Läs med mig – Hebreerbrevet Kapitel 4

Bli efter på vägen … 4:1. Se till – en uppmaning att vi skall ”hålla koll” på varandra. Värna om. Med fruktan – med respekt. Att bli efter på vägen – tappa tron, steg efter steg komma lägre bort från Gud. Man liksom lite obemärkt kommer efter, tappar det hela knapps synbart. 

Smält samman med … 4:2. De hade inte genom tron smält samman med dem som hörde det. En trons gemenskap. Församlingen. 

Den finns en bättre vila … 4:10ff. Det finns en vila att se fram emot – den eviga vilan. 

Guds Ord är levande … 4:12. Det är det mäktiga med bibelns ord. De är inte bara text, svarta bokstäver, påsen vit bakgrund. Dessa ord är levande och i verksamhet. Det är därför det händer något inom oss när vi läser bibeln. Tilloch med när vi inte förstår vad vi läser.

Naket öppet … 4:13. Inget är dolt. Tack Jesus för det. Det gör att han i sin barmhärtighet kan vaka över oss. 

Hålla fast … 4:14. Återigen en uppmaning att hålla fast. Hålla fast det vi har och fått. Var rädd om det. 

Känner med oss … 4:15. Vi påminns om att vad vi än möter av svårigheter har vi en Jesus som vet, kan känna med oss, vet hur det är, och kan därigenom stötta oss. 

Frimodigt gå fram till tronen … 4:16. Vi behöver inte skämmas och inte våga gå fram till Jesus i vår situation. Hans barmhärtighet är stor. 

I rätt tid … 4:16. Ett underbart utryck. Få barmhärtighet och nåd till hjälp – i rätt tid. Inte försent. Inte på fel sätt. Våga röra dig i riktning till Jesus. Du kan göra det frimodigt. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: