Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 24

Tvivlet … 24:4f. Vad skulle de tro nu när stenen, som var förseglad, nu var bortvältrad? 

Änglabesök igen … 24:4. Vid viktiga avgörande situationer kom änglar. Nu var det ett sådant tillfälle gen. 

Kom ihåg vad Han sa … 24:5ff. Hur viktigt är det inte att koma ihåg vad Jesus har sagt. Det är Andens uppgift att påminna oss. Vårt ansvar att ta reda på. Genom denna läsning vi gör genom Nya Testamentet gör vi det. Anden får stoff att arbeta med. Han är dock inte begränsad till det. Men vi har ett eget ansvar. Tänk att få vila tillbaka på det om tvivlet kommer. 

Tomt prat … 24:11. Tänk at allt man gått igenom och nu kom upplösningen … så uppfattar man det som tomt prat. 

Men Petrus … 24:12. Han som förnekat. Han sprang dit. Han ville att det skulle vara sant. Det måste vara sant att Jesus är uppstånden. Men förändrades. Kunde det verkligen vara sant. 

Slog följe… 24:15. Jag undrar hur många gånger Jesus slagit följe med oss och vi har inte förstått det?

Vi hade hoppats … 24:21. Tänk att tvivlet smög sig in. Uppskakade om att han inte var kvar i graven. De fick helt enkelt inte ihop ekvationen. Jesus insåg det. Slår följe med dom. För att poletten skulle trilla ner. Så stor är Jesus.

Herren har verkligen uppstått … 24:34. Nu var de säkra. Det var Jesus som uppstått. Han var inte bortförd från graven som död. Han hade gått därifrån. Vid liv. 

Rör vid mig … 24:39. Vi kan göra det idag också. Inte fysiskt men i vår ande. Han lever. 

Öppnade deras sinnen … 24:45. Nu förstod de. Viktigt för deras uppdrag att gå ut i hela världen. Nu fick de ihop ekvationen genom skriften. Hur förklarar vi denna ekvation för den sekulariserade människan idag?

Medan han välsignade dem … 24:51. Man brukar undra vad det sista var den som dött sa. Jesu sista inför sin himmelsfärd var att han välsignade dem. Det är stort. Tänkte inte på sig själv. Tänkte på sina lärjungar. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: