Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 1

Noga efterforskat … 1:2. Han som läkare lägger nog ner rätt mycket i dessa ord. Sätter rätt höga krav och förväntningar på detta evangelium han skriver. Syftet är att Teofilus skall veta hur tillförlitliga uppgifterna han tidigare fått är.

Änglabesök … 1:11,19,26. Vid viktiga och avgörande händelser ser vi änglabesök i bibeln. Sänd med särskilda budskap. 

Redan i moderlivet … 1:15. Ett barn är en levande människa Gud är intresserad av. Johannes kommer bli uppfylld av helg ande redan då. Vi kommer se det om bara några verser. Tänk att Gud ser sin skapelse redan i moderlivet och tillräknar det något stort. 

Johannes uppdrag … 1:15ff. Gud hade kallat Johannes redan innan han blev till. Han fanns i Guds tanke redan innan han kom till. Skulle bana väg för frälsaren Jesus Kristus. 

Jesu mor … 1:26ff. En ung kvinna. ”Se inte ner på dig att du är för ung”. Andens verk. Vad skall Anden få göra med och för dig? 

Ty för Gud är ingenting omöjligt … 1:37. Jag skulle tro att vi behöver se och läsa allt detta som är möjligt för Gud. Det skapar tro inom oss. 

Må det ske med mig som du har sagt … 1:37. Att göra sig tillgänglig. Säga sitt ja till Guds kallelse. Även om det verkar omöjligt. 

Salig är du som trodde … 1:45. Låt det sjunka in något. Vad är det som du ska tro på/för ditt liv idag? 

Herrens barmhärtighet … 1:50. Den vara från släkte till släkte för dem som fruktar honom. 

Ty Herrens hand var med honom … 1:66. Syftade inte i detta att det var Sakarias man menade. Det syftade på Johannes. 

Profetia om Johannes och hans uppdrag … 1:76ff. Tydligare än så kan det kanske inte bli

Styra våra fötter … 1:79. ”Villighetens skor”. Vi behöver ibland ledas in på rätt väg. Vi låter oss bli förd fram på rätt väg. 

Det finns i förberedelsetid för ditt uppdrag … 1:80. Johannes var i öknen fram tills han trädda fram då tiden var mogen. Kanske den tid du nu är i en är en förberedelsetid för ditt uppdrag. Gå i takt med det. Invänta Guds startorder. Går du före blir det tokigt. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: