Dagens Andakt – Den Högstes beskydd

23 februari 2026


Den som sitter under den Högstes beskydd och vilar under den Allsmäktiges skugga, han säger till Herren: ”Min tillflykt och min borg, min Gud som jag litar på.”

— Psaltaren 91:1-2 —

 

Den psalm jag ofta återkommer till är Psalm 91. Den talar om ett beskydd som är djupare än vad någon annan kan ge. Att sitta under den allsmäktiges skugga är så mycket mer än vad någon säkerhetsvakt kan erbjuda. 

  Dom första verserna tala om ett beskydd som är total. På denna tiden talar det om en besökares skydd. Kom man på besök och sattas sig under trädet var husägaren ansvarig för den personen. Den skulle skydda den. Den skulle förse den med mat. Den skulle helt enkelt gör allt för att ta hand om sin gäst på arla bästa sätt. Även om gästen blev hotad. Så att sätta sig under träde i dess skugga hade en stor betydelse. 

  Kärnbibeln skriver: ”Den som sitter (vistas, bor) i den Högstes (Elions) gömställe förblir [ska få vila och dröja kvar] i (under) den Allsmäktiges (El Shaddajs) skugga. [Verbet ”förblir” är i formen hitpael och beskriver en personlig plats. Det används ofta om att stanna över natten, se Job 39:12.]” Det ligger ett djup i Guds omsorg. 

  Läs vidare i psalmen. Den ger en förklaring, ett löfte och ett hopp. Och nyckeln finns i vers 9: ”Du har sagt att Herren är ditt skydd, du har gjort den Högste till din tillflykt.” Att bestämma sig vem som skall vara sin Herre och sitt besedd. Slarva inte med det beslutet. Finns ingen som kan bli detta skydd såsom Gud. 

  Jag minns en gång när jag gick med min kusin Mattias i Kibaya i Tanzania. Han är stark och har tränat självförsvar och har varit väktare. Du ska veta vad jag kände mig trygg att gå vid Hans sida. Han kan läsa av en situation snabbt och veta hur vi skall sätta oss i säkerhet. Nu är inte Mattias Gud, långt därifrån, men det hjälper mig att förstå tryggheten i denna psalm och Guds löfte om att ”sitta under den Högstes beskydd”.

🙏

Herre, jag bestämmer mig för att göra dig till mitt beskydd: Herre du skall för evigt vara min tillflykt.

Amen

Dagens Andakt – Herren omsluter dig

22 februari 2026


Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.

— Psaltaren 139:5 —

 

Att veta att man inte är ensam kan vara avgörande på så många områden. Inte minst för sitt välbefinnande. Det är det som kan ge den balans man behöver i livet. 

  Herre, du rannsakar mig och känner mig. Om jag sitter eller står vet du det, du förstår mina tankar fjärran ifrån. Om jag går eller ligger ser du det, med alla mina vägar är du förtrogen.  Innan ordet är på min tunga vet du, Herre, allt om det. Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand. ‘

  När jag var liten sjöng vi denna sång: Jesu kärlek är så underbar, Jesu kärlek är så underbar, Jesu kärlek är så underbar, kärlek så underbar! Så hög, jag kan ej nå över den, så djup, jag kan ej nå under den, så vid, jag kan ej nå utom den, kärlek så underbar. En sång som beskriver hur vi är totalt inneslutna i Guds omsorg.

  En annan sång jag blir påmind om är: ”Jag går på livets väg, jag går på livets väg. Där kan allting hända, men jag kan va ́ trygg För Gud finns över mig och under mig, framför mig och bakom mig. Han omsluter mig på alla sidor. Och håller mig i sin hand.”  Som också gör det tydligt: Du omsluter mig på alla sidor och håller mig i din hand.

  Så denna dag får vi påminna oss om att vi är inte ensamma. Gud är med. På alla sidor. Han älskar att vara omkring dig. Han vill vara där. 

  Det är inte alltid så bekvämt att bli kramad av andra människor. Särskilt när man inte är beredd på det och vill det. Men med Guds famn är så annorlunda. Att krypa in i hans omfamning är verkligen att bli omsluten av värme och kärlek. Det hinder något med oss när vittra oss mod att krypa in där. Det är att komma in i hans atmosfär. 

Idag önskar jag att du skulle bli påmind om att Gud har sin omsorg om dig. Vart du än vänder dig, vart du än riktar din blick, är han med dig. Vad du än just nu går igenom på din livsväg så är Han där. 

🙏

Herre, idag vill jag krypa in i den varma famn och ta emot din kärlek

Amen

Dagens Andakt – Barmhärtighet

21 februari 2026


Men en samarier som var på resa kom också dit, och när han såg mannen förbarmade han sig över honom.

— Lukas Evangelium 10:29-37 —

 

Barmhärtighet har sin utmaning. Jesus berättar en liknelse om en man som blir nedslagen. Övergiven liger han sårig. Vi läser om denne man i Lukas 10:29-37:

  ”Vem är då min nästa?” Jesus svarade: ”En man var på väg från Jerusalem ner till Jeriko och råkade ut för rövare. De slet av honom kläderna och misshandlade honom, och sedan försvann de och lämnade honom där halvdöd. En präst råkade komma ner samma väg, och när han fick se mannen gick han förbi. På samma sätt var det med en levit. Han kom till platsen, såg mannen och gick förbi. Men en samarier som var på resa kom också dit, och när han såg mannen förbarmade han sig över honom. Han gick fram och hällde olja och vin i hans sår och förband dem. Sedan lyfte han upp honom på sin åsna, tog honom till ett värdshus och skötte om honom. Nästa dag tog han fram två denarer och gav till värdshusvärden och sade: Sköt om honom. Och kostar det mer ska jag betala när jag kommer tillbaka. Vem av dessa tre tycker du var en nästa för mannen som råkade ut för rövare?” Han svarade: ”Den som visade barmhärtighet mot honom.” Då sade Jesus till honom: ”Gå du och gör som han.”

  Jag valde att ta med hela texten. Frågan är relevant idag – Vem är vår nästa? Vem är ”den nedslagne mannen” idag? Vem är i behov av vårt stöd idag?

  I vår Pingströrelses historia och genom des historia har vi funnits för den behövande. Kanske var det mer synligt förr. Men idag behövs det matkassar till den som inte har råd med mat. Jag tänker på den som sitter i fängelse. Idag har vi något som heter ’förvar’. Där sitter de som skall utvisas. Somliga sitter där kanske i två, tre. år eller mer. Så skulle jag kunna räkna upp grannen vi har som behöver stöd i livet. Så min fråga är som Jesu fråga: Vem är vår nästa? Gå och gör detsamma. 

🙏

Herre, hjälp oss att se de som vi vi behöver hjälpa.

Amen

Dagens Andakt – Att få ny kraft

20 februari 2026


Han ger den trötte kraft och ökar den maktlöses styrka. Ynglingar kan bli trötta och ge upp, unga män kan falla. Men de som hoppas på Herren  får ny kraft, de lyfter med vingar som örnar. De springer utan att mattas, de vandrar utan att bli trötta

— Jesaja 40:29-31 —

 

  Att bli trött och sliten rent fysiskt är nog ingen hemlighet. Att bli det i det andliga livet kanske vi inte pratar så mycket om. Att vara trött i båda dessa är verkligen inte lätt. Då är det nära att ”gå i väggen” för att använda ett känt uttryck.

  Ynglingar – ja, även den som är ung och i sin krafts dag kan bli trött. Inte bara att bli trött utan också känna att man ger upp. Det är en mycket tung känsla när man kommit så långt att man ger upp någonting. Särskilt när man trott mycket på det. Kärnbibeln uttrycker det med orden ’den utan livskrafter; den som saknar vigör och reproducerande, livsalstrande förmågor’. Det känns rätt uppgivet alltså när man hamnat i detta läge. Jesaja lyfter även att man kan falla. Alltså hamna snett i livet. Så det är inte bara enkel trötthet efter lite väl hår arbete. Inte bara unga män utan kärnbibeln visar på människor med hög kapacitet och är starka. De kan också falla. 

 Gud ger kraft in i detta förhållande. Han ger kraft för att kunna genomföra uppdraget.

  Örnen byter sina vingfjädrar (vingpennor) genom en process som kallas ruggning. Detta sker gradvis för att örnen ska kunna fortsätta flyga och jaga under tiden fjädrarna byts ut. Genom att byta ut fjädrarna säkerställer örnen att vingarna alltid är i gott skick för att tåla tunga lyft och långa flygsträckor. En fin bild på dessa verser. 

  Så kommer Guds kraft in i våra liv. Vi får ny kraft. Nya möjligheter. Vi kan åter vandra framåt i livet utan att bli trött. Utan att mattas. 

  Kanske livet just nu är i en period där du är trött och orkeslös. Du känner dig maktlös. Hälsningen är att Gud vill möta dig med ny kraft. Där du likt örnen får byta fjädrar för att åter kunna svinga dig ut i höjderna igen. Låt det få ta lite tid som det gör för örenen. Men det kommer en tid där du åter skall orka. Åter vandra framåt utan att mattas eller tröttna.

🙏

Herre, tack för ny kraft. Tack för nya livsfjädrar. 

Amen

Dagens Andakt – Att hitta en bra plats

19 februari 2026


Herren svarade henne: ”Marta, Marta, du bekymrar dig och oroar dig för så mycket. Men bara ett är nödvändigt. Maria har valt den goda delen, och den ska inte tas ifrån henne.”

— Lukas Evangelium 10:41-42 —

 

  Det fanns två systrar – Marta och Maria.Dom och deras bror Lasarus var goda vänner med Jesus. Jesus besökte deras hem. Marta tog ansvaret att försaka ordna till en måltid. För det var ju virrigt att det serverades något till gästerna. Kan du känna igen det? 

  Maria tänkte på något helt annat. Tänker att hon inte helt tänkte bort en måltid men hon valde en annan väg. Det var viktigare för henne att stanna intill Jesus för att lyssna till Hans vishet. 

  Marta var inte särskilt glad på Maria. Det blev nog lite dålig stämning i rummet. Ju längre tiden gick och Maria inte gjorde något växte irritationen hos Marta. Till slut kan hon inte bärga sig. Ska det verkligen vara så att hon fick göra allt arbete med maten och Maria bara satt där. Kunde inte Jesus göra något åt det? 

  Hon gick till Jesus. Istället för att prata direkt till Maria säger hon sitt budskap till Jesus istället för till Maria: ”Herre, bryr du dig inte om att min syster har lämnat mig att sköta allting själv? Säg nu till henne att hon hjälper mig.” Jesu svar blev nog inte det Marta hade förväntat sig. Det var ju ändå kvinnas roll att laga mat… eller? 

  ”Maria har valt den goda delen och det skall inte tas ifrån henne.” Men hallå, Jesus, så skulle du väl inte svara?

  Men det lär oss något. Vad väljer vi? Vilken plats vill vi vara på? Vad är en bra plats att vara på?

  Jag tänker att det är en bra fråga att fundera på en dag som denna. Var är den plats som är bra för dig? Hur prioriterar vi den? Det finns en plats som har stor betydelse för oss. Den behöver vi upptäcka. Det är platsen intill Jesus. Den är värd att prioritera. Så denna dag blir frågan? Var hittar du en bra plats för dig?

🙏

Herre, hjälp mig att hitta en bra plats nära intill dig.

Amen

Dagens Andakt – Skynda dig ner

18 februari 2026


När Jesus kom till det stället, såg han upp och sade till honom: ”Sackeus, skynda dig ner, för i dag måste jag gästa ditt hem.”

— Lukas Evangelium 19:5 —

 

  Sackeus stod inte högt i kurs bland folket. Han var tullindrivare. Han ockrade fakturan rätt mycket. På så vis blev han rätt rik. Han var också rätt liten till växten. Inte så lätt när man kommer i en folksamling. Han såg inte speciellt mycket.

  Han var nyfiken på Jesus. Han hörde att Jesus var på gång till deras stad. Men hur skulle han kunna se Jesus bland alla människor? Och hur skulle han få tillgång att komma nära Jesus? Många skulle nog hindra honom. 

  Då kom han på den geniala iden att klättra upp i trädet som stod vid vägen där Jesus skulle komma. Han sprang i förväg och klättrade upp. Där var han också gömd för alla andra. Så där satt han när folkmassan och Jesus kom vägen fram. 

  Jesus är verkligen annorlunda på många sätt. Inte bara att han är Guds Son. Han var också en person som ville möta folk. Även de människor som andra inte gärna umgicks med. 

  Så när Jesus närmar sig trädet så händer det oväntade. För det första: Han ser Sackeus i trädet. Han stannar under trädet. Ser upp i trädet och säger till Sackeus: ”Skynda dig ner”.  Och inte bara för att säga hej och småprata med honom. Nej, Jesus vill hälsa på honom i hans hem. Kärnbibeln menar att det handlade inte om artighetsvishet bara. Ordföljen menar att Jesus vill hälsa på och stanna över natten. Sova över helt enkelt.  Så berättelsen visar på två saker – dom skulle äta ihop. Det var beviset på sann och djup gemenskap. Att sova över hos någon gjorde man om man hade förtroende för dom. Så Jesus visar verkligen att han ’måste’ besöka Sackeus. Han ville mycket gärna besöka Sackeus. 

  Den här berättelsen är en hälsning till dig: ’Skynda’ dig ner för Jesus vill hälsa på hos dig. Och Han vill stanna över hos dig. 

🙏

Herre, välkommen hem till mig. Jag vill gärna att du kommer till mig.

Amen

Dagens Andakt – Den första kärleken

17 februari 2026


Men jag har en sak emot dig: att du har övergett din första kärlek. Kom därför ihåg varifrån du har fallit, och vänd om och gör dina första gärningar. Annars, om du inte vänder om, kommer jag till dig och flyttar din ljusstake från dess plats.

— Uppenbarelseboken 2:4-5 —

  Församlingsbreven i Uppenbarelseboken har djupa hälsningar till församlingarna. Dessa verser är skrivna till församlingen i Efesos. Budskapet riktade sig till dessa församlingar då, men kan även tala till kristna individuellt då liksom nu. Det går att se en profetisk bild och utveckling av församlingens tvåtusenåriga historia. 

  De hade det gott på vissa plan i församlingen. Man var uthålliga, ståndaktiga och vände sig mot det onda. De prövade det man hörde och prövade de som kallade sig apostlar som kom. 

  Men de hade tappat den första kärleken till Gud. Den kärlek man har när man nyss vunnit tron på Gud. Men man kunde också se att man hade mist den första kärleken till varandra. Den hängivna kärleken. Det hade blivit ”vanligt” och tappat ”glöden”. 

  De uppmanades till att söka up den tidpunkt då detta skett. Och starta om därifrån. Och börja gör det gärningar man då gjorde till Gud och sin omgivning. Annars kommer Gud ta bort deras ljusstake. Församlingen skulle då förlora sitt ljus och förmåga att lysa upp sin omvärld. Så avslutas detta brev, som övriga brev, med ett: ”Du som har ett [andligt] öra, lyssna på vad Anden säger till församlingarna.” 

  Detta kan vara ett brev till dig och mig – så pröva dig i ljuset av dessa verser. Hur har du det med den första kärleken till Gud och din omgivning?

  Jag tänker att då vi tog emot Jesus för fresta gången var vi rätt eldiga. Eller när vi fått ett förnyat möte med honom. Men sen är det kanske lite för lätt att det blir det vanliga. Vi tappar glöden. Vänd blicken inåt lite för en stund. Finns glöden? Brinner det inom dig? Behöver du ett förnyat möte med Jesus för att du tappat bort den första kärleken?  

🙏

Herre, tänd mig på nytt. Förnya min kärlek till dig och min omgivning. 

Amen

Dagens Andakt – Jag är A o O

16 februari 2026


Jag är A och O säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

— Uppenbarelseboken 1:8 —

  Jag är A och O säger Jesus. I vår kontext skulle det ha stått ”Jag är A och Ö” – Början och slutet. Alltså A början på vårt alfabet och ö således det sista. 

  Kärnbibeln skriver: ”Jag är Alfa (Α – den första grekiska bokstaven) och Omega (Ω – den sista grekiska bokstaven), säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.”

  Ibland kan man fundera på om Jesus var med i skapelsen. Och visst var han det. ”Låt oss göra människor till vår avbild.” 1 Mos 1:26. Med den starten i bibeln och Uppenbarelseboken som den sista boken i bibeln ramas det in att att Jesus var med hela vägd. Och före dess. Och efter dess. 

  Jesus är från evighet till evighet. Och versen bekräftar det – Han är allsmäktig – allhärskande, allrådande, som har all makt. ”Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: ”Åt mig har getts all makt i himlen och på jorden.” Matt 28:18 Det är den Jesus vi tror på. 

  Det är gott att påminna sig om att Jesus var före oss. Våra liv kommer in i hans redan varande. Vi behöver inte oroa oss. Han vet vad vi föddes in i. Han var redan där. Han kommer vara med under hela vårat liv. Vad som än händer och hur det än blir. Och han kommer att finnas efter oss. Han är alltså med oss i vår utgång från detta liv. Jesus är med hela vägen. Hela ditt liv. Han är A och O. Början och slutet. Han är med hela vägen. 

  Det är verkligen gott att veta det. Det talar om den Gode Herden. En Gud med stor omsorg. Som ser och vet. Som ser och gör. Som bryr sig in i det minsta och räds inte för det stora. Han är med dig idag. Han kommer vara med dig i morgon. I övermorgon och resten av ditt liv. 

🙏

Herre, tack för att du är med mig denna dag och resten av mitt liv. Tack för att du varit med tills nu. Tack för allt du gjort för mig.

Amen

Dagens Andakt – Varje öga skall se honom

15 februari 2026


Se, han kommer med molnen, och varje öga ska se honom, även de som genomborrat honom. Och jordens alla stammar ska jämra sig för hans skull. Ja, amen. Jag är A och O säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

— Uppenbarelseboken 1:7-8 —

När jag skaffa de min första dator lärde jag mig att koppla upp mig mot nätet. Då kunde man inte runga samtidigt. Modemet lät. Då gick det fort tyckte man men i dagens internets ljus gick det saktare än sakta. 

  Då hittade jag en webbsida där man kunde koppla upp sig mot en webbkamera i realtid. Den uppdaterade sig vart 15:e sekund tror jag det var. Jag hittade en sida från Israel och klagomuren. Hittade sedan en kamera från olivberget. Det var då jag ändrade min tolkning av den vers jag delat. Förr tänkte jag att Gud nog kunde föra även bilden i vårt inre när Jesus kommer tillbaka och sätter sina fötter på olivberget igen. Nu vet jag att hela världen kommer kunna se det i realtid – genom den kamerabild som är riktad mot berget. 

  Det som förr sågs som omöjligt är nu i högsta grad möjligt. Inte med en seg uppkoppling med dålig uppdatering. Nu med bästa uppfödning dygnet runt. 

  När Jesus länkar jorden inför lärjungarnas ögon får de veta att han en dag skall komma tillbaka på samma sätt. Det är så häftigt. Du behöver inte tvivla påtat det inte kommer att ske. Så mycket av de profetior omkring Jesus har get i uppfyllelse. Så denna profetia kommer likväl gå i uppfyllelse. 

  Det som är rätt unikt för denna dag är att de som genomborrade honom på korset kommer också att se det. Det går för i denna veva kommer de döda stå upp. Så de kommer att kunna se och ångra sig. 

  Det bästa vi kan göra inför denna dag är att bekänna oss till Jesus. Romarbrevet säger: För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. ’ Rom 10:9

🙏

Herre, jag bekänner mig till dig och tror på dig som min personlige frälsare.

Amen

Dagens Andakt – Varje öga skall se honom

15 februari 2026


Se, han kommer med molnen, och varje öga ska se honom, även de som genomborrat honom. Och jordens alla stammar ska jämra sig för hans skull. Ja, amen. Jag är A och O säger Herren Gud, han som är och som var och som kommer, den Allsmäktige.

— Uppenbarelseboken 1:7-8 —

När jag skaffa de min första dator lärde jag mig att koppla upp mig mot nätet. Då kunde man inte runga samtidigt. Modemet lät. Då gick det fort tyckte man men i dagens internets ljus gick det saktare än sakta. 

  Då hittade jag en webbsida där man kunde koppla upp sig mot en webbkamera i realtid. Den uppdaterade sig vart 15:e sekund tror jag det var. Jag hittade en sida från Israel och klagomuren. Hittade sedan en kamera från olivberget. Det var då jag ändrade min tolkning av den vers jag delat. Förr tänkte jag att Gud nog kunde föra även bilden i vårt inre när Jesus kommer tillbaka och sätter sina fötter på olivberget igen. Nu vet jag att hela världen kommer kunna se det i realtid – genom den kamerabild som är riktad mot berget. 

  Det som förr sågs som omöjligt är nu i högsta grad möjligt. Inte med en seg uppkoppling med dålig uppdatering. Nu med bästa uppfödning dygnet runt. 

  När Jesus länkar jorden inför lärjungarnas ögon får de veta att han en dag skall komma tillbaka på samma sätt. Det är så häftigt. Du behöver inte tvivla påtat det inte kommer att ske. Så mycket av de profetior omkring Jesus har get i uppfyllelse. Så denna profetia kommer likväl gå i uppfyllelse. 

  Det som är rätt unikt för denna dag är att de som genomborrade honom på korset kommer också att se det. Det går för i denna veva kommer de döda stå upp. Så de kommer att kunna se och ångra sig. 

  Det bästa vi kan göra inför denna dag är att bekänna oss till Jesus. Romarbrevet säger: För om du med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, ska du bli frälst. ’ Rom 10:9

🙏

Herre, jag bekänner mig till dig och tror på dig som min personlige frälsare.

Amen