Dagens Andakt – Ställa sin kropp i Guds tjänst

23 juni 2026

Synden ska därför inte regera i er dödliga kropp så att ni lyder dess begär. Ställ inte era kroppar i syndens tjänst som redskap för orättfärdigheten, utan ställ er i Guds tjänst. Ni som var döda men nu lever, ställ era kroppar i Guds tjänst som redskap för rättfärdigheten. Synden ska inte vara herre över er, för ni står inte under lagen utan under nåden.”

— Romarbrevet —
— 6:12-14 —

Många gånger har vi en längtan av att stå till Guds förfogande. Med det menar vi att kunna få bli en välsignelse. Gå Hans ärenden. Göra något som vi uppfattar att Han vill att vi skall göra.

  Fast vi har det som önskan och inriktning i våra liv tror jag att vi inte altid når upp till det. Dessa verser talar om om att inte låta vår kropp vara till tjänst för orättfärdigheten. 

  Jag uppfattar det sm att vi gör detta till svart eller vitt allt för ofta. Alltså tjänar vi inte Gud tjänar vi den Onde. Men jag tycker mig se att ibland verkar vi låna oss till orättfärdiga handlingar. Alltså det är varken vår vilja eller intention men det blir lite fel. Så gör vi sådant som vi inte vill göra. Jag vill benämna det som att vi lånar ut vår kropp till sådant som är orättfärdigt. 

  När Anden får belysa det så ser vi ganska klart vad det handlar om. Det gör att vi ångrar oss och vill plocka bort sådan handlingar ur vårt liv. 

  Vad vill du skall få regera i ditt liv? Vad skall få påverka dig? Jag tänker att svaret är rätt enkelt. Det goda så klart. Men hur går det till? Jag tänker att dessa verser och kapitel i Romarbrevet hjälper oss i rätt riktning. Att inte bara liksom ha den känslan. Vi läser: ”utan ställ er i Guds tjänst”. Alltså ett medvetet val. Att ställa sig nära Gud och låta Honom använda oss som Hans redskap. Är det att vara underdånig och ge upp sitt eget? Inte i den negativa klang man ofta läger i det. Men, ja, man låter Gud få börja påverka oss fullt ut. Det står att Han är alla God Gåvors Givare. Det betyder att Han kommer inte ge dig dåliga saker. Inte påverka dig till dåliga vanor. Inte utnyttja dig till dåliga handlingar. Han vill att du ska får vara med och göra gott.  

  Älskar uttrycket ”för vi står inte under lagen utan under nåden”. Nåden som är så vacker och så verksam. Där andra dömer friar Nåden. Ställ dig i Guds tjänst och det kommer att befria dig från syndens genomslag i ditt liv. 

🙏

Herre, jag ställer mig i din tjänst. Beskydda mig från orättfärdighetens påverkan i mitt liv.

Amen