Läs med mig – Psaltaren kapitel 101 & 102

En gudfruktig Kung … 101:1ff                                                                        

Den fullkomliga vägen … 101:2. Ge akt – studera, beskåda. Fullkomliga kan också vara redbarhetens väg. Vilket kan stå för ärlighet, hederlighet, lojalitet, rättsinne. Ingen av oss tänker sig att vi kan vara fullkomliga. Men vi kan sträva åt det hållet. En inställning om att hela sitt håll ska vandra i rättfärdighet. Vänj den unge vid den väg han bör vandra så viker han inte därifrån. 

Att använda sina ögon rätt … 101:3. Det fins mycket lockelser som börjar med att vi ser åt det. Sen föder det något inom oss. Så faller vi. Att välja vad vi skall se på är en god insikt. Men vi vet också hur lätt vår blick flackar fel. 

Baktala … 101:5ff. Vad säger vi om någon annan? Har vi täckning för det? Eller är det skvaller? Avundsjuka? Vad är vårt syfte? Vi har lite för lätt att fördöma det som ligger utanför vår egen brist. Men kanske skulle vi bli lite mer ödmjuka…. Tänker på flisan och bjälken – lättare att se flisans vår nästa än bjälken hos oss själva. 

Tröst i svår nöd … 102:1ff

Herre hör min bön … 102:2. Återigen får vi en psalm som visar på möjligheten att utgjuta sitt hjärta inför Gud. 

Blickar ner … 102:20. Denne allestädes närvarande Guden blickar ner. Paradoxen. Här  men också där samtidigt. Det påminner om Guds möjlighet. 

Du ska bestå … 102:27. Gud är från evighet till evighet. Jorden förgås men Gud består. Det är löftet och vårt hopp. 

Densamme … 102:29. Gud förändras inte. Samma kraft. Samma möjligheter. Därför är det gott att se vad han gjort genom historien. Det skapar tro för framtiden. Han är likadan idag. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste dessa kapitel. Vad fick du för tankar? 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: