Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 10

Dricka ur en andlig klippa … 10:4 När Israels folk vandrande mot Kaanans land fick dom vatten ur klippan. En fin förebild på Jesus Kristus som klippan ovh vattnet som Andens flöde. Ur denna klippa får vi dricka andligt vatten/Anden. Något som berikar vår andliga människa.

Inte fresta Jesus… 10:9 En tankeställare….. Hur frestar vi honom? Hur utmanar vi honom? Är det vårt sätt att leva och handla? Ja, visst skulle det kunna var det.

Bereda en utväg … 10:13 En underbar omsorgsfull beskrivning som Folkbibeln 1998 har fått en bra över sättning på. Folkbibeln -15 skriver ”Samtidigt med frestelsen kommer han också ge en utväg, så att ni kan härda ut” Älskar detta. Han ger dig en väg igenom och ut ur den tid av prövning. Det är stort. Kanske du inte ser ljuset i tunneln men den kommer och kommer bli större och större. 

Nattvardens storhet i andlig gemenskap … 10:16ff Gemenskap med Gud och Jesus och Anden men också med varandra i Kristi kropp, den andliga gemenskapen.

Vi kan inte stå på båda sidorna … 10:21 Vi kan inte ha både Gud och mammon, inte det goda och det onda. Vi måste välja väg.

Allt är tillåtet men allt bygger inte upp … 10:23 Att leva med det som bygger upp och välsignar. Att välja bort det som visserligen är tillåtet men inte ger ditt liv välsignelse. Att inte söka sitt eget bästa i första hand är utmanande i en tid som denna. 

Att leva till Guds ära … 10:31 Låt det sjunka in ett tag. Hur påverkar det oss?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

En ängel på sin vandring

Den här bilden blev jag påmind om. Tänker mig att barnen representerar alla dom som flyr Ukraina just nu. Dom representerar alla dom som är kvar i landet men går kryssa sig fram mellan krigets verkningar.

Min bön är att ängeln i bilden får vara representant för den ängel Gud sänder ut för att skydda folket. Att ängel är med på detta folks olika vandringar på en ”trasig bro” i skuggan av kriget.

Ängeln ger hopp. För jag tycker mig se i bibeln att änglarna är utsända till vår hjälp. Därför tänker jag det är bara dom som kan verka fritt i krigets Ukraina. Betänk att dom är inte utsatta av kriget som vi människor. Så dom når in där ingen annan når in.

Min bön idag är att President Volodymyr Zelenskyj ska få sin skyddsängel liksom alla i Ukraina likaså. En skyddsängel som skyddar dom i kriget.

Du har också änglar runt omkring dig. Det är stort. Varför inte be barnabönen om änglar…


Det går en ängel kring vårt hus, hon bär två förgyllda ljus, hon har en bok uti sin hand, nu somnar vi i Jesu namn.


Och kanske kan denna lilla visa påminna dig om tryggheten …


Jag har en ängel som följer mig Jag har en ängel som följer mig var dag Om jag sitter eller står, om jag springer eller går Jag har en ängel som följer mig

Jag är trygg både dag och natt Jag är trygg både dag och natt En ängel som går vid min sida Och jag är trygg både dag och natt

Jag har en ängel som skyddar mig Jag har en ängel som skyddar mig var natt Om jag sover jätteskönt eller vaknar när jag drömt Jag har en ängel som skyddar mig Jag är trygg både dag och natt Jag är trygg både dag och natt En ängel går vid min sida Och jag är trygg både dag och natt


O vad jag önskar att Gud skulle låta sina skyddsänglar vara hos alla utsatta i Ukraina Det får bli dagens bön.

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 9

Sigillet … 9:2 Folket i Korint var det som bekräftade hans ämbete. För hans storhet? Snarare att han som apostel och församlingsbyggare fick se hur församlingen växte. Så folket blev vittnesbördet och frukten.

Rätt till lön? … 9:3ff Paulus för ett resonemang om att den som tjänar Gud och församlingen har också rätt till någon form av lön. Det hindrar inte att fundera kring att en förkunnare kan tjäna fritt men inkomsten kommer från annat håll. Men han understryker att en pastor (i vår kontext) har rätt till en skälig lön. Ä n d å tar han inte ut den rätten. Tydligt blir det i vers 14 ”Så har också Herren befallt att den som predikar skall leva av evangeliet”. 

Betrodd som förvaltare av evangeliet … 9:17 Fantastisk uppgift och förtroende. 

Poäng i oberoende … 9:19 Det är viktigt att som förkunnare stå fri. Det får inte finnas någonting som kan ses och uppfattas som att vara ”köpt”. Ordet måste predikas fritt. 

För alla har jag blivit allt … 9:22 Handlar om att komma nära den man predikar för. På samma nivå och aldrig förmer än någon. 

Spring för att vinna … 9:24 Paulus jämför med sporten. Att satsa allt för att vinna första priset. Underkasta sig träning och förberedelse. 

Målet i sikte … 9:26 Målet i sikte med inställning att ”träna” för att själv inte komma till korta. Det är målmedvetenhet. Det är verkligen rannsakande. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Jag har ett hopp som bor djupt inom mig

Blev påmind om en sång jag skrev om 2017. Då i en tanke om ”ord är som ett frö”. Denna gång stannade en anna strof hos mig.

Jag har ett hopp som bor djupt inom mig
Att en dag har allting ändrat sig
Allt hat och våld som fanns
Av kärlek övervanns
Nå’n gång, nå’nstans
En värld där allt är harmoni
Vilken värld det ska bli

Tänk om denna sång fick vara en profetisk kraft in i den oro vi känner just nu. Å ena sidan kommer den ett fredens rike när evigheten bryter in. Men redan här och nu ber och hoppas jag om en tid där kärleken övervinner hatet.

Per-Erik Hallin formulerade det så bra när han skrev ”vilken värld det ska bli” för rätt länge sedan nu. Men är lika aktuellt, kanske till och med mer aktuellt, nu. Tänk om vi kunde se varandra som syskon i en stor familj. Där vi var mån om att hålla ihop. Hjälpa och stötta. Inte stjälpa och förgöra. Inte döda utan bevara livet istället. Vi behöver verkligen tänka om.

Tänk att ett leende kan ge värme. Kylan smälter och ger en inre värme. Tänk att vänliga ord är som frön som gror. Vilken värld det skulle bli om vi sådde rätt ord. Vi behöver omsluta varandra med värme. Tänk, denna värld är inte bara fantasi. Den kan bli så. Verkligen. Genom att vi all skapar den. Svårare än så är det inte. Ändå gör vi det så komplicerat.

Varje gång som någon mot mig ler. Känns det som all kyla smälter ner
Är varje vänligt ord som talas på
vår jord, ett frö som gror
Jag ser det i min fantasi
Vilken värld det ska bli

Om alla kunde tala samma språk
Om alla skulle vandra samma stråk
Mot ett gemensamt mål
Vid horisontens rand
Jag ser ett land
Där varje man och kvinna är fri
Vilken värld det ska bli

En värld där alla människor varje dag
Omsluts av en vänlig famn
Där människor på hopplöshetens hav
Kan finna en tryggad hamn

Jag har ett hopp som bor djupt inom mig
Att en dag har allting ändrat sig
Allt hat och våld som fanns
Av kärlek övervanns
Nå’n gång, nå’nstans
En värld där allt är harmoni
Vilken värld det ska bli

Jag både tror och vet
Att detta hopp ska bli en verklighet
Som du och jag får leva i
Vilken värld det ska bli

Per-Erik Hallin

Vilken värld det ska bli

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 8

Kärleken bygger upp … 8:1 Kärleken är en överlägsen god väg. Hat raserar. 

Känd av Gud … 8:3. Att vara känd av Gud. Det är verkligen något stort. Du är känd av honom.

Maten är inte hindret… 8:8 Maten för oss varken från eller till Gud. Men blir den till all för någon avstår vi att äta den tillsammans med den. 

Respekt för sin broder … 8:13 Blir vår frihet till fall för någon så avstå då din frihet. Det är att visa respekt för den som är svag. Rädda går före frihet i detta fall. Tänker vi att dom får väl klara sig själva är vi ute på svag is. Är vi egoistiska och tänker bara på vårt eget blir det helt enkelt fel. Vi ska visa omsorg om varandra. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

En plats som väntar på dig

Den här helgen har jag och nynnat på en sång som nog sjöngs mer förr. Med betoning på förr. Den har en go ton tycker jag. Texten är så här:

Som när ett barn kommer hem om kvällen
och möts av en vänlig famn.
Så var det för mig att komma till Gud
Jag kände att där hörde jag hemma.
Det fanns en plats i Guds stora rum,
en plats som väntade på mig.
Och jag kände: Här är jag hemma.
Jag vill vara ett barn i Guds hem.

Det finns en plats som väntar på dig och mig. Som är ämnad för oss. För min del känns det gott att veta att det är så. Det finns en speciell plats för oss.

När man kommer till någon man trivs med känner man sig som hemma. Vi uttrycker det gärna så. Ett erkännande på något sätt.

Den är sången beskriver platsen hos Gud på ungefär samma sätt. Vi hör hemma där. Vi kan känna oss vilsna i denna världen. Men hos Gud känner vi oss hemma.

Ibland tror jag att vi kan uttrycka vår nuvarande boning mer så här: Borta bra men hemma bäst. Det kan var okej med livet just nu men det är ända bäst i Guds närhet.

När vi närmar oss Gud kommer vi uppleva det som texten vill beskrivs. Att hitta hem, En vänlig famn som tar emot oss.

Kanske kan denna visa få bära dig igenom denna vecka. Vill du lyssna till sången? Det gör du här

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 7

Att inte äga sig själv … 7:1ff I ett äktenskap äger man inte sig själv. Man ägs av någon annan också. Kanske inte det sätt man vill beskriva ett förhållande idag. Men tänk att i en relation ger man sig själv till en annan. Bibeln uttrycker det ”att bli ett”. Så bestämmer man inte bara över sig själv. Utan det man gör med sitt liv påverkar också den man delar livet med. Därför blir det viktigt hur man själv lever. Att ta hänsyn och visa respekt.

Att inte ”resa bort” … 7:5ff. En relation bevaras genom gemenskap. Alltså att inte hålla sig borta längre tider från varandra mer än nödvändigt. Det brukar inte alltid gynna relationen vilket jag tror vi inser. Varför tänka se? För att inte utsätta sig för möjligheten till frestelser. 

Bättre gifta sig än leva i åtrå … 7:8ff. Paulus är praktisk. Men också omsorgsfull i sin undervisning.  

Att skilja sig … 7:10ff Skilsmässa är en svår fråga genom alla tider. Förr var det helt omöjligt och idag inser vi problemen med det. Idag kan det vara riks för att det är för möjligt med dom problem det medför. Idealbilden måste vara att vara trogen den man valt. Samtalet borde mer handla om hur vi vårdar relationen än hur möjligt det är att skilja sig. Men när det inte finns någon annan väg så är det en sorglig väg att behöva gå.

Stå kvar i kallelsen … 7:17ff Att tråna efter ”någon annans kallelse” är aldrig en bra väg. Det går inte att värdera kallelsen på ett mänskligt sätt. Ingen kallelse är förmer än någon annan. Utan se din kallelse som en kallelse given på grund av Guds nåd och kärlek till dig. 

Gift eller ogift? … 7:25ff. Man kan se att Paulus kan rekommendera att inte vara gift såsom han var. Tiden är sådan att det kan vara att rekommendera. Men samtidigt är det inget han hindrar. Att stötta varandra i en relation kan också vara det man behöver .

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att vara föredömen

Idag är dagen då Vasaloppet körs. Man kör in under devisen …..

”I fäders spår för framtids segrar”

Att leva i spåren av våra fäder kan vara lite kluvet. Vi vill ju leva våra egna liv i vårt nu och inte i ett gammalt ”nu”. Men något är verkligen viktigt. Våra fäder är våra föredömen ….. eller?

Vår utmaning inför nästa generation är att vara föredömen. Vi behöver tänka oss för och visa på ett gott exempel.

Tycker om devisen. Säger mig något om att när vi följer fäders föredömliga liv blir det en möjlighet för oss att segra i spåren av deras liv.

Tänk, genom att du lever på ett sätt så att andra följer ditt exempel så går det bra för dom.

I dagens samhälle glömmer vi det lite för lätt. Vi behöver tänka lite längre. Att visa vägen.

Hur gör vi det på bästa sätt? Vad vill vi göra för avtryck? Vad kommer bli vårt fingeravtryck in i framtiden? Kanske är längtan av att försöka göra det bättre för någon annan vägen dit. Att tänka på sin nästa likaså.

Du kommer vara en av alla ”fäder”. Var det på ett hedersamt sätt.

Läs med mig – 1 Korintierbrevet Kapitel 6

Slänga sten i glashus … 6:1fff. Jag tänker att vi så ofta har lätt att döma andra men missar vår egen synd. Vi ser flisan i vår broders öga men missar helt vår egen bjälke. I alla olika ”synder” har vi lätt att se andras ”synder” som värre än våra egna. Kanske skulle vi först se på oss själva hur vi har det med olika ”synder” innan vi börjar skjuta skarpt på andra. Det stämmer till ödmjukhet. Men våra egna brister får inte bli det som blir rättesnöret. Utan att vi går tillbaka till källan.

Att ta en förlust hellre en vinna en tvist …6:7. Vi vill gärna vinna allt och gå stolt från det. Men kanske behöver vi tänka om lite, tänka på att annat sätt. Att vi ibland behöver just ta en frust för att det blir i sin förlängning en vinst. En paradox som är så sann.

Vad är tillåtet? … 6:12 Allt är tillåtet men inte nyttigt. Är det tillräcklig orsak att avstå det som jag får men som inte är bra för mig. Så frågan är vad som är nyttigt. Likaså vad som är bra för mig. Jag tänker att vi behöver avstå från sådant som visserligen vi får men inte är bra för mig. Vad behöver du välja bort? Sen leder det till att vi får mer utrymme för det som är bra för mig. Så valet kan inte vara så svårt…. eller?

Ta makten över mig … 6:12 ”… men jag ska inte låta något ta makten över mig” Ibland är det lättare att påstå att mobilen tagit makt över oss. Men jag tänker att det finns annat som är viktigare att fundera på. Men som troligen är olika beroende på vem vi talar om. Vad har tagit makten över dig?

Tillhör inte mig själv … 6:19 detta är inget som nutidens människa kanske är så nöjd med. Jag vill ha makten över mig själv och ‘jaget’ är viktigt. Men det finns en välsignad kraft att tillhöra Gud. Värt att reflektera över.

Ära Gud med sin kropp … 6:20 Hur ärar man Gud med sin kropp. Har inte en manual att skicka till dig. Men skulle det kunna vara att göra det som är gott ? Är det att leva på ett rent sätt? Mitt val i att inte röka var länge att jag inte ville förstöra Guds skapelse. Sen har det blivit lika mycket en hälsofråga. Men båda orsakerna är lika riktiga.

Köpt till ett högt pris … 6:20 Betänk vad det kostade Jesus att frälsa världen. Korsets väg var inget enkelt steg. Han köpte loss oss från synden med sitt eget liv.

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att sitta på rätt plats…

Det finns många underbara platser att sitta på. Igår swishade jag förbi Vätterstranden på avstånd- det är en rätt bra plats att sitta på. Men det finns bättre. Somliga tror att jag fått fnatt. Men det finns faktiskt bättre.

Jag kommer ihåg ett äldre par i kyrkan jag gick i när jag var ung. Dom hade ’sina platser’ Satte sig några på deras platser så blev dom ’förvirrade’. Då fick mötesvärden hjälpa dom till en annan plats att sitta på.

Det finns en plats som överglänser dom flesta. Att få sitta med sitt senaste barnbarn i famnen. Det slår det mesta. Låt mig presentera Selma. Fyller en månad den 10:e mars.

Man får verkligen välja där man sätter sig. Det finns platser i livet och på jorden man bör undvika. Vart placerar du ditt liv? I vilka sammanhang rör dig? Tänker att det är rätt viktigt vad vi utsätter oss för.

Det är rätt viktigt att vi väljer rätt plats att vara på med våra liv. Att finnas där det kan välsigna våra liv. Kanske vi kompromissar ibland. Det brukar inte bli bra på sikt.

Att sitta med sitt barnbarn i famnen sänker pulsen. Ger ro för själen. Tänker stannar av en stund och vilar i detta vackra underbara livsunder. Sådana liknande platser behöver vi människor.

Det lyser en glimt av ett fridsamt sätt över ett barn i den åldern. Det oroar sig inte över krig och andra oroligheter. Lever rätt bekymmerslöst.

”Och kasta alla era bekymmer på honom, för han har omsorg om er.” Första Petrusbrevet‬ ‭5:7‬ ‭SFB15‬‬. Jag tänker att så livet som bäst

Vila i att Gud har omsorg. Han bryr sig om dig.