Dagens Andakt – Du behöver inte frukta

2 januari 2026


Även om jag vandrar i dödsskuggans dal fruktar jag inget ont, för du är med mig. Din käpp och stav, de tröstar mig.

— Psaltaren 23:4 —

Vi kan gå igenom mycket. David beskriver det som ’dödsskuggans dal’. Man kan ana att det är ingen trevlig period i livet som han beskriver. 

  När fåret mötte rovdjuret hade Herden koll. Han hade både sin köpa och sin stav att skydda fåret med. David hade sin slunga. Det berättas att David hade klarat av både björn och lejon. Så när han kom till hären som stod inför jätten Goliat blev han inte rädd. Käppen var en kortare klubba för att försvara fåren. Så Herden var välutrustad. 

  Vår Herde – Jesus –  är så mycket bättre och starkare än vad David var. Du behöver inte rädas eller frukta. 

  Under resan kan vi behöva tröst. En tröst som inte alltid är så lätt att hitta hos någon. Men hos Jesus finns den trösten.

  Kärnbibeln skriver: ”Även om jag vandrar (om jag än skulle vandra) genom dödsskuggans dal (i den mörkaste ravin) , så fruktar jag inget (kommer jag inte att vara rädd för något) ont. För du är med mig. [Detta är psalmens centrum, och dess viktigaste budskap – Gud är med oavsett yttre omständigheter!] ” Vidare skriver den: ” – de tröstar mig [de får min sorg att vända till hoppfullt mod”.  Tänk att sorgen kan vända till mod. 

  För du är med mig – Jesus har lovat att vara med dig hela det år som nu ligger framför dig. Det är inte förhandlingsbart från hans sida. Men du och jag kan tacka nej till det. Då avvaktar han. Men jag skulle säga att det är ett mindre bra val att tacka nej till det. Hans kärlek till dig gör att han följer dig gärna hela ditt liv, varje dag och varje stund. 

🙏

Herre, tack för att du inte vänder mig ryggen om det kommer svåra passager i mitt liv. Jag vill att du går med mig varje dag. Jag vill gå med dig.  

Amen

 

   

Dagens Andakt – Jesus leder dig på rätt väg

1 januari 2026


”Han ger liv åt min själ, han leder mig på rätta vägar för sitt namns skull. ”

— Psaltaren 23:3 —

Det är ett nytt år – Gott Nytt År 2026 – och vi har ett oskrivet blad framför oss. Någon av oss kanske se fram emot en spännande utmaning. Någon annan ser med bävan på det nya året. Kanske tänker du ”det kan inte bli värre i alla fall”. Någon annan ser frågande på det nya året, vad ska det innebära. 

  Jag tänker att är det någon som kan ha haft alla dessa känslor och fler med dom så är det David. Allt ifrån kampen med sina bröder hemma på gården, kallelsen till att bli kung, livet som kung som verkligen stötte på utmaningar. Livet som både lyckades och kraschades. Det som uppmuntrat mig i läsningen omkring David är att mitt i alla hans misstag och mer lyckade insatser så hade Gud ett öga till honom. För det första så ligger det nog i att David omvände sig och bad om förlåtelse. Många gånger genom historien jämförs andra att ”ha ett hjärta likt Davids”. Så mitt i hans misstag upprättades han och blev en som Gud räknade med och hade som någon form av jämförelse med. 

  Hur än ditt liv ser ut just nu så finns det en hälsning i dessa ord. Gud vill ge liv åt fin själ. Han vill och kan leda dig på rätt väg under 2026. 

  Kärnbibeln skriver: ”Min själ (hela min varelse; mitt liv) vederkvicker (förnyar, återupprättar) han och han leder (visar; går före och guidar) mig på rätta (rättfärdighetens) vägar (spår) [de av herdar välkända gamla lederna] för sitt namns [sitt eget goda ryktes; sin äras] skull.” . Jesus vill omsluta dig på alla sidor. Han kommer visa dig, gå före och guida dig. Han vill ge ditt inre ny kraft för nya stigar. 

🙏

Herre, jag vill följa dig under 2026. Led mig på rätt väg så att jag inte går fel i livet. Hamnar jag snett led mig då tillbaka på rätt väg. 

Amen 

 

   

En ny säsong i mitt liv har börjat

Att vara ett träd som låter sina rötter gräva sig djupt ner vill jag vara. Som låter sina blad sträcka sig mot ljuset.

För mig en bild på att gräva djupt ner i Guds Ord i tron för att om möjligt stå stadigt. Att hitta grundvattnets källsprång.

Men sträcka mig mot ljuset – Jesus själv – för att ledas rätt och få näring och kraft.

En ny säsong har börjat i mitt liv idag. Efter nästan 18 år inom secondhand börjar jag om som pastor på heltid. Så tacksam.

Jag är nyfiken, förväntansfull, ödmjuk, längtande, hoppfull, bedjande, undrande, sökande, vill, öppna ögon, inför det som nu börjar.

Detta år blir ett år som kliver över ett årtionde i ålder så småningom om. Det är åren som jag nu tar sikte på är de sista förvärvsåren. Inte för att jag tror att jag kommer sluta att engagera mig efter pension men jag vill göra det bästa av de kommande åren.

Därför känns det som ett startskott till en ny säsong i livet. Omstart på riktigt. Och ändå en nystart. Jag tänker att det kan bli dom bästa åren jag kommer att ha. Och då inte alls förringa alla de år jag haft. Allt det jag varit med om har haft en stor betydelse för mig i livet. Somliga erfarenheter har varit lättare att ta emot. Andra har varit dyrköpta. Men allt har fått forma mig på något sätt. Med allt det i erfarenhetsbanken ser jag nu framemot med stor förväntan.

Igår avslutade jag mitt arbete i Pingstkyrkan secondhand i Eskilstuna. Drygt 4,5 år med oerhört mycket arbete med underbara kollegor. Kommer bla sakna sorlet i personalrummet och fredagarnas trams. Tacksam för allt jag fått lära mig dessa år. Det kommer för alltid finnas i ett rum hos mig i mitt liv.

Tänk att nu få förmånen att få, på heltid, tjäna Gud och en församling, en ort och många människor. Längtar efter samtalen, bönegemenskapen, ’brottningen’ i Ordet med andra sökare.

Du får gärna följa med i min nya säsong. Här på bloggen eller på Facebookssidan ’Pastor Pedher’. Skulle du vilja bli en återkommande förebedjare för mig är du mer än välkommen. Vill du, får du gärna sända en hälsning till mig privat att du skulle vilja bli det. Ärligt talat, jag behöver det. För jag tror att det behövs i det uppdrag jag nu går in i på heltid. Jag har stor respekt för förbön.

Tack kära församling för ert mod och förtroende för att ni vill ge mig denna nya säsong. Jag ska på ett respektfullt sätt göra mitt bästa. Strängnäsbygdens pingstförsamling – tack för förtroendet.

En ny säsong

Gott Nytt År

Jag vill önska dig ett riktigt
Gott Nytt År

2026

Min bön är att ska få bli överraskad av Guds Välsignelser över ditt liv. Året som ligger framför har förutsättningar att bli ditt bästa år. Att få göra det i Jesu namn är så vackert förväntansfullt.

Låt oss vandra tillsammans genom det året. Bära varandra i böner. Uppmuntra vandra. Se det bästa hos varandra. Lyfta varandra när så behövs. Tillsammans har året något alldeles speciellt att ge. Så var du än befinner dig –

Gott Nytt År

Dagens Andakt – Herren låter mig vila

31 december 2025


Han låter mig vila på gröna ängar, han för mig till vatten där jag finner ro.

