Dagens Andakt – Blodets beskydd

5 mars 2026


3 Säg till hela Israels församling: På tionde dagen i denna månad ska varje familjefar ta sig ett lamm, så att varje hushåll får ett lamm. 7 Och man ska ta av blodet och stryka det på båda dörrposterna och på övre dörrträet i husen där man äter det. 13 Blodet ska vara ett tecken för er på husen där ni är. När jag ser blodet ska jag gå förbi er. Ingen straffdom ska drabba er med fördärv när jag slår Egyptens land. 22 Ta en knippa isop och doppa den i blodet som är i skålen och stryk blodet på det övre dörrträet och de båda dörrposterna. Ingen av er får gå ut genom dörren till sitt hus före morgonen.

— Andra Moseboken 12:3,7,13,22 —

 Blodet i den kristna tron är inte alltid det enklaste att förstå. Men i Gamla Testamentet var blodet och offret en central del i förlåtelsen. Blodet representerade livet. Och man använde ett djurs blod för att bringar förlåtelse. Alltså, istället för att man pliktade med sitt eget liv offrade man ett djur. Det var också ett tecken på det förbund Gud slöt med sitt folk. Offerblodet var ett engångsoffer. Därför var man tvungen att göra detta offer gång efter gång efter gång.

  Gud ville skapa ett offer en gång för alla. Ett offer som var gott nog för alla. Han sände Jesus. Som dog och uppstod på korset. Han offrade sig sig, sitt blod, för oss alla. 

  Blodet blev ett beskydd. När vi läser i 2:a Moseboken ser vi att när Gud skulle straffa folket i Egypten ville han beskydda sitt  egendomsfolk. Då offrar man ett lamm och stryker blodet på dörrposten. Och det blev tecknet att innanför denna dörr bodde en familj som tillhörde Gud. Så räddades folket. En förebild på Jesu offer. 

  Så blodet i gamla Testamentet symboliserar Liv, Försoning, Beskydd och Förbund med Gud. 

  När vi bekänner oss till Jesus, Hans försoning och upprättelse, är det bildligt talat så att att vi stryker blodet på vårt livs dörrpost. Och jag menar att rent andligt är det det som händer. 

  Jesu förlåtelse är inte ett engångstillfälle. Det gäller hela livet där efter. Att leva i Jesu försoning är att leva i Jesu blods beskydd. 

  Snart kommer vi fira påsk. Påsken är en helg som påminner om Israels uttåg ur Egypten och in i löfteslandet. Påsken ytterst påminner oss om Jesu försoning på korset. När vi bekänner oss till det lämnar vi det gamla livet (landet) och går in i ett nytt liv (löfteslandet). Så vi har strykit blodet på dörrposten till vårt livsdörr. 

🙏

Herre, tack för ditt blods beskydd över mitt liv.

Amen

Dagens Andakt – Att känna sig för liten för uppdraget

4 mars 2026


Men Mose sade: ”Herre, jag ber dig: Sänd ditt budskap med vilken annan du vill.”

— Andra Moseboken 4:13 —

Mose kände sig för liten för uppdraget. ”Herre, jag är ingen talför man.” Han menade att han hade aldrig varit det och inte nu heller. Så när Gud kallar Mose ber han:

  ”Men Mose sade: ”Herre, jag ber dig: Sänd ditt budskap med vilken annan du vill.”  (vers 13) En rätt mänsklig känsla. Särskilt när man inser att uppdraget är både stort och krävande. ”Vem är jag att klara det?”

  Jag tänker att samtidigt är det en märklig känsla. Varför tänker vi så? Gud kallar ju den han tror klarar uppdraget. Ingen annan. Kanske inte så konstigt att Gud blir vred på Mose. Men där stänger Gud inte dörren. Gud sänder Moses bror Aron. Han blir Moses röst. Gud skapar vägen för att genomföra sitt uppdrag: ”Du ska tala till honom och lägga orden i hans mun. Och jag ska vara med din mun och hans mun, och jag ska lära er vad ni ska göra. ” (vers15)

  Gud utrustar den han kallar till uppdrag. Och jag ser i min bibel att Gud ser inte till det yttre: ”Men Herren sade till Samuel: ”Se inte på hans yttre ../.. En människa ser det som är för ögonen, men Herren ser till hjärtat.” (1 Samuelsb 16:7). ”Var inte rädd, för jag är med dig, se dig inte ängsligt om, för jag är din Gud. Jag styrker dig, jag hjälper dig, jag stöder dig med min rättfärdighets högra hand. ’ (Jesaja 41:10). Jeremia tyckte att han var för ung: ”Då sade Herren till mig: ”Säg inte: Jag är för ung, utan gå vart jag än sänder dig och tala vad jag än befaller dig. ’ Jeremia 1:7. Och i 1 Thess 5:24 läser vi ”Trofast är han som kallat er – han skall utföra sitt verk.”

  Att känna sig liten för uppdraget är mänskligt. Men Han som kallar har alla de resurser du behöver för att genomföra uppdraget. Så vila i att du är på rätt väg med rätt support från vår Herre.

🙏

Herre, tack för att du utrustar den som du kallar. Ge mig mod att gå.

Amen

Dagens Andakt – Helig mark

3 mars 2026


När Herren såg att han kom för att se efter, ropade Gud till honom ur busken: ”Mose! Mose!” Han svarade: ”Här är jag.”

— Andra Moseboken 3:4-5 —

Helig mark – När Mose närmar sig den brinnande busken ropar Gud och varnar honom att komma närmare. Vi vet att eld kan vara oerhört varm när man kommer för nära. En stor brasa får man hålla stort avstånd till. Men här handlade det inte först och främst om ’eld’. Här handlade det om ’helighet’.

  En helighet som man behöver närma sig med stor respekt och ödmjukhet. Därför säger Gud att han behövde ta av sig skorna. För det var inte vilken plats som helst. Vi ser detta heliga i Jousa bok också. Josua möter befälhavaren för Herrens här. I detta möte blir platsen där de möts helig. Josua uppmanas att ta av sig skorna.

  ”Befälhavaren över Herrens här sade då till Josua: ”Ta av dig dina skor för platsen där du står är helig.” Och Josua gjorde så.” Josua 5:15 (Ta av dig dina skor är ett tecken på ödmjukhet och respekt)

  Det är på grund av Guds närvaro som en plats blir helig. En plast som där och då blir avskild från världen och dess brister. Det blir en plats som har en annan äga än det världen i övrigt har. För en stund ett annat territorium. För en stund byter platsen identitet. Ett friområde från det värdsliga. 

  Detta är inget som bara är gamla testamentets möjlighet. Vi kanske inte möter en brinnande buske. Men vi möter en plats som byter identitet. Från att vara det vanliga rummet till att vara en helig plats. Ett unikt tillfälle där Gud manifesterar sig på ett speciellt sätt. Det kan ske och sker idag också. När så sker – stanna upp – var där. Det sker inte för att du skall få en kick. Det sker för att Gud har ett speciellt ärende till dig. Kanske till det sammanhang du just då befinner dig – tex en gudstjänst. Det bästa vi kan göra då är att sanna upp och stanna kvar en stund. Ställa frågan – ”Vad vill du Gud, jag är här för att lyssna”.

🙏

Herre, nästa gång du för mig ut på helig mark ber jag dig att du hjälper mig att stanna upp en stund. 

Amen

Dagens Andakt – Mose i vassen

2 mars 2026


En man av Levi stam tog till hustru en levitisk kvinna. Hustrun blev havande och födde en son. Hon såg att det var ett vackert barn och höll honom gömd i tre månader.  Men när hon inte kunde gömma honom längre, tog hon en korg av papyrus. Hon strök på beck och tjära, lade barnet i korgen och satte den i vassen vid Nilens strand. Hans syster ställde sig på avstånd för att se hur det skulle gå med honom.

— Andra Moseboken 2:1-4 —

Att föda barn brukar nye vara så dramatiskt. Spännande – absolut men för det mesta går det bra. Utan komplikationer och hot. Den mamma vi nu pratar om hade inte den förutsättningar. Farao skulle döda alla nyfödda Israeliska barn. Så hon gömde sin son hemma. Efter tre månader kunde hon inte gömma sin son längre. Hon lägger honom, desperat som hon var, i en korg och den vattnet lite gömd i vassen.

  Vad hon nog inte räknat med är att Faraos dotter hittar Mose där. Faller för hans charm och vill ta hand om barnet. Fast hon inser att det är ett Hebreiskt barn. Hans syster fattar mod och går fram till Faraos dotter och erbjuder en amma. Så fick hon ”tillbaka” sitt barn och ammade det. Kanske var detta det första barnbidrag som betaldes ut eftersom Faraos dotter betalade henne för att vara amma. Då fick han namnet Mose – vilket betyder ”dra upp” vilket hon gjorde ur vattnet. 

  Detta var en del av Moses uppdrag. Faraos dotter var med och räddade den person som Farao ville döda men Gud tänkte något annat. Gud hade en uppgift för Mose. 

  När man föds vet man inte mycket om vad livet har i sitt sköte. Jag tänker att kanske kan Mose får bli en förebild för alla barn som föds. Att tillräkna alla barn ett liv som Gud har en tanke med. 

 Nu blir inte alla, långt ifrån alla, en person likt Mose som räddar ett helt folk från slaveri. Men det finns mycket annat en person kan göra. Och hur det värderas ligger i betraktarens öga. Jag tänker att vi människor har lite för lätt att se det stora i mäktiga händelse som blir omskrivna. Gud ser på ett helt annat sätt. Han ser inte till det yttre. Han ser till det inre livet. Så när ditt barn föds, eller ditt barnbarn, så har Gud en tanke för det barnet. Att bli till en välsignelse. 

🙏

Herre, välsigna alla barn på jorden. Led dom in i den tanke och plan du har för dom. Hjälp oss andra at bistå dom i den uppgiften. 

Amen

Dagens Andakt – Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig

1 mars 2026


Och han sade: ”Släpp mig, för gryningen är här.” Men Jakob svarade: ”Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig.”

— Första Moseboken 32:26 —

Jakobs kamp med Gudsmannen är en intressant händelse. Kampen verkar hård. Jakob står emot på ett märkligt sätt. Mitt i denna kamp slår mannen Jakobs höft ur led.Allt för att komma undan innan ljuset kommer. 

 Jakob säger då de ord som förevigat testats in: ”Jag släpper dig inte förrän du välsignar mig”. Kärnbibeln markerar att denna man är Gud själv i mänsklig gestalt. 

  För att ge tyngden i denna handels väljer jag att ge dig Kärnbibelns beskrivning. ”Då svarade mannen honom: ”Vad heter du?” Han svarade: ”Jakob.” [I GT reflekterar namnet personligheten. Namnet Jakob betyder: ”svindlare, en som ligger i bakhåll och attackerar”, ordagrant ”en som tar genom hälen”. Namnet står alltså för en människa som lurar och bedrar, något som har präglat Jakobs liv och nu blir uppenbart för honom.] Mannen sa: ”Du ska inte längre heta Jakob (svindlare), utan Israel, för du har stridit mot både Gud (Elohim) och människor och vunnit (överlevt).” [Namnet Israel har flera betydelser: ”att kämpa mot Gud” eller ”att Gud kämpar för oss”, ”att Gud regerar” eller ”att vi regerar tillsammans med Gud”. På hebreiska är namnen Jakob och Israel helt olika förutom en bokstav som är gemensam, nämligen bokstaven jod. Detta är den minsta av alla hebreiska bokstäver och symboliserar därför ofta ödmjukhet. Detta förstärker att det enda som finns kvar av den gamle Jakob är hans ödmjukhet, han behövde bli tömd på sin egen stolthet. Jakob kämpade med Gud och i processen blev han ödmjuk. På den grunden blir han Israel, en ärlig man och en regent tillsammans med Gud som segrar! Se även Hos 12:3-4.] ‘

  Detta möte med Gud förändrar Jakob för all framtid. Och det är det som sker när vi brottas med Gud med vår situation. Vi kanske inte slåss med Gud men vi brottas med våra känslor och upplevelser. Var inte rädd för den kampen. För ur denna brottningskamp kommer det något gott. Där ändras läget och utgångsläget för nästa steg i livet. Det kan vara tufft. Men håll ut. Gud kommer välsigna dig in i en ny tid. Din nästa säsong. Ibland kan denna kamp ta ett tag. Ibland tar den längre tid. Det kan uppfattas som att man ställs åt sidan. Men sanningen är den att du är på en plats som Gud placerat dig i. För att du ska kunna ta nästa steg in en ny tid. Så håll ut. Gå sen frimodigt in i den. Gud är med dig. 

🙏

Herre, bistå oss i den kamp vi kan gå igen. Gör oss uthållig. Och vi ger oss inte med mindre än att du välsignar våra liv.  

Amen

Dagens Andakt – Bor änglarna på jorden?

28 februari 2026


Då hade han en dröm. Han såg en stege rest på jorden. Den nådde ända upp till himlen, och Guds änglar steg upp och ner på den. Och se, Herren stod ovanför den och sade: ”Jag är Herren, din far Abrahams Gud och Isaks Gud. Det land där du ligger ska jag ge åt dig och dina efterkommande.

— Första Moseboken 28:12-13 —

  Änglar har nu fascinerat de flesta på något sätt. Som barn minns jag bönen ”Det går en ängel kring vårt hus, Han bär på två förgyllda ljus, Han bär en bok uti sin hand, Så somna vi i Jesu namn. Jag lärde mig rätt snart att änglar finns. Har berättelser av personer som säger sig ha sett änglar. 

 Jakobs dröm om änglar hade en hälsning till honom. Så det var inte bara en dröm i största allmänhet. Drömmen var Guds hälsning till honom och den framtida historien.

  I denna dröm läser vi at änglarna gick upp och ner på stegen. Inte som man kanske kunde förvänta sig. Att de först kom ner från himlen på stegen för att sen gå upp gen. Det verkar således så att änglarna var redan på jorden. 

  Jag tycker det är lite spännande. För jag tänker mig att det är inte bara en gång änglar har funnits på jorden.  Hebreerbrevet 1:14 skriver: ”Är inte änglarna andar i Guds tjänst, utsända för att hjälpa dem som ska ärva frälsningen? ” Senare i samma bok läser vi: ”Glöm inte att visa gästfrihet, för genom gästfrihet har några fått änglar till gäster utan att veta om det.” (13:2). Maria får besök av ängeln Gabriel med kallelsen att bli mor till Jesus. Psaltaren 91:11 säger ”… för han ska befalla sina änglar att bevara dig på alla dina vägar. ” Så änglarna har en vitsig roll i hela skapelsen och i relation till oss människor. Änglar verkar ha en speciell uppgift att på Guds uppdrag bistå oss människor. Så kanske är det så att du jet nu har en ängel bredvid dig där du är. 

  Så om dom bor här kan vara svårt att befästa. Men de finns här. Hos Jakob verkar det som att deras utgångsläge var jorden i alla fall. Och dom är en verklighet. Långt mycket mer än bara en ”änglavakt”. Men även här verkar det vara så att änglar är Guds sändebud til oss för att hjälpa och beskydda.  

🙏

Herre, jag tar gärna emot din hjälp genom änglars försorg. Dom är välkomna in i mitt liv.

Amen

Dagens Andakt – Men Abraham stod kvar inför Gud?

27 februari 2026


… men Abraham stod kvar inför Herren.

— Första Moseboken 18:22 —

  Att Abraham och Gud hade en närmare relation mellan varandra än många andra haft är omtalat. De står och talar om staden Sodom och dess synd. Det är en sak i sig som vi kan ta en annan gång. Men deras samtal kretsar till Abrahams diskussion om Guds tankar att förgöra staden. Och Abrahams bror Lot bor där. Han vill om möjligt rädda staden. Han liksom köpslår med Gud. Männen, kanske Guds änglar, går mot Sodom. Men Abraham står kvar inför Gud.

 Jag uppfattar det som vår utmaning idag. Att nye rusa iväg ifrån Gud. Jag uppfattar att det finns en utmaning att stanna kvar och låta Gud tala till punkt med oss. 

  Att få den uthållighet det behövs för att sanna kvar där. Att få modet att stanna kvar. Att längta efter att få veta vad Gud  v e r k l i g e n  vill säga till oss. 

  Har vi tid för det? Har vi kraften till det? Har vi vilja till det? Jag upplever det som att Gud längtar efter den möjligheten.

  Är det något som fylls på snabbt är våra almanackor. Men också fylls vi på med massa andra intryck. Tro ute att jag är bäst på att stanna kvar. Men längtan inom ökar för varje gång jag läser om liknande tillfällen. 

  Bibel är verklig mån om att lyfta fram den enskilda stunden med Gud. Har du tänkt på det? Det genomsyrar många ställen i Gamla Testamentet liksom i Nya. 

  Så skall vi anta denna utmaning att stå kvar inför Gud? Vill du det? Jag anar att detta är en nyckel för den tid vi lever i. Vad behöver jag och du välja bort för att det skall bli möjligt? Vad är din utmaning i detta? Jag tror mig ana vad jag har för utmaning. Jag vill försöka övervinna det som försöker hindra mig.

🙏

Herre, jag vill anta utmaningen att stå kvar intill dig. Hjälp mig att övervinna det som vill dra mig därifrån.

Amen

Dagens Andakt – Skulle  något vara omöjligt för Herren?

26 februari 2026


Herren sade till Abraham: ”Varför log Sara och tänkte: Ska jag föda barn, jag som är så gammal? Skulle något vara omöjligt för Herren? Vid den bestämda tiden nästa år kommer jag tillbaka till dig, och då ska Sara ha en son.” Då nekade Sara och sade: ”Jag log inte”, för hon blev rädd. Men han sade: ”Jo, du log.

— Första Moseboken 12:1-2 —

 

Abraham hade fått löftet om att han skulle bli ett stort folk. Men han och Sara var gamla. Nu kom Gud till Abraham för att fortsätta denna profetia till honom. Han ger löftet till Abraham att nästa år ”vid denna tid” skall hans hustru Sara fått en son. 

 Sara står i tältöppningen och hör Guds löfte. Då ler hon. Inte skulle vl hon kunna bli med barn. Hon var ju redan för gammal för det.  Gud uppmärksammar det. Och tillrättavisar Sara. Han visste uppenbarligen att hon hörde. När hon menar att hon inte log kommer Guds försiktiga kommentar: ”Jo, du log”. 

  Han säger det tydligt och klart – ”Skulle något vara omöjligt för Gud?” Kärnbibeln skriver det så här: ”Är något för svårt för Gud?”. 1917 års översättning säger ”Är då något så underbart, att Herren icke skulle förmå det?”

  Detta är en händelse som behöver landa djupt inom oss. Sara blir gravid och föder en son.  Det var inte för underbart. Det var inte omöjligt. Det var inte för svårt.

  Vad är det du ser som omöjligt och för svårt för Gud? Vad är det som du tvivlar på att Gud verkligen skulle kunna göra något åt? I ett sådant läge behöver du påminna dig om Abraham och Sara och mötet med Gud. Om Gud kunde göra detta för dom kan han göra något omöjligt för dig. Saras moderliv var dött på grund av hög ålder.  M E N  det hindrade inte Gud. Vad hindrar Gud att gör något omöjligt hos dig?

  Jag tänker att när vi blandar ihop vår egen möjlighet i bilden av det Gud kan göra blir det lätt att tvivla på att det kan ske. Vi behöver se mer på Guds möjligheter än på vår egen omöjlighet. För skulle något vara för underbart för Gud? Skulle något vara omöjligt för Gud? Han som skapat allt från början?

🙏

Herre, hjälp mig att kunna förlita mig helt på din möjlighet!

Amen

Dagens Andakt – Bli en välsignelse

25 februari 2026


Herren sade till Abram: ”Gå ut från ditt land och din släkt och din fars hus och bege dig till det land som jag ska visa dig.  Där ska jag göra dig till ett stort folk. Jag ska välsigna dig och göra ditt namn stort, och du ska bli en välsignelse.

— Första Moseboken 12:1-2 —

 

Abram, som sen fick heta Abraham får en särskild hälsning över sitt liv. Inte bara att han skulle bli etts torrt folk. Han skulle ”bli en välsignelse”.

