval kan föra oss in i ett mörker. Så hamnar vi på olika sätt i ett mörker som är svårt att lämna.

  Jesus säger: ”Jag är ditt ljus!”. Han är  världens ljus. Han vill lysa upp våra liv. Hur mörkt det än är i Sala Silvergruva, för där är det verkligen svart mörker (jag har varit där), så kommer det minsta lilla ljus bryta det mörker som finns där. Men man behöver tillföra ljuset. För det finns inte naturligt där. Men när ljuset kommer dit måste det svartaste svart av mörker ge vika. 

  Sådan är ljuset Jesus Kristus. Han kan och vill lysa upp det mörker du kanske befinner dig i eller av någon anledning hamnar i. Han Ä R  ljuset. Det verkliga ljuset. Sådan är han. 

  Jag har månat ljus i min lägenhet. Jag har ett speciellt sju som jag tänder med en speciell avsikt. Det ljuset påminner mig om att Jesus finns. Just nu står det i mitt sovrum. Det är gott att tända det ibland när jag skall lägga mig. I det ljuset vill jag leva. 

🙏

Herre, tack för att du är ljuset i mitt liv. Det ljus som lyser upp min livsväg. Tack för den värme som den ger mitt inre. 

Amen    

 

   

Nygammal

Att vara på pastorsdagar är inget nytt för mig. Under 20 år var jag på det varje år i olika tappningar. För ett par år sedan fick jag förmånen att återuppleva dessa dagar. I år på ett speciellt sätt. Eftersom jag nu har förmånen att vara pastor på heltid är det med en lite extra känsla.

Men det är med en dubbel känsla också. Det tar tid att komma in tillbaka. Då, hade jag så många kollegor som jag kunde associera med. Att kliva tillbaka in som snart 60-åring efter ca 17 års frånvaro är det oerhört många nya. Vilket är fantastiskt underbart att det klivit in så många nya.

Så känslan av att vara nygammal på en rätt känd arena är spännande.

Nygammal – en känsla av ”inte känna igen sig” är kluven. Ändå är det samma rörelse som jag en gång började i.

Då blir dom man känner väldigt viktiga. Att känna att det finns känslan av att göra till. Jag ser verkligen fram emot att återuppliva gammal vänskap. Men lika mycket ser jag fram emot att lära känna nya människor. För det är tillsammans vi gör det.

Inkluderande är viktigt. Hur gör vi det bäst? Jag tänker att det börjar med oss själva. Att vara öppen för att släppa in nya människor i våra liv

Första dagen på dessa pastorsdagar ger mig goda förhoppningar att att är på rätt väg. Det bästa ligger framför.

Dagens Andakt – Jesus är ditt bröd

8 januari 2026


Jesus svarade: ”Jag är livets bröd. Den som kommer till mig ska aldrig hungra, och den som tror på mig ska aldrig någonsin törsta.

— Johannes Evangelium 6:35 —

   

Att vara hungrig är en känsla av otillfredställelse. Man kan få problem att fokusera för att blodsockret sjunker för mycket. Orken tryter helt enkelt 

  Det fysiska är en sak men det andliga finns också. Båda behöver näring. Men kanske tänker vi mer på magens behov en vår själ och ande. 

  När Jesus säger att han är Livets Bröd tar han bilden från matens påverkan på vårt välbefinnande. Han var ju inte helt oberörd när alla människor som lyssnade till honom började bli hungrig. Så gör han det stora matundret utfår 5 bröd och 2 fiskar. 

  Vi kan känna oss utmärglade rent andligt. Vi får en känsla av ”blodsockerfall” där med. Vi tappar fokus. Den andliga orken tryter. Men det finns andlig mat. Jesus är Livets Bröd.

  Det är som Jesus säger: ”Ät mig”. ”Drick mig”. ”Jag är din andliga näring”. Och vi behöver inte hungra. Jag tänker att det är som intaget för föda i största allmänhet. Vi har i stort sätt bestämda tider för frukost lunch middag och något inför kvällen och natten. Någon kanske tycker att man tar det när det passar. Kanske säger mer om ett mindre bra sätt att äta sunt. Så vi behöver planera in vårt andliga intag också. När fungerar det bäst för dig? När behöver du din andliga mat? Hur tänker du inför året som vi gått in i? Kanske skulle stanna upp en stund och fundera på hur du kan få till ett återkommande måltid med Gud. För bordet är dukat för dig. Maten står redo. Det är bara din närvaro  vid bordet som ska till. 

  Jesu hälsning till oss denna dag är ”Jag är livets Bröd” Bordet är dukat – välkommen att sitta ner vid hans fötter och äta en stund.

🙏

Herre, lär mig att äta dig. Lär mig att dricka dig. Öppna bibeln för min inre värld. Påminn mig att du är brödet för dagen.

Amen   

 

   

När vintern kom

Ja, jo, okej då. Det är vackert med vinter och snö. Så länge den är vit och ren och det är inte massa minus kan jag också gilla den. Vintern alltså. I kvällsvy med lampor tända blir det ju rätt fint .

Innegården mellan husen får en ny prägel med all snö. Och när vinden lagt sig blir det ränt gemytligt. Kanske får den ligga kvar ett tag nu.

.

.

Jag tänker att man får väl passa på att försaka njuta lite.

Vintern bör väl vara antingen eller. Somliga klagar också på snösvängen. Men runt där jag bor har det fungerat väldigt bra. Innan snön kom och det var förrädiskt halt körde man med isbekämpning på trottoarer mycket frekvent. Det är bra.

Så ett pluss för Strängnäs även i detta. Det gillar jag,