Dagens Andakt –  Tala Herre, din tjänare hör

13 april 2026

Då kom Herren och ställde sig där och ropade som förut: ”Samuel! Samuel!” Och Samuel svarade: ”Tala, din tjänare hör.”

— Första Samuelsboken 3:10 —

  

 Hanna längtade efter att få ett barn. Men det lyckades inte. Elkana hade två fruar. Peninna hette den andra. Hon blev gravid. Men inte Hanna

  Hanna gav ett löfte inför Gud när hon bad om ett barn. Att om Gud svarade på hennes bön så skulle hon avskilja honom som en gåva tillbaka till Gud. Hanna blir med barn. Föder en son som hon ger namnet Samuel. När hon hade ammat färdigt kom hon till templet och Samuel blev kvar där tillsammans med prästen Eli. Du läser om detta i de första kapitlen i 1 Samuelsboken. Väl vård att läsa om. 

  En natt när Samuel sover hör han Eli ropa på honom. Han skyndar dit. Men Eli sov. Han går och lägger sig igen. Detta sker ännu en gång med samma resultat och en tredje gång. Då förstod Eli vem som ropade på Samuel. Eli lärde honom hur han skulle svara: ”Tala Herre, din tjänare hör” nästa gång Gud kallade på honom. Och så blev det. Och Herren började tala till Samuel om sådant Gud ville gör och vad som skulle hända. 

  Har du hört en röst på liknande sätt?  Kan det vara Gud som kallar på dig likt Samuel? Kan det vara så att Gud hållet på att försöka prata med dig men du har ännu inte lärt känna Hans röst? Nästa gång det sker säg då ”tala Herre din tjänare hör” eller typ, ”här är jag Gud, vad vill du prata med mig om”? Jag tror nämligen att Gud är intresserad av att få samtala lite med dig. Han har något som ligger på Hans hjärta just för dig. Som du ska vara en del i. Fatta då mod och börja det samtalet. Det är stort att få vara med om det. Gud har något i beredskap för dig där du ska få bli Hans medarbetare på något sätt. 

🙏

Herre, jag uppfattar det som att du vill tala med mig om något. Jag är beredd att samtala med dig. Ska vi börja nu?

Amen

Dagens Andakt –  En Guds Nasir

12 april 2026

För se, du ska bli havande och föda en son. Ingen rakkniv ska röra hans huvud, för pojken ska vara en Guds nasir redan från moderlivet. Han ska påbörja räddningen av Israel ur filisteernas hand.”

— Domarboken 13:5 —

  

 Att vara en Guds nasir handlade om at man var avskild eller helgad för Gud. Den som var Nasir fick inte dricka vin eller något från druvor. Inte klippa håret. Inte röra vid döda kroppar. 

  Man kunde bli nasir för en tid eller för en längre tid. Hela livet tex. När vi läser om Nasirer i bibeln handlar det mest om personer som frivilligt ger detta löfte. 

  Det handlar i grunden av att viga sitt liv för Gud. Avskilja livet från det övriga livet som man levt. 

  Jag tänker att periodvis tror jag det skulle göra oss gott att avskilja en tid för stillhet inför Gud. Jag tänker inte i första hand på fasta. Där man för en tid avstår fast föda. Och avstår från annat för att tillbringa mer tid med Gud. Här handlar det mer om att avskilja sig för ett uppdrag tex. 

  När an läser vidare om Simson står det att när han föddes började Herrens Ande verka på honom under hans uppväxt. Så följer man Simsons liv och ser hur Gud verkar på honom och påfanns omgivning. Tyvärr går det inte så bra för simson senare i livet. 

  Kanske manar Gud dig att avskilja en tid för honom. Att ge ett löfte för en tid att viga ditt liv ini ett särskilt uppdrag. 

  Att vara nasir vill vittna om att ”jag tillhör Gud helt och hållet”. Gör man inte det ändå? Jo kanske är det ju så. Men visst är det också sant att vi ”distraheras” av mycket i livet som tar bort fokuset från Gud. Att vara Munk eller Nunna är väl en typ av nasirskap. Men jag tänker att ett nasirlöfte kan vara för en tid än att viga sitt liv för ett liv i ett kloster. 

  Nasirtanken kan väcka oss att fundera på hur vårt liv är. Vad får störst fokus? Vad vill vi med våra liv? Vad är viktigaste? Hur kan jag göra goda val i livet som täcker både det fysiska och det andliga livet? Jag tror att det välsignar våra liv när vi viger vårt liv till att leva nära Gud. 

🙏

Herre, visa mig på hur jag kan vara likt en nasir i mitt liv. Vad uppmuntrar du mig att prioritera och fokusera på?

Amen

Dagens Andakt –  Gideon och ullen

11 april 2026

Jag lägger nu en ulltapp på tröskplatsen. Om daggen faller på ullen, medan marken runtomkring är torr, då vet jag att du vill rädda Israel genom mig, som du har lovat.« Gideon sade till Gud: »Bli inte vred om jag tar till orda en gång till. Jag vill göra ännu ett prov med ullen. Låt ullen få vara torr, medan det faller dagg på marken runtomkring.«.

— Domarboken 6:37,39 —

  

 Att vara i behov att säkert veta är vi nog rätt mänga som kan stämma in i. Gideon i Gamla Testamentet behövde det också. Tänk om vi inte skulle behöva sådant tänker jag. För kanske är det så att innerst inne vet vi svaret men är osäkra.

  Är det Gud eller bara mina egna ideer? Gideon säger ”Om du verkligen vill Gud…” om det verkligen var så att han hade hört rätt så behövde han få bekräftelse för det. Rätt mänskligt.

  Men jag tror vi kan vara överens om att vi hellre skulle veta det i stunden ändå. 

  Gideon frågar Gud och Gud i sin stora barmhärtighet svarar Gideon. I första förslet ville han att marken skulle vara torr och ullen full med dagg. Den andra gången skulle det vara tvärtom. Ullen torr och marken blöt. Och det blev så. Tydligt och klart. Då gjorde Gideon det Gud hade för avsikt att han skulle göra. 

  Lite senare för Gud ett samtal med Gideon innan han skall anfalla midjaniterna. ”Om du är rädd för dom så går ner till deras läger och tjuvlyssna på vad dom säger om er”. Gideon vissa sig inte modigare än han var. Så lite räddhågan smyger han ner till deras läger. Då hör han om deras rädsla för Israels folk. Så får han nytt mod. 

  Det finns något i detta som ger hopp. Att när vi tvekar är det inte farligt att tala med Gud om det. När han kallar och du tvivlar något så är det grönt att säga det. Gud tål att prövas.

  Men jag tänker att det nye skall bli automatik bett ständigt prövande. Jag tänker att vi behöver träna oss att lyssna och lita. Men när det blir lite för svårt för oss kan vi pröva Gud. Int vind för våg. Utan jag tänker att Gideon var ledd i sitt prövande. Och så tänker jag att vi också bör tänka. Pröva med stor respekt. 

🙏

Herre, lär mig att lyssna rätt på ditt tilltal i mitt liv. Om jag behöver likt Gideon pröva det så led mig då rätt i det prövandet. 

Amen

Dagens Andakt –  Världens alla böcker 

10 april 2026

Jesus gjorde också mycket annat. Men om varje händelse skulle skrivas ner, tror jag att inte ens hela världen skulle rymma de böcker som då måste skrivas.

— Johannes Evangelium 21:25 —

  

 Johannes avslutar sitt evangelium med att poängtera att Jesus gjort mycket mera underverk än han hade tagit upp i sin bok. Att om han hade gjort det hade nog inte världens alla böcker räckt till.

  Har du tänkt på vad mycket Jesus gjorde på den korta tid som han var i verksamhet. Alltså det vi bara fått del av att läsa i Nya Testamentet. Det evangelisterna låter oss få en inblick i. Så kan vi ana lite mer i breven. Men Johannes säger något mer. Han försöker vidga vår blick lite. Eller egentligen rätt mycket mer. 

  Om han hade förakt få med allt Jesus gjorde, sa och handlade så hade inte, nog, alla böcker som finns på denna jord räckt till. Så mycket stoff finns det att berätta om denna Jesus. Är inte det en hissnande tanke att fundera kring?

  Vad gjorde Jesus mer än det vi idag vet via bibeln? Hur många fler helade han? Hur mänga fler väckte han till liv? Hur mänga fler blev den skara som följde honom? Hur många fler mötte han eder nattens timmar? Hur mänga fler gånger var han ensam med sin Far i himlen? 

  Vad tänker du? Vad händer inom dig?

  Alltså, jag har alltid tyckt, känt och tänkt att Jesus är mycket mer än jag kan greppa och förstå. Ändå verkar det som att Han är mycket mer än så. Oerhört mycket mer än så. För vem kan föreställa sig all världens böcker på en och samma plats? Och dom var ändå inte tillräckliga för att fylla allt Han gjort!!

  Tänk så mycket gott Jesus har gjort. Massor. Ändå har vi en förmåga att bland se mer på det vi tycker att han inte gjort. Tänk så det kan bli. Han har gjort klart mycket mer än det han inte gjort. Se mer på det han gjort. Det kommer skapa tro i ditt inre. Tro som ger så oerhört mycket mer kraft än att se på det vi tänker att han inte gjort. 

🙏

Herre, tack för allt du gjort. Tack för allt du kommer att göra.

Amen

Dagens Andakt –  Herre, du vet allt!

9 april 2026

För tredje gången frågade han: ”Simon, Johannes son. Har du mig kär?” Petrus blev bedrövad när Jesus för tredje gången frågade: ”Har du mig kär?”, och han svarade: ”Herre, du vet allt. Du vet att jag har dig kär.” Jesus sade: ”För mina får på bete.

— Johannes Evangelium 21:17 —

  

 Petrus förnekelse hade tagit hårt på honom. Det han trodde inte skulle kunna hända honom hade just hänt. Han som inte skulle kunna förneka Jesus hade gjort det tre gånger. När tuppen gol måste det ha varit ett djupt mörker som sänkts inom honom. Såsom Jesus förutspådde, som han inte kunde förlika sig med, inträffade.

 Inte konstigt att han var uppgiven och gick och fiskade istället. Men där händer det som han inte trodde var möjligt. Vid elden, där vid sjön, får han ett förtroligt samtal med Jesus. Tre gånger får han frågan om han älskade Jesus. Till och med ett ”älskar du mig mer än de andra?”. 

  Petrus bedyrar denna kärlek vid den första frågan. Likaså när Jesus frågar det ännu en gång. När Jesus sen frågar för tredje gången blir han kanske lite förkrossad. Han ropar ut ut ”Herre, du vet allt!” Det var en bekännelse och en hänvisning till hans företeelse. Han visste att detta kunde han inte förneka eller gömma för Jesus. Det var därför Jesus frågade tre gånger. Lika många gånger som han hade förnekat.

  Och där får Petrus sin förlåtelse. Där blir han upprättad. Där blir han återinsatt i sitt uppdrag. Lukas skriver: ”Simon, Simon! Satan har begärt att få sålla er som vete. Men jag har bett för dig, att din tro inte ska ta slut. Och när du en gång har omvänt dig, styrk då dina bröder.”

  Jesus visste. Hade redan bett för Petrus till Hans Fader. ”När du omvänt dig”. Där fanns inte ett ”om”.

  Till dig som ännu inte vänt om Det finns ett ”när” för dig med. 

  ”Herre, Du vet allt” – detta är så gott. Vi behöver inte krångla till det. Inte linda in orden för att det ska uppfattas bättre. Nej, Gud vet allt, alltså han vet orsak, verka och känsla. Han är så väl medveten vad det gjort med oss. Och hur vår uppgivenhet kan tära. Han vet i en kärlek till oss. Så slappna av. Kom som du är med det du har. Hans omsorgsfulla barmhärtighet kommer att ta emot dig. Fall in i hans kärleksfulla famn. Han vet. 

🙏

Herre, tack för att Du vet allt. Jag kommer som jag är. Herre, fånga upp mig är du snäll.

Amen

Dagens Andakt –  Jag går ut och fiskar

8 april 2026

Simon Petrus sade till dem: ”Jag går ut och fiskar.” De andra sade: ”Vi följer med dig.” De gick ut och steg i båten, men den natten fick de ingenting.

— Johannes Evangelium 21:3 —

  

 När Jesus hade dött är lärjungarna rätt uppgivna. Inte så konstigt. Så Petrus säger ”Jag går ut och fiskar” och de andra var inte sena att hänga på.Uppgivenhetens väg är lätt att slå följe i. Inte konstigt det heller.

 Men där händer det något. Ja, eller inte något. De får ingen fisk. När de vänder hemåt så ser de någon på stranden. När de närmar sig mot stan frågar denne ”någon” om de fått fisk och uppmuntrar dom att inte ge . Utan lägga näten på höger sida om båten. Och då får de massor av fisk. Så mycket att de får svårt att få upp fisken i båten. 153 stycken. Somliga menar att det dessa fiskar representerar den då kända världen av olika folk. 

  När Petrus inser att det är Jesus drar han kläderna över sin kropp. Hoppar ur båten och skyndar sig fram till Jesus. 

  Där hade Jesus ordnat en brasa. Han hade förberett en måltid. Ber om att Petrus skall komma med någon av deras fisk.

  Den här måltiden har många vittnesbörd. Dels är det en förebild på nattvarden. Det är också en måltid som vill bekräfta deras förhållande mellan varandra. En måltid talar om gemenskap och tillhörighet. Mitt i sorgen och tveksamheten säger Jesus med måltiden att vi hör ihop.  Men det är också en proklamation inför den Onde. Lärjungarna tillhör Jesus. Ingen annan. Inklusive Petrus. Så när Jesus delar denna måltid med lärjungarna blir det en predikan för dom. Och iför hela andevärlden.

  När du tar nattvard nästa gång kan du ha med denna bild. När du deltar i den bekräftar du din tillhörighet med Jesus och Han med dig. Du får proklamera inför andevärlden att du tillhör Jesus och ingen annan. 

  Det uppgivna ”Jag går ut och fiskar” slutade med en återförening med Jesus som fick betyda så mycket för Petrus och gänget.

🙏

Herre, tack för att jag får tillhöra dig. Herre, fördjupa vår relation med varandra.

Amen

Dagens Andakt –  Det finns mer att göra och upptäcka

7 april 2026

Josua var nu gammal och hade nått hög ålder och Herren sade till honom: ”Du är gammal och har nått hög ålder, men det finns mycket kvar av landet att inta.

— Josua 13:1 —

  

Josua hade fått vara med om att föra Israels folk in i löfteslandet. Han fick nåden av Gud att slutföra den vandringen. Och nu hade tiden gått. Han hade kommit upp i hög ålder.

 Då kommer Guds ord till Josua igen: ”Du är gammal och har nått hög ålder, men det finns mycket kvar av landet att inta.” Så visar Gud honom på vilka delar som är kvar.

  En fin bild på läget idag tänker jag. Vi kan tycka att vi har läget och landet. Men jag vill påstå att det finns områden som är kvar. Det fins mer att göra.

  Jag täcker att vi som börjar komma upp i åren behöver bana väg för en yngre generation att ta över. Bistå dom. Stötta med vishet. Inte den som säger att det var bäst för och vårt sätt fungerar idag med. Nej, vi behöver tillsammans hitta sätten för denna tid. Men vi ska gå med bredvid och heja på. 

  För det första måste vi inse att vi är inte färdiga. För det andra att Gud vill mer. Han vill att alla människor ska bli frälsta. Att varje människa på denna jord ska få möjlighet att ta ställning för Jesus. 

  Kärnbibeln säger ”mycket land att besätta”, andra översättningar säger ’inta’, ’erövra’, ’ta i besittning’. Alltså att flytta fram positionerna. 

  Att de ”vita fläckarna” på kartan ska få del av evangeliet. 

Josua utser Kaleb som ännu hade kraft till att göra en insats. Vem skall vi utse i vår närhet? Vem kallar Gud? Vem utrustar Gud för nästa sträcka?  Är du den som skall anta utmaningen för nästa säsong? Jag vill tro att Gud kallar och manar. Men frimodigheten kan brista i att ge sig tillkänna. Så vi får bara med och upptäcka de som Gud kallar. Hjälpa dom fram. 

🙏

Herre, hjälp oss att se som du kallar för nästa säsong. Hjälp oss att bana väg för dom 

Amen

Dagens Andakt –  I samtal med Jesus

6 april 2026

”De gick och samtalade med varandra om allt som hade hänt. Medan de samtalade och diskuterade närmade sig Jesus själv och vandrade med dem.”

— Lukas Evangelium 24:14-15 —

  Emmausvandrarna, den en heter tydligen Kleopas. Vem den andre är vet vi inte. Kanske en av lärjungarna. Samtalsämnet var givet. Allt vad som hänt i Jerusalem. Korsfästelsen. Oron. Alla känslorna var nog så påtagliga i hela kroppen på dom. 

 När dom går där så kommer en man ifatt dom. Denne man slår följe med dom. Och de förenas i samtalet. Mannen verkade kunna så mycket om mannen som nyligen korsfästs – Jesus. Så berättar han utifrån skrifterna varför allt detta hade hänt. Han var verkligen påläst. 

  När dom närmar sig kvällen ber de mannen följa med in i värdshuset och dela en måltid med dom. Då bryter mannen – Jesus – brödet och deras ögon ”öppnas”. De inser att de har gått och samtalet med den uppståndne Jesus. Och där försvinner han inför deras ögon. ”Brann inte det inom oss medan vi samtalade med honom” noterade dom. 

  De tänker inte på att timmen är sen. De rusar tillbaka till Jerusalem och berättar för lärjungarna vad de hade varit med om. 

  När vi är i ett samtal med Jesus händer det inte bara något i det intellektuella. Det ”brinner till” i vårt inre. För samtalen Med Jesus blir något djupare en ett litet paus-samtal med honom. Det sätter spår inom oss. 

  Jesus vill slå följe med oss även idag. Inte så att han fysiskt går med oss. Men genom sin Ande slår han följe.  Han älskar att samtala med oss. Bönesamtalet, tankesamtalet, närheten i närvaro. 

  Emmausvandrarna visar på enkelheten i ett samtal med Jesus. Där vi är, går på en promenad, kör vår bil, är i affären, var vi än är kan vi koppla upp till honom. Det är det unika med tron på Jesus. Han går hela tiden med oss. Ständigt redo för ett samtal. Litet som stort. 

  Brann inte våra hjärta – den närheten kan du uppleva idag med.

🙏

Herre, jag vill ofta samtala med dig. Om jag glömmer det, eller är för stressad för det, får du gärna ta upp samtalet du med! 

Amen

Dagens Andakt –  Kristus är uppstånden

5 april 2026

”De gick in, men fann inte Herren Jesu kropp. När de inte visste vad de skulle tro, då stod plötsligt två män i skinande kläder framför dem. Kvinnorna blev rädda och böjde ansiktet mot marken, men männen sade: ”Varför söker ni den levande bland de döda?  Han är inte här, han har uppstått!”

— Lukas Evangelium 24:3-6 —

Ja, Han är sannerligen uppstånden!

   Påskdagen är här. Inget kunde hålla Jesus kvar i graven. Vakterna som var utställda där kunde inte hindra. Änglabesök med jordbävning blev för mycket. Dom flydde . Det som till synes var ett enkelt uppdrag – att bevaka en grav med en död person i – visade sig vara det svåraste uppdrag man kunde ha fått denna helg. 

  När kvinnorna kom för att smörja Jesu kropp så fanns han inte där. En ängel menade att de sökte på fel ställe. Han fanns inte längre där. 

  Men … var kroppen stlen? Kunde man verkligen ta en död kropp bara så där? Men dom menade att han levde igen. Hur kunde det vara möjligt? 

  Men det kunde verkligen vara möjligt. Gud Fader i himlen uppväcker Jesus från det döda. Precis som proferna hade sagt. Precis som Jesus själv hade förberett dom på. Tre gånger till och med. 

 Inom bara några dagar kommer Jesus att visa sig för dom. Inte bara för Maria, eller Emmausvandrarna, Petrus, Tomas eller alla lärjungar. Han visade sig för över 500 personer samtidigt. 

  Detta gör att vi kan se fram emot en uppståndelse vi med. Ett liv efter det vi kallar död. Ett liv i evighet tillsammans med Jesus själv. 

  Joh 3:16 – ”Gud älskade ju människorna så mycket att han gav dem sin enda Son, för att de som tror på honom inte ska gå förlorade utan ha evigt liv.” Det var därför allt hände under påsken. Därför att Gud älskade dig så så mycket att han ville skapa en väg till honom. Den enda vägen som finns faktiskt. Tar man en annan väg blir det som kvinnorna mötte – de letade på fel ställe. Kristus är uppstånden – ja Han är sannerligen uppstånden.

🙏

Herre, för att du var villig att dö för mina synder. Tack för livet jag fick av nåd.

Amen

Dagens Andakt –  I väntan på uppståndelse

4 april 2026

Kvinnorna som hade kommit med Jesus från Galileen följde efter och såg graven och hur hans kropp blev lagd där. Sedan återvände de hem och gjorde i ordning väldoftande kryddor och oljor. Och under sabbaten var de i stillhet efter lagens bud.

— Lukas Evangelium 23:55-56 —

Jesus var nu död. Kvinnorna hade sett var man hade lagt Jesu kropp. De såg att stenen rullades för. Det var påskhögtid och man kunde inte göra mer nu. Som seden bjöd förblev dom nu stilla. 

 Påskafton för oss är inte mycket till stillhet. Om man jämför med lärjungarna och kvinnorna var det nog inte mycket till feststämning. Deras ”påskafton” hade inte rum för påskgodis och festmåltider. Jag tänker mig att de var stilla och sörjde. 

  Hur kunde det bli så här? Han som skulle vara deras befriare. Han som skulle vinna en seger som skulle bli omtalad. 

  Denna dag är som i ett vakuum på något sätt för dom. Om man brukar kalla långfredagen för den längsta dagen så tror jag nog att denna dag var klart mycket längre.

  De hann tänka. De hann grubbla. Om och om igen. Tänker mig att gråten avlöstes av ny gråt. Saknaden var oändligt stor. 

  Saknad kan vara grym. Saknaden av någon man hållit kär. Det är som man förs in i ett tomt mörkt rum som man har svårt att tro att man ska ta sig ut ur. 

  De hade sett Lasarus, som dog, väckas till liv. Pojken på båren likaså. Flickan på sängen. Flera som dött fick livet tillbaka. Men Jesus då? Han som gjort undren var ju nu själv död. Vem skulle kunna göra ett liknande under igen.  Jesus hade visserligen sagt i Matteus 10:8 att de skulle bota sjuka, uppväcka döda, göra spetälska rena, driva ut onda andar. Men det kändes nog långt borta. All frimodighet hade nog runnit av dom mitt i sorgen och det dramatiska att deras lärare var död. 

  Vi tänker att de nog väntade på hans uppståndelse… men kanske var det ändå inte så. De verkade inte förstått förutsägelserna Jesus gett dom. De hade glömt profeternas hälsning. Deras påskafton var nog bara mörker och uppgivenhet.  I väntan på ….kan var den mest jobbigaste tid vi har i livet

🙏

Herre, hjälp mig i min väntans tid. Se minn uppgivenhet. Ge mig ditt stöd. 

Amen