Be så skall ni få

Kan det vara så att när man ber Gud om något så får man det? Om det vara så enkelt ?

Jag läser bibeln med förståelsen att om man ber Gud om något som stämmer överens med hans vilja för våra liv så är svaret ja på den frågan.

Stanna upp en stund över dom kända verserna omkring bönesvar. Vad säger dom? Vad innebär dom? Skickar med två översättningar. Levande Bibeln och kärnbibeln.

”Det är likadant med bönen: Be, så ska ni få. Sök, så ska ni finna. Knacka och dörren ska öppnas. För alla som ber, de får, och alla som söker, de finner. Och för var och en som knackar ska dörren öppnas.”
‭‭Lukas‬ ‭11:9-10‬ ‭BSV‬‬

”Därför säger jag er: Be [fråga gång på gång] så ska det ges till (tilldelas) er, sök [leta och undersök gång på gång] så ska ni finna, bulta [knacka gång på gång] så ska det öppnas för er. För var och en som ber [fortsätter att fråga], han får [tar aktivt och villigt emot], och den som söker [fortsätter att leta och undersöka], han finner [alltid mer], och för den som bultar [fortsätter att knacka] ska det öppnas (öppnas upp). ” [Poängen med liknelsen är att om vi har tro för att vår vän ska öppna dörren mitt i natten när vi bultar på hans dörr, hur mycket mer ska inte vår himmelske Fader låta oss få bönesvar när vi ber till honom.
‭‭Lukas‬ ‭11:9-10‬ ‭SKB‬‬

Det finns ett löfte i bibeln om att Gud svarar på våra böner. Den lovar inte att alltid svar kommer direkt. Den påminner om att vi uthålligt ska be.

Idag vill jag påminna och uppmuntra dig som väntar på svar. Du kanske har bett många år. Bönesvaret kommer. Löftet finns. Varför det dröjer kan vara många orsaker. Jag har inget enkelt svar på det. Men löftet finns.

Idag ber jag för dig som väntat länge på svaret på den bön du bett. Ber om uthållighet. Ber om att svaret inte ska dröja längre nu. Ber att att bönen du ber ska få kalibreras med Guds vilja i ditt liv. 🙏🙏

Läs med mig – Filipperbrevet Kapitel 3

Gläd er i Herren … 3:1. Vi har så mycket att vara glada för. Börja räkna upp vad du har i Gud. Det skapar glädje inom dig. 

Förlita dig inte på yttre ting … 3:3ff. Det är så lätt att se på ytliga saker som kan glädja oss. Men Paulus uppmuntrar att se på det som mer finns på djupet. Som har större värde. Det som finns inom dig och andra. Paulus skulle kunna förlita sig på det yttre…. Men han gör inte det. 

Räknar som en förlust … 3:8. Allting är en förlust i jämförelse med vad han funnit och fått i Jesus Kristus. 

Funnen i honom … 3:9. Spännande utryckt. Funnen[ i ] honom. Leva i honom. Vara ett med honom. Inlemmad i honom.  

Bli lik Jesus … 3:10. Ved innebär det för dig? Går det? Ja, enligt bibeln kan vi bli det. Göra som honom. Färdriktningen är utstakad. 

Jag gör allt för att nå det … 3:12-16. Glömmer det som ligger bakom. Sträcker mig mot det som ligger framför. Gör allt för att nå det. Jagar mot målet. 

Medborgarskap … 3:20. Jag är svensk medborgare. Många människor har dubbla medborgarskap. I två olika länder. Jag har också två medborgarskap. Mitt andra land är himlen. Där hör jag också hemma. En dag skall jag flytta dit. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Ta emot min frid

I en tid av oro behöver vi frid. I en tid där omvärlden är i uppror behöver vi frid. I en tid av bekymmer för sådant som för stunden känns övermäktigt behöver vi frid. I en tid då allting känns bara för mycket behöver vi frid. Ibland är bara känslan odefinierbar men den känns inte bra. Då behöver vi frid.

”-Min frid ger jag er” – Jesus gav lärjungarna sitt erbjudande. Han gav dom sin frid. Han såg att dom skulle behöva den i allt dom skulle möta. Men också där dom var där och då.


”Frid lämnar jag åt er. Min frid ger jag er. Jag ger er inte det som världen ger. Låt inte era hjärtan oroas och tappa inte modet.”
‭‭Johannesevangeliet‬ ‭14:27‬ ‭SFB15‬‬


Frid talar om harmoni, ro, lugn, vila, stillhet, sinnesro. Man skulle kunna tala om att ha balans. Något vi människor behöver. Kärnbibeln ger till och med fullständig harmoni.

Vi kan tappa modet för en stund, känna att det bara blir för mycket av det som skapar oro. Skulle bara vilja uppmuntra till att ta emot Jesu frid idag. Kanske inte det lättaste. Inte som att bara trycka på en knapp så är friden där. Men stanna upp en stund. Lyssna till Jesu ord till dig idag: Min frid ger jag dig. Ta emot min frid.

Låt hans frid sjunka in hos dig. Andas ut. Låt ditt sinne fyllas av hans harmoni av frid.

Min bön idag är att han skall ge dig av sin frid. Att du ska få nåden att bara slappna av och kunna ta emot den. 🙏

Ta emot Guds frid

Läs med mig – Filipperbrevet Kapitel 2

Ödmjuka … 2:3. Paulus säger hur vi skall vara t varandra. Att sätta andra högre och före än sig själv är en utmaning. Jesus visade oss vägen och var föredömet. Han blev tjänaren. 

Arbeta på vår frälsning … 2:12ff Med fruktan och bävan. Detta handlar inte om rädsla. Det handlar om respekt. Där vi inser vikten av att frälsningen är värd att bevara. 

Gud verkar i oss … 2:13. Inom oss. Med sin kraft. Med sin välsignelse. Med sin vilja. Sin vilja för våra liv. 

Utan att tveka … 2:14. Tveka kan vi lätt göra. Men släpp loss. Följ och gör det Gud manar dig till. Var villig att jobba på din frälsning.

Hålla fast vid livets Ord … 2:16. Bibeln som har vårt livs färdriktning. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

Att samlas runt elden 🔥

Under valborg är det rätt vanligt att man samlas runt elden. En kväll där vi gärna lägger vintern bakom om oss och längtar efter sommaren. Våren blir vår väg dit.

När jag såg denna bild blev jag först lite full i skratt. Alla står runt elden och tittar. Men sen börjar bilden tala till mig.


🔥 Samlade runt elden 🔥


Det finns en eld som beskrivs i Bibeln. Den Helige Andes Eld. DHA är den som skapar energi, leder in i det nya, bränner bort det gamla torra. Anden ger nytt liv.

I en tid som denna skulle jag vilja se att vi samlades runt Anden. Det är anden som förklarar Jesus. Anden som leder oss in i en välsignad tid.

I vår kyrka har vi haft ett tema denna termin. Leva med Anden. Liksom Valborg är startskottet för våren ber jag att elden ska få symbolisera starten för en välsignad tid med Anden. Att vi skulle bli mer öppna för dens inflytande i våra liv. Minst samma fokus på elden som man har på kortet.

När den helige ande kommer över er skall ni få kraft att bli mina vittnen. Apg 1:8

Kraft står för ’förmåga’ och ’styrka’. En inneboende kraft till att nå ut med evangeliet. Men så mycket mer. Det kommer att välsigna vår tro på så många sätt. Kanske förändra den i grunden på ett sätt.

Så låt Anden tända en eld inom dig. Inte bare en eld en speciell dag utan varje dag. Låt den brinna. Anden i ditt liv kommer ge dig så mycket välsignelse. Börja läs om vad Anden har som uppgift. Vad den kan ge dig. Då tror jag att du kommer att längta efter den.

Läs med mig – Filipperbrevet – Kapitel 1

Tackar Gud för er … 1:1. Vem tacka du Gud för? Vad händer om vi börjar tacka Gud för fler? Även dom vi kanske inte helt synkar så bra med?

Fullborda … 1:6. Att börja något är väl en sak. Att komma med visioner likaså. Men att fullborda – där kan det ibland bli rätt knepigt. Skillnad hos Gud. Han har både kraft, uthållighet och makt att fullborda. Även i ditt liv.

Överflöda … 1:9. Kärlek skall överflöda. Men leda till vad? Insikt, klart omdöme, så att vi kan avgöra vad som är rätt. Bli förberedda på livet som kommer. Och vara redo för det. 

Motgång kan leda till seger … 1:12ff Glöm aldrig det!!

Än sen … 1:18. Intressant … än sen … evangeliet blir ändå predikat. Tankeväckande. 

Förhållning … 1:21. Paulus har ett mäktigt sätt att förhålla sig till livet. ”För mig är livet Kristus och döden en vinning”.

Lev på ett värdigt sätt … 1:27. Respektfulla ord. Så att vi står fasta. Det gör att vi inte skräms av våra motståndare. 

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag. 

MacGyverism

Har du hört talas om MacGyverism?

MacGyver är en amerikansk TV-serie. Richard Dean Anderson i titelrollen. Den visades i TV åren 1985-92 i totalt 139 stycken 45- minutersavsnitt. Från denna serie föddes detta. Från denna serie föddes uttrycket MacGyverism

Det är en genialiskt improviserad lösning på ett problem. En person som använder alla tillgängliga resurser för att lösa en situation

Minns att jag såg många avsnitt av den serien. Då, utifrån den teknik som fanns då, var den rätt bra. Den går nu också i TV12. Så jag såg ett avsnitt igår kväll. Blev återigen påmind om att det går att hitta lösningar med det man har. Ja, om man heter MacGyver alltså.

Det finns något extra omkring denna serie. Att inte ge upp en hopplös situation. Lösningen kan vara närmare än du anar. Av det du redan har i din ”verktygslåda” kan räcka till lösningen. Alltså det du redan kan och din erfarenhet kan räcka.

Du har förändringen i din hand. Du har kraften inom dig. Men det är verkligen lätt att mest se på omöjligheten och sin brist. Så att man förblindas. Man missar att man har tillräckligt för att förändra och rädda. Men det är lätt att ge upp.

Är det för lättvindigt att se det så? Jag tror inte det. Jag tror att vi har rätt mycket inom oss. Men jag har också en tro på att Gud finns. Att han kan bistå oss med kraft och möjligheter. Den heliga ande har resurser till vårt förfogande. Om vi tillåter honom att verka i och genom oss. Om MacGyver kunde lösa mycket av nästan ingenting är Gud klart mycket bättre.

Du har en Gud att vända dig till. Det är inte hopplöst. Det är inte omöjligt. Det finns en lösning.

Läs med mig – Efesierbrevet Kapitel 6

Familjen … 6:1-4 Förr var det mer generationstänk. Man bodde på gården. Farfar, far, son, barnbarn Amman levde länge. Banden var mycket starkare. Idag har man ”sitt eget”. Ett bud med löfte: ”För att det ska gå dig väl”. Kanske är det en tanke hur det kanske ”borde” vara.

Ögontjänare … 6:6 Synonymer för ögontjänare är: hycklare, smilare, smilfink, lakej, lismare, skrymtare, fjäsker, fjäskis, insmickrande person, ryggkliare, rövslickare, servil person, smickrare. Man brukar säga att det när en som gör saker när man tror att ingen ser. Skulle vilja säga att man är det även när man lättar på gasen när man ser en polis. Kan man vara det även för Gud?

Helhjärtat … 6:8. Att vara helhjärtad är att vara fullt intagen av något man gärna vill göra. Hela livets inställning.  

Gud gör inte skillnad på person … 6:9.  Var och en som gör något för Herren (v8) får han eller hon sin lön, välsignelse, sin bekräftelse. Det beror inte på om man är ”hög” eller ”låg”, man eller kvinna, fattig eller rik. Gud gör inte skillnad på person!!

Bli stark … 6:10. Lättare sagt än gjort. Men det finns en resurs hos Gud som han vill ge oss. Saknar vi kraften, kraften att stå emot, finns det en rustning till vår hjälp.

Andliga striden … 6:11f.Den andliga striden kan jag ibland uppfatta som något häftigt att tala om. Lite lättvindigt pratar man om den. Som om den är häftig. Den är tvärt emot det. Den inger respekt. Inget at leka med. Och kampen är inte vår. Den är Herrens. För vi kan aldrig vinna i egen kraft. 

Sanningen … 6:14. Sanningen som bälte. Läran, tron, leva i sanning och inte i osanning. Ett bälte håller ihop kläderna. Det gör att dom fladdrar inte så mycket. Sanningens bälte håller ihop livet. Det ger helt enkelt stadga i livet. Betänk… ”Jag är vägen, s a n n i n g e n, och livet. Vår egen sanning är bristfällig. Vi behöver hjälp att vara sann, äkta och trogen. Ordagrant: Omgärdat era höfter med sanning. Man menar att bältet skulle hålla ihop den övriga rustningen så at den kunde fungera som den var tänkt. Och brukas på rätt sätt. 

Rättfärdighetens pansar … 6:14 Rättfärdighetens bröstpansar. Det skyddade hjärtat och de vitala delarna på kroppen. På denna tid fanns det mycket pilar. Den Onde vill skicka massa pilar mot oss. Tvivel inte minst. Frestelser. Pansaret är en påminnelse om vem Gud är, vad han kan och förmår. Vad jag har i Kristus. Som att lyfta korset som skydd. Eller som Israels barn fick stryka blodet på dörrposterna. Pansaret – vi påminner oss om allt det vi har i Jesus. 

Skorna … 6:15. Villighetens skor att föra ut fridens evangelium. Beredskap – villighet, skyndsamhet, iver. Vi läste tidigare om att vara helhjärtad – det ligger i dessa skor. Att ha rätt skor. Skall vi fungera om människor och troende behöver vi rätt skor. Betänk hur trånga eller dåliga skor påverkar hela oss. Rätt skor gör oss rörliga, uthålliga, kan klara dåliga underlag. Jämför Rom 7:19 Det goda som jag vill gör jag inte men det onda som jag inte vill det gör jag. Här får vi hjälp. Villighet att göra det god.

Skölden … 6:16. Trons sköld, Håll ständigt trons sköld – en aktiverad tro. En Tro vi gjort synlig för oss själva i första hand. Vad den betyder för oss. ”Men tron (ordagrant: tro) är en övertygelse (en fast och verklig grund; en garanti och försäkran) om sådant man hoppas, en visshet om (förvissning om; ett bevis för/på) ting man inte ser [det som inte kan uppfattas eller förnimmas med våra fysiska ögon]” Hebr 11:1 SKB  En tro som växer stark inifrån. Vattnad med DHA och befruktad med Guds Ord. Den Onde vill bränna ner vår tro, tillit, renhet, livslust, kärlek, och allt annat gott som Gud gett oss och vill ge oss. Men vi släcker dessa bränder med Trons Sköld. Trons Sköld blir vår bekännelse till Jesus. 

Frälsningens hjälm … 6:17. ‘Ta emot (välkomna) frälsningens hjälm [som bevarar dina tankar och ger hopp om befrielse], SKB. Hjälmen står för Hoppet vi har att se fram emot. Befrielse från denna kropp till en ny. Frälsningen som en pågående process inom oss.  Jesu nåd och försoning som skyddar oss. Ger tankarna skydd. ‘ Då ska Guds frid, som övergår allt förstånd, bevara era hjärtan och era tankar i Kristus Jesus. ’ Fil 4:7. Vi kan inte hindra en tanke att flyga förbi. Men vi kan hindra att den bygger bo. Hjälmen skyddar oss till bofasta tackar som är dåliga. 

Andens svärd … 6:17. Guds Ord. Hur använde Jesus Ordet när han frestades? ”Det står skrivet”. Läs din bibel. Lev i din bibel. Den blir ditt svärd. En hjälp i motattack. Är ordet tveeggat eller trubbigt? Kanske beror det på hur vår förhållning till Ordet, Bibeln, är. Rustningen har bara ett ”anfallsvapen”. Den andas anfall är lömskt. Vi behöver Ges vishet genom Ordet för att överlista honom. Bibelns värderingar skyddar dig.  

Gör det under … 6:18ff. Under skalan och bön. Så att Anden kan göra sit verk i oss. Då blir rustningens passform perfekt för dig och mig. 

Ta på er hela … 6:13. Vi kan vara rätt noga med trendiga kläder.Vi ska ha hela den garderoben och sitta som trenden ger. Denna klädsel behöver vi vara än mer noga med. Den är så mycket viktigare en trendigheter. 

Förbön för din pastor … 6:19ff Bed för din pastor att den frimodigt predikar Ordet. Att Gud ger frimodighet men också beskydd. Att vederbörande får insikt i Guds hemligheter – eller mer – att den får öppna våra ögon över det vi inte förstår. Det som kan uppfattas som hemligheter men som vi bara inte fått tag på. Inte förstått ännu. 

Det finns många uppmaningar i detta kapitel. Vart och ett ger en riktning i livet. Vill vi gå åt det hållet?

Är det någon som har träffat den här Valborg?

Idag är det valborgsmässoafton. Alltså, är det någon som har träffat den här Valborg? Om man läser lite omkring denna dag kan man undra varför vi egentligen firar denna dag.

Läser på nordiska museets hemsida följande:

Valborg är en mycket gammal högtid, som kom till Sverige från Tyskland någon gång under medeltiden. Eldarna var tidigt ett inslag i denna skyddande fest, liksom ungdomstemat. Dess ursprung är katolskt, och firas till minne av det tyska helgonet Walpurgis.

Hon heter ju inte ens Valborg. 😯

Jag läser att 1 maj hade man förr val till ny ålderman i bystämman. Kvällen innan tände man eldar. Man hade fest och tände bål. Historiskt var denna profana fest fyllt med mycket intag av alkohol.

Jag läser också följande i expressen:

Man trodde länge att natten mellan valborgsmässoafton och 1 maj var en magisk natt, då häxor, oknytt och annat övernaturligt var ute och flög. Särskilt trodde man att häxorna denna natt red på kvastar eller getabockar till de gamla offerplatserna och gjorde saker i djävulens sällskap. För att skrämma bort dem förde man oväsen och tände eldar

Undrar varför vi egentligen vill fira valborg?

Tack och lov har valborg på många ställen tappat detta gamla hedniska tänk omkring valborg. För kanske är det ändå så att dom flesta firar Valborg föra att fira att vintern nu är slut. Att nu går vi in i vårens tid och den del av året värmen återvänder.

Jag tänker att jag hellre skulle vilja fira ljuset. Det blir klart ljusare nu. Underbart. Och jag tänker på ett ljus som är värt att fira.

”Allt blev till genom honom, och utan honom blev ingenting till av det som är till. I honom var liv, och livet var människornas ljus. Och ljuset lyser i mörkret, och mörkret har inte övervunnit det.”
‭‭Johannesevangeliet‬ ‭1:3-5‬ ‭SFB15‬‬

Det ljuset vill jag fira denna Valborg.

Läs med mig – Efesierbrevet Kapitel 5

Bli Guds efterföljare … 5:1 Många uppmaningar i detta kapitel

Lev i Kärlek … 5:2

Lev inte i otukt … 5:3 Och ingen annan orenhet

Tacka Gud … 5:4,20

Vandra som ljusets barn … 5:8

Pröva vad som är Herren kärt …5:10

Ha inget med mörkrets gärningar att göra 5:11

Se noga med hur vi lever … 5:15

Ta väl vara på varje tillfälle … 5:16

Förstå vad som är Herrens vilja …5:17

Underordna er varandra … 5:22,25

Församlingens renhet står högt för Paulus … 5:27ff

Trohet i äktenskapet … 5:31

Det finns många uppmaningar i detta kapitel. Vart och ett ger en riktning i livet. Vill vi gå åt det hållet?

Det vara några av dom tankar jag fick när jag läste detta kapitel. Vad fick du för tankar? Gud välsigna dig idag.