Läs med mig – Första Petrus brev kapitel 2

Längta efter … 2:2. Hur börjar man att längta efter något bra? Kan man bara beställa det? Kanske sker det genom att man försöker se vad det innebär. Hur det påverkar mig positivt. Vilket gör att jag börjar längta efter det. Kan det vara en väg?

Del av ett andligt husbygge … 2:4ff. Tänk att du och jag är en del av ett andligt bygge i denna tid. Hörnstenen i detta bygge är Jesus. Liksom dess grund. 

Utvalt släkte … 2:9. Du är utvald av Gud. Till att förkunna hans storverk. Låt detta sjunka in: ”Guds eget folk”. Ef 2:19 kallas vi för Guds Husfolk. Vi tillhör det folk som tillhör hans hushåll.

Man ser era goda gärningar … 2:12. Vi gör dom inte för att synas och bli ärade. Men när vi gör dom blir Gud förhärligad. 

Fotspår … 2:21. Att få följa Jesus i hans fotspår. Inte bara rent fysiskt på en stig där Jesu fötter ger avtryck. Utan att följa hans exempel. 

Bar våra synder … 2:24. Han bar dom fysiskt i sin kropp upp på korset. Där försonade han dom genom att ta dom med i sin död. Men när han uppstod lämnades dom kvar i dödsriket. 

Vårdar vår själ … 2:25. Underbar vers. Jesus vårdar vår själ. Är vår själs herde. Som leder oss till dom gröna ängarna för bete. Vila vid vattnen. Dukar ett bord för oss. Psalm 23.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: