Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 21

Givandets djup … 21:1ff. Det handlar inte om antal kronor vi ger som gåva. Det är inställningen och utifrån möjligheten att ge. Skulle tro att mycket av offrandet idag inte sker utifrån kvinnans perspektiv.  

Templets ödeläggelse … 21:5f. Under lärjungarnas hela liv hade man byggt på templet. Nu förutspås det att det skulle brytas ner. Vilket skedde 70 e.kr. 

Tecknen på att Jesus är på väg … 21:7ff En del av allt det som räknas upp kan vi redan se. När vi tas till fånga för vår tros skulle skall anden bistå oss med vårt försvarstal. 

Stå fast … 21:19. Vi kommer att prövas. Som så många redan får göra i andra länder. Men genom att vi står fast så kommer vi att räddas. 

Jerusalem … 21:20ff. Jerusalem är i händelsernas centrum inför den sista tiden. Där kan vi se och förbereda oss. 

Räta på er … 21:28. Vi kommer alltså att se det. Vi kan resa oss upp och göra oss redo. 

Guds ord kommer bestå … 21:33. Det visar på den styrka Guds Ord, Bibeln, har. Genom alla tider har denna bok stått kvar. Den är den mest lästa bok över hela jorden. 

Be om kraft … 21:36. Vi får be till vår Gud om kraft och vishet. Att han skall bevara oss tills denna dag är kommen. Hans hela syfte med oss är att föra oss hem till den bonning han förberett åt oss. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: