Tro för det omöjliga

”Tro för det omöjliga.” Orden är hämtade från Joakim Lundqvist. ”Tro är valet att lita på Gud, och ett samarbete mellan honom och dig och mig. Det är tid att våga luta sig mot honom för vilken ingenting är omöjligt” fortsätter han.

Jag vill inte påstå att jag är trosmänniska som lyckas att till 100% ha tro för stora under och tecken. Men jag vill tro att för Gud är ingenting omöjligt.

Tänk vilken utmaning det ligger i detta. Tro för det omöjliga. Löftet finns. Historien påminner om det. Det hänger inte på oss. Kraften till det omöjliga finns hos Gud.

Kanske är det ändå så att Joakim är något på spåret. Kanske är det värt att pröva det som ett tilltal för vår tid. För just oss, dig och mig.

Visst känner man sig liten inför det. Vi är ju bara människor med våra specifika brister. Ändå utmanar Gud oss i bibeln att allt är möjligt för den som tror.

När jag möter sådana utmaningar påmind jag om pappan som kommer till Jesus med sin son. Ingenting hade hjälpt. Så nu vädjar pappan till Jesus…

”…/… Men om du kan, så förbarma dig över oss och hjälp oss!” Jesus sade till honom: ”Om du kan? Allt är möjligt för den som tror.” Genast ropade barnets far: ”Jag tror. Hjälp min otro!””
‭‭Markusevangeliet‬ ‭9:22-24‬ ‭SFB15‬‬

Kärnbibeln ger oss ett litet större djup i detta:

”Genast ropade pojkens far (med sprucken röst, okontrollerat) under tårar: ”Herre, jag tror (litar, förtröstar på dig)! Hjälp min otro (rusa till min hjälp och bota min otro, varje gång jag är svag i tron)!””
‭‭Markus‬ ‭9:24‬ ‭SKB‬‬

Kanske kan detta bibelställe ge oss tröst och stöd i att tro för det omöjliga. Det är som att å ena sidan utmanar Gud oss att tro för det omöjliga. Samtidigt som han ger oss nycklarna till att just kunna göra det. Det är en stor Gud som handlar så.

Min bön blir idag: Herre skapa tro och tillit på dig i våra liv. Hjälp vår otro när den dyker upp. Amen 🙏

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google-foto

Du kommenterar med ditt Google-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s