Dagens Andakt – Emmausvandrarnas ’annandag’ 

26 december 2025


Men Maria bevarade och begrundade allt detta i sitt hjärta.

— Lukas Evangelium 2:19 —

Nu tänker du att jag blandar nog ihop Jul och Påsk. Ja, så kan man faktiskt tro. Men jag blev påmind om deras vandring. Det är ju också en annandags-upplevelse.

  Kanske hade de gett upp. Allt som hade hänt i påsken med Jesu död var ju så omvälvande.

 Ibland behöver vi tid att få smälta. Fundera. Samtala med varandra. Och mitt i det gör Jesu oss sällskap. Likt han gjorde med Emmaus-vandrarna. Och de blev sannerligen överraskade. Det var Jesus som vandrade med dom. Kanske minns du reklamen som ett kaffemärke hade förr. ”När du får oväntat besök”. Och för många blev Jesu inträde i vår värld som en överraskning – ett klart oväntat besök. Som man nu på annandagen behöver fundera lite över för att kunna smälta. 

  Man kan säga att det är ju nu det börjar. Startskotet har gått. Loppet är igång. Och Jesus slår följe med dig i livet. Han kom ju för din skull. Kommer du lägga märke till honom? Eller kommer han finnas intill dig tills du får upp ögonen för att han varit med hela vägen? Men du har liksom inte riktigt fattat det ….. ännu….?

  Men Jesus kommer hålla sig intill dig hela vägen tills du ser honom. Och vem vet, helt plötsligt, har du ett oväntat besök hos dig. Och där börjar en fördjupad relation med Jesus. En tid som kommer förundra dig. Känslan smyger sig in ”varför upptäckte jag inte detta tidigare?” Ge dig hän i detta. Det är din stund nu – du och Jesus.

  Likt Maria får vi gömma detta i vårt inre och begrunda det.

🙏

Herre, tack för att du slår följe med mig. Jag vill upptäcka dig. Öppna mina sinnen så att jag ser dig mer och mer.  

Amen  

Dagens Andakt – När Juldagsmorgon glimmar

25 december 2025


När änglarna hade lämnat dem och återvänt till himlen, sade herdarna till varandra: ”Vi måste gå in till Betlehem och se det som har hänt och som Herren låtit oss veta!” De skyndade i väg och fann Maria och Josef och barnet som låg i krubban. När de hade sett det, berättade de vad som var sagt till dem om detta barn.

— Lukas Evangelium 2:15-17 —

På Juldagsmorgonen kan man ana att Herdarna är på väg till stallet, härberget eller ’gästrummet’ som den nya kommande översättning lär säga. Ett är säkert. Nattens besök av änglarna hade skapa nyfikenhet. De ville se om det var sant. Så de söker upp stället där Jesusbarnet fanns. De behövde inte fundera på vad det kallades. De hittade dit. Stjärnan ledde dem.

  Tre saker lyser fram. 1) De trodde på änglarnas budskap. 2) De gjorde vad de kunde för att söka rätt på Jesus. Dom tom skyndade sig. 3) De berättade vad som sagts dem om detta barn.

  En liten tanke bara – hur förhåller vi oss till detta magiskt underbara som händer i Jul.  ’För vanligt’ så att vi typ tittar på? Eller rycks vi med liksom Herdarna?

  Och man förundrade sig. Jag märker att det är klart enklare att tala om Jesus idag. Tom SVT sport lyfter fram en atlet inom parasporten som mycket tydligt får berätta om vad hans tro betyder för honom. 

  Denna helg är en förvandlande helg för alla, för hela världen, för dig och mig. Hade den inte infunnit sig och Jesus hade inte blivit född till oss hade det varit ute med oss. 

  Så Julen fyller oss med så stor tacksamhet. Se på den utifrån den himmelska perspektivet. Då får denna tid sitt rätta sammanhang och en bra balans. 

🙏

Herre, tack för att du var villig att lämna himmelens härlighet för vår skull. Tack för den nåd du erbjuder oss med frälsning och räddning. 

Amen   

Dagens Andakt – Dagen är kommen

24 december 2025


I dag har en Frälsare fötts åt er i Davids stad. Han är Messias, Herren .

— Lukas Evangelium 2:11 —

Dagen är här – Jesu födelsedag.  Idag är den stora Dagen – en frälsare är född ått oss. Han är vår räddning. Låt oss idag fira att Jesus är född. Vi firar det med en sång idag. 

 Dagen är kommen! Kärlek triumferar. 
Kom låt os skynda till Betlehem,
hälsad av änglar, Krist är född till jorden.
O kom, låt oss tillbedja,
o kom, låt oss tillbedja, 
o kom, låt oss tillbedja 
vår Herre och Gud.

Gud av Gud Fader, ljus av ljusens källa,
Människosonen av Maria född.
Så Gud sin kärlek för all världen visar.
O kom, …

Ordet blev kött och tog sin boning bland oss,
kom till vår jord Kristus är hans namn.
Så Gud sig härlig för all världen visar.
O kom, …

Sjung halleluja! Sjung, ni änglaskaror.
Sjung, alla helgon, alla jordens folk.
Lov, tack och ära vare Gud i höjden.
O kom, …

Evige Fader, evig är din strålglans, 
evigt är världens ljus från Betlehem.
Här över barnet evig lyser glorian. 
O kom, …

🙏

Herre, varmt välkommen till oss. Dig vill vi tillbedja.

Amen  

Dagens Andakt – Guds barmhärtighet  håller över tid

23 december 2025


Hans barmhärtighet varar från släkte till släkte över dem som vördar honom.

— Lukas Evangelium 1:50 —

Barmhärtighet – mänskligt sätt är det färskvara. Den finns där men kan lika gärna försvinna i nästa andetag. För det kan hända något som gör att vi tappar sugen att vara barmhärtiga. Får en känsla att den ibland är avhängig på hur omständigheterna är. 

  I Marias lovsång, den sång hon sjunger i tacksamhet till vad Gud gör med henne, har ett inslag av Guds barmhärtighet. Hon sjunger om att Guds barmhärtighet inte är en dagsslända. Inte heller baseras på om Gud har lust till det eller inte. Sången säger att den inte beror på trender eller att den tar slut innan nästa släkte tar vid.

  Nej, Guds barmhärtighet står sig över alla tider. Från släkte till släkte. Den tappar aldrig sin kraft. Klagovisorna 3:22-23 säger: ”Det är Herrens nåd att det inte är ute med oss, att det inte är slut med hans barmhärtighet. Den är ny varje morgon, stor är din trofasthet. ”  Den tar aldrig slut. Den är intakt – så den upplevs som ny varje morgon. Alltså, hur mycket Gud en ”slösar” med sin barmhärtighet så tar den aldrig slut. Det märks inte ens i det ”förrådshus” som Gud bevarar sin barmhärtighet i (bildligt talat). Det huset är alltid fullt. Mister aldrig sin kraft eller kärlek. Vi kan notera att både ’nåd’ och ’barmhärtighet’ är plural i grundtexten. Orden står först och sist och ramar in hela versen. 

  Tänk vilket löfte. Vår gammelförfäder gjorde inte slut på den. Och de kunde vila i att det skulle räcka för deras kommande släktingar. Och vi kan tänka så framåt. Dina barn, barnbarn och barnbarnsbarn och alla släktled därefter får del av samma kraftfulla nådefulla  barmhärtighet från Gud när man vördar Herren. Det är stort tycker jag. 

🙏

Herre, tack för din barmhärtighet Gud. Tack att den är ny var morgon.

Amen  

Dagens Andakt – Kom för din skull

22 december 2025


För ett barn blir oss fött, en son blir oss given. På hans axlar vilar herradömet, och hans namn är: Under, Rådgivare , Mäktig Gud, Evig Far, Fridsfurste. Så ska herradömet bli stort och friden utan slut över Davids tron och hans rike. Det ska befästas och stödjas med rätt och rättfärdighet från nu och till evig tid. Herren Sebaots lidelse ska göra detta.

— Jesaja 9:6-7 —

Texterna är många för den tid vi är inne i nu. Ställe till ställe lyfter fram Jesu födelse. Somliga texter var profetord mycket långt före då det skulle ske. Andra är berättelsen om hur det gick till. Texter berättar om hur hans liv blev och vad som komma skall. Julen är inte bara för en dag eller två. Den är för hela livet. 

 En av de viktigaste poängerna är att han kom för din skull. Du stod högst upp på hans önskelista. Han kom för din skull. Han blev dig given. Och uppdraget var klart från början. Han skulle bära alla våra synder på sina axklar. Allihop. Inte konstigt att han svettas blod i Getsemane strax innan korsfästelsen. 

  I en äldre översättning beskrivs hans namn så här: ”Underbar i råd, Väldig Gud, Evig fader, Fridsfurste.” Jag är väl lite gammeldags så jag är mer bekväm med den. Det finns ingen bättre rådgivare än Jesus. Finns ingen med större makt att göra under och förändra som Jesus. Han inte bara är till Evighet. Han har alltid funnits. Så han är verkligen en evig Gud. Den frid Han ger överträffar all tröst någon kan ge. Han  Ä R  frid. 

  Det Gud en gång började kommer att ha sitt crescendo i himlen – finns inget slut – det tar vid efter det vi kallar död. Och det kommer att fortgå när tiden inte är tid längre. Utan bara fortsätter och fortsätter och fortsätter. 

  Så Julafton är något av en bekräftelse av något som för över 2000 år sedan tog sin början. Och som nu är en förebild på att Jesus kommer tillbaka en gång. Så låt denna jul påminna om Jesu inträde till oss, för oss och som påminnelse om att Han snart är här igen

🙏

Herre, tack för att du föddes hit till jorden för min skull.

Amen  

Maria, visste du att ….

Den här söndagen blev jag påmind om en sång jag hade förmånen att få sjunga tillsammans med ett fantastiskt gäng i Klingande Julkort i Pingst Jönköping 2018. Mary did you know

Om du vill lyssna på den finns den längre ner i bloggen

Undrar jag om hon började funder på vad detta skulle innebära. För varje händelse kan man ana att hon, inte bara en gång, gömde och begrundade. Kanske ett ”är det verkligen sant det jag är med om nu” smög sig in. Hon var säkert orolig för Jesus ibland. Både då han var barn och när han hade börjat sin tjänst.

Idag vill jag ge dig den svenska versionen av den sången jag pratar om. Låt den beröra dig. Den kan få bli din väg in i Julens kärna – julens viktigaste budskap.

Maria visste du

1. Maria visste du att ditt lilla barn 
skulle gå på vatten?
Maria visste du att ditt lilla barn 
tänder ljus om natten?
Visste du att ditt gossebarn
kan förändra dig och mig? 
Att det barn som du förlöste, en dag förlöser dig.

2. Maria visste du att ditt lilla barn 
skulle bota en blind man? 
Maria visste du att ditt lilla barn 
stillar stormen med sin hand? 
Visste du att ditt gossebarn har vandrat änglars väg?
När du kysste det barnet, 
så kysste du Gud själv. 
Maria visste du?

Den blinde skall se, den döve höra, 
dom döda få liv på nytt.
Den lame skall dansa, 
den stumme höja lovet till Guds lamm.

3. Maria visste du att ditt lilla barn 
är skapelsens Konung? 
Maria visste du att ditt lilla barn 
är frälsaren vi väntat? 
Visste du att ditt gossebarn är Herre över allt
och det barn som du nu vaggar är av evighet?

Dagens Andakt – Maria – Jesu Mor

21 december 2025


Maria sade: ”Jag är Herrens tjänarinna. Låt det ske med mig som du har sagt.” Och ängeln lämnade henne.

— Lukas Evangelium 1:38 —

En mycket ung tjej blir den som Ängeln Gabriel sänds till. Bibeln visar på att Gud inte ser i första hand till yttre utan till det inre. Här om någonstans får vi verkligen säga att så gör Gud. 

 Maria, som skulle kunna säga som många andra har sagt: ”Vem är jag?”, ”Jag är för ung”, ”Hur skall det gå till?”. Så om hon hade använt dessa fundering hade hon varit i ”gott sällskap”. 

  Men Maria hade något annat inom sig. Hon hade en nära relation med Gud. Uppenbarligen så slog det an något inom henne. 

  Denna söndag läser vi om en Maria som inte lät rädslan övervinna henne mod. Vi möter en Maria som lyssnade, beräknade och valde att säga ja till Guds kallelse. Vi har något att lära av Maria. 

  ”Må det ske med mig som du har sagt”. Vad var hennes utgångsläge? Jo, hon hade ställt sitt liv till Guds förfogande. ”Jag är Herrens tjänarinna”.  Och där ger hon klarsignal att Gud kunde få använda henne i uppdraget att bli Jesu Mor. Detta är verkligen stort. 

  Den resan Maria gör är en märklig och mäktig resa. Ta tid och följ den genom evangelierna.

   Har du en kallelse över ditt liv? Kämpar du med tankar av omöjligheter? Se på Maria. Låt henne inspirera dig. Säg ditt ja och du starar en spännande resa tillsammans med Gud. Gud kallar den han tror på. Så ha förtroende för kallelsen över ditt liv. Den kommer från Gud.

🙏

Herre,  Jag är din tjänarinna/tjänare, låt det ske med mig som du har sagt

Amen 

2018 hade jag förmånen att få sjunga Mary did You know med ett fantastiskt gäng i Klingande Julkort. Lyssna om du vill:

 

Dagens Andakt – Josefs drömmar

20 december 2025


Men när han funderade över detta, då visade sig en Herrens ängel för honom i en dröm och sade: ”Josef, Davids son! Var inte rädd för att ta till dig Maria som din hustru, för barnet i henne har blivit till genom den helige Ande.

— Matteus Evangelium 1:20 —

Jesu jordiska far hette Josef. Vi vet inte så mycket om honom. Han hade 4 drömmar. Drömmar som blev avgörande för Jesu uppväxt. 

 Den första var när han förstod att Maria som han bara var trolovad med var gravid. Han ville inte skapa kaos för Maria så han är beredd att skilja sig i tysthet. Då drömmar han. Drömmens budskap var tydlig. ’Var inte rädd för att ta Maria till din hustru’

  Den andra drömmen var att de skull fly till Egypten. (Matt 2:13) Herodes var ute för att döda alla gossebarnen. 

  Den tredje drömmen var att nu skulle de återvända. Faran var över. (Matt 2:19-20)

 Den fjärde drömmen var att han fick kunskap om var de skulle bosätta sig. Och denna plats hade profeterna talat om. (Matt 2:22ff)

  Det är inte första gången vi ser i bibelns texter där drömmar har en betydande roll. Det är uppenbart att Gud kan tala till oss genom drömmar. Kanske är det för att då är vi avslappnade och mottagliga. Ingen mobil som stör. Inga måsten. Ingen stress för att hinna dagens agenda. Det är som att vi har en mer öppen hållning mot himlen då.

  Jag tänker att alla drömmar är inte från Gud. Alla drömmar har inget särskilt budskap – de kan vara till och med förvillande. Men, Gud verkar vilja använda drömmar som sitt sätt att tala till oss. Så släng inte bort alla drömmar som trams. Lyssna in dom. Om det är Gud som talar till dig, vad ville han säga med den dröm du hade i natt?

🙏

Herre, jag är öppen för att du får tala till mig medan jag sover.

Amen 

 

Dagens Andakt – Styra våra steg

19 december 2025


… och styra våra fötter in på fridens väg.

— Lukas Evangelium 1:79 —

Att bli styrd är för många något helt omöjligt. Man vill inte bli styrd. Man vill fatta sina beslut själv. Så ordet ’styrd’ klingar inte så vackert i våra öron. 

 Sakarias lovsång har en sekvens av att ’bli styrd’. Men jag tänker att den något postivt i sig. Hans lovsång säger så här: ‘ Du ska ge hans folk kunskap om frälsningen, med förlåtelse för deras synder genom vår Guds barmhärtiga kärlek. Så ska en soluppgång från höjden besöka oss, för att lysa över dem som sitter i mörker och dödsskugga och styra våra fötter in på fridens väg.” ’

  När jag såg dessa ord inser jag att den styrningen behöver vi över hela vår jord. Låt den börja med mig. Med dig. Med vårt land och sen alla länder och folk på jorden. 

  Vi behöver frid på alla plan. Frid i vårt inre. Frid i vårt grannskap. Frid i vårt samhälle, frid i vårt land och frid på vår jord. Ibland skojar vi om att på vår önskelista står det ”världsfred” och nästan gör oss lite lustiga över det. Men den önskan borde växa sig stark. Man har funnit att önskelistan som stadsmissionen fått handlade förr om leksaker och annat man kunde förlusta sig med. Nu är det mer önskan om basvaror. Varför då? Jo, för man har inte ens råd med det numera. Så man önskar sig det man verkligen behöver. Jag tänker mig att vi behöver inte ny mobil eller ett nytt playstation. Vi behöver djupare värden nu – världsfred. För får vi det kommer allt annat fungera mycket bättre. Prisnivåer kommer sjunka. Pengar kan användes till bättre saker än vapen. Så låt oss be för fred mer än någonsin. 

🙏

Herre, bringa fred på jorden – världsfred!

Amen 

Dagens Andakt – Bära på ett budskap

18 december 2025


Men ängeln sade: ”Var inte rädda! Jag bär bud till er om en stor glädje för hela folket:

— Lukas Evangelium 2:10 —

 

Kanske känner du en brevbärare. Jag har flera vänner som jobbar som det. Att få brev är ju så kul. Idag är det nästan lite retro att få det. Men jag minns särskilt den tiden då brevbäraren skulle komma med brev från min första kärlek. Dom breven var särskilt efterlängtade och jag kunde nästan stå och vänta in brevbäraren. 

 I omvänd ordning har det varit så roligt att få förmedla något. Lämna över ett brev tex. Ängeln som kom till Herdarna var ju som brevbärare på ett sätt. ”Jag bär bud till er…” Ängeln var ett sändebud. Dom kom med ett muntligt brev. Budskapet var tydligt. Världens frälsare hade fötts nära dom. 

  Långt senare sänder detta Jesusbarn iväg sina lärjungar som brevbärare.  Dom skule gå ut i hela världen. 

  Man brukar kalla kristna för kristusbrev. Alltså personer som bär bud om Jesus. Har du tänkt på att du, likt ängeln, har ett budskap att bära vidare? 

  Vem är mottagare till det budskap du ska bära fram? Hur hittar du fram till den? Rustningen i Efesierbrevet 6 har villighetens skor som en del av den. Har du satt på dig dom skorna? 

  Man kan på olika sätt vara en sådan budbärare. Hur tänker du dig är ditt sätt? 

  Du har det bästa budskapet som finns på denna jord. Budskapet om Jesus Kristus. Det är ett glädjens bud även i våra tider. 

🙏

Herre, gör mig frimodig att bära fram budskapet om dig. Hjälp mig att göra det på bästa sätt.

Amen