Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 5

Steg i båten … 5:3. Symboliskt vackert. Att kliva i någons båt och be honom att lägga ut. Tänker direkt  på att Jesus vill kliva i vår livbåt och be oss lägga ut.

Men … 5:5. Simon Petrus var inte så igen att fiska igen efter en hel natt utan fångst. Men … eftersom det var Jesus som sa det var han p nytt villig att fiska. Även om det var den sämsta tiden att fiska då solen stod som högst. Det visar sig vara ett bra beslut. Nu blev det stor fångst. Jesus vill ta bort det negativa från oss som håller oss tillbaka. Vi kan ha många ”men” ….

Gå bort från mig … 5:8 Simin Petrus känner sig inte värdig efter denna erfarenhet.

Nytt uppdrag … 5:10f. Nu skulle han inte längre fånga fisk. Nu skulle han fånga människor för Guds rikes skull. Observera…. De verkar inte tveka. De lämnar näten och följer Jesus. 

Om du vill … 5:12.  En underbar fråga. Jesus ville.

Drog sig ofta undan till öde trakter … 5:15. Så ofta detta står att han drog sig undan…. Kan det vara en bra väg för oss också. För att vara med Gud själv?!

Mannen på båren … 5:17ff. Förundras över dom som bar båren. Dom måste också haft tro för att det var värt att bära honom till Jesus. Vem ska ”vi bära till” Jesus?

Frälst … 5:20. Det viktigaste var själens hälsa. Att han tillhörde Gud. Sen kom det fysiska.

Följ mig … 5:27.  Flera fick denna uppmaning. Vilket vi får idag också. Är du lika villig att släppa det du har för att följa Jesus?

Förnyelse… 5:36ff. Jesu påfyllda i vår ande behöver förnyelse av oss. Att bli född på nytt. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: