Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 15

Påminna om … 15:1ff. Paulus vill påminna om det som är viktigt. Tänker att det gäller mycket i det andliga livet. Påminna för tt bli bevarad. Att på så vis hålla fast. Sträcka upp när man börjar tappa. 

De dödas uppståndelse … 15:12ff Detta är centralt. Om vi inte tror på uppståndelsen är det hela om intet. Konstigt för många kanske. Men det är verkligen hoppets budskap. 

Att inte föras vilse … 15:33. Paulus menar att dåligt sällskap kan föra oss vilse. Hur ser ditt och mitt sällskap ut? Vem får påverka våra liv? Men det säger också att ett gott sällskap välsignar mitt liv. 

Det är skillnad på kropp och kropp … 15:35ff. Det är skillnad mellan en jordisk och en andlig kropp. När vi kommer till himlen behöver vi inte denna kropp vi har här på jorden. Den funkar inte där. När vi inträder i det andliga, himlen, förvandlas vi i ett nu. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Längre väg hem än dit

När jag var liten och gick i ettan fick gå skolan. Vi fick inte cykla till skolan. Utan det var att gå. För en liten kille på sju år var den vägen rätt lång. Troligen inte för så många andra.

Dit gick jag raka spåret. Ville inte komma försent. Vet att jag tyckte det var så pinsamt att komma försent när alla i klassen redan satt på plats.

Men hem…… det var en helt annan sak. (Hoppas att inte mamma läser detta 😉). Då var det inte raka vägen. Bara att erkänna. Men det är väl preskriberat vid det här laget. Jag är ju ändå 55 nu. 😅

Hem så var det en upptäcktsfärd av en upptäcktsresande som var nyfiken på världen. Ja, kanske inte hela världen. Men i alla fall den delen av världen som Skultorp ligger.

Det fanns ju så mycket att titta på. Raviner. Träd. Hus. Ja, det mesta som kunde intressera en sjuårings intresse och fantasi. Kanske mest fantasi tänker jag nog.

Tänk om vi kunde bevara denna nyfikenhet i fantasin hela livet. Tror vi vuxna tar livet på för mycket allvar. Vi skulle behöva drabbas av mer nyfikenhet som kan utveckla oss. Inte för att stilla vår förkärlek till skvaller. Nej, långt från det.

Jag tänker att tron på Gud är en sådan upptäcksfärd vi kan göra. Upptäcka mer och mer och mer och mer av vem han är. Bara vår brist på att kunna vara nyfiken som kan hindra det. Vi behöver vara upptäcktsresande i bibeln, i bönen, i tron, i Gud och allt vad Gud vi låta oss upptäcka.

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 14

Sträva främst efter… 14:1 Många andliga gåvor finns beskrivna i bibeln som står till vårt förfogande. Men Paulus menar att vi främst ska sträva efter gåvan att profetera. Varför? Fundera på det. Hur är den gåvan i bruk i ditt sammanhang idag? Vers 3 säger: Den som profeterar talar till människor och bygger upp, uppmuntrar och tröstar. Tungotalet är för vår egen skull. Därför blir det profetiska lite viktigare för att det är utgivande. 14:12 Vi uppmuntras att söka och få dom andliga gåvorna som bygger upp i överflöd. 

Att vara tydlig … 14:9 mfl. Tydlighet när viktigt. En klar ton. Ett språk som kan förstås. Hur kan det annars vara någon ide att frambära budskapet?

Be om uttydningens gåva … 14:13ff Att be med förstånd är också viktigt. Inte bara i anden. 

Ordning och reda … 14:26ff. Paulus vill att det skall vara ordning i gudstjänsten. Tål att fundera lite på …..Ty Gud är inte oordningens Gud utan fridens. 

Kvinnas roll … 14:33ff. Får erkänna att här jämför jag med andra bibelställen där jag ser kvinnan fri att vara med. Tror vi behöver både det manliga och det kvinnliga i kyrkan

Värdigt … 14:40. Det finns en uppmaning där vi behöver se och hålla oss till. Det skall ske på ett värdigt sätt. Respekt. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Ord-krig har fått en förändrad betydelse för mig

Förr när folk munhöggs och skrek på varandra eller att hade kanske främst olika åsikter i en sak så sa man att det var ett ordkrig mellan folk eller länder. Man försökte höja rösten för att bli hörd. Man ville vinna över någon annans åsikt. Helt enkelt få sin vilja igenom.

