Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 19

Skymma … 19:3. Han var liten till växten. Ibland kan människor skymma Jesus för oss. Sackeus visste hur det var. Står vi i vägen fört Jesus? Vill vi vara den som syns på Jesu bekostnad?

Skynda dig … 19:5. Intressant att Sackeus var tvungen att skynda sig. Men tydligen var det bråttom att Sackeus insåg sitt sätt att vara. ”Stanna i ditt hus” skulle också kunna vara ”bli kvar över natten”. Jesus inte bara delade gemenskap runt matbordet med honom. Han till och med kunde tänka sig att sova över. Stort!!

Det stack i ögonen … 19:7. Tänk att man såg ner på Jesus för att han gick hem till Sackeus. Det ger en reflektion i hur vi reagerar…. 

Omvändelsens frukt … 19:8f. Det inte bara är att man känner sig fri när man blir förlåten. Man vill ställa tillrätta. Ibland bättre än man ställt till det ifrån. Han blev inte en andra hands omvändelsens person. Han blev det fullt ut. ”Han är en Abrahams son”. Enligt Moses lag skulle man betala igen fyrdubbelt när man stulit något. 

Punden … 19:11ff. Tallent , gåva. Hur förvaltar du det som du har fått?

Herren behöver den … 19:31,34. När Herren behöver något kan vi erbjuda det han efterfrågar eller avstå. 

Stenarna ropa … 19:40. Intressant. Skapelsen är ju skapad av Gud. Nog kan den få mun allt. 

Gråter … 19:41ff. Undrar om Jesus gråter över fler städer? Vad ger verklig frid? 

Bönens hus … 19:46. Betänker man att bibeln säger att vi är ett Guds tempel med vår kropp….. då blir denna vers ännu djupare. 

Hängde vid hans läppar … 19:48. Han hade hela folket med sig. Kärnbibeln uttrycker det så här: ”Lyssnade intensivt på honom (Ordagrant: ”hängde på varje ord”) 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: