Läs med mig – Johannes Evangelium Kapitel 16

För att ansluta till påsken så hoppar jag lite bland kapitlen. Så håll utkik vilket kapitel vi är i.

Inte komma på fall … 16:1. Det finns en omsorg från Jesus . Han vill skapa förutsättningar att vi inte skall komma på fall. Vilken omsorg.

En förunderligt grym bild … 16:2. Döda och tro att man gör det i tjänst för Gud. Hur fel kan det gå?

Bäst för oss att Jesus lämna oss.. 16:7ff. Visst skulle vi gärna ha kvar Jesus för evigt på jorden. Men det var det bästa för oss att han lämnade jorden. Inte förrän han kom tillbaka till himlen kunde Anden komma permanent till jorden. Tidigare i historien kan vi ana ”besök” av honom. 

Anden överbevisar … 16:8. Anden gör det möjligt för att en människa skall kunna känna ånger och längtan till Gud. Överbevisar vad synden är. Visar på rättfärdighetens väg. Och vill visa på den slutliga domen – konsekvensen av synd. 

Sanningens Ande … 16:13. Föra oss in i hela sanningen. Vilken god förutsättning tänker jag. 

Jesu språkrör … 16:13ff. Av Jesus får Anden det han skall förmedla till oss. Jesus, från sin tron, når oss genom Andens försorg. 

Kort tid … 16:17ff. Som förlossningsvärkar. Kämpigt men när det är över ”glömmer” man det på något sätt. För glädjen av barnet tar över. Jag tänker att en kort tid är en tid som i själva verkat kan i et hänseende vara långt men som i det ögonblicket det sker inte uppfattas som långt längre. Kanske något åt det hållet. Men ett är säkert. Jesus vill betona att han kommer tillbaka. Var så säker på det. 

I Jesu namn … 16:23ff. Återigen säger att vi ska få det vi ber om i hans namn. En hälsning som är är återkommande. Som att styrka under det med ett ”fattar ni vad jag säger?!”

Var vid gott mod … 16:33. Jesus visste vad de skulle bli utsatta för. Därför, Var vid gott mod!!

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: