Dagens Andakt – Jesus stillar stormar

7 januari 2026


Han vaknade och talade strängt till vinden och sade till sjön: ”Tig! Var tyst!” Då lade sig vinden och det blev alldeles stilla.

— Markus Evangelium 14:39 —

    Stormar i livet har vi nog alla haft på något sätt i olika grad. Stormar som kan ha kostat på. Gett sår. Och dess efterdyningar kan vi ha kvar länge i livet.

  Jesus och lärjungarna var ute på sjön Genesaret. Dom var mitt i livet typ. Från det ena uppdraget till det andra. Det mesta var en upplevelse av goda saker. Men visst fanns det det som oroade dem kan jag tro. 

  Där, mitt ute på sjön, kom stormen. Inget ovanligt på denna sjö som omges av berg. Jesus sov. Lärjungarna kämpade mot vågorna. Till slut blev stormen alldeles för mycket för lärjungarna. Dom väcker Jesus. Man kan ju undra varför de väntade så länge. 

  Jesus vaknar, ropar till vinden: ”Tig var stilla”. Och till deras förvåning (?) så lägger sig sjön totalt. Kav lugnt. Inga efterdyningar vad jag kan förstå. Undrat många gånger varför de blir så överraskade. De hade ju sett honom göra under förr. Nu säger dom: Till och med (!) Vinden och sjön lyder honom”. 

  Jag vet inte om du går igenom en storm just nu. Kanske är det oroligt omkring dig. Oroligt inom dig. Du har kämpat, länge nog. Försökt att lösa det själv men inte lyckats. 

  Jag tycker mig se Jesus med i ”din båt”. Du kan kanske uppfattar honom mer sovande än vaken. Han är där vilket som. Han är närmare än du tror. Han har makt att stilla din storm.

  ’Till och med’  – vad ligger bakom deras utrop? De hade inte räknat med att han skulle kunna det ’också’.  Kanske tänker du något sådant också. ’Inte kan väl Jesus detta också?’  – Han kan mer än du anar.

🙏

Herre, stilla min oro och min storm.

Amen  

 

   

Det finns så mycket att vara tacksam för

”Det finns så mycket att vara tacksam för” sa min gode vän som är mycket svårt sjuk. Orden kom sakta som att hon behövde leta efter orden. Och kanske behövde hon verkligen det. Har man haft två stroke inom tre veckor är det kanske inte så konstigt.

Inte nog med det. Att leva med cancer så borde kanske inte dom orden vara så lättfunna heller. Att efter två stroke kunna röra båda armar, kunna ta några steg och prata så blir man tacksam. Även om det är några få saker. Men orden hittade fram. Fram till mig.

Det finns så mycket att vara tacksam för

Livet och tacksamheten får ett nytt perspektiv i det ljuset. Med den vetskapen skäms man nästan för att man tar så mycket för givet.

Så letade vi bland gemensamma minnen och kom fram till att vi hade haft mycket roligt på vårt gemensamma arbete.

Ibland kan det vara lite väl lättvindigt som vi pratar om tacksamhet. Men när hon sa dom orden, orden hon fick leta efter och fann, då fick dom en ny innebörd för mig. Vet du, vi har så mycket att vara tacksamma för. Glöm aldrig det. Även om det dess emellan ibland händer mindre roliga saker så har vi ….. just det …. Så mycket att vara tacksamma för.

Tänker på en gammal hymn …

Count your blessings, name them one by one;
Count your blessings, see what God hath done;
Count your blessings, name them one by one;
Count your many blessings, see what God hath done.

Ord att tänka på. Ord att ta till sig. Ord värda att lägga på minnet. Ord som bär oss vidare i livet. Här kommer hela sången.

🙏🙏🙏

1 When upon life’s billows you are tempest tossed,
When you are discouraged, thinking all is lost,
Count your many blessings, name them one by one,
And it will surprise you what the Lord hath done. 

Refrain:
Count your blessings, name them one by one;
Count your blessings, see what God hath done;
Count your blessings, name them one by one;
Count your many blessings, see what God hath done.

2 Are you ever burdened with a load of care?
Does the cross seem heavy you are called to bear?
Count your many blessings, ev’ry doubt will fly,
And you will be singing as the days go by. [Refrain]

3 When you look at others with their lands and gold,
Think that Christ has promised you His wealth untold;
Count your many blessings, money cannot buy
Your reward in heaven, nor your home on high. [Refrain]

4 So, amid the conflict, whether great or small,
Do not be discouraged, God is over all;
Count your many blessings, angels will attend,
Help and comfort give you to your journey’s end. [Refrain]

Dagens Andakt – Du har en plats som väntar

6 januari 2026


Ja, godhet och nåd ska följa mig i alla mina livsdagar, och jag ska bo i Herrens hus för alltid.

— Psaltaren 23:6 —

 Tänk att Guds godhet följer oss vart vi än går. Hela livet. Det är lite för stort för att riktigt förstå tänker jag. Alltså detta är inte bara för dig och mig. Det är för alla människor. ALLA! Ingen glömd.

  En dag kommer då livet på jorden tar slut för oss. Antingen är det den dag vi dör. Eller så är det den dag då han kommer tillbaka och hämtar alla som tror hm till sig. 

  Hur himlen ser ut vet vi inte exakt. Men vad vi kan utläsa så är den plasten perfekt. Som den var från början liksom. Inget mörker. Ingen sjukdom. Ingen nöd. Inget åldrande. Inga besvikelser. En plats där Jesus är solen. Finns ingen natt.

  Det talas om att då såll vi fira måltiden med Jesus. När han åt den senast var det med hans lärjungar innan han korsfästes. Då sa han att han inte skulle äta den förrän i himlen när vi alla är där. 

  Tänker på en gammal sång: Ref: Nu ser jag himlen Vilken härlig syn Himlen snart så brister skyn Och det ger mig lust att komma dit Himlen den är härlig Himlen den är evig Snart en dag så är jag där. 

1. I barnaåren har jag ofta hört om himlen Jag undrade om det var verklighet. Man sagt mig att den platsen den är härlig. Att den finns och är till för dig och mig

2. Jag undrade och tänkte kan jag nå dit tillsammans med de vänner som jag har. Jag fick i anden skåda in i himlen Jag jublar nu ett härligt hem jag har

3. En dag ska pärleportarna stå öppna. Korset och svärdet då lägga ner Och jubel skall från alla tona O Jesus ja Jesus vi då ser.

  Det finns ett hem berett åt dig. ‘ Låt inte era hjärtan oroas. Tro på Gud och tro på mig . I min Fars hus finns många rum. Om det inte vore så, skulle jag då ha sagt er att jag går bort för att bereda plats för er? ’  Johannesevangeliet 14:1-2

🙏

Herre, jag ber dig, för mig ända hem till din himmel

Amen 

 

   

… och det blev afton …

När man läser i skapelseberättelsen så avslutas varje skapelsedag med orden …och det blev afton och det blev morgon den … (första dagen).

Varje skapelsedag likadant. Det verkar , tänker jag , som att Gud backar tillbaka ett par steg. Kollar in vad han åstadkommit. Och verkar nöjd.

Och kanske är det aftonens idé. Att backa tillbaka lite. Se hur dagen blev. Tacka för den. Och vara tacksam att vi fått uppleva den.

Idag är det afton hela dagen – trettondagsafton – och den blickar på ett sätt speciellt framåt. Det är en afton innan en helgdag. Funderar lite omkring det. Är det ett sätt att påminna oss om att dra ner lite på tempot och förbereda sig för den.

Idag kan du höra att kyrkklockorna ringer kl 18 på lördagskvällen.

🕯️ Vad är helgsmålsringning?

Helgsmålsringning är en gammal kristen tradition där kyrkklockorna ringer in helgen (helgmålen) på lördagskvällen – normalt klockan 18:00 på lördag.  Ursprungligen signalerade det slutet på arbetsveckan och början på söndagens helgd. 

Klockorna var var både ett sätt att signalera att nu är det färdigjobbat. Nu ska helgen ta vid. Dags att stänga av. Men också starten på söndagens vila.

Så idag är det afton. Får vi kalla denna dag som en bonusafton? Använd den väl. Gör den till en start till en tisdag där du kan ladda batterierna inför ett nytt år. Bestäm dig för att göra lördagarnas afton som startsignal för en söndag där du får vila men också tänka på den andliga del du har inom dig. Så om du hör klockorna slå kl 18 så låt det innebära afton för dig.

Dagens Andakt – Han låter din bägare flöda över

5 januari 2026


Du dukar för mig ett bord i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.

— Psaltaren 23:5 —

Texten talar om en bägare fylld till bredden. Och faktiskt inte bara det. Utan att den flödar över och är mättad. Man kan i en första anblick tycka att det var väl ändå onödigt. Då går ju massa till spillo. 

  Det talar om ett överflödande liv som kommer andra till del. Att vi har mer än nog. Att det vi har rinner över kanten till andras glädje. 

  Jag tänker på Joh 7:37: ”Den som tror på mig, som Skriften säger , ur hans innersta ska strömmar av levande vatten flyta fram.” Ett källsprång är där vattnet bubblar upp från marken. Är rent, klart och smakar friskt. Minns när jag vandrade i fjällen. Trött och varm kom vi till en källa. Drack ur detta vatten och krafterna återvände. Det är sådan källa som denna vers vill beskriva. Gud vill att din bägare skall flöda över. 

  Den talar också om att Gud har mer än nog till dig. Du behöver inte vara orolig att det inte skall räcka till dig. Det finns och blir över. 

  Håll fram ditt livs bägare. Låt han fylla på. Låt dig fyllas. Fundera på vad det är Gud vill fylla på i ditt liv. Börja upptäck allt han ger dig. 

  Vi är i stort behov av vatten för att leva. Jag vill påstå att den bägare vi talar om här är ditt inre livs påfyllande med Guds vatten. Det inre livet, tron, välsignas av det som Gud häller i din bägare. Så ta emot. Stå under ständigt tillförsel. Guds kärl han häller ur tar aldrig aldrig aldrig slut. Det är livsnödvändigt för din tro.

🙏

Herre, fyll min bägare så att det flödar över. Jag vill stå under din välsignade kanna hela mitt liv. Låt det flöda över jag ber. 

Amen  

 

   

Halvdär

Upptäckte ett nytt ord igår – halvdär. Har du hört det ordet förut?

Det är att vara där men ändå inte. Att vara där men ha sitt fokus på något annat.

Halvdär

Man kan fundera på vad frukten av det blir. När man är på en gudstjänst tex och är halvdär. Man missar inte bara det som händer ”framifrån”. Man missar gemenskapen. Men kanske framför allt budskapet. Guds tilltal.

Att vara halvdär hemma kan få förödande konsekvenser. Likaså på jobbet.

Ibland kanske man kopplar ihop det med att vara disträ. Men det är ju mer att man tex går och handlar och missar att handla allt. Bara för att man inte riktigt är påkopplad.

Mobilerna har skapat mer av förhållningen ”halvdär” än att vara helt med och fokuserad på rätt sak. Häromdagen höll jag på att köra på en person som gick över gatan och var ”halvdär”. Vederbörande var mer fokuserad på sin mobil än på trafiken omkring. Tror det är Japan som har varningsskyltar på marken för man tittar mest neråt liksom.

Halvdär

Ett rätt avslöjande ord på något sätt. Och kanske en tankeväckare. Halvdär. Jag tror att vi gärna vill vara helt där. Säger något om att ’anden vill men köttet är svagt’.

Jag tänker att man får vända på det. Hur vill vi att den som finns intill oss ska vara. Halvdär eller helt där? Jag skulle tro att svaret blir det samma hos oss alla. Helt där. Så – då är det väl i princip löst. Eller vad säger du. Detta nya ord kan vi få förpassa till sopkorgen. Det borde vara så lätt i alla fall. Men 2026 kan bli året då vi vände ’halvdär’-trenden till att vara helt med hela tiden.

Halv kopp vill väl ingen ha …. 😉

Dagens Andakt – Han smörjer ditt huvud med olja

4 januari 2026


Du dukar för mig ett bord i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.

— Psaltaren 23:5 —

Att vara smord innebär att ha Guds välbehag och välsignelse över sitt liv. Man smorde någon för att avskilja vederbörande till en speciell tjänst eller uppdrag. Tex till profet eller kung.

  ‘Du smörjer mitt huvud med [helande, välbehaglig] olja, min bägare är fylld till brädden (flödar över; är mättad) . Kärnbibeln ger oss djupet i versen. Smörjelsen var inte bara något som gjorde gott för kroppen ytligt sätt. Det handlade också om helande. ”Är någon bland er sjuk, ska han kalla på församlingens äldste, och de ska be över honom och smörja honom med olja i Herrens namn. Trons bön ska bota den sjuke, och Herren ska resa upp honom….” Så gör vi än idag. I tro på Guds helande. Men också ”välbehag”.  Guds glädje, lust, belåtenhet, välbefinnande över våra liv. 

  Att smörja någons huvud var en akt av gästfrihet för att få gästen att koppla av. Fåraherden smorde också fårens huvud för att läka sår.Så oljan har varit en central del när man läser bibeln. Oljan är ett beskydd. Oljan är en bild på den Helige Ande. Dess smörjelse över våra liv har stor betydelse. 

  Den här dagen får vi be om Guds Smörjelse genom den Helige Ande över vårt liv och vår tro. Den har en välsignad betydelse för oss. Jag vill påstå att den har en livsavgörande del i att bli bevarad i tron. Den innebär inte att alla måste tala i tungor men man får och kan. Det innebär inte att det måste synas på ett visst sätt. Gud manifesterar sig på olika sätt. På det sätt som är mest lämpligt för dig. Så ta emot den Heliga Andens smörjelse över ditt liv idag.  Det är Guds ide och tanke för dig. Helt enkelt Hans närvaro i ditt liv.

🙏

Herre, smörj mig idag med din olja. Låt den flöda över mitt liv.

Amen 

 

   

Att förändra rummet

Så var första dagen på kontoret gjort. Tänkte möblera och ställa in böcker i bokhyllan. Men lite impulsivt så blev det målat i mitt rum. Bästa Åsa Asp tog fram färg så blev det målat. Alltså man blir bara så glad. Ingen långbänk där inte.

Ibland behöver man förändra livsrummet. Men osäkerheten gör att man tvekar. Tvekan blir till att man lever kvar i det rum man har. Ingen förändring.

Jag tänker att det är en svår utmaning att förändra sitt livsrum. Det handlar inte om en burk färg. Vågar oftast inte vara impulsiv. För när man inser att rummet behöver förändras vill man inte missa tillfället med en dålig manöver.

Till dig som lever i en destruktiv relation. Fatta mod och gör om ditt livsrum. Kanske till och med behöver byta rummet till ett bättre rum.

Till dig som kämpar i ditt livsrum – det finns möjlighet till förändring. Fatta mod och gör en förändring. Ta hjälp om du behöver det. Tveka inte att förändra.

Det blev så bra i mitt kontor. Nästa pass blir att göra i ordning bokhyllorna. Och det blir oftast så när man vågar förändring i sitt livsrum. Så kan man börja leva ut livet.

Dagens Andakt – Det finns ett bord dukat åt dig

3 januari 2026


Du dukar för mig ett bord i mina fienders åsyn, du smörjer mitt huvud med olja och låter min bägare flöda över.

— Psaltaren 23:5 —

När jag firar nattvard tänker jag mig att det är han som dukar detta bordet för oss. Ibland tänker mig också att det finns en extra stol vid bordet som är ”tom”. Den stolen är för Jesus.

  Jesaja utrycker det så här: ’Herren Sebaot skall på detta berg göra en festmåltid för alla folk, en festmåltid med utsökta rätter och gamla viner, ja, med bästa vin, väl klarat.’ Jesaja 25:6. I kyrkobibeln 1917 används ord som ”feta, märgfulla rätter”. Ibland har vi uttryckt som ”färgstarka”. Allt syftar till att beskriva att det Gud servera oss som troende är som en gedigen middag. Med mycket nyttigt för inre människa – vår tro.  

  Mitt framför dina motståndare som ansätter och trakasserar dig dukas detta bord upp. Måltiden var på denna tid utryck för trygghet, gemenskap, samhörighet och heder. Bilden blir att du kan helt tryggt sitta ner och äta av Guds goda gör Gud kommer att beskydda dig. Ovännerna kan se men de kan inte skada dig. När Gud dukar upp detta bord för dig visar han på en upprättelse också. Du tillhör honom nu. Bilden ger också att det går att ha inre frid mitt i arbetsamma omständigheter. Det är som att bordet som är dukat är din frizon. 

  Se detta bord dukat för dig varje dag. Det är en påminnelse om att Gud har så mycket han vill att du ”ska äta”. Så mycket han vill du ska ta del av. Bordet är inte dukat enbart med en knäckemacka. Det är en fantastisk middag med många rätter. Inklusive för- och efterrätt.  Så ta emot idag – bordet är dukat.

🙏

Herre, tack för att jag får tillhöra din bordsgemenskap. Tack att att du dukar upp idel goda gåvor som är nyttiga för mig. 

Amen 

 

   

Slösa bort sin tid

Herregud&Co har många visdomsord att ge. Bl.a. hur vi förhåller till tid. Att använda den väl eller slösa bort den.

Att stanna upp och ta det lugnt är inte att slösa med tiden!

Tid är svårt. Vad är det att slösa bort tid? Vad är vettig sysselsättning för att respektera tiden?

Jag tänker att tid är något vi fått av nåd. Och vi har alla fått lika mycket. Slarvar vi med det får vi på ett eller annat sätt ”betala” för det senare.

Att vila är inte att slösa med tiden. Det har ingenting med effektivitet att göra.

Snarare är det förståndigt. Det är att vara vis att ta en del av sin tid till vila.

Kanske kan ett försenat nyårslöfte vara ett bra val. Att lova sig själv att vila i relation till det vi gör. För det är i den positionen vi får bärkraft för all övrig tid. Man kan tro att det är en senväg men det är i själva verket genväg, jag menar rätt väg.

Men vi kan verkligen slösa bort vår tid. Kanske är det en hemläxa vi bör göra. Vad är det vingar som har verkligt värde? Vad har bärkraft inför evigheten? Vad ger en en frukt som håller över tid? Så frågan är relevant i den tid vi lever i. Vad är av vikt just nu? Vad har verklig betydelse?

Men mitt i den inventeringen får vi aldrig glömma bort att vila är en del av konceptet. Det måste ingå i planeringen. Inte något som man råkar få till. Om man har tur.

Du som känner mig vet att jag är nog inte den bästa läraren i detta. Jag vill så mycket. Men jag vill försöka ändra på det för att vara ett föredöme. Lära mig att plantera bättre. Inte ta på mig mer än detta blir möjligt. Som jag brukar säga: ”Tillsammans kan vi klara det”. Och du, vila behöver inte vara att ligga på sofflocket. Det kan vara att göra något annat som ger energi men inte sliter ut oss.