— Psaltaren 23:2 —

När jag skriver detta har jag just avslutat ett arbete för att gå in i ett nytt. Då infinner sig en viss trötthet. Anspänningen släpper efter en tid av avslut. Livet kan verkligen var en spänning. Anspänning som tar ut sin rätt till slut – man blir helt enkelt trött.

  Gud har sett att vi människor fungerar så. Han är fullt medveten om det. Därför tror jag denna vers finns. Jag vet vad vatten kan göra med oss människor. Jag har många gånger suttit vid ett vattenbryn, lyssnat till vågskvalp, tittat ut över vattenspegeln och upptäckt det positiva det gör med min kropp och mitt sinne. 

  Att ligga på en gräsmatta och räkna moln gav mig en frid redan som liten. 

  Det är som det stor. Gud vill föra oss till dessa platser. Kärnbibeln formulerar detta så fint: ‘Vid gröna ängar (spirande betesmarker) låter han mig slå mig till ro (lägga mig ner) . Intill lugna (stilla, rofyllda, trygga) vatten (ordagrant: ”invid vilans vatten”) leder han mig (ledsagar han mig varsamt) . Invid vilans vatten. V i l a n s ! Älskar det uttrycket. 

  Vi går nu in i ett nytt år. 365 dagar. Somliga lättare än andra. Andra klart mycket tyngre än somliga. Då behöver vi dessa ord. Han låter  oss vila. Det är okej att vila. Han till och med skapar dessa platser och utrymmen för oss. Ibland kommer han föra oss till rofyllda vatten. När vi är lite obstinata och vägrar. Då puttar han på varsamt, ledsagar oss varsamt men bestämt. Varför? Han vill oss väl. Följ honom då. Det kommer göra dig gott. Det är en plats för dig, just för dig, som han leder dig varsamt till. Så får du sen återkomma med förnyad kraft och nytt mod.

🙏

Herre, gör mig följsam till vilans vatten och den gröna ängen.  

Amen   

 

   

Att lägga något bakom sig för att gå vidare i frihet

Man skulle kunna tro att detta är ett inlägg i ljuset av att jag just har avslutat mitt arbete i Pingstkyrkans Secondhand. Att det skulle vara ett sätt att bearbeta det. Men så är det inte. Men förändringar i livet inspirerar oss på olika sätt. Och detta väckte dessa tankar hos mig.

Ibland lever vi kvar i det förflutna på ett sätt som gör att vi inte kommer vidare i livet. Vi kan inte ha något ogjort. Vi kan inte få något ogjort som vi redan har gjort. Men vi kan lära oss att förhålla oss till det.

Därför tänker jag att det förflutna behöver vi bestämma oss för att lägga bakom oss. Det är först då vi kan få rätt fållande till det. Och det låser oss inte mer.

Jag menar inte att vi ska förtränga det. Inte heller sudda bort det. Inte gå igenom någon behandling som raderar vårt minne. Det handlar mer om att lägga det där det hör hemma. Just i det förgångna. Och blicka framåt i stället.

Det kommer frigöra oss. För ett liv som kommer. Låt mig ge ett exempel.

Förlåtelse kan ha en sådan påverkan. Jag hamnade i ett förstadie till bitterhet när jag kände att jag hade svårt för att förlåta en person och vad den hade gjort mot mig. Jag var rätt påverkad av det och hade mycket svårt för att släppa det. En dag uppmärksammar Gud mig på det. Jag bestämde mig för att förlåta å den personens vägnar. Ja, alltså förlåta i dens ställe. Jag ville göra mig själv fri från risken för att hamna i bitterhet. Så jag gick in i dens ställe och förlät. Fast det egentligen var den som skulle först be om förlåtelse. Åren gick. En dag kommer vederbärande till mig och ber om förlåtelse. Då var det fantastiskt skönt att kunna säga: ”Jag har redan förlåtit dig”. För den dag jag bestämde mig för det blev jag fri.

Det är det jag menar händer när man bestämmer sig för att lägga något bakom sig. Då blir man fri att vandra vidare. Anars har man en tyngd kvar hängande på sin rygg som ständigt påminner oss.

Bestäm dig för att lämna bakom dig. Det går inte att reda ut allting. Men vi kan ändå leva i förlåtelsen. Den förlåtelse som frigör oss.

Behåll de goda minnena du har. Låt dom glädja dig. de mindre goda, lägg dom längre bak i minnet. Dom hör mer hemma där.

Så var sista dagen gjord

Den 1/6 för drygt 4,5 år sedan började jag min tjänst på Pingstkyrkans Secondhand i Eskilstuna. Idag var det sista dagen gjord. En tid av en intensiv period. Spännande och givande.

Många gåvogivare och kunder har jag haft förmånen att möta varje vecka. Så tacksam för er alla (hoppas någon av er ser detta)

Alla medarbetare vi haft i butiken på olika sätt, ni har verkligen berikat mitt liv. Tack för allt ni har lärt mig. Ni har varit många. Anställda, volontärer och ni alla som varit hos oss på olika praktik. Ni är fantastiska.

Inser att dessa år har gått fort på ett sätt. Det gör väl det mesta när man ser bakåt. Och har man roligt så går det fort. Samtidigt har det gått sakta också. Särskilt när man velat göra mer, att mer skulle ha hänt. Men så är livet i största allmänhet.

Till dig som bett för mig, för jag vet att du finns, ett särskilt tack. Har du möjlighet att fortsätta med det skulle jag vara mer än tacksam. Förnyat inser och vet hur värdefullt det är.

En stor glädje är det att butiken finns kvar i morgon också. Då behövs din gåva likaväl. I morgon, nja i alla fall nästa dag den är öppen, finns det möjlighet att fortsätta att göra fynd. Och med det samtidigt skapa ett överskott som får fortsätta att hjälpa människor i behov och nöd.

Så stort tack för förtroendet att leda butiken under dessa år. Nu får någon annan den förmånen. Till en början blir det Barbro. Stort lycka till. Sen, ja just det, det finns en kanonbra tjänst att söka. Så skynda skynda.

Tack

Förringa aldrig det lilla

Världen förändras genom små små handlingar

Förringa aldrig det lilla. För det är ofta det som för världen kan synas varva litet gör den största skillnaden.

Vi kan lätt se ner på vår egen insats som ringa. Kanske vår kända jante-lag som sitter för djupt ner.

Våga använda det lilla. Det kan göra helt klart en stor skillnad.

Bibeln lyfter den lilla tron stor som ett senapskorn. Det minsta av all grön men får en stor krona för fåglar att bygga på i. Jesus menar också att den lilla tron kan förflytta berg. Så förringa inte det lilla.

Vila i stället i att det lilla kan räcka väldigt långt. För när Gud lägger sitt till blir det mycket av det.

Tillsammans gör vi skillnad. Har alltid haft just ”tillsammans” som mitt ledord. Det är då vi kan komma långt. Tydligt är det tex jobbet jag haft fram tills nu. Secondhand. Genom många som lägger axeln till kan vi göra underverk. Ja, jag menar det. För ett år i en secondhand är ett underverk.

Så förringa aldrig det lilla. Det kan tillsammans med många andra bli något väldigt stort

Dagens Andakt – Herren är min herde

30 december 2025


Herren är min herde, mig ska inget fattas..

— Psaltaren 23:1 —

Låt oss inrama detta årsskifte med Psaltaren 23. Den psalm som herden och kungen vid namn David har skrivit.Den har tröst, trygghet och vila till oss. För att förstå den på rikligt behöver vi sätta oss in i hur en Herde fungera. Va dens uppgift är. Så sök dig till berättelser om herdar. 

  Ett får leds av sin Herde. Fåret vet att om den gör det så får den vatten, gott bete och beskydd. Herden har sin stav som kan lyfta upp det när det ramat ner i en skreva. Herden har sin klubba, eller slunga, att slänga mot rovdjuret. Herden har koll på vart den bästa ängen finns. Herden vet vart fåret kan släcka sin törst. 

  ”Herren är min herde” – fåret vet vem som är sin herde. Det känner igen det. När herden ropar vet fåret direkt om det är fårets herde eller någon annan herde som ropar. 

  Det påminner oss om att ha en relation till vår Herde såvitt kan känna igen hans röst. Men också vikten av att följa rätt herde. Vad får leda våra liv? Vad följer vi? 

  ”Mig skall ingenting fattas” – tror inte att vi skall tolka detta till ett liv i överflöd. Utan mer att vi skall inte lida någon brist. Bröd för dagen som Herrens bön säger. Gud vill hjälpa oss till att ha det som vi behöver för varje dag. Så att vi kan vara mätta. Att det vi får räcker till. Dessa ord tala om förtröstan – att Gud förser på alla livets fronter. Ett löfte som kan bära oss igen tider som vi upplever brist. Han kommer bistå. Så stor barmhärtighet har vår Herre.

🙏

Herre, jag vill följa dig. Led mig Herre så går jag rätt. Tack att du vill hjälpa mig så at jag har för dagen och inte behöver lida brist. 

Amen  

 

   

Skapa något nytt

För en del år sedan skrev jag om ”Ett nytt normalt” Så här skrev jag:

Ett nytt normalt

I går skrev jag om att komma tillbaka till det normala. Tänkte vidare lite på det…..

Ibland känns det som att man kommit ur det man gärna vill vara i. Goda rutiner man tappat. Eller så känner man att man behöver något nytt

Helt enkelt ett nytt ”normalt”.

Alltså att skapa nya goda vanor. Kan vara att röra på sig lite mer. Kan vara att avstå något. Eller kanske tvärtom, att göra något sim är bra för mig. Kanska få till en bättre start på morgonen med en morgonandakt för sig själv.

Jag tänker att när vi hittar det ”nya normala” får vi ett nytt välmående. Tillfredsställelse.

Inte för att jag tror att vi ska tvinga oss in något vi inte vill. Ett ”nytt normalt” har sin drivkraft inifrån. Så det behöver skapas inifrån för att bli en långvarig positiv förändring.

Så kan du känna att du behöver ett nytt normalt – våga satsa. Nya goda vanor kan aldrig vara fel.


Rutiner har väl inte alltid legat högst upp vår önskelista. Möjligen vill vi inför nyårslöftet ha med det. Låter bra. Är nog bra. Men det bottnar kanske i ett dålig samvete. Och kanske är det nyårslöftets baksida. Att det springer upp i något som vi inte lyckats med direkt.

Men kanske kan man vända på det helt om. Alltså att se på det ur en annan vinkel. ”Vad skulle vara bra för mig?” Den vinkeln tror jag skulle kunna skapa energi och motivation. Inte att jag sprungit för lite. Inte varit på gymmet. Ätit på tok för mycket sötsaker osv. Utan lämna det bakom oss. Gjort är gjort. Inget vi kan ändra på. Möjligen får vi leva med konsekvenserna. Men vi kan inte ändra på något i det förflutna.

Jag tror att jag skrivit om att om man vi skapa en god turin, tex springa, så behöver man ca tio gånger för att denna vana ska sätta sig. Kommer man över det så fungerar det ofta bättre. Det blir en vanligt inslag som man gärna vill göra.

Så inför det nya året – vad skulle vara bra för dig att du gör? Vad tror du skulle välsigna ditt liv? Vad skulle påverka dig på ett positivt sätt?

Tänker inte ge dig några förslag eller ideer. Låt ditt inre börja tala istället. Vad viskar det om?