Den som är utan synd må kasta första stenen på henne.

Söndags texter handla om att inte döma. Om vi är lite ärliga har vi lite för lätt att döma andra. Kanske vi skulle fundera en extra gång innan vi tänker oss att fälla en dom nästa gång. Har vi hela bilden för att fälla en dom? Förstår vi hela situationen? Finns det en bakomliggande förklaring? Förmildrande omständigheter? Olyckshändelse? 

En annan fråga som kan vara aktuell att fundera på är om man är rätt person att just döma. 

Detta handlar inte om att det är fritt fram att göra hur som helst bara för att ingen ska döma. Utan var och en behöver ju fundera över vad som är rätt och fel. 

Läs Johannes evangelium kapitel 8:1-11 (texten finns längst ner i dagens blogg) Alla ville döma kvinnan som hade tagits på bar gärning då hon begick äktenskapsbrott. (Man kan ju undra vad som hände med mannen i fråga). Jesus säger sina viktiga ord ”den som är utan synd må kasta första stenen”. En efter en droppar dom av. Till slut är det bara Jesus och kvinnan kvar. 

10 Jesus reste sig upp och sade till henne: ”Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?” 11 Hon svarade: ”Nej, Herre, ingen.” Då sade Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!”

Jesus låter nåd gå före fall. Kanske är det just där det går så fel för oss ibland. Vi kan göra fel. Jesus vet det. Han förlåter kvinnan med orden ”Gå, och synda inte mer”. Kanske just där är nyckeln. Man vill inte göra samma fel igen. Jesus vill se ändring. Innan den sker förlåter han för att man just ska kunna ändra sig. 

Kanske vi kan lära oss något av det. Att ge nåd och upprättelse. Ibland uppfattar jag det som man inte vill det. 

Gud hjälpe oss att följa Jesu exempel. 

Johannes 8:1-11Svenska Folkbibeln (SFB)
8 1 och Jesus gick ut till Oljeberget. 2 Tidigt på morgonen kom han tillbaka till tempelplatsen. Allt folket samlades omkring honom, och han satte sig ner och undervisade dem. 3 Då kom de skriftlärda och fariseerna fram till honom med en kvinna som hade gripits för äktenskapsbrott. De ställde henne mitt framför sig 4 och sade: ”Mästare, den här kvinnan greps på bar gärning, när hon begick äktenskapsbrott. 5 I lagen[a] har Mose befallt oss att stena sådana. Vad säger då du?” 6 Detta sade de för att snärja honom och ha något att anklaga honom för. Men Jesus böjde sig ner och skrev med fingret på marken. 7 När de stod kvar och frågade honom, reste han sig och sade: ”Den som är utan synd må kasta första stenen på henne.” 8 Och han böjde sig ner igen och skrev på marken. 9 När de hörde detta gick de därifrån, den ene efter den andre, de äldste först, och han blev lämnad ensam kvar med kvinnan som stod där. 10 Jesus reste sig upp och sade till henne: ”Kvinna, var är de? Har ingen dömt dig?” 11 Hon svarade: ”Nej, Herre, ingen.” Då sade Jesus: ”Inte heller jag dömer dig. Gå, och synda inte mer!”