Läs med mig – 2 Korintierbrevet Kapitel 10

Tankebyggnader … 10:2ff. Om man ser på Ef 6 inser att vi har makter att kämpa mot. Därför uppmanas vi att ta på oss den rustning som kan stå emot. Här berörs det också men lyfter fram tankebyggnader. Vi kan ha tankebyggnader inom oss som är svåra att övervinna. Svårigheter som gör att vi fastna i tänket. Svårigheter att komma vidare. Men vi har också tankebyggnader hos andra som kan vara svåra att övervinna. Som starka fästen som bara Gud kan hjälpa oss att bryta ner. 

Tanke till lydig fånge… 10:5. Här handlar det inte om hjärntvätt. Här handlar det om att låta varje tanke som är en destruktiv tankebyggnad bli en lydig fånge. Att Vi bestämmer oss för att låta våra tankar tänka goda tankar. Göra dom till goda vanor. Men tankar som vänder sig mot Gud hör inte hemma hos oss. 

Mätt ut … 10:13. Gud mäter ut områden för oss. Det handlar inte om makt och ära. Vi får efter den nåd vi blir tilldelade. Inom det området skall vi finnas. 

Den Herren rekommenderar … 10:18. Vi rekommenderar inte oss själva. Men genom att tjäna Herren genom hans nåd är det han som rekommenderar oss. Och genom att vi håller oss till honom består vi provet.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Dynamiken i vår omsorg

Om vi ber för någon vi inte riktigt drar jämnt med händer det troligen något gott med oss båda.

Läste i en bok vars kapitel avslutades med en ”ord att tänka på” och läste följande:

”Bönen är hjärtslagen i vår Gudsgemenskap och dynamiken i vår omsorg om varandra”

En intressant tankeväckare tänker jag. Tänk vad bön kan förändra. Vi tänker kanske att bönen ska förändra långt bortom oss när vi ber. Men den påverkar oss även när riktningen i vår bön går bort från oss och utåt.

När du har någon du inte drar jämnt med dig är en bra väg att be för den. För det gör gott inom dig också.

Kanske får du en ny syn på den personen. Förstår den bättre. Eller så blir den personen förändrad. Tänker att Gud jobbar med båda parter.

När du ber händer det något på många plan. Inte minst inom dig själv. Det påverkar oss i så många dimensioner. Vilket gör bönen så dynamisk. Den kommer att påverka omsorgen om varandra på ett djupare plan. I den mindre gemenskapen så väl den större. I den gemenskap vi redan känner men också den som kommer bli vår nya gemenskap.

Ytters sett är det Gudsgemenskapen som drar det längsta strået. Det är i bönen som du och Gud kommer nära varandra på ett djupare sätt. Värt att fundera på en dag som denna.

Läs med mig – 2 Korintierbrevet Kapitel 9

En iver som sporrar … 9:2 När någon går före så smittar det av sig. Motiverar. Drar med sig andra. Det kan behövas mod att våga gå före men våga!!

Den som så snålt … 9:6 Den som sår snålt får skörda sparsamt. Den som sår rikligt för skörda rikligt. Ren logik som inte bara finns i växtriket. Även den andliga sådden har samma principer. 

Ge efter hjärtat … 9:7. Har alltid tänkt offrandet och kollekten som något som man aldrig kan tvinga på någon. När det ges av tvång finns det sällan glädje i det. Det behöver komma inifrån. Att ge av en inre maning. Ge från hjärtat. 

Gåvans välsignelse … 9:8 Jag har aldrig varit en framgångsteolog. Jag har svårt att se att den som tror på Gud per automatik har det gott ställt ekonomiskt. Men bibeln visar på en välsignelse i att ge. Att ge efter hjärtat leder inte till brist. Ett vet jag, att vår Gud har välsignelser att dela ut. Kan ge av sin rikedom. Bibeln säger också att pengarna tillhör Gud. 

Rättfärdighet bär god skörd .. 9:10-11. Rika på allt… Vad tänker Paulus här? Gud ger den troende vad de behöver för att så ut bland andra och själv kunna äta därav. Gud ger oss välsignelser för att kunna ge vidare. Det största i detta är när man får ett tack. Vi kanske tänker för ofta att vi skall få tillbaka rikedom. Men Paulus visar på att tacket är vår belöning. 

Generositet för välsignelser med sig … 9:13ff Det verkar vara så att generositet är som sådden. Det blir en frukt/skörd av det. Tacksamhet tillbaka. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att lära sig av gårdagen

Kanske är det så att vi gärna ser framåt. Varför se sig tillbaka när det ändå är åt andra hållet vi ska. Varför bry sig om något som ändå redan är gjort och ändå inte ska göras likadant igen typ.

Såg en bra kommentar från Herregud&Co nyligen….

Jag tänker att risken är att det gamla upprepar sig som man inte bearbetar det.

Vi har mycket att lära oss av det förflutna. Vi kan se det som vi idag tänker att det vill vi inte uppleva igen. Då gör vi det vi kan för att inte det ska hända igen.

Det kan vara en svår balansgång att inte gräva för djupt men inte heller för ytligt i det gamla. Men jag tänker att det gamla , både det goda och det mindre goda, har något att lära oss.

Kanske är det så att det gamla inte är så tokigt bara man modifierar det hela lite grann. Alltså väljer bort det som var mindre bra. Lägger till det som man kunde göra bättre. Så har man egentligen något riktigt bra. Men tänk om slängt bort det? Då hade man missat något rätt bra, eller hur?!

Det viktigaste måste bara att vi lär oss av historien och inte gör om dumheterna vi gjort. Ändå verkar vi göra det lite väl ofta. Bara att se på kriget i Ukraina. Kanske blir du påmind om något dumt du gör för andra gången. Kanske till och med tredje….

Det är inte framtiden som oroar mig, det är att det förflutna ska upprepa sig …

Kanske skulle dagens bön får innehålla en önskan om att det vi ska lära av det förflutna så att vi kan leva på ett bättre sätt från och med nu.

Läs med mig – 2 Korintierbrevet Kapitel 8

Överflödande hängivenhet … 8:2. Hängivenhet – iver, tillgivenhet, entusiastisk, engagerad; varmt tillgiven, trogen, kärleksfull, självuppoffrande. Några av orden som kan ge ordet ’hängivenhet’ ett större djup. Att i uppriktighet och ärlighet vara hängiven Gud. Som leder till frukt i livet. Uttryck som blir synliga i handlingar. Det hade visat att dom hade gett till insamlingen mer än förväntat. Något från det inre livet drev dom framåt. 

Ge sig själv .. 8:5. Paulus gladde sig dock mer för något annat. Man hade först och främst gett sig själva. Ställt sig till Guds förfogande. I överlåtelse till Gud. 

Bli rik … 8:9.  Tänker att det handlar mer om rikedom i kunskap om Gud och dom uttryck i våra liv det leder till.  

Att fullfölja … 8:11. Jag tror det är det svåraste. Att fullfölja. Att ge en vision är en sak. Att starta ett arbete är en sak. Men att fullfölja kräver uthållighet och kraft att vilja ta det sista också. 

Angelägna om att göra rätt … 8:21. Värt att stanna upp för. En liten stund av rannsakan.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att be ensam är inte alltid så lätt

Att be ensam är inte alltid så lätt. Igår hade jag ansvar för en onlinebön. Ingen anmälde sig att dela det med mig. Så jag skulle be ut i etern under två timmar. Jag hade en plan. Det gick väl ganska bra. Men den höll inte hela vägen. När en timme och 35 minuter hade gått så var jag beredd att ge upp.

Men då kommer den man som skulle ta över klockan 8 in. Han hade kunnat vänta. Men han räddade min kväll. Inser hur mycket lättare det är att var två eller flera och be. Sista halvtimmen fick så lätt.


Det är lättare att be om man är fler.


Jag tänker att om du tycker det är knepigt att vara uthållig i bönen när du är själv så finns det en lösning. Be ihop med någon. Eller flera. Man liksom drar varandra framåt.

Kanske var det också en tanke när bibeln säger ”För där två eller tre samlas i mitt namn, då är jag mitt ibland dem.””
‭‭Matteus‬ ‭18:20‬ ‭NUB‬‬ Tänker att där finns energin i bönen.

För att jag skulle vara uthållig gjorde jag en plan. Jag skrev massa olika saker jag skulle kunna be för. Det gjorde att jag kunde genomföra en bön där jag hade tillgång till olika ämnen och tankar. Under 1,5 timme bad jag igenom den listan. Den hjälpte mig helt klart till att vara mer uthållig.

Så planera din bön. Den för dig framåt. Det slog mig att det blev så bra när jag förberedde min bönestund.

Kanske kan det var en idé för dig med.

Läs med mig – 2 Korintierbrevet Kapitel 7

Fullborda vår helgelse … 7:1 Vi har behov att leva i helgelse varje dag. Helgelse är den process där man som kristen skiljer sig mer och mer från det världsliga och istället viger sig åt det heliga. I världen men inte av världen skulle man kunna beskriva det också. Synonymer till helgelseärförnyelse i Kristus, överlåtelse åt Gud, rättfärdiggörelse. Alltså vi viger oss till ett andligt liv och låter det förnya och rena våra liv. 

Jag har fått tröst … 7:4. Paulus hade mött mycket som skulle kunna sänka honom helt. Men hos korintierna hade han fått tröst och glädje. En viktig handling till dom som vi möter som möter svårigheter.

Gud tröstar de modlösa … 7:6. Vilken omsorg. Det är till honom vi vänder oss när vi tappar modet. 

Sann ånger … 7:10. En vilja att följa Jesus leder oss till att leva i sanningen. Att bli bedrövad leder till något gott. När vi känner behov av att söka oss till Gud för rening, stöd, upprättelse men också hjälpa att hålla oss på vägen. Man kan jämföra det med samvete som leder oss till olika handlingar för att ställa saker och ting tillrätta. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Det finns tid för omvändelse

Jag sitter och lyssnar till Niklas Piensoho. Hm predikade i söndags i Filadelfia Stockholm. En intressant rubrik hade han. Vad skulle Jesus säga till president Putin? Visst lockade den rubriken. Jag lyssnar. Som vanligt en bra och intressant predikan.

En sats som Niklas säger om Putin som stannar kvar hos mig…

Det finns tid för omvändelse men tiden blir kortare och kortare

Gud är klart mer barmhärtig än vi är. Men det finns en bortre gräns. Vi har lätt för att döma. Och vi kan fälla kraftiga ord om den vi tycker illa om. Det finns tid för att Putin kan omvända sig men tiden börjar rinna ut, vad budskapet Niklas hade.

Tid för omvändelse. Idag är frälsningens dag säger bibeln. Varje människa har en tid utstakad till omvändelse. Men en dag har den runnit ut. Där är det ingen skillnad mellan oss och Putin.

Psalmisten skriver ”Granska mig, Gud! Känn mitt innersta och pröva mig, känn mina oroliga tankar! Se om min väg leder bort från dig, och led mig på den eviga vägen.”
‭‭Psaltaren‬ ‭139:23-24‬ ‭NUB‬‬ När vi inser att vår väg, vårt sätt att leva, leder fel så finns det tid till omvändelse. Visar Gud dig på det nu så omvänd dig.

Omvändelse- att vända sig åt rätt håll igen. Åt Guds håll. Gud är så barmhärtig att han vill så gärna se oss vända om. Men en dag är vår tid slut. Gud hjälpe oss att vända om i tid.

Kommer Putin vända om? Att himmelen trycker på om det betvivlar jag inte. Men frågan är om han vill göra det.

Vill du lyssna på den predikan Niklas höll? Då finns den här.

Läs med mig – 2 Korintierbrevet Kapitel 6

Till nytta … 6:1. Att ta emot Guds Nåd så att den blir till nytta. Intressant uttryck. Nåden vi fått ska bli till nytta. Hur? Så att vi blir bevara de i den. Att den får delas vidare till andra som behöver nåden. Vad tänker du om det?

Nu är frälsningens dag … 6:2. Betänk att det kan bli försent alltså. Idag är den bästa dagen att ta emot Guds Nåd och Frälsning. Vi ska inte skjuta upp den möjligheten. 

Vara uthålliga och stå fasta … 6:3-10. Genom allt, hur det än är, ville Paulus stå fast. Han är ett föredöme. Vi får följa i hans spår.

Vidöppna hjärtan … 6:11. Tänker på en politiker som sa några ord som har fastnat hos många av oss. ”Öppna era hjärtan” sa Fredrik vid ett sommartal. Handlade om flyktingströmmen 2014. Lika viktigt 2022 med den flyktingström som kommer nu. Men också i relation till människor som behöver ta emot Guds nåd. Paulus uppmanar att vi ska vidga våra hjärtan.

Leva i en relation där en inte tror på Gud … 6:14. Paulus lyfter att det kan vara knepigt att vara ett par där den ene tror men inte den andre. Det är en svår relation som Paulus vill uppmärksamma. Till dig som gör det – ber för att du ska bli bevarad och att Gud ska gå med dig. 

Vi är den levande Guds tempel … 6:16. Återigen kommer detta fram. Vilken nåd att få vara det. Vilken respekt det medför.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Vårkänslor

I helgen var det vårdagjämningen. Nu går det tydligt åt det ljusare hållet. Visst har vi sett det redan. Men nu blir dagarna längre än nätterna.

Snart ställer vi om klockorna igen. Det som kallas sommartid kommer nu. Det gör ju inte saken sämre. Det är verkligen vår på gång.

Cyklade förbi en person som klippte ris för att ta in. Ris som hade knoppar. Är inte det vårkänslor så vet inte jag vad som är det.

Att till detta sitta på sin balkong och äta jordgubbar och glass toppar allt detta


Vårkänslor


Vårkänslor gör något med oss människor. Så många som satt ute på gården och solade och småpratade. Vintern gör att vi blir lite av musslor och inte möter varandra som grannar så mycket. Så kommer våren. Vi kommer ut våra lägenheter och hus. Börjar småpratat över staketet. Vi ser varandra. Blicken är hoppfull.

Det är den ringa begynnelsen på något sätt och det ska blomma ut något nytt.

Tänker på ett bibelord …

”Tänk inte på det som har hänt, bry er inte om det som förr har varit. Se, jag gör något nytt. Redan nu visar det sig. Märker ni det inte? Jag skall göra en väg i vildmarken och strömmar i öknen.” ‭‭Jesaja‬ ‭43:18-19‬ ‭SFB98‬‬

Det är något stort. Jag tänker att det är inte bara det nya i våren som händer nu. I ditt liv finns det en ny tid. Något nytt börjar knoppa sig. Märker du det? Om inte…. Be Gud att visa det tydligt för dig.


Något nytt är på gång!!