 Kärnbibeln skriver: ”Att lämna allt och följa Gud krävde tro, se Heb 11:8-10. I det hebreiska uttrycket lech lecha finns också betydelsen att ”gå till sig själv”, dvs. att hitta sig själv i processen. Ordet släkt (hebr. moledet) betyder inte bara släkt utan även ”platsen för din födelse” och ”ursprung”. Det syftar på en längre historia bakåt än bara din egen livstid. Liknande fras använder Jesus när han kallar, se Matt 10:37. Tre gånger upprepas frasen ”från”, vilket följs av tre löften: ett nytt land, ett nytt folkslag och välsignelse till både honom själv och flera.”

  Att lämna något är inte alltid det enklaste. Ibland handlar det om att ta avstånd. Ibland, kanske mest, handlar det om att lämna något för att gå in i något nytt. För att det ska kunna bli möjligt måste man lämna något bakom sig. Jag tänker att det var förutsättningen för Abram. För att han skulle kunna ’bli en välsignelse’.

  Bli en välsignelse – ett kraftfullt uttryck. Nästan på gränsen till att kunna tro att det kan bli möjligt. Särskilt när man utgår från sin egen begränsing. Och det är där det oftast går fel. Vi glömmer Guds ordning och perspektiv. Jag tänker att kanske är det ändå inte så att vi gärna skulle bli till välsignelse för någon?! Bibel 2000 skriver: ”göra ditt namn stort så att det skall brukas när man välsignar”. Jag tänker att det handlar om att vårt liv eller handlingar för med sig gott till andra, till ett redskap för Gud, för Hans godhet. Att genom Guds möjligheter få nåden att vara orsaken till något gott för andra. 

  Abram blev verkligen en välsignelse om du läser hans historia. Kanske är det förmätet att vi kan tro att vi kan bli det också likt honom. Men något åt det hållet skulle göra mig tacksam. 

🙏

Herre, jag skulle gärna bli en välsignelse. För dig och för andra.

Amen

Dagens Andakt – När regnbågen syns …

24 februari 2026


Och Gud sade: ”Detta är tecknet på det förbund som jag för all framtid sluter med er och med alla levande varelser hos er: Min båge sätter jag i skyn, och den ska vara tecknet på förbundet mellan mig och jorden. När jag låter moln stiga upp över jorden och bågen syns i skyn ska jag tänka på mitt förbund, …

— Första Moseboken 9:12-15 —

 

Sen jag var liten har regnbågen fascinerat mig. Särskilt när man ser den i hela sin båge. Den båge som ofta berättar om att snart är regnandet över. Bågen är speciell.

  I bibelns första kapitel har den en särskild betydelse i sin tillblivelse.  När man läser om den inser vi att den finns där med ett särskilt syfte. Gud skall inte sända en sådan förödande flod någon mer gång. Texten säger: 

  ”När jag låter moln stiga upp över jorden och bågen syns i skyn ska jag tänka på mitt förbund, det som har slutits mellan mig och er och alla levande varelser, allt liv, och vattnet ska inte mer bli en flod som utplånar allt liv. När bågen syns i skyn och jag ser på den, ska jag tänka på det eviga förbundet mellan Gud och alla levande varelser, allt liv på jorden.” ’ 1 Moseb 9:14-16

  ”När Gud ser på den” – När du ser regnbågen får det påminna dig om att när Gud ser på den påminns Gud om sitt löfte.

  Löften är lätta att ge men desto svårare att uppfylla. Det kan vara bra att påminna sig om innan man ger ett löfte. Det löfte du ger, kan du hålla det? Har du kraft att genomföra det?

  Tänk att Gud skapar denna båge av flera skäl. Dels som en påminnelse för sin egen skull. Dels för att vi människor skall förstå och komma ihåg att Gud kommer inte göra denna flod en gång till. 

  När man läser detta kapitel så återkommer det ofta: ”Detta är tecknet på det förbund jag upprättat…” Det är som att Gud vill verkligen betona det. Det blir alltså inte en båga i skyn genom en nyck. Den är verkligen satt där med sitt klara budskap. Det är dess besked. Och kanske är det för att säga – använd inte denna båga till något anat syfte än det syfte jag satt den där till.  

🙏

Herre, tack för att du står fast vid dina löften. Hjälp mig att också stå fast vid de löften jag ger.

Amen