Läs med mig – Lukas Evangelium Kapitel 2

Det hände … 2:1 Det har alltså hänt. Du läser just nu något som förändrade utgångsläget för all framtid. In i den dag du nu är i. Raderna är skrivna för mycket länge sedan men ger eko in i denna dag. Ett historiskt ögonblick som levs i realtid,  just nu.

Omvärldens skeende … 2:2ff …samspelade med Guds plan för oss människor. 

Betlehem … 2:4. Josef och Maria begav sig till Betlhem. Namnet betyder Brödhuset – Jesus är livets bröd.

Stall? … 2:7. Att de inte fick rum på hotellet eller härbärget är tydligt. Vad var det för stall? Var det en grotta? Hur det än var med det föddes världens kung i all enkelhet.

Änglabesök igen … 2:9ff Hur var det då Gud hade viktiga budskap? Just det. Han sände änglar då.

Ty idag … 2:10ff Budskapet var klart. En frälsare var född. Änglarna beskrev vart och hur det var runt omkring När herdarna kom dit såg det att det var som det var sagt dem. 

Maria bevarade och begrundade … 2:19. Ett gott förhållningssätt till det vi läser och upplever i tron. 

Offret … 2:24. Detta enkla offer visade att de inte tillhörde de rika i världen.

Simeon … 2:25ff. Ledd av Anden var han på rätt plats i rätt tid – en bön vi kan be om att också få vara. Han bekräftade Jesus (Vers 29-32).

Guds välbehag … 2:40. Att få ha Guds välbehag över sitt liv är stort, fyllt av nåd. 

Vara hos min far … 2:49 Denna vers utrycker Kärnbibeln så här: Visste ni inte att jag måste vara i min Faders Hus ( måste vara helt överlåten och upptagen att göra min Faders gärningar).  Eller som levande Bibeln säger: ”Visste ni inte att jag måste vara i mi pappas hus, i templet?”

Växte till i vishet … 2:52. I ålder och välbehag inför Gud och människor. Betänk det om människor du möter idag. Somliga ser man hur det gör en liknande resa som Jesus. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: