Etiketter

, ,

Därför ska den som tror sig stå se till att han inte faller. Ingen annan frestelse har drabbat er än vad människor får möta. Och Gud är trofast, han ska inte tillåta att ni frestas över er förmåga. Samtidigt med frestelsen kommer han också att ge en utväg, så att ni kan härda ut. Första Korintierbrevet‬ ‭10:12-13‬‬‬

Om du grubblar och kämpar med din tro är du inte ensam. Många gör det någon gång i livet. Den gamla tolkningen prövas. Ett bibelord ställer livet på en kant. Händelser gör att tron gungar lite. Människor i din omgivning gör något som  ställer till det i din tro. 

Så möter du en frestelse som gör att du snubblar till och kanske faller. 

Någon har sagt några visdomsord i detta:

Det är inte så farligt stt falla. Det farliga är att ligga kvar och inte resa sig.

Det innebär ju inte att vi medvetet spelar på nåden. Nej, det innebär att om vi faller så reser vi oss direkt. Satsar på nytt. Hur omgivningen dömer och bedömer vet vi hur det gick och vi vet att vi tagit nya tag och vill bättre i framtiden. 

Bibelordet vi läste inger ett sådant hopp. Folkbibeln har gett oss en bra översättning som synes närmast grundtexten. När frestelsen kommer ger han en utväg. Han bereder en utväg. För oss är det att resa oss upp och gå in på den vägen. 

Kom ihåg, Gud har större barmhärtighet och nåd än många i vår omgivning. För den skull ska man inte slarva med den nåden. 

Hur mycket vi än grubblar står Gud fast. Han finns där. Beredd att bistå oss när vi släpper in honom i kämpandet. Hur svårt vi än tycker det verkar vara att hitta svaret så finns det ett svar

Ge det tid. Tappa inte taget. Ge inte upp. Låt inte frågorna göra att du lämnar tron helt. Håll fast i halmstrået. Det håller. Gud är inte längre bort än en bön – ett samtal med Gud. Likaså så är det inte längre bort att resa sig och börja om. Att ta upp tråden igen där den gick av. 

Kom ihåg att frestelsen och prövningen du möter är inte mer än sådant vi människor möter. Ge den inte mer uppmärksamhet än den är värd. Lämna den bakom dig och gå vidare. Annars blur du bitter och låst. Lev i nåden och förlåtelsen och du blir bättre rustad än tidigare.