I dessa daggar har ordet ordkrig fått en annan betydelse för mig. Mer att det är Ord-krig.


Ord-krig!


Såg det på en filmsnutt där folket i Ukraina ställde sig framför den ankommande konvojen av ryska fordon med sina soldater. Man ställer sig i vägen. Ropar ut sin ilska. Med sin ord försöker man få soldaterna att vända.

Eller den ensamma äldre damen som ställer sig framför den ryska soldaten och vill tala honom tillrätta.

När man inte kan slå tillbaka med vapen har man ett annat kraftfullt vapen. Ordet. Folket använder det. Stort att våga det. Jag tänker att ord kan beröra. Ord kan ta tag i oss. Tänker att dom ord denna kvinna säger (nu har jag inte hört översättningen så jag får reservera mig för om hon använder fula ord) har kraft att förändra. Att något ord är så närgånget att det stoppar denna soldat. Att han tänker efter.

Ord-krig dödar inte. Det förändrar i detta fall inifrån.

Jag är så imponerad av folkets mod. Dom visar på stolthet för landet. Kanske är det dumdristigt men rädslan kanske driver dom framåt.

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 13

Kärlekens väg är överlägsen  12:31 Den överträffar alla andra vägar. Hela detta kapitel är en förklaring till detta. Den visa på kraften i kärleken. Hur Kärleken överser men också förlåter. Man kan bara utropa mer kärlek till folket och hela världen. 

Ekande brons … 13:1ff Om vi saknar kärlek mellan varandra är vi som ekande brons och skrällande cymbal. Vi är ingenting utan kärleken. [ I N G E N T I N G ]

Kärleken är … 13:4 Ja, vad är kärleken? Tålig, mild, avundas inte, skryter inte, inte uppblåst, uppför sig inte illa, söker inte sitt, brusar inte upp, tillräknar inte det onda, gläder sig inte i orättfärdigheten utan gläder sig i sanningen, fördrar allting, tror allting och hoppas och uthärdar allting. Om man landar i allt detta – vilken underbar väg det kommer att bli. Relationer är bara goda relationer. Världen skulle se så mycket bättre ut.

Kärleken upphör aldrig … 13:8ff. Mycket kommer förgås men inte kärleken. Värt att fundera på en stund. 

Nu består … 13:13 Nu består tron hoppet och kärleken, men störts är kärleken. Gott att se att tron kommer bestå. Likaså hoppet. Väl värt att påminna om. Men länge leve kärleken. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Lättnadens suck

“Och varje gång man släpper ett onödigt krav drar en lättnadens suck in i tillvaron.” T Sjödin

Tänk så många oskrivna krav det finns.Krav som till synes är osynliga men inom oss är så verkliga. Dom är så verkliga att vi uppfattar dom som verkliga till och med.

Många gånger har dom uppstått ur ingenting. Men allt för ofta har vi skapat dom själva.

Ibland är dom i verkliga livet men så helt onödiga. Skapad av någon bara för att liksom. Inte genomtänkt. Ingen fundering på om det var bra eller dåligt. Inte ens koll på om kravet var nödvändigt. Så helt onödigt minst sagt.

Många krav är helt omöjliga till och med. Finns ingen som kan nå upp till dom. Inte ens vi själva. Det tråkiga med dom är att vi inte verkar klara att avslöja dom.

Kraven vi kan gå och bära på dränerar oss på energi och samtidigt går vi och funderar på varför vi är så trötta.

Vissa krav förklarar vi med att vi har kontrollbehov ….. ja, det är ju inte alltid vi ens kan förklara det ….. kontrollbehovet alltså.

Men tänk när det händer ….

När man väl släpper ett onödigt krav ……

Då drar det in en lättnadens suck i hela tillvaron. Det är som vi helt plötsligt kan andas ut efter att vi hållit andan en allt för lång stund. Det är som hela vi slappnar av. Inser det onödiga i att gå och spänna oss med ett helt onödigt krav.

När vi väl släpper taget om kravet verkar det som att vi allt för lätt gärna anammar ett nytt onödigt krav.

Så – nu bestämmer vi oss för att släppa alla onödiga krav. Vi bestämmer oss för att leva i frihet. Lovar varandra att aldrig mer belasta oss själva eller någon annan med ett onödigt krav. Okej? !!

Läs med mig – 1 Korintierbrevet kapitel 12

Anden är densamme … 12:4 Anden är så mycket. Den har så många sätt att visa sig, hjälpa dig och göra gott bland oss. 

Så att den blir till nytta … 12:7 Det finns ett syfte och tanke. Anden vill hjälpa oss. Han kallas ”Hjälparen” vilket verkligen visar sig här. 

Vishet och kunskap… 12:8 Denna gåva handlar om att få en vishet och kunskap som vi inte kan ta oss själva. Som ger vägen genom snåriga situationer. Men också ger kunskap om sådant som för blotta ögat inte är möjligt att se eller förstå. Att avslöja eller blottlägga. Men framför allt att visa vägen fram. Anden vill bli till nytta. Alltså inte stjälpa utan hjälpa.   Det handlar om att Anden uppenbarar det för oss. Att tolka andliga ting på ett andligt sätt. 

En får tro .. 12:9 Att ha tro för något är en sak. Men när det ställs på sin spets kan det vara svårt att tro. Men här får man en tro som bär genom tvivlet. Där vår tro inte räcker till träder Trons gåva in. Matthew Henry säger: Tron är själens grepp om ännu inte skedda ting”. Den räknar med Gud på ett övernaturligt sätt. 

En får gåvan att bota sjuka .. 12:9 Att en sjuk blir frisk på ett övernaturligt sätt. 

En får gåvan att utföra kraftgärningar … 12:10. Kan beskrivas som Guds ingripande då något är enligt naturen omöjligt. Står nära Trons gåva. Det grekiska ordet Dynamis beskriver förmåga, handlingskraft.

En får gåvan att profetera … 12:10 Denna gåva får en särställning vilket vi ser i 14:1. Gåvan förkunnar Guds ord till oss utifrån gudomligt uppdrag och uppenbarelse. Förutsäger, förmanar, tröstar, uppbygger och tröstande. På Guds uppdrag talar den ord från Gud. Som allting skall den underställas prövning. Uppenbara hemligheter. Jag tänker att den skall bekräfta det man innerst inne upplever. 

En får gåvan att skilja mellan andar .. 12:10 Att kunna skilja på det som kommer från Gud eller kommer från djävulen. 

Olika tungtal och kunna tyda det …  12:10 Ett av Anden givet språk och som Anden hjälper att förstå. Tungotalet är ett bönespråk som vi kan använda. Vi förstår inte alltid vad vi ber men vår andliga människa välsignas av det. 

Anden delar ut dessa gåvor efter sin egen vilja .. 12:11 Det är stort. Vi kan söka dom. Be om dom. Anden fördelar dom

Höra till samma kropp … 12:13 Jesu kropp, en gemensam kropp som församlingen är. Den gemenskapen visar sig tydligt i att vi känner samhörighet med andra troende. 

Du tillhör kroppen … 12:15ff Detta är gott. Alla tillhör vi samma kroppen även om vi i människors ögon kanske inte ”når upp till ” …. vad det nu är… vi ska nå upp till. Alla behövs. Alla skall inte vara lika alla. Alla behövs. 

Om en lem lider .. 12:26 Bilden på kroppen är så bra. Ta känslan av att tex lilltån gör ont. Det känns ofta i hela kroppen. Likaså en tand som har hål i sig osv. Så är det i Kristi kropp också. 

Sträva efter … 12:31 Uppmaningen är solklar. Vi skall sträva efter nådegåvorna. Så frågan är lika solklar – vilken gåva strävar du efter? Är du villig att tjäna med en nådegåva?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kan en dagskassa förändra något i Ukraina?

I mina flöden på Instagram och Facebook kommer den ena bilden efter den andre med budskapet ….


Hela dagskassan till Ukraina


Kan en dagskassa i Ukraina göra nytta? Kan den stoppa kriget? Svaret är ett ödmjukt …. Nej det kan den nog kanske inte göra i det stora hela. Den kan hjälpa något i ett stort lidande. Men många dagskassor kan göra klart mycket mer. Och denna lördag och säkert andra lördagar kommer många dagskassor göra skillnad. För att inte glömma insamlingsgalor mm mm.

Det signalerar att vi bryr oss. Tänk om alla u Ukraina kunde se att massor av secondhand-butiker satsar hela sin dagskassa på lördag, inklusive den jag jobbar i, för att stötta och hjälpa flyktingar. Oh vad jag längtar att dom alla skulle få se det och uppleva hopp genom det. Det finns dom som bryr sig

Oh att jag hoppas att alla i Ukraina fick höra alla böner som sänds upp till himmelens Gud för dom. Bön om slut på krig. Bön om beskydd. Oh att det fick skänka hopp.

Oh vad jag längtar efter att Putin och hans gelikar fick förstå att det finns en hel värld , ja nästan i alla fall, som ser och bryr sig. Som vill se och ber om en förändring.

Jag tänker att det bästa man kan göra är att bry sig. Visa det. En hundring ihop med massa andra hundringar är ju en fantastisk möjlighet.

Jag har en dröm om att alla dessa tankar, hjälp, stöd och bön skulle bli som en stor mur som var ogenomtränglig för den ryska armén. Ett motvärn. Ett skydd.


Ingen kan göra allt men alla kan göra något


På det sättet kan vi göra skillnad. På ett faktiskt sätt. När jag skriver dom här raderna ser jag på insamlingsgalan på tv 4. Vi i Eskilstuna gör gärna vår insats genom insamlingen Eskilstuna Ger. Wow. Detta kan bli stort.

Den gemensamma kraften är makalös. Tänk vilken kraft det är att göra något tillsammans än att göra det ensam. Det är stort.

Svaret på frågan? Ja visst kan en dagskassa förändra något i Ukraina 🇺🇦. Tillsamman med massa annat kan det göra underverk

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 11

Manligt och kvinnligt … 11:1ff Denna fråga tror jag vi har passerat genom tiden. Att man och kvinna är varandra jämbördiga är för mig det mest naturliga. Att respektera varandra. Att vara till för varandra. Något vi idag ser som det mest naturliga. När man ser 11:11 blir det tydligt…. ”Men i Herren är det så at kvinnan inte är till utan mannen eller mannen utan kvinnan”. Allt kommer från Gud. 

Sammankomster … 11:17ff Denna del inleds med att deras sammankomster var till mer skada än nytta. Oj, vilken situation. Det uppmanar oss till att ha värdiga sammankomster.

Nattvardsfirande… 11:23 ”Jag har själv tagit emot” detta var något som Jesus instiftade och ville att vi skulle fortsätta med. På direkt uppmaning från Jesus gör vi detta. En direkt bild på Jesus på korset och försoningen. Det är vår förkunnelse. Det är vår minnesakt. Det är vårt hopp om en försoning som leder till himmelens värld. 

På ett värdigt sätt… 11:28 Denna prövnings utgång är att vi skall pröva oss till att kunna delta. Inte att utestänga oss. Inse behov av rening och be om det. För att försonas och kunna delta. Denna måltid är inte för att bli fysiskt mätt. Det är en andlig måltid för att minnas Jesu försoning. Att bekänna sig till Jesus. Det är stort.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Brutalt ändrat fokus

Under en lång tid har vi haft mer fokus, och med all rätt, på att hålla oss friska. Avstånd. Inte ut och åka. Vingar mer eller mindre fått isolera oss.

Över en natt…. Ja det kanske var att överdriva men nära på ändå….. så ändras fokus på ett brutalt sätt. Ett krig bryter ut i vårt närområde. Krisen gör att priser drar i höjden. Helt plötsligt måste vi tänka på andra på ett helt annat sätt. Kanske till och med öppna våra hem. Tänka närhet istället för avstånd.


På ett brutalt sätt ändras fokus


Nu behöver vi verkligen öppna våra hjärtan för ett folk i nöd. Först och främst ekonomiskt. Även om bensinpriset rusar i höjden. Sen när hjälpsändningar kommer igång får vi sända det man behöver för att kunna klara livet igen. Framför allt behöver vi be. Be om fred och frid. Om beskydd. Men också att Putin får ett ödmjukt hjärta.

Faran är att vår besvikelse mot Ryssland gör att vi blir hårda mot deras folk. När vi istället behöver visa kärlek. Jag kan bli bekymrad när jag kan ana en hållning som inte går åt det hållet bland troende. Utan man vill se en annan utgång där död går före liv.

Kanske är det bra att vi får ett nytt fokus. Jag menar inte att krig är bra. Inte heller att folk ska lida. Men det är bra att vi får ett annat fokus. Visst hade jag gärna sett att livet hade fått bli normalt nu. Men att se andras behov före sin eget behov är bra.

Men glöm aldrig …. Ditt behov kan gå hand i hand med andras behov. Gud klarar att se båda. Gud kan förändra båda. Du finns med i Guds omsorg även om det till synes är andra som verkar ha mer behov av Gud än du. Ditt behov är lika viktigt som behoven i Ukraina.