Otukt … 5:1ff. Att leva på ett rätt och sunt sätt. Det blir inte välsignat med dess motsats
Skryt … 5:6. Skryt jämförs med surdegen. Den genomsyrar hela degen så blir hela degen syrad. Skryt gör samma sak fast på ett negativt sätt. Skryt genomsyrar hela sammanhanget på ett negativt sätt. Motsatsen blir ju då ännu tydligare. Tänka tt vi kan påverka på ett positivt sätt också.
Att världens folk …. 5:11. Det är inte så att vi skall avstå att leva i världen för att dela med oss om vår tro. Men när en ”broder” är otuktig, girig, avgudadyrkare, förtalade, drinkare så skall vi inte umgås med den.
Renhet … 5:13. Det finns ett driv hos Paulus. Att driva ut det onda och leva i det goda. Detta kapitel har det som driv. Värt att fundera på. Hur har vi det i vår gemenskap? Hur har vi det själva? Strävar vi efter att låta det goda i våra liv ta över helt så att det onda inte får något utrymme?
Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.
Tänk vad vi längtar efter vapenvila i Ukraina. Nu låter det som att det kan bli det. Man tänker att det ska kunna rädda människor. Återhämta sig och vårda skadade.
Men kanske behöver en vapenvila främst för att reflektera och tänka igenom. Varför gör man det? Tänk om denna möjliga vapenvila fick alla att reflektera. Och få tag på det sunda förnuftet. Hittar man hem till det så tror jag att man kan avsluta kriget rätt omgående.
Jag funderade lite vidare …. Jag tror att vi människor behöver inta en annan typ av vapenvila mellan oss. Vapenvila i tyckande, fördömande och åsikter om andra. En vapenvila som lägger ner anfallen mot varandra. Där vi ser att vi har mer eller mindre ”krig” mellan varandra. Att vi tar tid för reflexion och eftertanke. Funderar på varför det blev som det blev. För kanske det egentligen bara var en liten fnurra på tråden eller ett enkelt missförstånd. Så får vi istället börja om. Be om förlåtelse. Ödmjukt inse att det gick lite snett.
Så får en ny tid börja. Där vi ser varandra som tillgångar och inte ett hot. Att inse att vi behöver varandra istället för att förskjuta varandra.
Har du någon relation som behöver vapenvila och eftertänksamhet? Går då allt som ligger på din sida att lyckas med det. Det kan göra att din motpart blir din bäste vän.
Det finns inte tid för oförsonlighet nu. Varken mot varandra eller Gud. Påminns om bibelorden….. Låt försona er med Gud! Låt mig lägga till ….. Låt försona er med varandra.
Förvaltare … 4:1ff. Tänk att vi är förvaltare av Guds hemligheter. I det behöver vi påvisa oss pålitliga. Fundera över förvaltarskap. Det är intressant. Att ta hand om. Att handha det som Gud gett oss. Ta ansvar och göra något av det.
Döm inte … 4:5. Vi kan falla i gropen att döma andra. Jag tänker att domen är Guds. Vi behöver inte döma.
Avslöjas … 4:5. Han skall lysa upp det som mörkret döljer. Gud är ljus. Gud avslöjar det som är mörker. Våra hjärtans tankar och det uppsåt vi har avslöjas om det är del i mörka gärningar. Ljuset avslöjar det.
När vi hånas välsignar vi…. 4:12. Starka ord … Förföljs härdar vi ut…. Talar illa om oss talar vi väl om dom…. Så tankeväckande. Så tankeväckande.
Int ord utan kraft … 4:20Ty Guds rike består inte i ord utan i kraft. Det är något helt annat på något sätt. Består av andra värden. Består av en annan tid på ett annat sätt.
Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.
Vad intressant det är att en hopplöshet kan vända till hoppfullhet på en ganska kort stund. Tex i sportens värld. Man kan se sitt lag ligga under i målprotokollet med både 2 och 3 mål. Kan kännas som hopplöst. Så får dom helt plötsligt ett mål och hoppet tänds. Kommer sen ett till och ett till och man går ikapp så det helt annorlunda. Energin kommer tillbaka. Tron på att det ska kunna bli seger finns där. Det blir hoppfullt.
Tänk vad hopplöshet dränerar energi. Kraftlöshet. Tänket går i stå. Tron tappas.
Men betänk att det kan ändras snabbt. Där hoppets tänds och man kan börja ana ”morgonluft”. Att hålla fast vid hoppet.
”Där hoppet var ute hoppades han ändå och trodde och blev så far till många folk, som det var sagt: Så ska din avkomma bli.” Romarbrevet 4:18 SFB15
Hoppades ändå
”Där inget hopp fanns [där mänskligt sett allt hopp var ute] hoppades och trodde Abraham att han skulle bli ”en far för många folk”
Detta är starkt. Det kan vara så att rent mänskligt kan det se kört ut. Omöjligt. Hopplöst. Att trotsigt tro och hoppas. Ändå. Det finns alltså hopp även där man till synes bara ser hopplöshet.
Så kanske dessa tankar kan få ge dig en strimma av hopp igen.
Fast föda gav jag er inte … 3:2-3. En br bild på barnet som inte kan äta fast föda först. Bröstmjölk, sen annan flytande föda. För att sen pröva på mer fast föda. Det är en naturlig utveckling. Likaså så gäller det i andliga matens meny. Här kan man förstå att man inte utvecklats. Man behövde fortfarande, eller gått tillbaka till, en andlig mat som mer kunde betecknas vara för den som var ny i tron. Vi behöver växa i tron genom en andlig kost. Jag kan bekymra mig över det andliga läget ibland. Att vi återigen, i vårt sekulariserade landet Sverige, behöver återigen gå tillbaka till grunderna.
Jag planterade … 3:6-7. Apollos vattnade. M E N Gud gav växten. Vi får vara med att plantera och vattna. Men kom håg, det är alltid Gud som ger växten. Vi kan aldrig klämma fram en tillväxt. Det är Guds Ande som skapar den tillväxten.
Guds medarbetare, åker och byggnad … 3:9 Att vara en åker…. Tänker på liknelsen om sådden. Somt föll på stenig grund osv. Men somt föll i bördig jord och gav hundrafalt. Hur är vår jordmån i andligt hänseende? Hur bereder vi vår inre jord? Hur sköter vi om den andliga jordmånen i vårt andliga liv? Vi är en Guds byggnad som behöver byggas på stengrunden och inte på lös sand som liknelsen om byggmästarna handlar om.
Hur bygger vi? … 3:10,13, Så frågan blir tydlig. Hur bygger vi våra liv? Mixar vi grunden med egna tankar om hur en grund skall vara?
Vårt bygge ska prövas … 3:13ff. Det är inte så att vi går förlorade om vi bygger fel. Men det skall ”brännas upp”. Vi skall bli rädda som ur eld. Men målet måste väl vara att vi bygger på ett sådant sätt att det håller för prövningen.
Guds tempel … 3:16. Vi är Guds boning. Min fundering är om vi till 100% förstår det ibland….. . Om vi förstod det fullt, hur skulle vi då leva? Guds Ande bor i oss. Bar den tanken är ju fantastisk. Nåd. Det är verkligen N Å D.
Vi tillhör Kristus … 3:23. Vi läste i kapitel 1 vi är kallade till gemenskap med Jesus (1:9)Här blir det tydligt också. Inte bara en vänskap. Vi tillhör honom. Det är också nåd.
Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.
Det är minst sagt en märklig tid. Det har vi sagt i två års tid. Och nu igen men på ett annat sätt.
I varje kontakt med utsända reportrar , jag vet inte till hundra procent men väldigt ofta i alla fall, sägs det till reportern ”var rädd om dig”. Och med all rätt. Helt klart.
Det finns en annan ton. En större känsla av omsorg. För visst har vi sagt det under hela pandemin. Ingen vill ju att någon ska drabbas hårt av corona.
Var rädd om dig!!
Kanske var det det som låg i grunden i vår statsministers tal till nationen igår. Inte bara att inskärpa det alvar som det är i Europa just nu. Utan att hon också ville säga att vi skulle vara rädda om oss. Att vara omsorgsfulla över vårt land. Det är en annan ton över lag.
Kanske är det för att det är så nära. Att den känslan inte kom 2014 med Krim-halvön är inretts ljus lite märkligt. Men nu är det som att osäkerheten knackar på dörren.
Var rädd om dig. Låt inte tänket dra iväg för dig. Sortera det du hör och ser.
En sak pandemin har fört med sig var varit känslan av att hjälpa varandra. Men behöver inte mer än andas att man är sjuk så får man flera erbjudanden att hjälpa till att handla. Det är stort.
I den tid vi nu går igenom kommer vi att ta med den lärdomen. Så tänker jag
Jag vill inte ha krig. Inte någonstans på jorden men jag är tacksam för att det nu finns mer av omsorgskänsla. Det är bra för vårt land.
Så hur avslutar man bäst dagens blogg om inte med ett ……
Inte med vishet … 2:1. Jag anser att studier är bra. Men det hindar inte att berätta evangeliet även om man är lekman. Att lära efter igen är bra. Att lära sig mycket på djupet. Guds ord har många skikt men lämnar aldrig sin enklaste betydelse. Vi förstår dom olika djupen efter vad Anden ger oss insikt om. Bara för att vi inte ser alla skikten i evangeliets djup behöver det inte hindra oss att förkunna Ordet.
Paulus oro … 2:3. Paulus utrycker en tydlig oro att komma till församlingen. Svag och rädd var han. Till och med mycket orolig säger han. Men han kom. Han kom i en beroendeställning till Guds Ande. Ett ganska bra utgångsläge
Anden stadfäste förkunnelsen … 2:4-5. Är inte det en längtan vi har i vår tro och den församling vi går i. Att Gud ska stadfästa ordet. Bekräfta det med synliga tecken. Det kan få bli vår bön efter denna dag. Vill du be den bönen med mig?
Guds hemliga vishet … 2:7,10,13. Det innebär inte att vi inte kan bli ifrågasatta. Det är inte en sådan hemlighet vi håller oss till. Men det någon inte har förstått har Anden uppenbarat det. Gjort det synligt. Förklarat det. För den som inte vet behöver få veta det. För hur skall någon kunna komma till tro om ingen berättar för dom?
Anden utforskar djupen … 2:10. Djupen hos Gud – så att vi har möjligt att förstå något av det. Men också djupen inom oss. Det är stort. Tänk vilken utmaning till efterforskning. Att få ”gräva sig ner” i djupen med Andens hjälp.
För att vi ska veta vad har fått från Gud … 2:12. Vad har du fått från Gud?
Du är kallad till gemenskap med Jesus … 1:9 Det är där du ska vara. En sann vänskap som fördjupas tid efter tid.
Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.
Kan förstå att många kan känna att man inte orkar se nyheterna just nu. Dom förlängda nyheterna fylls med kriget i Ukraina.
Det är tungt. Helt klart. Men så helt plötsligt kommer andrummet. Väderprognosen. På ett sätt malplacerad mitt alla nyheter som flödar. Men ack så viktigt. Insåg ikväll att väderprognosen verkligen behövdes. Något vardagligt nära som är så oändligt viktigt men ändå så enkelt att det skapar möjlighet att andas igen.
Förmätet att tänka så. Ja, jag erkänner. Allt annat blir fjuttigt i relation till det allvarliga viktiga.
Men kanske är det just det vi behöver för att orka. Skulle tro att den som är mitt uppe i ett krig verkligen längtar till det vanliga.
Vi behöver verkligen det enkla fjuttiga för att orka med det tunga verkliga. Det hjälper oss att lätta på spänningen. Hjälper oss att andas ut. Att återfå kraft.
Livet har perioder som är tunga. Det kräver anspänning. Det kräver ibland att vara på helspänn. För att klara oss igenom, höll på att säga överleva, behöver vi andrum. Tillfällen där vi tar en paus. Då kan det vara gott att göra något som typ inte räknas. Typ som kan uppfattas fjuttigt. Men det hjälper oss igenom.
Skäms inte för det. Slappna av för en stund. Vi behöver ”väderprognosens” andrum. Något som egentligen inte är så viktigt men som ger återhämtning.
Vad är din fjuttiga tanke? Tanken som gör att du återhämtar dig? Andrummet gör att du orkar längre.
Kristus har fått stadfäste sig hos er … 1:6. Stadfästa sig. I en översättning skriver man ”fått stadigt fäst i er”. En skriver ”fått stärka er”. Så skulle man kunna beskriva det som att vi är Rika av Jesus i oss. Fyllda fullt ut. Men också att Jesus har fått bekräfta sig i oss.
Saknar ingen nådegåva .. 1:7. Nådegåvorna är ett vidare studie men som kommer senare i Korintierbreven. Folket i denna församlingen saknade inga nådegåvor. Vilken nådegåva har du? Om du inte har någon, vilken skulle du vilja ha? ”Därför”, på grund av Kristus hade fått stadfästa sig i dom hade dom ingen brist av nådegåvorna. En tankeställare är det. Men också något av att avdramatisera det. Får Kristus befästa sig inom oss kommer nådegåvorna som en frukt av det.
Du är kallad till gemenskap med Jesus … 1:9 Det är där du ska vara. En sann vänskap som fördjupas tid efter tid.
Fullkomligt enade … 1:10. Oj Oj. Vilken uppmaning till ledarskap och församling. Vi behöver inte kräva vår rätt att se på saken som vi vill. Vi kan tillsammans formas av Anden så att vi går i enad anda.
Så att Kristi kors inte förlorar sin kraft … 1:17. Kan man förkunna evangeliet så att det förlorar son kraft? Tydligen. Kanske är det så att vi pratar sönder evangeliet ibland. Vår håg måste vara att inte förvanska Ordet med vår egen filosofi. Jag vill tro att alla predikanter har den hågen. Att vi alla vill det i vårt sätt att berätta om Jesus . Men det tål att hålla högt hos oss var.
Dårskap eller en Guds Kraft? … 1:18,24,25. Tänk att människor kan se tron på Gud som en dårskap. Vi som lever i den inser och erfar att den är en Guds kraft. En verklighet. Hur skall vi kunna göra det tydligt för folk?
Gud ser inte till det yttre … 1:27-28. Tack Gode Gud för det!! Genom bibeln ser vi hur Gud lyfter fram det inre livet före det yttre utseendet. Den som för andra kan vara ringa och ingenting att räkna med kan för Gud vara den främste. Värdigheten sitter inte i kläderna eller bankkontot.
Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.
”Han hör när varje liten människa ber” Texten är hämtad från en sång som heter Tro och vara trygg.
Tänk att Gud kan höra varje enskild människa i det brus som stiger upp till honom. För stort för att förstå fullt ut men fullt möjligt för Gud.
I detta brus från oss människor kan han urskilja din röst. Liksom en förälders förmåga att urskilja sitt barns röst i dess nödrop. Det sägs att inom djurlivet kan mammadjur urskilja sin fågelunges speciella ljud på långt håll. Gud kan urskilja din röst bland alla andra röster. Ibland händer det att vi kan ”känna på oss” att det är ngt på gång med våra barn. Gud är sådan fast ännu bättre på det. Hans kärlek till dig gör att han hör din dialekt, ditt sätt att prata, din ton. Han vet vem du är. Han ”känner på sig” när du behöver honom.
Tänker att det finns en speciell röst som går fram till Gud denna tid. Det är den röst som ropar till Gud från Ukraina idag. Det finns en Gud som lider med sitt folk idag i det landet.
Jag måste säga det att det känns så fantastiskt att Gud kan urskilja en enskild röst. Betänk att det är många många som ber samtidigt. Men han vet vem du är. Han vet hur din röst låter. Han kan urskilja just dig. Det är stort. Du behöver inte vara orolig att du inte når fram. Du når fram.
Så…. Gud hör dig när du ber till honom. Han hör det du inte orkar få fram med ord. Han hör din suck från djupet. Han läser din bön mellan raderna. Varför? Han älskar dig så mycket att han ser till dig. Så stor är Gud 🙏